اگر شکر نعمت را به جای اوریم دقیقا نعمت زیاد میشود؟
تبهای اولیه
سلام :Black (9):
اگر شکر نعمتxرا به جای اوریم دقیقا نعمتxزیاد میشود؟:Gig::Gig::Gig::Gig::Gig::Gig:
کارشناس بحث : هدی
سلام :black (9):وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ
اگر شکر نعمتxرا به جای اوریم دقیقا نعمتxزیاد میشود؟:gig::gig::gig::gig::gig::gig:
بستگی داره
ببینید
مثلا شما از سلامتیه کاملی برخوردارید
بعد همیشه شکرشو بجا می آورید
خوب طبق این آیه خداهم این سلامتی را زیاد تر میکنه
ولی یدفعه ام ممکنه خدانکرده بیماریه خاصی و شدیدی بگیرید
این قاعده ی خدارو عوض نمیکنه
فقط خدا داره بندشو امتحان میکنه که ببینه کفر میگه یانه؟
نمیدونم مقصودو رسوندم یانه؟
بسم الله
ميگوييم اهدنا صراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم...ان ازدياد هرچه باشد در همين جهت است گاه اين هدف تطابق با نعمت مورد شكر دارد كه زيادي در نعمت منظور ميشود گاه هم نه برعكس هم ميتواند باشد
بسم الله
ميگوييم اهدنا صراط المستقيم صراط الذين انعمت عليهم...ان ازدياد هرچه باشد در همين جهت است گاه اين هدف تطابق با نعمت مورد شكر دارد كه زيادي در نعمت منظور ميشود گاه هم نه برعكس هم ميتواند باشد
درسته.قطعا با شکر کردن خداوند برای ما خوبی را (نعمت) زیاد می کند. اما مشخص نیست چه خوبی را.
مثلا شکر گوش ها را به جای اوریم ان وقت خدا بر بینایی ما بیافزاید!!:Gig::Gig:
درسته.قطعا با شکر کردن خداوند برای ما خوبی را (نعمت) زیاد می کند. اما مشخص نیست چه خوبی را.
مثلا شکر گوش ها را به جای اوریم ان وقت خدا بر بینایی ما بیافزاید!!:gig::gig:
بسم الله
كاش به پست قبل بنده توجه بيشتري ميفرموديد .نوع نگاه مهم است...
شكر نعمت (مادي يا معنوي) اگر واقعآ شكر زباني وعملي بااستفاده از ان درجهت عبوديت باشد باذن الله خود به خود باعث ازدياد نعمت خوانده شده در ايه خواهد بودوهرچه شكر بيشتر زيادتر
سلام :black (9):وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌاگر شکر نعمتxرا به جای اوریم دقیقا نعمتxزیاد میشود؟:gig::gig::gig::gig::gig::gig:
کارشناس بحث : هدی
چند نكته مهم در زمينه شكر نعمت
1- على ع در يكى از كلمات حكمت آميز خود در نهج البلاغه مىفرمايد:
اذا وصلت اليكم اطراف النعم فلا تنفروا اقصاها بقلة الشكر:
" هنگامى كه مقدمات نعمتهاى خداوند به شما ميرسد سعى كنيد با شكرگزارى، بقيه را به سوى خود جلب كنيد، نه آنكه با كمى شكرگزارى آن را از خود برانيد"! «1»
2- اين موضوع نيز قابل توجه است كه تنها تشكر و سپاسگزارى از خداوند در برابر نعمتهاى كافى نيست، بلكه بايد از كسانى كه وسيله آن موهبت بودهاند نيز تشكر و سپاسگزارى نمود و حق زحمات آنها را از اين طريق ادا كرد، و آنها را از اين راه به خدمات بيشتر تشويق نمود، در حديثى از امام على بن الحسين ع مىخوانيم كه فرمود: روز قيامت كه مىشود خداوند به بعضى از بندگانش مىفرمايد: آيا فلان شخص را شكرگزارى كردى؟ عرض مىكند:
پروردگارا من شكر تو را بجا آوردم، مىفرمايد: چون شكر او را بجا نياوردى شكر مرا هم ادا نكردى! سپس امام فرمود:
اشكركم للَّه اشكركم للناس:
" شكرگزارترين شما براى خدا آنها هستند كه از همه بيشتر شكر مردم را بجا مىآورند" «2».
3- افزايش نعمتهاى خداوند كه به شكرگزاران وعده داده شده، تنها به اين نيست كه نعمتهاى مادى تازهاى به آنها ببخشد، بلكه نفس شكرگزارى كه توأم با توجه مخصوص به خدا و عشق تازهاى نسبت به ساحت مقدس او است خود يك نعمت بزرگ روحانى است كه در تربيت نفوس انسانها، و دعوت آنان به اطاعت فرمانهاى الهى، فوق العاده مؤثر است، بلكه شكر ذاتا راهى است براى شناخت هر چه بيشتر خداوند، و به همين دليل علماى عقائد در علم كلام براى اثبات" وجوب معرفه اللَّه" (شناخت خدا) از طريق وجوب شكر" منعم" (نعمت بخش) وارد شدهاند.
4- احياى روح شكرگزارى در جامعه و ارج نهادن و تقدير و سپاس از آنها كه با علم و دانش خود و يا با فداكارى و شهادت، يا با ساير مجاهدات در طريق پيشبرد اهداف اجتماعى خدمت كردهاند يك عامل مهم حركت و شكوفايى و پويايى جامعه است.
در اجتماعى كه روح تشكر و قدردانى مرده كمتر كسى علاقه و دلگرمى به خدمت پيدا مىكند، و به عكس آنها كه بيشتر قدردانى از زحمات و خدمات اشخاص مىكنند، ملتهايى بانشاطتر و پيشروترند.
توجه به همين حقيقت سبب شده است كه در عصر ما به عنوان قدردانى از زحمات بزرگان گذشته در صدمين سال، هزارمين سال، زاد روز، و در هر فرصت مناسب ديگر، مراسمى براى بزرگداشت آنها بگيرند و ضمن سپاسگزارى از خدماتشان مردم را به حركت و تلاش بيشتر دعوت كنند.
فى المثل در انقلاب اسلامى كشور ما كه پايان يك دوران تاريك دو هزار و پانصد ساله و آغاز دوران جديدى بود، وقتى مىبينيم همه سال و هر ماه بلكه هر روز، خاطره شهيدان انقلاب زنده مىشود و بر آنها درود مىفرستند و به تمام كسانى كه به آنها منسوبند احترام مىگذارند و به خدماتشان ارج مىنهند، اين خود سبب مىشود كه عشق و علاقه به فداكارى در ديگران پرورش يابد و سطح فداكارى مردم بالاتر رود، و به تعبير قرآن شكر اين نعمت باعث فزونى آن خواهد شد، و از خون يك شهيد هزاران مجاهد مىرويد و مصداق زنده لازيدنكم مىشود!
********************************
(1) نهج البلاغه كلمات قصار شماره 13.
(2) اصول كافى جلد 2 صفحه 81 حديث 30،
_________________________________
تفسير نمونه، ج10، ص: 284
به نام خدا
با سلام
وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ اگر شکر نعمتxرا به جای اوریم دقیقا نعمتxزیاد میشود؟
استاد جوادي آملي در تفسير اين آيه شريفه بياني متفاوت دارند . مشهور اين است كه از آيه 7 سوره ابراهيم اين برداشت مي شود كه شكر نعمت ، نعمتت افزون كند و غالبا هم مراد ، نعمتهاي مالي است ، در حالي كه به تعبير استاد ، آيه حامل مفهوم بالاتري است . ايشان معتقدند كه "[="]اين يك اصل كلي و جامع است كه هر كسي شكر كرد نعمتش افزون ميشود اگر كسي كفران كرد نعمتش از دستش بيرون ميرود" (1)[/][="][/] اما اينكه شكر نعمت موجب افزايش نعمت مالي مي شود ازايه 261 سوره بقره حاصل مي شود كه مي فرمايد :
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مَثَل (صدقات) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى كند، و خداوند گشايشگر داناست
اما پيام آيه 7 سوره ابراهيم متفاوت بوده و مطلب و مفهوم بالاتري را در بر دارد .
(1)- ر. ك : بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه ابراهيم
بخشي از بيانات ايشان در تفسير اين فراز از آيه چنين است :
" سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند» نيست - البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند،» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ﴾ يكي ميشود هفت خوشه هفت خوشه هر كدام داراي صد حبه ميشود هفتصد تا بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ﴾ اگر به معناي دوبرابر باشد ميشود هزار و چهارصد تا بعد هم در ذيل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ﴾ كه معلوم نيست كه چقدر است اين براي نعمت و مال و كمالهايي كه انسان ميدهد- اين آيه نطاقش غير از آن است. ندارد اگر شما شكر كرديد ،ما نعمتتان را افزون ميكنيم؛ آن براي سوره «بقره» است، اين دارد كه ما به شما نمو ميدهيم رشد فكري پيدا ميكنيد بالا ميآييد عالم رباني ميشويد ما گوهر ذاتتان را بالا ميبريم ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ﴾ ،نه «لازيدن أموالكم» خب خيلي فرق است اگر كسي چهارتا كلمه ياد گرفت بيشتر شاكر بود كمتر خود را ديد اين به جايي ميرسد."(1)
" [انسان]اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود يك چيزي ديگر ميطلبد فرمود اين اعلام تأذن با صداي رسا هم گفته ،تأذن غير از آذن است ،غير از قال است، به صورت رسمي اعلان كرده است نه اعلام ، اعلان كرده است با صداي بلند كه هر كسي شاكر بود من او را بالا ميبرم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ﴾ (2)
"شكرش هم به اين است كه آن نعمت را در جايش صرف بكند"(3)
بنابراين به تعبير ايشان اينكه شكر نعمت ،نعمت را افزون مي كند امر صحيحي است اما آيه 7 سوره ابراهيم در خصوص ازدياد اموال بر اثر شكر نيست بلكه در خصوص رشد و نمو و ترفيع گوهر ذات آدمي بر اثر شكر نعمت الهي است .
(1)- ر. ك : بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه ابراهيم، جلسه هشتم و نهم
(2)- همان
(3)- همان
شكر و ازدياد نعمت
پرسش:
وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِنْ شَكَرْتُمْ لَأَزيدَنَّكُمْ وَ لَئِنْ كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ
اگر شکر نعمت را به جای اوریم دقیقا نعمت زیاد می شود؟
پاسخ:
استاد جوادي آملي در تفسير اين آيه شريفه بياني متفاوت دارند . مشهور اين است كه از آيه 7 سوره ابراهيم اين برداشت مي شود كه شكر نعمت ، نعمتت افزون كند و غالبا هم مراد ، نعمتهاي مالي است ، در حالي كه به تعبير استاد ، آيه حامل مفهوم بالاتري است . ايشان معتقدند كه "اين يك اصل كلي و جامع است كه هر كسي شكر كرد نعمتش افزون ميشود اگر كسي كفران كرد نعمتش از دستش بيرون ميرود" (1) اما اينكه شكر نعمت موجب افزايش نعمت مالي مي شود ازايه 261 سوره بقره حاصل مي شود كه مي فرمايد :
مَّثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنبَتَتْ سَبْعَ سَنَابِلَ فِي كُلِّ سُنبُلَةٍ مِّئَةُ حَبَّةٍ وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ
مَثَل (صدقات) كسانى كه اموال خود را در راه خدا انفاق مى كنند همانند دانه اى است كه هفت خوشه بروياند كه در هر خوشه اى صد دانه باشد؛ و خداوند براى هر كس كه بخواهد (آن را) چند برابر مى كند، و خداوند گشايشگر داناست
اما پيام آيه 7 سوره ابراهيم متفاوت بوده و مطلب و مفهوم بالاتري را در بر دارد . بخشي از بيانات ايشان در تفسير اين فراز از آيه چنين است :
" سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند» نيست - البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند،» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِينَ يُنفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِي سَبِيلِ اللّهِ﴾ يكي ميشود هفت خوشه هفت خوشه هر كدام داراي صد حبه ميشود هفتصد تا بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ يُضَاعِفُ لِمَن يَشَاءُ﴾ اگر به معناي دوبرابر باشد ميشود هزار و چهارصد تا بعد هم در ذيل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ﴾ كه معلوم نيست كه چقدر است اين براي نعمت و مال و كمالهايي كه انسان ميدهد- اين آيه نطاقش غير از آن است. ندارد اگر شما شكر كرديد ،ما نعمتتان را افزون ميكنيم؛ آن براي سوره «بقره» است، اين دارد كه ما به شما نمو ميدهيم رشد فكري پيدا ميكنيد بالا ميآييد عالم رباني ميشويد ما گوهر ذاتتان را بالا ميبريم ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ﴾ ،نه «لازيدن أموالكم» خب خيلي فرق است اگر كسي چهارتا كلمه ياد گرفت بيشتر شاكر بود كمتر خود را ديد اين به جايي ميرسد."(2 )
" [انسان]اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود يك چيزي ديگر ميطلبد فرمود اين اعلام تأذن با صداي رسا هم گفته ،تأذن غير از آذن است ،غير از قال است، به صورت رسمي اعلان كرده است نه اعلام ، اعلان كرده است با صداي بلند كه هر كسي شاكر بود من او را بالا ميبرم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِيدَنَّكُمْ﴾ (3)
"شكرش هم به اين است كه آن نعمت را در جايش صرف بكند"(4)
بنابراين به تعبير ايشان اينكه شكر نعمت ،نعمت را افزون مي كند امر صحيحي است اما آيه 7 سوره ابراهيم در خصوص ازدياد اموال بر اثر شكر نيست بلكه در خصوص رشد و نمو و ترفيع گوهر ذات آدمي بر اثر شكر نعمت الهي است .
(1)- ر. ك : بنياد بين المللي علوم وحياني اسراء ، تفسير سوره مباركه ابراهيم
(2)-همان، جلسه هشتم و نهم
(3)-همان
(4)-همان