جمع بندی انجمن تاریخ

دلایل پذیرش یا رد ایرانی کشی قوم یهود

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام خدمت کاربران محترم

با نیم نگاهی به موضوعات و مباحث انجمن تا جایی که مشاهده کردم در مورد ایرانی کشی قوم یهود در یکی از دوره های هخامنشی که منتسب به زمان خشایارشاه بوده ؛
کلیاتی بیان شده و در رابطه با دلایل وسند پذیرش یا رد آن سخنی به میان نیامده . و تقریبا برگرفته از سایت های تحلیلی خبری مثل مشرق و... بوده وکسی از دلایل پذیرش این واقعه سندی ارایه نکرده است .
در اینجا لازم دونستم موضوعی رو بیان کنم تا دوستان با توجه به اطلاعاتی که دارند دلایل پذیرش یا رد این واقعه را بیان کنند.

سوالاتی که وجود دارد به این شرح است :

1-آیا کتاب استر کتاب موثق یا قابل اعتمادی است ؟
2- عدم ذکر این واقعه تاریخی در کتاب تاریخ هرودت یا گزنفون و یا کتب دیگر تاریخی نشان دهنده چیست؟
3- دانش نامه بریتانیکا که نظر بسیاری از یهودیان است این واقعه را کذب و داستان تاریخی می داند . آیا دانش نامه بریتانیکا قابل اعتماد است ؟
4-کشتار 75000 ایرانی در عرض دو یا سه روز آیا امکان پذیر است ؟ تعداد یهودیانی که دست به این کشتار زدند در حکومت آن زمان چند نفر بوده اند؟


با تشکر

دهه اول ربیع ؛ ایام محسنیه ؟

جناب استاد عماد گرامی: بنده خودم در رشته تاریخ مشغول هستم. این متن را یکی از آقایان برایم فرستاده شما چه جوابی براین دارید؟
«با سلام خدمت اساتید محترم و گرامی تاریخ
به عرض می رساند طبق نقل قاضی عبدالجبار معتزلی در کتاب تثبت الدلائل النبوه، برخی از بزرگان شیعه مانند جابر بن یزید جعفی و شیخ مفید برای محسن بن علی ع عزادرای می کردند و در عزای وی شعر می سرودند. قطعا زمان این بزرگان نه انگلیس بوده و نه فرقه شیرازی. خواهشا سر دروس خود زیراّ عزای محسن بن علی ع را نزنید و دنبال اثبات این نباشید که شهادت در این تاریخ نبوده و هزار دلیل دیگر.
بگذارید این ته مانده اعتقادات طلاب سالم بماند و بدانید این مذهب خودش صاحب داردو خداوند متعال حفظ تمام مذهب را به شما مورخین محترم و گرامی نسپرده و چنین درخواستی هم از شما ندارد. ببخشید مزاحم شدم . موفق و موید باشید»

نقش حضرت احمد بن موسی (شاهچراغ) در قیام ابوالسرایا

سلام با توجه به طرح قیام ابوالسرایا می خواستم بدانم نقش احمد ابن موسی معروف به شاه چراغ در ان قیام چه بوده و ایشان در ان زمان چه می کرده است با توجه به اینکه وی فرزند ارشد امام بوده است و بزرگتر از امام هشتم

نقش خلفا در سقیفه

انجمن: 

سلام
یک سوال تاریخی که همیشه ذهن من به خودش مشغول میکنه این هست که آیا خلفا در تشکیل سقیفه نقشی داشتند یا نقش اول برای انصار بود؟

منابع مقتل ابن طاووس

سلام بر شما
آیا ابن طاووس در مقتل خود ، از مقتل هایی مثل مقتل ابی مخنف و تاریخ طبری استفاده کرده؟ ؟
اگر استفاده نکرده منابع مقتل خود را از کتب شیعه گرفنه؟؟

سفرهای امام حسن(ع) به ایران

امروز در رادیو یکی از سخنرانان در مورد امام حسن گفتن که ایشون طی کشورگشائی های خلیفه دوم دو بار به ایران سفر کرد ومسیر دقیق وشهرهائی که ایشان از آن گذشت را هم ذکر کرد ویک بار هم در کشورگشائی افریقا شرکت کرد والبته ایشون میگفتن که ایشون فقط از جنبه تبلیغ اسلام حضور داشتن
لطفا اعتبار این گزارش ها وکیفیت حضور ایشون در این جنگ ها را بفرمایید

اقوال در مورد شهادت و تدفین حضرت علی اصغر علیه السلام

دونقل درمورد شهادت وتدفین حضرت علی اصغر با عبدالله ابن الحسین دیدم
یکی خون راحضرت به آسمان پاشید وقطره ای بازنگشت
ودیگری پیکر آغشته به خون رابه خاک سپرد
من فکرمی کنم بعدازپاشیدن خون به آسمان دوباره خون ازگلوی حضرت جاری می شد؟

وقایع جنگ نهروان

با سلام
چرا خوارج بعد از اعلام رای حکمیت تصمیم به جنگ با حبل الله و صراطه المستقیم حضرت سید الاوصیین امیر المومنین علی ابن ابیطالب علیه السلام برخواسته
و در آن هشت ماه تحرکات نظامی نداشتند؟
ممنون

بانوان قدیسه در دین یهود

باسمه الجلیل

عرض سلام و ادب

آیا در دین یهود،زنان قدیسه ای بوده اند که به این ویژگی شهرت یافته باشند؟

در صورت وجود چنین بانوانی نام و ویژگیهای عبادی و عرفانی آنان را ذکر بفرمائید.

با تشکر

شیر خوردن پیامبر(ص) از دایه‌ی بت پرست

سلام
دلیلی معتبری وجود دارد که دایه پیامبر(حلیمه) شحص موحدی بوده است؟یا اینکه ایشون بت پرست بوده اند؟
وشیرخوردن پیامبر از یک بت پرست از نظر اعتقادی مشکلی ندارد؟ واگر ما دلیل معتبری بر هیچ یک از دو طرف مسئله پیدا نکردیم از نظر اعتقادی میتوانیم موحد بودن دایه ایشون رو ثابت کنیم؟