آیا قسم دادن یا قسم خوردن حرام است؟

تب‌های اولیه

3 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
آیا قسم دادن یا قسم خوردن حرام است؟
با سلام  مرجع تقلید من رهبره لطفا بفرمایید که آیا قسم خوردن بر روی نام خدا یا ائمه یا جان یک عزیز حرام است یا خیر ؟ مثلا  گفته بشه به خدا قسم. یا به خدا، به امام هشتم، به امام حسین، به جان فلانی و ..  لطفا هر کدام را بفرمایید که حکم قسم خوردنشون چیه و آیا عهد و قسم بر اونها محقق میشه؟   و آیا روزه داری که قسم میخوره روزه اش باطل میشه؟
با نام و یاد دوست         کارشناس بحث: استاد صادق الوعد
طناز2020 said in آیا قسم دادن یا قسم خوردن حرام است؟
با سلام  مرجع تقلید من رهبره لطفا بفرمایید که آیا قسم خوردن بر روی نام خدا یا ائمه یا جان یک عزیز حرام است یا خیر ؟ مثلا  گفته بشه به خدا قسم. یا به خدا، به امام هشتم، به امام حسین، به جان فلانی و ..  لطفا هر کدام را بفرمایید که حکم قسم خوردنشون چیه و آیا عهد و قسم بر اونها محقق میشه؟ و آیا روزه داری که قسم میخوره روزه اش باطل میشه؟
با سلام و تشکر از ارتباط شما : قسم خوردن به جان عزیزان حرام نیست قسم هم محسوب نمی شود و آثاری هم ندارد قسم خوردن به نام ائمه معصومین (علیهم السلام) حرام نیست قسم شرعی محسوب نمی شود و آثاری ندارد قسم خوردن به اسامی خداوند برای انجام یا ترک کاری  حرام نیست قسم شرعی است و باید طبق آن عمل شود و تخلف از آن حرام است و کفاره دارد  قسم خوردن برای حرف دروغ حرام است و برای حرف راست مکروه است   و در هر صورت اگر روزه دار قسم بخورد روزه اش باطل نمی شود   توضیح المسائل مسأله2675
موضوع قفل شده است