نامحرم بودن با مادر خود
تبهای اولیه
[="Black"]سلام.خسته نباشید.
بنده در خانواده ای بزرگ شدم که فرزندی نداشتند و من و به فرزند خوندگی قبول کردن.
من و از سه سالگی اوردن (اینطور که مادر واقعیم میگه)
پدر واقعیم و ندیدم.
همه چیز خوب بود.از چند سال پیش میدونستم که فرزند واقعیشون نیستم که چند وقت پیش مستقیما از مادر واقعیم پرسچو کردم و ایشون برام توضیح دادن.
پدر بنده شکاک بود و دلیل جداییش از مادرمم همین بود.
پیش این خانواده ای(ناتنی) که زندگی میکنم زندگی خوبی دارم.
زن و مرد پیر و مسنی هستند و با من اختلاف سنی کمی تا حدودی زیاد دارن.
قبلا رابطه ام باهاشون خوب بود اما از وقتی متوجه شدم که با زن این خانواده محرم نیستم یکم سرد شدیم.
پس نتیجه ای که میشه ا اینجا گرفت اینه که :
بنده با نامحرم تو خونه زندگی میکنم و در مقابل نامحرم باید چشارو بست.
این جلوگیری از گناه باعث شده بنده از اتاقم زیاد بیرون نرم.
حتی بعضی وقتا مادرم ازم درخواستی کرده که مستلزم لمس بوده و من سرباز زدم و ایشون ناراحت شدن.
مشکل اینجاست که این خانواده نمیدونن که من میدونم بچه ناتنی شون هستم.(شایدم بدوننا)
از طرفی گفتنش برا من سخته و این پیشنهاد رو بهم ندید.
از طرف دیگه نه این زن دختری دارند که باهاشون ازدواج کنم و نه امکان ازدواج با مادر این زن وجود داره.
از طریق رضاع هم کاری انجام نشده.
پس 1:
باید جطور رفتار کنم که هم این خانم ناراحت نشه هم خدا؟(نه سیخ بسوزه نه کباب)
2:
عمه ها و خاله ها (ناتنی)معمولا بهم دست میدن و این اذارم میده و بعضی وقتا اجبارانه دست میدم.
چیکار کنم بیخیال دست دادن شن؟
3:برای فرار از گناه چیکار باید بکنم؟
بطور مثال سر سفره غذا تو ماشین و...
(این خانم حجابشون رو اونطور که باید در خونه رعایت نمیکنن)
ممنون میشم جواب بدید.فقط اقا کلی گویی رو بذار کنار.شیک,ساده,مجلسی و خلاصه بگو چیکار باس کنم؟
کاربرام اگه پیشنهادی انتقادی چیزی دارن بدن خوشحال میشم!
در ضمن مادرم ازدواج کردن و یه داش خوشتیپ و دو تا ابجی ناتنی دارم(بیخیال بکارمون نمیاد همینطوری گفتم بدونید :d)
[/]
سلام و عرض ادب و احترام
خوشا به حال شما كه اين قدر در باروهاي ديني خود راسخ هستيد و در پي عمل به دستورات شرع هستيد
خداوند فرموده كسي كه خودكنترلي ديني داشته باشد برايش راهگشايش از سختي ها را قرار مي دهد
اين زن نوه دختر دارند؟
نمیدونم تمام حرفم درست هست یا نه ...
ولی گویا آیت الله صانعی فرزندخوانده رو محرم میدونن ... آیا میشه شما از ایشون تقلید کنین یا نه رو نمیدونم ...
گویا آیت الله صانعی فرزندخوانده رو محرم میدونن ... آیا میشه شما از ایشون تقلید کنین یا نه رو نمیدونم ...
[=arial]سلام علیکم
مگه جامعه مدرسین این آقا رو از مرجعیت عزل نکرد؟
[=arial]سلام علیکم
مگه جامعه مدرسین این آقا رو از مرجعیت عزل نکرد؟
مجتهد بد از رجوع مردم به او می شود مرجع تقلید. عزل کردنی که نیست.
واي چه پيچيده شرايط واقعا سختي داريد به نظرم بايد از طريقي محرميت انجام بشه اخه تا كي ميخوايد تو اتاق بمونيد!!!!
مجتهد بد از رجوع مردم به او می شود مرجع تقلید. عزل کردنی که نیست.
[=arial]فعلا که می بینی شده!
مرجع تقليد
فقيهى كه مردم در احكام دين به وى مراجعه و از او تقليد مى كنند، مرجع تقليد ناميده مى شود. مرجع تقليد، واسطه بين مردم و امام عصر عجل الله تعالی فرجه شریف است، احكام الهى را از سوى ايشان به مردم ابلاغ مى كند و مسئول هدايت مردم در امور دين و دنيا است.[۱]
شرايط مرجع تقليد
از مجتهدى بايد تقليد كرد كه مرد، بالغ، عاقل، شيعه دوازده امامى، حلالزاده، زنده و عادل باشد و نيز بنابر احتياط واجب، حريص به دنيا نباشد و از مجتهدين ديگر اعلم باشد؛ يعنى در فهميدن حكم خدا از تمام مجتهدين زمان خود استادتر باشد.
آیت الله صانعی اینجور که من در جریان هستم تمام شرایط مرجعیت رو دارند ... و فکر نمکنم حوزه علمیه قم بخواد مرجع تقلید تعیین کنه ... تنها عنوان میکنه این اشخاص از نظر ما شرایط مرجعیت و تقلید کردن رو دارند ... مرجع تقلید که عزل کردنی نیست ...
سلام.خسته نباشید.بنده در خانواده ای بزرگ شدم که فرزندی نداشتند و من و به فرزند خوندگی قبول کردن.
من و از سه سالگی اوردن (اینطور که مادر واقعیم میگه)
پدر واقعیم و ندیدم.
همه چیز خوب بود.از چند سال پیش میدونستم که فرزند واقعیشون نیستم که چند وقت پیش مستقیما از مادر واقعیم پرسچو کردم و ایشون برام توضیح دادن.
پدر بنده شکاک بود و دلیل جداییش از مادرمم همین بود.
پیش این خانواده ای(ناتنی) که زندگی میکنم زندگی خوبی دارم.
زن و مرد پیر و مسنی هستند و با من اختلاف سنی کمی تا حدودی زیاد دارن.
قبلا رابطه ام باهاشون خوب بود اما از وقتی متوجه شدم که با زن این خانواده محرم نیستم یکم سرد شدیم.
پس نتیجه ای که میشه ا اینجا گرفت اینه که :بنده با نامحرم تو خونه زندگی میکنم و در مقابل نامحرم باید چشارو بست.
این جلوگیری از گناه باعث شده بنده از اتاقم زیاد بیرون نرم.
حتی بعضی وقتا مادرم ازم درخواستی کرده که مستلزم لمس بوده و من سرباز زدم و ایشون ناراحت شدن.مشکل اینجاست که این خانواده نمیدونن که من میدونم بچه ناتنی شون هستم.(شایدم بدوننا)
از طرفی گفتنش برا من سخته و این پیشنهاد رو بهم ندید.
از طرف دیگه نه این زن دختری دارند که باهاشون ازدواج کنم و نه امکان ازدواج با مادر این زن وجود داره.
از طریق رضاع هم کاری انجام نشده.پس 1:
باید جطور رفتار کنم که هم این خانم ناراحت نشه هم خدا؟(نه سیخ بسوزه نه کباب)
2:
عمه ها و خاله ها (ناتنی)معمولا بهم دست میدن و این اذارم میده و بعضی وقتا اجبارانه دست میدم.
چیکار کنم بیخیال دست دادن شن؟
3:برای فرار از گناه چیکار باید بکنم؟
بطور مثال سر سفره غذا تو ماشین و...(این خانم حجابشون رو اونطور که باید در خونه رعایت نمیکنن)
ممنون میشم جواب بدید.فقط اقا کلی گویی رو بذار کنار.شیک,ساده,مجلسی و خلاصه بگو چیکار باس کنم؟
کاربرام اگه پیشنهادی انتقادی چیزی دارن بدن خوشحال میشم!
در ضمن مادرم ازدواج کردن و یه داش خوشتیپ و دو تا ابجی ناتنی دارم(بیخیال بکارمون نمیاد همینطوری گفتم بدونید :d)
اول مشخص کن مادر واقعیتو چطور پیدا کردی
واقعا چرا؟ چرا فرززندخونده محرم حساب نمیشه؟ مخصوصا وقتی که بچه نمیدونه که فرزند واقعیشون نیست .(دلیل بعضی ها برای اینکه از پرورشگاه بچه نمیارن همین نامحرم بودناست)
حالا من میتونم برای فرزند دختر , پدر ناتنی رو نامحرم ببینم ولی یه مادر که از اول بچه رو بزرگ کرده اون بچه چه طور میتونه یه حسی غیر حسی که فرزندان دیگه به مادرشون دارن داشته باشه؟!
[=arial]فعلا که می بینی شده!
هه هه هه شبيه اون يارو كه از روحاني يه پرسيد؟ حاج آقا ميشه آدم با مادر زنش ازدواج كنه؟ حاج آقا گفت نه نميشه. يارو جواب داد: ما كرديم شد!!!!!!!!
تعيين مراجع تقليد در هر زمان نه حق و نه تكليف جامعه مدرسين نيست.( براساس اصول فقهي و ادله فراوان).
تعيين مراجع تقليد در هر زمان نه حق و نه تكليف جامعه مدرسين نيست.( براساس اصول فقهي و ادله فراوان).
[=arial]تکلیف اون ها نیست ولی وقتی می بینند که کسی از صراط مستقیم منحرف شده اون رو به مردم معرفی می کنند.
[=arial]امام در منشور روحانیت به صراحت می فرمایند:«ان شاء اللَّه در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقه ها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بوده اند- نعوذباللَّه- به اسلام و انقلاب و مردم پشت كرده اند؟ مگر همانها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟ و آيا ايادى استكبار، روحانى نماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، فرد ديگرى را بر حوزه ها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را خورده اند و نه از شهادت عزيزان متأثر شده اند و با خيالى راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده اند مى توانند در آينده پشتوانه انقلاب اسلامى باشند؟»
سلام
انشالله که به لحاظ شرعی مشکل محرمیتتون حل بشه هرچند انا باعث نمیشهبی ادبی کنین و احترام والدینی که شما رو بزرگ کردن رعایت نشه
آیت الله صانعی اینجور که من در جریان هستم تمام شرایط مرجعیت رو دارند ...
[=arial]عجب!!!!!!
ماشاالله به شما که در جریانی...
یعنی این همه آدم تو جامعه مدرسین که سال 88 ایشون رو فاقد صلاحیت مرجعیت دونستند در جریان نبودند؟؟؟!!!
آیت الله صانعی اینجور که من در جریان هستم تمام شرایط مرجعیت رو دارند ... و فکر نمکنم حوزه علمیه قم بخواد مرجع تقلید تعیین کنه ... تنها عنوان میکنه این اشخاص از نظر ما شرایط مرجعیت و تقلید کردن رو دارند ... مرجع تقلید که عزل کردنی نیست ...
سلام
ممکن است چند کتاب که در زمینه روانشناسی مطالعه فرمودید را نام ببرید؟
و نیز ممکن است چند کتاب که در زمینه اجتهاد و تقلید مطالعه فرمودید را نام ببرید؟
[=arial]عجب!!!!!!
ماشاالله به شما که در جریانی...
یعنی این همه آدم تو جامعه مدرسین که سال 88 ایشون رو فاقد صلاحیت مرجعیت دونستند در جریان نبودند؟؟؟!!!
بچه محل امام رضا ... تقلید یعنی چی ...
شخصی که بالغ میشه ... هزاران نفر بگن طرف بالغ نیست ... این شخص از بلوغ نمیافته ...
وقتی شخصی مرجع تقلید میشه ... یعنی از لحاظ فکری و عملی به اون درجه ای از اجتهاد رسیده که میتونه احکام دین رو استنتاج کنه ... میتونه خوب و بد رو تفکیک کنه ...
شما که اینقدر در جریان هستی ... بگو ببینم این همه ربایه بانکی تو مملکت ما چی کار میکنه ...
شما که اینقدر در جریانی بگو ببینم ...این همه دزد بیت المال داریم مثله شهرام جزایری ... چرا دستشون رو قطع نمیکنن ...
اینجا هستش که جنابعالی به تپ تپ میوفتین و میخواین چرت و پرت سره هم کنین ...
یه مرجع تقلید باید زمانه شناس باشه ... برخی از مراجع تقلید بایته همین زمان شناسی حکم به حلال بودن ربا و قطع نکردن دست دزد میدن و برخی از مراجع تقلید هم بابته شرایط زمانه حکم به محرم بودن نامادری نسبت به فرزنده پسرش میدن ...
سلام
دوستان عزیز لطف کنید نظرات تان را در مورد مرجع تقلید در تاپیک مخصوص به خود بیان نمایید .
البته با عذر خواهی از کارشناسان محترم
یعنی از لحاظ فکری و عملی به اون درجه ای از اجتهاد رسیده که میتونه احکام دین رو استنتاج کنه ... میتونه خوب و بد رو تفکیک کنه ...
سلام
چه کسی باید بگوید و چگونه می فهمد که فلان شخص به درجه اجتهاد رسیده است ...؟ آیا من که هنوز یک کتاب فقهی هم نخوانده ام یا کسانی باید اظهار نظر کنند که در این موضوع متخصص اند؟
شما که اینقدر در جریان هستی ... بگو ببینم این همه ربایه بانکی تو مملکت ما چی کار میکنه ...
شما که اینقدر در جریانی بگو ببینم ...این همه دزد بیت المال داریم مثله شهرام جزایری ... چرا دستشون رو قطع نمیکنن ...
ممکن است ارتباط این دو نکته را با مرجعیت بیان بفرمایید
اینجا هستش که جنابعالی به تپ تپ میوفتین و میخواین چرت و پرت سره هم کنین ...
لقمان را ..........
سلامدوستان عزیز لطف کنید نظرات تان را در مورد مرجع تقلید در تاپیک مخصوص به خود بیان نمایید .
البته با عذر خواهی از کارشناسان محترم
از شما عذرخواهی می کنم
از شما عذرخواهی می کنم
از من نباید عذر خواهی کنید
بلکه از جناب عشق فقط پسر فاطمه باید عذر خواهی نمود که از موضوع سوال ایشان خارج شده اید .
بچه محل امام رضا ... تقلید یعنی چی ...
شخصی که بالغ میشه ... هزاران نفر بگن طرف بالغ نیست ... این شخص از بلوغ نمیافته ...
پس با اینحال هرکس آیت الله شد باید ازش تقلید کرد و حرفش هم درسته...آره؟
قاعدتاً سخنان جناب حامی هم درست است...پس چرا برخی با ایشان سروکله می زنن؟
گویا برخی بحثی را مطرح می فرمایند اما تا آخرش محکم نمی ایستند و در صورت کم آوردن ادبشان را به رخ دیگران می کشند...
مانند پست قبلی بنده که هنوز برخی پاسخ مطالب بنده را ندادند...
واقعا چرا؟ چرا فرزندخونده محرم حساب نمیشه؟ مخصوصا وقتی که بچه نمیدونه که فرزند واقعیشون نیست .(دلیل بعضی ها برای اینکه از پرورشگاه بچه نمیارن همین نامحرم بودناست)
فکر کنم به دلیل آیات 36 تا 40 سوره احزاب
صانعی بر اساس قواعد گفته که چون حرج داره که یه دختر بچه رو فرزندخونده بگیری 8 سالش بشه دیگه مثل باباش نباشی باهاش رفتار نامحرم کنی. گفته فرزندخوندگی محرم حساب میشه. کلا جایی صدتا حدیث هم بیاری با قاعده کار داره. استدلالاش بیشتر از حدیثی اینه که مثلا فلان چیز ظلمه پس حرامه.
سلام
مشکل اینجاست که این خانواده نمیدونن که من میدونم بچه ناتنی شون هستم.(شایدم بدوننا)
به احتمال زیاد این خانواده نمی داند که شما قضیه را متوجه شدید، چون عمه ناتنی، خاله ناتنی و مادر ناتنی تان از نامحرمیت چیزی سرشان می شود اما اینگونه رفتار می کنند تا شما نارحت نشوید....
(این خانم حجابشون رو اونطور که باید در خونه رعایت نمیکنن)
:shad:
خب معلومه چون تو خونۀ خودشه...
کاربرام اگه پیشنهادی انتقادی چیزی دارن بدن خوشحال میشم!
پیشنهاد بنده اینه که ی جورایی اگر بتوانید بیشتر اوقات خارج از خانه باشید بهتره و مثلا آخر شب بیایید خانه و صبح زود هم از منزل خارج بشید... مثلا شغلتان اینگونه باشد... یا مثلا به کتابخانه بروید...
البته بگونه ای نباشد که سختی برای خانواده تان ایجاد شود و وقتتان به بطالت بگذرد و یا خدای نکرده بدلیل بیرون بودن، به معصیت گرفتار شوید...
یه مرجع تقلید باید زمانه شناس باشه ... برخی از مراجع تقلید بایته همین زمان شناسی حکم به حلال بودن ربا و قطع نکردن دست دزد میدن و برخی از مراجع تقلید هم بابته شرایط زمانه حکم به محرم بودن نامادری نسبت به فرزنده پسرش میدن ...
[=arial]جواب بقیه حرفاتون رو نمی دم چون ارزش جواب دادن نداره فقط راجع به این مورد بگم که "حلال محمد حلال الی یوم القیامة و حرام محمد حرام الی یوم القیامة"
یعنی این همه آدم تو جامعه مدرسین که سال 88 ایشون رو فاقد صلاحیت مرجعیت دونستند در جریان نبودند؟؟؟!!!
با سلام
جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت و یا عدم صلاحیت مرجعیت کسی نیست. جامعه مدرسین جمعی از علمای هستند که با اهداف و آرمانهایی دور هم جمع شدند. آنها تشخیص دادند کسی را به عنوان مرجع تقلید معرفی میکنند. ممکن است جایی تشخیصی بدهند در پاسخ به سوالی نسبت به فردی اظهار نظری منفی کنند. اما نه بر اساس شرع و نه بر اساس قانون و نه بر اساس عرف، جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت کسانی که واجد شرایط مرجعیتند و یا فاقد شرایط مرجعیتند، نیست. بلکه بر اساس فتوای تمام فقیهان و بر اساس احکام فقه شیعه و بر اساس عرف جا افتاده در حوزههای علمیه تشخیص عالمان، مجتهدان و شخصیتهایی که به لحاظ علمی صلاحیت تقلید دارند و همچنین دیگر ویژگیهای تخصصی مرجعیت بر عهده اهل خبره است و اهل علم ممکن است متمرکز در یک نهاد باشند و یا در یک نهاد تمرکز نداشته باشند.
آقای صانعی مرجعیت و اجتهادشان آن قدر جا افتاده و در جمع عمومی حوزه مطرح شده است که نسبت به اصل اجتهاد و صلاحیتهای علمی ایشان تردیدی وجود ندارد. در نهایت نیز احراز اعلمیت باقی میماند که آن هم با اعلامیه جامعه مدرسین نه اثبات و نه ابطال میشود و طبیعیست که همین الان هم در حوزه علمیه قم و نجف و سایر حوزههای علمیه نسبت به اعلمیت مراجع اختلاف نظرهایی وجود دارد و مردم خودشان تشخیص میدهند که چکار باید انجام دهند و بقیه صلاحیتهایی هم که غیر تخصصی هستند احراز آن بر عهده خود مقلد است. بنابراین نه شرعا، نه عرفا و نه قانونا هیچ مرجع رسمی و حزب و گروه و سازمانی نمیتواند کسی را به عنوان واجد شرایط مرجعیت و یا فاقد شرایط مرجعیت معرفی کند مگر در قلمرو اعلام نظر جمعی از نخبگان که آنها میتوانند چنین نکاتی را بفرمایند. کما اینکه نخبگان دیگری هم میتوانند نظر دیگری را ابراز کنند و مردم خودشان باید در این میان انتخاب کنند.
پیشنهاد بنده اینه که ی جورایی اگر بتوانید بیشتر اوقات خارج از خانه باشید بهتره و مثلا آخر شب بیایید خانه و صبح زود هم از منزل خارج بشید... مثلا شغلتان اینگونه باشد... یا مثلا به کتابخانه بروید...
البته بگونه ای نباشد که سختی برای خانواده تان ایجاد شود و وقتتان به بطالت بگذرد و یا خدای نکرده بدلیل بیرون بودن، به معصیت گرفتار شوید...
من جای ایشان بودم هیچ وقت چنین چیزی برام مهم نبود که فرزند واقعی باشم یا نباشم یه عمر به چشم پدر و مادر به کسی نگاه کنی هیچ چیزی باعث نمیشه این طرز نگاه عوض شه
ولی خوب ایشان که اینقدر به این مسائل اهمیت میدن میتونن بدون تعارف و خجالت و رودرو مشکل پیش آمده رو با این خانم و آقا در میان بزارند اینجوری بهتره تا دنبال راهی برای نبودن در خانه و فرار از اونجا باشه و باعث ناراحتی اعضای خونواده شه.
بهرحال با گفتن قضیه می بینی خود پدر و مادرش با همفکری هم یه راهی پیدا کردن:Gig:
جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت و یا عدم صلاحیت مرجعیت کسی نیست. جامعه مدرسین جمعی از علمای هستند که با اهداف و آرمانهایی دور هم جمع شدند. آنها تشخیص دادند کسی را به عنوان مرجع تقلید معرفی میکنند. ممکن است جایی تشخیصی بدهند در پاسخ به سوالی نسبت به فردی اظهار نظری منفی کنند. اما نه بر اساس شرع و نه بر اساس قانون و نه بر اساس عرف، جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت کسانی که واجد شرایط مرجعیتند و یا فاقد شرایط مرجعیتند، نیست. بلکه بر اساس فتوای تمام فقیهان و بر اساس احکام فقه شیعه و بر اساس عرف جا افتاده در حوزههای علمیه تشخیص عالمان، مجتهدان و شخصیتهایی که به لحاظ علمی صلاحیت تقلید دارند و همچنین دیگر ویژگیهای تخصصی مرجعیت بر عهده اهل خبره است و اهل علم ممکن است متمرکز در یک نهاد باشند و یا در یک نهاد تمرکز نداشته باشند.
[=arial]یک بار دیگه این مطلب را مطالعه کنید:
[=arial]امام در منشور روحانیت به صراحت می فرمایند:«ان شاء اللَّه در بين جامعه مدرسين و طلاب انقلابى اختلافى نيست، اگر باشد بر سر چيست؟ بر سر اصول يا بر سر سليقه ها؟ آيا مدرسين محترم كه ستون محكم انقلاب در حوزه هاى علميه بوده اند- نعوذباللَّه- به اسلام و انقلاب و مردم پشت كرده اند؟ مگر همانها نبودند كه در كوران مبارزه حكم به غيرقانونى بودن سلطنت دادند؟ مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟ آيا مدرسين عزيز از جبهه و رزمندگان پشتيبانى ننمودند؟ اگر خداى ناكرده اينها شكسته شوند چه نيرويى جاى آنان را خواهد گرفت؟ و آيا ايادى استكبار، روحانى نماهايى را كه تا حد مرجعيت تقويت نموده است، فرد ديگرى را بر حوزه ها حاكم نمى كنند؟ و يا آنها كه در طوفان پانزده سال مبارزه قبل از انقلاب و ده سال حوادث كمرشكن بعد از انقلاب نه غصه مبارزه و نه غم جنگ و اداره كشور را خورده اند و نه از شهادت عزيزان متأثر شده اند و با خيالى راحت و آسوده به درس و مباحثه سرگرم بوده اند مى توانند در آينده پشتوانه انقلاب اسلامى باشند؟»
آقای صانعی مرجعیت و اجتهادشان آن قدر جا افتاده و در جمع عمومی حوزه مطرح شده است که نسبت به اصل اجتهاد و صلاحیتهای علمی ایشان تردیدی وجود ندارد.
[=arial]جمع عمومی حوزه!!!!!
بهتره یه سر به همین جمع عمومی که می فرمایید بزنید تا خودتون همه چیز رو متوجه بشید...
با سلام
جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت و یا عدم صلاحیت مرجعیت کسی نیست. جامعه مدرسین جمعی از علمای هستند که با اهداف و آرمانهایی دور هم جمع شدند. آنها تشخیص دادند کسی را به عنوان مرجع تقلید معرفی میکنند. ممکن است جایی تشخیصی بدهند در پاسخ به سوالی نسبت به فردی اظهار نظری منفی کنند. اما نه بر اساس شرع و نه بر اساس قانون و نه بر اساس عرف، جامعه مدرسین مرجع تعیین صلاحیت کسانی که واجد شرایط مرجعیتند و یا فاقد شرایط مرجعیتند، نیست. بلکه بر اساس فتوای تمام فقیهان و بر اساس احکام فقه شیعه و بر اساس عرف جا افتاده در حوزههای علمیه تشخیص عالمان، مجتهدان و شخصیتهایی که به لحاظ علمی صلاحیت تقلید دارند و همچنین دیگر ویژگیهای تخصصی مرجعیت بر عهده اهل خبره است و اهل علم ممکن است متمرکز در یک نهاد باشند و یا در یک نهاد تمرکز نداشته باشند.
آقای صانعی مرجعیت و اجتهادشان آن قدر جا افتاده و در جمع عمومی حوزه مطرح شده است که نسبت به اصل اجتهاد و صلاحیتهای علمی ایشان تردیدی وجود ندارد. در نهایت نیز احراز اعلمیت باقی میماند که آن هم با اعلامیه جامعه مدرسین نه اثبات و نه ابطال میشود و طبیعیست که همین الان هم در حوزه علمیه قم و نجف و سایر حوزههای علمیه نسبت به اعلمیت مراجع اختلاف نظرهایی وجود دارد و مردم خودشان تشخیص میدهند که چکار باید انجام دهند و بقیه صلاحیتهایی هم که غیر تخصصی هستند احراز آن بر عهده خود مقلد است. بنابراین نه شرعا، نه عرفا و نه قانونا هیچ مرجع رسمی و حزب و گروه و سازمانی نمیتواند کسی را به عنوان واجد شرایط مرجعیت و یا فاقد شرایط مرجعیت معرفی کند مگر در قلمرو اعلام نظر جمعی از نخبگان که آنها میتوانند چنین نکاتی را بفرمایند. کما اینکه نخبگان دیگری هم میتوانند نظر دیگری را ابراز کنند و مردم خودشان باید در این میان انتخاب کنند.
سلام
خود صانعی در رساله خودش در مورد انتخاب مرجع تقلید می گوید:
دوم : آن كه دو نفر عالم عادل كه مى توانند مجتهد و اعلم را تشخيص دهند مجتهد بودن يااعلم بودن كسى را تصديق كنند, [HL]به شرط آن كه دو نفر عالم عادل ديگر با گفته آنان مخالفت ننمايند.[/HL]
یعنی اگر دو نفر عالم عادل با اعلم بودن شخصی مخالفت کنند و بگويند این شخص اعلم نیست یا شرایط مرجعیت را ندارد نمی توان از او تقلید کرد حال جامعه مدرسین که قطعا در بین آنان دو نفر عالم عادل وجود دارد و می گویند این شخص شرایط مرجعیت را دارا نیست و طبق گفته خود صانعی نباید دو نفر عادل با گفته آنها مخالفت کنند پس این شخص شرایط مرجعیت را ندارد طبق رساله خودش.
یک بار دیگه این مطلب را مطالعه کنید:
موقعيت مرجعيت مثل مناصب حکومتي نيست که شخص، گروه، نهاد و تشکلي براي خود حقي در نصب و عزل آن قائل باشد. در جايي که امام راحل(قدس) شناخت افراد واجد صلاحيت براي نمايندگي مجلس و رياست جمهوري را وظيفه شخصي معرفي ميکند و ميفرمايد «معرفي گروهها و احزاب مسقط مسئوليت افراد نيست»، در مسئله مرجعيت به طريق اولي تکليف فرد مقلد است که صلاحيت مرجع خود را احراز نمايد.
بنابراین صرف اینکه معرفی کردن فرد یا گروهی، مجتهدی را به عنوان واجد شرایط مرجعیت یا فاقد آن معرفی کنند برای کسی الزام آور نیست که از او تقلید کند یا از تقلید او صرف نظر کند ؛ زیرا ملاک مردم در انتخاب، علم و اطمینان خود افراد است که هرگاه به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد کارشناسان و معرفی کنندگان اعتماد داشته باشند و از گفته آنان به صلاحیت کسی برای مرجعیت اطمینان کنند می توانند از او تقلید کنند. همچنین اگر فرد یا گروهی نظرشان عدم صلاحیت فردی برای مرجعیت است این نظر برای کسانی مفید است که به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد این افراد اعتماد دارند و هیچگاه معرفی کردن مرجع تقلید به معنی نصب نیست همانطوری اعلام عدم صلاحیت به معنی عزل از مرجعیت نیست؛ زیرا اساسا مقام مرجعیت شیعه قابل نصب و عزل نیست و این مردم هستند که فردی را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب می کنند یا از فردی که تقلید می کرده اند عدول کرده و مرجع دیگری بر می گزینند.
دوست عزیز یکی از کارشناسان محترم همین سایت اعلام کردند نظر جامعه مدرسین ( رو که در بیانه ایی اعلم بودن مراجع رو درجه بندی کرده بودند ) ملاک نیست وقتی در این مورد ملاک نباشه انتظار دارید در دیگر موارد نیز ملاک نیست . خیلی از اشخاص مورد احترام و اعتماد هم نظر ایشان رو قبول ندارن و اون رو صرفاً سیاسی دونستند درست مثل قضیه ی که در زمان امام خمینی پیش اوم.د
سلام
خود صانعی در رساله خودش در مورد انتخاب مرجع تقلید می گوید:
سلام جناب ملاصدرا
صرف اینکه معرفی کردن فرد یا گروهی، مجتهدی را به عنوان واجد شرایط مرجعیت یا فاقد آن معرفی کنند برای کسی الزام آور نیست که از او تقلید کند یا از تقلید او صرف نظر کند ؛ زیرا ملاک مردم در انتخاب، علم و اطمینان خود افراد است که هرگاه به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد کارشناسان و معرفی کنندگان اعتماد داشته باشند و از گفته آنان به صلاحیت کسی برای مرجعیت اطمینان کنند می توانند از او تقلید کنند. همچنین اگر فرد یا گروهی نظرشان عدم صلاحیت فردی برای مرجعیت است این نظر برای کسانی مفید است که به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد این افراد اعتماد دارند و هیچگاه معرفی کردن مرجع تقلید به معنی نصب نیست همانطوری اعلام عدم صلاحیت به معنی عزل از مرجعیت نیست؛ زیرا اساسا مقام مرجعیت شیعه قابل نصب و عزل نیست و این مردم هستند که فردی را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب می کنند یا از فردی که تقلید می کرده اند عدول کرده و مرجع دیگری بر می گزینند.
[h=1]نظر دفاتر مراجع درباره مقلدین آیتالله صانعی : نظر مقلدین بر نظر جامعه مدرسین ارجح است
[/h]
سلام جناب ملاصدرا
صرف اینکه معرفی کردن فرد یا گروهی، مجتهدی را به عنوان واجد شرایط مرجعیت یا فاقد آن معرفی کنند برای کسی الزام آور نیست که از او تقلید کند یا از تقلید او صرف نظر کند ؛ زیرا ملاک مردم در انتخاب، علم و اطمینان خود افراد است که هرگاه به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد کارشناسان و معرفی کنندگان اعتماد داشته باشند و از گفته آنان به صلاحیت کسی برای مرجعیت اطمینان کنند می توانند از او تقلید کنند. همچنین اگر فرد یا گروهی نظرشان عدم صلاحیت فردی برای مرجعیت است این نظر برای کسانی مفید است که به کارشناسی، تخصص، تقوا و تعهد این افراد اعتماد دارند و هیچگاه معرفی کردن مرجع تقلید به معنی نصب نیست همانطوری اعلام عدم صلاحیت به معنی عزل از مرجعیت نیست؛ زیرا اساسا مقام مرجعیت شیعه قابل نصب و عزل نیست و این مردم هستند که فردی را به عنوان مرجع تقلید خود انتخاب می کنند یا از فردی که تقلید می کرده اند عدول کرده و مرجع دیگری بر می گزینند.
نظر دفاتر مراجع درباره مقلدین آیتالله صانعی : نظر مقلدین بر نظر جامعه مدرسین ارجح است
سلام
فرض بفرمایید فردی با فراگرفتن چند اصطلاح پزشکی، مطبی باز کرده و خود را به دروغ پزشک معرفی می کند...
آیا اینچنین شخصی اجازه فعالیت دارد...؟
اصلاً چه کسی اجازه فعالیت به یک پزشک واقعی می دهد...؟
مسلماً من و شما نمی توانیم. چرا...؟
چون در زمینه پزشکی، آگاهی نداریم...
پس چه کسی می تواند...؟
گروهی از پزشکان... بعبارت دیگر سازمان نظام پزشکی... چرا؟
چون در زمینه پزشکی متخصص اند...
یعنی کسانی می توانند مجوز برای فعالیت یک پزشک بدهند که خود از خبرگان باشند... در موضوعی که شما مطرح فرمودید نیز به همین شکل می باشد...
مردم عامه نمی توانند به فردی اجازه فعالیت بعنوان مرجع تقلید بدهند...
چون در این زمینه خبره نیستند...
گروهی از فقها که در این زمینه متخصص اند می توانند اجازه فعالیت بدهند...
عمه ها و خاله ها (ناتنی)معمولا بهم دست میدن و این اذارم میده و بعضی وقتا اجبارانه دست میدم.
سلام
با دختر عمه ناتنی تان و یا دختر خاله ناتنی تان ازدواج کنید که حداقل با عمه ناتنی تان یا خاله ناتنی تان محرم شوید...
سلام
با دختر عمه ناتنی تان و یا دختر خاله ناتنی تان ازدواج کنید که حداقل با عمه ناتنی تان یا خاله ناتنی تان محرم شوید...
سلام به همگی
ازدواج فامیلی رو پزشکان توصیه نمی کنند.
این روش روش خوبی نیست چرا که مثلا با یکی از خاله ها محرم میشوند ولی با بقیه که محرم نمی شوند. و دغدغه ی این آقا نامادری شون هست بیشتر نه خاله ها و عمه ها.
سلام به همگی
ازدواج فامیلی رو پزشکان توصیه نمی کنند.
سلام
در حال حاضر برای جلوگیری از معصیت چاره ای نیست...
این روش روش خوبی نیست چرا که مثلا با یکی از خاله ها محرم میشوند ولی با بقیه که محرم نمی شوند.
لزوماً نباید فقط با یکی از دختر عمه ها یا دختر خاله ها ازدواج کنند... اگر توانایی داشتن می توانند با دختر عمه و نیز دختر خاله ازدواج کنند...
و دغدغه ی این آقا نامادری شون هست بیشتر نه خاله ها و عمه ها.
درست است اما با این پیشنهاد بنده، قدری از به معصیت افتادن کاسته می شود... "ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازه س"
دوست عزیز یکی از کارشناسان محترم همین سایت اعلام کردند نظر جامعه مدرسین ( رو که در بیانه ایی اعلم بودن مراجع رو درجه بندی کرده بودند ) ملاک نیست وقتی در این مورد ملاک نباشه انتظار دارید در دیگر موارد نیز ملاک نیست . خیلی از اشخاص مورد احترام و اعتماد هم نظر ایشان رو قبول ندارن و اون رو صرفاً سیاسی دونستند درست مثل قضیه ی که در زمان امام خمینی پیش اوم.د
من دارم میگم امام فرمودند: [=arial] مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟
اون وقت شما میگی کارشناس سایت!!!!! خخخخخخخخخخخخخ
نظر دفاتر مراجع درباره مقلدین آیتالله صانعی : نظر مقلدین بر نظر جامعه مدرسین ارجح است
نظر مقلدین!!!!!!!!
مگه اینکه مقلدین خبره باشند و الا نظرشون ارزشی نداره....
ولی جامعه مدرسین همه شون خبره اند و آگاه به مسائل
امام فرمودند: [=arial] مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟
یعنی کسانی می توانند مجوز برای فعالیت یک پزشک بدهند که خود از خبرگان باشند...
من دارم میگم امام فرمودند: مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟
اون وقت شما میگی کارشناس سایت!!!!! خخخخخخخخخخخخخ
دوستان عزیز
به متنی که گذاشتم خوب دقت کنید بنابر نظر فقها و علما :
نظر دفاتر مراجع درباره مقلدین آیتالله صانعی : نظر مقلدین بر نظر جامعه مدرسین ارجح است.
مسلما جناب بچه محله امام رضا در بین این مراجع بیش از دو، سه نفر مجتهد یافت میشه که نظرشون برخلاف نظر جامعه مدرسین بوده و هست و حتما هم بعضی از آنها شامل بیانی که از امام نقل کردید میشند پس مشکل کجاست ؟
نکنه جامعه مدرسین برتر از مراجع تقلیدند؟
نظر مقلدین!!!!!!!!
مگه اینکه مقلدین خبره باشند و الا نظرشون ارزشی نداره....
ولی جامعه مدرسین همه شون خبره اند و آگاه به مسائل
والا دیگه بنده مثل شما آگاهی و علم ندارم چرا مراجع چنین نظری دادند نظر مراجع که این بوده اگه اشتباه است بروید متذکر شوید
همچنین دفتر آیت الله سیستانی با اشاره به اینکه جامعه مدرسین مرجع تشخیص صلاحیت مراجع نیست گفت: در این موارد نظر شخص مقلد ارجح است اما دفتر آیتالله سیستانی ابتدا شخص آیتالله سیستانی را اعلم برای مرجعیت میداند و بعد از ایشان نیزآیتالله وحید خراسانی را معرفی می نماید.
آیتالله موسوی اردبیلی ، از مراجع تقلید نیز ادامه تقلید از آیتالله صانعی را بلامانع عنوان کردند.
در پاسخ دفتر آیتالله نوری همدانی درباره این موضع نیز آمده است: به سادگی نمیتوان صلاحیت یک مرجع تقلید را زیر سوال برد اما اگر شخص مقلد با تحقیقات از آیت آلله صانعی پیروی میکند میتواند ادامه دهد تا زمانی که فسق مرجع مورد نظر اثبات شود.
همچنین در پی تماسی که با دفتر آیت الله مکارم شیرازی گرفته شد، اعلام گردید: در ادامه پیروی از آیتالله صانعی ایرادی وارد نیست و همانطور که امام خمینی دیدگاههای سیاسی آیتالله منتظری را مردود میدانستند اما به مرجعیت ایشان خللی وارد نشد و ایشان همچنان مقلدانی داشتند، در موضوع آیتالله صانعی نیز به همینگونه برخورد شود.
دفتر آیتالله وحید خراسانی نیز عنوان کردند که در اینباره نمیتوانند نظر دهند و از اعلام نظر خودداری کردند ولی در عین حال خواستار تماس با دفتر مقام معظم رهبری شدند.
در پایان نظر آیتالله جوادی آملی نیز در این خصوص توسط دفتر ایشان به این صورت اعلام شد: در این موضع تشخیص به عهده خود مقلد است و اگر قول و حرف جامعه مدرسین برای مقلد حجت است باید از پیروی از آیت الله صانعی برگردد.
سلام
مگر همانها نبودند كه وقتى يك روحانى به ظاهر در منصب مرجعيت از اسلام و انقلاب فاصله گرفت، او را به مردم معرفى كردند؟
سوال اینجاست که آیا مرجعیت ایشون رو هم امام منکر شدند ویا فقط فاقد صلاحیت سیاسی دونستند؟
جهت روشن شدن این موضوع خوبه که با مدرک به این سوال پاسخ داده بشه
دوستان عزیز
به متنی که گذاشتم خوب دقت کنید بنابر نظر فقها و علما : نظر دفاتر مراجع درباره مقلدین آیتالله صانعی : نظر مقلدین بر نظر جامعه مدرسین ارجح است.
سرکار محترم
این نکته ای که فرمودید تنها در یک سایت منتشر شده است و مابقی کپی کرده اند.
پس انتخاب مرجع تقلید به دو شکل صورت می گیرد:
1- بر اساس خواسته دل من
2- بر مبنای ضوابط
کدام منطقی می باشد...؟
سرکار محترم
این نکته ای که فرمودید تنها در یک سایت منتشر شده است و مابقی کپی کرده اند.
پس انتخاب مرجع تقلید به دو شکل صورت می گیرد:1- بر اساس خواسته دل من
2- بر مبنای ضوابطکدام منطقی می باشد...؟
پس احتمالا سخنی رو به دروغ به علما و فقها نسبت داده اند من دیگه از این روی سکه اش خبری ندارم
فقط تعجب میکنم چطور هیچ کدوم از علما نسبت به این دروغ منتشر شده عکس العملی نشان ندادند
پس احتمالا سخنی رو به دروغ به علما و فقها نسبت داده اند
جبهه دشمن هر کاری ممکن است انجام دهد..
فقط تعجب میکنم چطور هیچ کدوم از علما نست به این دروغ منتشر شده عکس العملی نشان ندادند
تا آنجایی بنده می دانم، علما به جان هم نمی افتند...
من تازه تو این گفت و گو امدم می خواستم دربارهی منی سوال کنم اما نمیدونم تو کجا بنویسنم
سلام
ابتدا این موضوع را در انجمن جستجو بفرمایید، اگر نبود وارد بخش مربوطه می شوید (مثلا احکام) در قسمت "ارسال موضوع جدید" سوالتان را مطرح می نمایید...:Gol:
تا آنجایی بنده می دانم، علما به جان هم نمی افتند...
لازم نبود روی هم تفنگ بکشند کافی بود سخن دروغی ( البته از نظر شما دروغه ) که بهشون نسبت داده شده تکذیب کنند تا مردم سردرگم نشوند
بهرحال دفاتر مراجع اینگونه پاسخگو بوده اند ما هم تابع همین هستیم نظر جامعه مدرسین هم همانگونه که در خیلی از موارد شرط نبوده در این مورد هم شرط نیست
جبهه دشمن هر کاری ممکن است انجام دهد..
جبهه دشمن اینقدر بیکار نیست از این نقشه ها برامون بکشه
لازم نبود روی هم تفنگ بکشند کافی بود سخن دروغی ( البته از نظر شما دروغه ) که بهشون نسبت داده شده تکذیب کنند تا مردم سردرگم نشوند
آنقدر قضیه آن آقا واضح بوده است که دیگر نیازی به موضع گیری علما نمی باشد...
برای مشخص شدن عملکرد ایشان در فتنه 88 می توان سری به سایت های اینترنتی زد...
بهرحال دفاتر مراجع اینگونه پاسخگو بوده اند ما هم تابع همین هستیم نظر جامعه مدرسین هم همانگونه که در خیلی از موارد شرط نبوده در این مورد هم شرط نیست
ممکن است بدانم چگونه متوجه شدید که باید تابع دفاتر مراجع بود اما نظر جامعه مدرسین شرط نیست
جبهه دشمن اینقدر بیکار نیست از این نقشه ها برامون بکشه
گویا خبر شکار پهپاد اسرائیلی به شما نرسیده است....
سوال اینجاست که آیا مرجعیت ایشون رو هم امام منکر شدند ویا فقط فاقد صلاحیت سیاسی دونستند؟
سلام
[h=4]دیدگاه امام خمینی (ره) درباره آیتالله صانعی[/h][h=4]در برخی بیانیهها که در دفاع از مرجعیت آیت الله صانعی صادر شده، به برخی جملات حضرت امام خمینی (ره) درباره ایشان استناد شده است. مسلما این جملات سالها قبل از صدور فتاوای اخیر آیت الله صانعی مطرح شده است. فتواهای ویژه آیت الله صانعی سالها بعد از رحلت امام خمینی (ره) صادر شده است. جالب این است که بخشی از تأییدهایی که از امام خمینی (ره) درباره ایشان مطرح شده، با توجه به موضعگیری سیاسی ایشان در مخالفت با منافقان بوده است. بنابراین برای شناخت نظر امام خمینی (ره) در امروز باید به مواضع ایشان و جریان حامی از ایشان در برابر مخالفان قسم خورده نظام جمهوری اسلامی در خارج از کشور توجه نمود. سایت خط امام[/h]
گویا خبر شکار پهپاد اسرائیلی به شما نرسیده است....
در این باره هم اظهارنظرهای جالبی منتشر شده
تحلیلگران اسرائیلی استدلال کردند اسرائیل با توجه به در اختیار داشتن سامانههای شناسایی ماهوارهای دوربرد، نیازی به به جان خریدن خطرات ناشی از اعزام پهپادهای حاوی سامانههای اطلاعاتی طبقهبندیشده به حریم هوایی آسمان ایران را ندارد.
البته در این میان مخالفان هم میگویند هرمس 450 مجهز به دوربینهای عکاسی و فیلمبرداری است که میتوانند تصاویر رنگی با کیفیتهای بسیار بالا تهیه کنند. به علاوه، دستگاههای تصویربرداری مادون قرمز تعبیه شده در این دوربینها به آنها اجازه فعالیت در نورهای کم و در شرایط جوی مختلف را میدهد. :Moteajeb!: لطفا سریع از این حرفم برداشت دیگه ایی نکنید فقط خواستم گفته باشم چقدر اظهارنظرها متفاوته .
اگر سخن دروغ نسبت دادن به بزرگان توطئه دشمنه سکوت در برابر آن به پیشبرد و موفقیت این توطئه کمک میکنه