نمایش نتیجه های نظرسنجی ها: آیا در عروسی های همراه با غنا(آهنگ غیرمجاز شرعی) شرکت می کنید؟

رأی دهندگان
9. شما نمی توانید در این نظرسنجی رای دهید.
  • بله، خیلی هم خوب است و نشانه شادی است

    0 0%
  • بله، چاره ای ندارم چون فامیل ناراحت می شوند

    4 44.44%
  • بله، اما به شرط اینکه در مدت حضورم آهنگ را خاموش کنند

    2 22.22%
  • خیر، اصلا به هیچ وجه شرکت نمی کنم

    3 33.33%
صفحه 1 از 9 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  1. #1
    زینبیون آنلاین نیست. همکار اجرایی بخش مدیریت و نرم افزار
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۴
    علاقه
    اللهم ارزقنا توفیق الشهادة فی سبیلکــــ
    نوشته
    754
    حضور
    42 روز 10 ساعت 27 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    22
    صلوات
    2972

    اشاره همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!






    ورود مهدی فاطمه اکیدا ممنوع!!!!!!

    این چیزی است که بر سردر مجالس عروسی خیلی ها زده شده!!!
    وقتی که مراسم همراه با حرام بوده و توانایی نداریم با حرام خدا مبارزه کنیم آیا می توانیم ادعای یاری امام زمان عج را داشته باشیم؟
    برخی در رد حرف ما و اینکه شرکت در این مراسم ها اشکالی ندارد به عروسی حضرت زهرا س( جانم فدایشان) اشاره می کنند و اینکه خود پیامبر ص ( جانم فدایشان) به زنان گفته اند بخوانید و پای کوبی کنید( برقصید) که عروسی است و باید شاد باشید!

    حالا درخواست بنده از کارشناسان محترم سایت به شرح زیر است:

    آیا عروسی حضرت زهرا سلام الله علیها همراه با رقص و پایکوبی بود؟ (بررسی روایات مربوطه و صحتشان)
    آیا شرکت در مجالس عروسی همراه با رقص و غنا در روان انسان تاثیر سوء دارد؟( بررسی روانشناختی)
    آیا شرکت نکردن در مجالس حرام صرفا چون خانواده و اطرافیان شرکت می کنند و دلشان می شکند عملی غیر اخلاقی است؟( بررسی اخلاقی)



    با تشکر


    ویرایش توسط سیده راضیه : ۱۳۹۵/۰۲/۲۱ در ساعت ۱۶:۴۲

    حضرت امیر علیه السلام:
    شرم از خداوند بسیاری از گناهان را پاک می کند
    غررالحکم و دررالکلم ،ح 1548


    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!
    کانال حفظ قرآن + مشاوره رایگان حفظ ( کلیک)







  2. صلوات ها 10


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,220
    حضور
    169 روز 16 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    57747




    با نام و یاد دوست







    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!








    کارشناسان بحث: استاد ممسوس ، استاد حامی و استاد حنیف
    ویرایش توسط مدیر ارجاع سوالات : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ در ساعت ۰۷:۴۴

  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    با سلام و احترام

    انچه در روایان و احادیث مربوط به ازدواج حضرت زهرا و حضرت علی آمده است هیچ اشاره ای به رقص و پایکوبی در ان نشده است
    آنچه از کتب معتبر در مورد نحوه برگزاری مراسم عروسی حضرت زهرا و علی علیهما السلام وارد شده تنها این است که در شب عروسی، دختران عبدالمطلب و بنی هاشم و زنان مهاجر و انصار و در پیشاپیش آنان، زنان پیامبر(صلی الله علیه و آله) عروس نور را در این راه همراهی می‌کردند. ام سلمه، عایشه، حفصه و معاذه برای این عروس و داماد شعر می‌خواندند. دیگران نیز اول بیت هر شعری را تکرار می‌کردند و تکبیر می‌گفتند. (بحارالانوار: ج 43، ص 97)
    این روایت نشان می دهد که در عروسی آن بزرگواران دست زدن و صوت زدنی در کار نبوده است.
    آنچه در باره ازدواج حضرت زهرا(علیها السلام) از تاریخ و احادیث معتبر استفاده مى‏شود، این است که رسول خدا(صلى الله علیه وآله وسلم) در شب عروسى دختر گرامى‏شان به زنان دستور دادند اظهار خوشحالى کنند؛ ولى چیزى که موجب خشم خداوند باشد، انجام ندهند. گفته شده که عایشه و برخى از زنان، اشعارى در فضیلت و مقام حضرت زهرا(علیها السلام) مى‏سرودند و اظهار سرور و شادمانى مى‏کردند.( بحارالانوار، ج 43، ص 115).و مسئله دف و دایره زنى در احادیثى که هیچ سند و اعتبارى ندارد، بیان شده است. (دعائم الاسلام، ج 2، ص 206.)
    و اما احادیثی که بیان میکنند در مراسم این حضرات دف وجود داشته است مر بوط به اهل سنت میباشد. زیرا که اهل سنت غنا و دف زنی را در مراسم شادی و بخصوص هنگام بازگشت از جنگ حلال میدانند. (سنن نسایى، ج 3، ص 194 ؛ صحیح بخارى، ج 6، ص 137؛ سنن ترمذى، ج 2، ص 276؛ سنن ابى داود، ج 2، ص 104؛)

    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ در ساعت ۰۰:۳۰
    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  7. صلوات ها 14


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    اما در مورد الت دف باید گفت که نظر مراجع به این صورت میباشد :بسیاری از فقها دف را به صورت مطلق بر اساس دیگر روایاتی که به صورت مطلق از آن نهی شده حرام دانسته اند و برخی قایل به جواز آن همراه با کراهت در عروسی شده اند بنا به تصریح برخی از قائلان به جواز، دف باید بدون زنگوله باشد. اما همین علما هم درکل آن را جایز نمی شمارند. (جواهر الکلام 41/ 51-52 , ریاض المسائل 13/265 ,267 المبسوط 8/224 , المختصر النافع 2/287 , کشف اللثام , 10/296 , تذکره الفقهاء(ق)2/287 , مجمع الفایده 12/340 , مسالک الافهام 14/ 183 کتاب الشهادات (گلپایگانی) 122) .
    اکنون روایات مربوطه را بررسی کرده و نتیجه ان را اخذ میکنیم.
    در دعائم الاسلام روایتی نقل شده که در آن می گوید حضرت رسول از عروسی شخصی خبر دار شدند فرمودند که عروسی نباید در خفا برگزار شود و باید دود به پا شود و صدای دف شنیده شود و فرق بین عروسی و زنا همین سر و صدای دف است.[1] در همین کتاب روایتی از امام صادق (ع) آورده است که در شب عروسی حضرت زهرا، رسول الله (ص) صدای دف شنیدند پرسیدند این چیست؟ گفتند اسماء برای این که حضرت زهرا را شاد نگه دارد تا بی مادری را احساس نکند، دف می زند. پس رسول الله (ص) دعا کردند همان طور که اسماء دختر مرا شاد کرد خدایا او را شاد نما و به اسماء فرمودند که در شادیتان حرف های نا مناسب نزنید.[2] کتاب کشف الغمه نیز نقل می کند وقتی مسلمانان از ازدواج حضرت علی (ع) با حضرت فاطمه (س) مطلع شدند و به پیامبر (ص) تبریک گفتند حضرت رو به همسران خود کرد و به آنها دستور داد برای فاطمه (س) دف بزنند و آنها مشغول دف زدن شدند.[3] ابن ابی الحدید نقل کرده که پیامبر بر قومی گذر کرد که مشغول بازی و رقص بودند حضرت به آنها فرمودند به این کار خود جدی ادامه دهید تا یهود و نصاری بدانند در دین ما آزادی هست.[4]


    [1] . تمیمی مغربی، نعمان بن محمد، دعائم الاسلام، ج 2، ص 207، دار المعارف، مصر، 1385 ق. شبیه به این روایت را ببینید در: شیخ طوسی، امالی، ص 518، انتشارات دار الثقافه، قم، 1414 ق.

    [2] . مغربی همان

    [3] . اربلی، علی بن عیسی، کشف الغمه، ج1، ص 359، مکتبه بنی هاشم، تبریز، 1381، ق.

    [4] . ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، ج 6، ص331، کتابخانه آیت الله مرعشی، قم، 1404 ق.




    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۱
    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  9. صلوات ها 10


  10. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    ولی از این نقل ها نمی توان حکم فقهی استخراج کرد. فقها برای دست یابی به احکام شرعی دقت موشکافانه ای در مجموع دلیل هایی که به دست ما رسیده می نمایند و به ظاهر چند نقل تاریخی اکتفا نمی کنند. در زیر نکاتی را که علاوه بر چنین نقل های تاریخی ای، در حکم شرعی مربوط به رقص و موسیقی دخیل است، بیان می کنیم:
    1. سند اکثر قریب به اتفاق این روایات تاریخی محکم نیست و یا اصلا زنجیره سند در این روایات، اتصال ندارد. پس این روایات به خودی خود نمی توانند دلیلی برای حکم شرعی باشند.
    2. بعضی از این نقل ها با روایات معتبر و محکمی که به دست ما رسیده منافات دارند و به همین دلیل کنار گذاشته می شوند. شیخ انصاری روایاتی که درباره حرمت غنا وارد شده شامل هر عمل لهوی می داند و بنا بر این تمام روایات حرمت غنا در مقابل نقل های تاریخی ضعیفی که در بالا اشاره کردیم قرار می گیرد. ایشان این طور بیان می کنند: از مجموع روایات زیادی که درباره حرمت غنا است چنین برداشت می شود که ملاک حرمت غنا لهوی بودن آن است و هر صوتی که به صورت لهو باشد چه با آلات موسیقی و چه بدون آن، حرام است.[1] از جمله این روایات، روایتی است که محمد بن ابی عباد نقل می کند: از امام رضا درباره غنا پرسیدم، ایشان فرمودند ... آن در زمره باطل و لهو است ... [2] و روایت اعمش که در آن امام صادق (ع) در بیان موارد گناهان کبیره این را می فرمایند: کار های لهوی که انسان را از ذکر خدا باز می دارند مانند غناء و نواختن اوتار (نوعی آلت موسیقی) ...[3] روایت اعمش علاوه بر اینکه حرام بودن هر لهوی را بیان می دارد از موسیقی به طور مخصوص اسم می برد در روایات دیگری نیز از موسیقی نام برده شده مثل روایتی از امام صادق(ع) که می فرمایند: «آلات ساز و آواز، از عمل شیطان است پس هر چه در زمین از این نوع وجود دارد از ناحیه ی شیطان است.» [4] و از پیامبر اکرم(ص) نیز روایت شده که فرموده اند: «شما را از مزمار و کوبات (آلات موسیقی) نهی می کنم.»[5] در باره رقص نیز علاوه بر اینکه بسیاری از فقها آن را نیز از مصادیق لهو می دانند روایتی در کتاب کافی با سند معتبر نقل شده است که امام صادق (ع) از قول پیامبر (ص) می فرمایند: شما را از رقص [6] و ... نهی می کنم. این روایت نشان از نا پسند بودن این عمل نزد پیامبر دارد و از آنجا که سندش بر خلاف روایات دیگر، معتبر است، بر نقل های تاریخی دیگر مقدم است. به هر صورت با توجه به این روایات، این وظیفه فقیه است که با دقت لازم، جمع بندی خود را از مستندات موجود به صورت فتوا بیان کند و وظیفه مقلد است که از آنها تبعیت کند.


    [1] . شیخ انصاری، المکاسب، ج 1، ص 296، مجمع الفکر الاسلامی، قم، 1428 ق.

    [2] . عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج 17، ص 308، موسسه آل البیت، قم، 1409 ق.

    [3] . عاملی، شیخ حر، وسائل الشیعه، ج 15، ص331.

    [4] . همان ج 17 ص 313

    [5] . همان

    [6] . عبارت اصلی روایت: انهاکم عن ال زفن ... است که به معنای رقص آمده است اما مرحوم فیض درکتاب الوافی ج 17 ، ص 211 ، ذیل این روایت گفته است: الزفن: اللعب و الدف و یزفون: یرقصون.




    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۳
    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  11. صلوات ها 12


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    در مرحله اول به نظر میرسد دف زدن در عروسی برای اعلان عمومی و خبر کردن مردم در برگزاری عروسی است که در نکاح صورت میگرفته به خلاف سفاح[1] که دردوران جاهلیت و بی خبر صورت میپذیرفته ولی روایاتی هم بر حرمت دف زدن در منابع وجود دارد که اشاره میشود.
    روایاتی که دف زدن را نهی کردند

    1. در کتاب عوالی اللئالی از ابن ابی جمهور آمده است که پیامبر از دف زدن و از رقص نهی نمودند.[2]
    2. مرحوم مجلسی در بحار الانوار مینویسد « چگونه از پیامبر اجازه صادر شده بر تغنی و غنا و ضرب الدف و طبل و شنیدن ان در حالی که امامان ما از زمان امام باقر به بعد از شنیدن غنا و ملاهی و ضرب الدف و امثال ذلک نهی کردند.[3]
    3. حدیث دیگری در بحار الانوار حایک از این است که امام باقر از ضرب دف نهی شدید کردند.[4]
    4. پیامبر فرمود : خانه ای که در ان شراب ، دف، طنبور و تخته نرد باشد دعای اهل خانه اجابت نمیشود و برکت از ان خانه میرود.[5]
    5. پیامبر فرمود : یحشر صاحب الطنبور یوم القیامه و هو اسود الوجه و بیده طنبور من نار و فوق راسه سبعون الف ملک بید ملک مقمعة یضربون راسه و وجهه و یحشر صاحب الغناء من قبره اعمی و اخرس و ابکم و یحشر الزانی مثل ذلک و صاحب المزمار مثل ذلک و صاحب الدف مثل ذلک[6]
    6. عن النبی انه قال ان الله حرم الدف و الکوبه و المزامیر و مایلعب به [7]
    7. بنابر حدیث « اعلنوا هذا النکاح واضربو علیه بالدف » نظرشیخ طوسی در الرسائل العشر این است که اعلان کردن مستحب است و میگوید دف زدن اگر خالی از غنا، فحش و اختلاط زن و مرد نباشد باز کراهت دارد.[8]
    8. برخی حلال بودن زدن دف را برای اعلان غافل و نائم است نه بخاطر طرب[9]

    کیفیت عروسی حضرت زهرا
    بنابر نقل مورخین مراسم ازدواج حضرت زهرا علیها السلام مراسمی عمومی و با حضور توده مردم بوده است. در این مراسم علاوه بر توده مردم و حضور آنان و ملاحظه اصل شادمانی و سرور در شب عروسی خواص مدینه از زنان و مردان شرکت داشتند. پیامبر بزرگوار در هنگام حرکت کاروان عروس از خانه پیامبر، فاطمه علیها السلام را سوار بر شهباء نمود و به زنان ضمن دستور به رعایت مسائل اخلاقی و پرهیز از لغوگوئی و معصیت خدا توصیه به خواندن اشعار و سرودهای شادی گروهی در مدح فاطمه زهرا علیها السلام نمودند. به همین دلیل چندین زن در این مراسم سرودهای شادی سرودند که از جمله آنهایند ام سلمه، حفصه، عایشه و معاذه.
    به هنگام سرودن این اشعار، زنان نخست هر بیت را تکرار می کردند و تکبیرگویان وارد خانه شدند، بعد رسول خدا به دنبال علی علیه السلام فرستاده او را به مسجد دعوت کرد و سپس فاطمه علیها السلام را فرا خواند، دست او را گرفته در دست علی علیه السلام گذارده فرمود: خداوند در دختر رسول خدا برکت و خیر قرار دهد!
    نتیجه :
    به نظر میرسد روایاتی که اجازه دف زدن در عروسی را نقل کردند بری اعلان عمومی بوده است تا فرقی باشد بین نکاح و سفاح و الا روایات زیادی در نهی و رد ضرب دف امده است که بیان شد. پس روایت قاضی نعمان پشتوانه ای ندارد.


    [1] . یکی از ازدواجهای حرام در دوران جاهلیت که اسلام ان را باطل و مردو اعلام کرد. ازدواج چند نفر کمتر از ده با یک زن و فرزند این زن به هر کس شبیه بود یا ان زن میگفت منتسب میشد.

    [2] . ابن ابی جمهور، عواللئالی فی احادیث الدینیه ج 1 ص 260

    [3] . مجلسی بحار الانوار، ج 76 ص 257

    [4] . مجلسی بحار الانوار ج 110 ص 173ند

    [5] . مستدرک الوسائل ج 13 ص 218

    [6] . مستدرک ج 13 ص 220

    [7] . بروجردی، جامع احادیث شیعه، ج 22 ص 412

    [8] . شیخ طوسی الرسائل العشر ج 2 ص 329

    [9] . تعلیقه بر مکاسب از لاری ج 1 ص 50




    ویرایش توسط ممسوس : ۱۳۹۴/۱۱/۱۶ در ساعت ۲۰:۲۴
    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  13. صلوات ها 11


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    عروس نور در خانه
    علي(عليه‌السلام) و پيامبر(صلي الله عليه و آله) براي بهتر شدن عروسي، هرگونه تدبيري را انديشيده بودند. جابر مي‌گويد: ما در عروسي علي(عليه‌السلام) و فاطمه حاضر بوديم و هيچ مجلس عروسي را بهتر از آن نديديم.[1]
    پيامبر(صلي الله عليه و آله) به زنان خود دستور داد تا حضرت زهرا را بيارايند. آنان، فاطمه(سلام‌الله‌عليها) را با بوهاي خوش عطر آگين ساختند[2] و در حالي که شعر مي‌خواندند،[3] لباسي را که از بهشت آمده بود، بر تنش پوشاندند.
    داستان لباس بهشتي اين گونه است[4] که پيامبر اکرم(صلي الله عليه و آله) براي عروسي دخترشان لباسي زيبا خريد. پس از مدتي، فقيري به در خانه نبي آمد و گفت: لباسي کهنه مي‌خواهم. با اين حال، حضرت زهرا، لباس نو و تازه خود را به او بخشيد. آن گاه جبرئيل نازل شد و گفت: اي محمد! خداوند بر تو سلام مي‌رساند و دستور داد بر فاطمه درود بفرستم و براي او، پيراهن بهشتي از سندس سبز فرستاده است. لباس بهشتي را بر تن عروس بهشتي کردند تا اين که غروب شد. پيامبر(صلي الله عليه و آله)، فاطمه(عليها‌السلام) را طلبيد. فاطمه(سلام‌الله‌عليها) در حالي که عرق شرم و حيا بر جبينش نشسته بود، نزد پيامبر (صلي الله عليه و آله) آمد، ولي پاهايش در راه رفتن مي‌لغزيد. پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمود: خداوند در دنيا و آخرت، لغزش را از تو بگرداند.[5]
    پس او را در آغوش گرفت و بر استري و به روايتي بر شهبا سوار کرد.[6] رسول خدا(صلي الله عليه و آله) پيشاپيش جمعيت گام مي‌سپرد و مردان بني هاشم نيز پشت مرکب فاطمه راه مي‌رفتند. در روايت است که جبرئيل در سمت راست، ميکائيل در سمت چپ و 7000 ملک در پست سر حضرت فاطمه بودند که تا طلوع فجر، خداوند را تسبيح و تقديس مي‌کردند.[7]
    دختران عبدالمطلب و بني هاشم و زنان مهاجر و انصار و در پيشاپيش آنان، زنان پيامبر(صلي الله عليه و آله) عروس نور را در اين راه همراهي مي‌کردند. ام سلمه، عايشه، حفصه و معاذه براي اين عروس و داماد شعر مي‌خواندند. ديگران نيز اول بيت هر شعري را تکرار مي‌کردند و تکبير مي‌گفتند. اين شعر زيبا را ام سلمه سروده است:



    [1] . همان

    [2] . همان ص 193

    [3] . همان 195

    [4] . همان ص 190

    [5] . ناسخ التواریخ ج 3 ص 60

    [6] . ناسخ التواریخ ج 43 ص 115

    [7] . کشف الغمه: ص 353، فاطمة الزهرا(سلام‌الله‌عليها)، علي(عليه‌السلام) محمد علي(عليه‌السلام) دخيل: ص 54.




    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  15. صلوات ها 12


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    دوسـتـان و هـمـسـايگان! به ياري خدا، شادي کنيد.
    هـــمـــاره خـــدا را ســپــاس گــويــيــد
    نعمتهاي فراوان پروردگار بزرگ را به ياد بياوريد
    که دشواري‌ها و آفت‌هاي بسياري از ما زدود
    پس از آن که کافر شده بوديم، خداوند ما را هدايت فرمود
    پــروردگـار آسـمــان ها، ما را شادمان ساخت
    اي همراهان بهترين زنان جهان! شادي کنيد
    کـه عـمـه‌هـا و خاله‌هايشان به فدايشان گردند
    اي دختر پيامبري که خداي بزرگ او را
    به وسيله وحي و رسالت‌هاي آسماني خود برتري داده است[1]
    بدين ترتيب کاروان عروس در هاله‌اي از شور و شوق مردم، وارد خانه علي(عليه ‌السلام) شد. پيامبر(صلي الله عليه و آله) دست علي(عليه‌السلام) و زهرا(سلام‌الله‌عليها) را گرفت و در دست هم گذاشت. آن گاه فرمود: بارک الله في ابنة رسول الله! اي علي(عليه ‌السلام)! اين فاطمه امانت من است. اي علي(عليه‌السلام)! فاطمه خوب زني است و اي فاطمه! علي(عليه‌السلام) خوب شوهري است.[2] پس دعا کرد و فرمود: مرحبا ببحرين يلتقيان و نجمين يقترنان؛ آفرين بر دو دريايي که با هم آميختند و دو ستاره‌اي که به هم رسيدند.[3] در اين هنگام، به زنان و مردان دستور داد بيرون بروند. همه بيرون رفتند جز اسماء بنت عميس، پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمود: مگر نگفتم همه بيرون بروند؟ اسماء گفت: آري، اي رسول خدا! قصد مخالفت نداشتم، بلکه پيماني است که خديجه با من کرد تا در شب زفاف نزد فاطمه باشم؛ زيرا دختران در اين شب، نيازهايي دارند که زني آگاه بايد آن را برآورده سازد. پيامبر(صلي الله عليه و آله) فرمود: اي اسماء، خداوند نيازهاي دنيا و آخرتت را برآورده سازد.[4]
    پيامبر(صلي الله عليه و آله) در حال بيرون رفتن از خانه بود، چوب پهلوي در را گرفت و فرمود: خداوند شما را پاک و پاکيزه آفريد و نسل شما را پاک ساخت. من در صلح و آشتي هستم با هر کسي که با شما در آشتي است و با کسي که با شما در جنگ است، در جنگم.[5]
    بدين ترتيب علي و فاطمه، دو خورشيد بي‌همتاي زمين و زمان، زندگي مشترک و پربرکت خود را آغاز کردند. در بامداد شب زفاف[6] يا بامداد روز چهارم عروسي،[7] پيامبر(صلي الله عليه و آله) به خانه‌ي تازه عروس و داماد رفت. آن گاه ظرف آبي طلبيد که حاضر کردند. رسول خدا(صلي الله عليه و آله) با نفس مبارک خويش، 3 بار در آن آب دميد و برخي آيات قرآن را بر آن خواند. آن گاه به علي(عليه‌السلام) فرمود که جرعه‌اي از آن بنوشد. باقي آن را نيز بر سينه‌ي علي(عليه‌السلام) ريخت و فرمود: اي ابوالحسن! خداوند، تو را از هر آلايش ناشايسته، پاک و پاکيزه بدارد. دوباره آب خواست و همين کار را درباره‌ي فاطمه زهرا(سلام‌الله‌عليها) تکرار کرد[8]


    [1] . بحار ج 43 ص 97

    [2] . بحار ج 43 ص 114

    [3] . بهجة قلب المصطفی ص 483

    [4] . من المهد ص 198

    [5] . همان

    [6] . ناسخ التواریخ ج 3 ص 65

    [7] . بهجة قلب المصطفی ص 484

    [8] . ناسخ ج 3 ص 65




    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  17. صلوات ها 12


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۹
    علاقه
    علم
    نوشته
    1,222
    حضور
    24 روز 5 ساعت 40 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2591



    سال ازدواج و سن ازدواج
    درباره‌ي تاريخ عقد و عروسي اميرالمؤمنين علي(عليه‌السلام) و حضرت زهرا(سلام‌الله‌ عليها) نظر‌هاي گوناگوني ارايه شده است. چون درباره تاريخ ولادت حضرت زهرا(سلام الله عليها) نيز تاريخ نگاران و راويان، اختلاف نظر دارند.
    شيخ مفيد و ابن طاووس، شب زفاف را شب پنج شنبه 21 محرم سال سوم هجري مي‌دانند و حتي قايل به استحباب روزه‌‌ي اين روز هستند.[1] علامه مجلسي در روايتي ازدواج ايشان را 16 روز پس از درگذشت رقيه، خواهر حضرت فاطمه و همسر عثمان؛ يعني پس از جنگ بدر در سال دوم هجري مي‌داند.[2] آيت الله اميني، عقد را در ماه رمضان و عروسي را در اول يا ششم ذي الحجه سال دوم يا سوم هجري مي‌داند.[3] صاحب کشف الغمه نيز تاريخ ازدواج را اندکي پس از جنگ بدر در سال دوم برمي‌شمارد.[4] هم چنين مرحوم سپهر، ازدواج ايشان را در اول ماه رجب سال دوم هجري مي‌داند و ماه صفر سال اول هجري را نيز بيان مي‌دارد. [5]
    با وجود همه اختلاف نظرهاي دانشمندان و تاريخ نگاران شيعي در اين باره، اکثريت آنان اتفاق نظر دارند که اين نکاح مبارک پس از جنگ بدر در سال دوم هجري، رخ داده است. تولد امام حسن مجتبي(عليه‌السلام) در سال سوم هجري نيز اين سخن را تأييد مي‌کند. درباره سن ازدواج حضرت فاطمه(سلام‌الله‌عليها) اختلاف نظر بيشتري وجود دارد؛ زيرا اختلاف نظر شديدي که در تاريخ تولد ايشان به چشم مي‌خورد، به سن ازدواج و شهادت ايشان نيز سرايت مي‌کند. برخي دانشمندان اهل سنت[6]چون تاريخ تولد آن حضرت را پنج سال پيش از بعثت مي‌دانند، ازدواج ايشان را در 18 سالگي و شهادت ايشان را در 28 سالگي فرض مي‌کنند. آنان درباره چنين برداشتي مي‌گويند: اگر سن ازدواج آن حضرت را 9 سالگي بدانيم، پس امام حسن در 10 سالگي به دنيا آمده است که اين امر، پديده شگفتي است.
    در پاسخ بايد گفت از نظر علمي، اين سن مانع از وضع حمل نخواهد بود. چه بسا دختراني در سن‌هاي پايين‌تر از آن، بچه‌دار مي‌شوند.[7] با اين حال، بيشتر دانشمندان اماميه مانند: ابن شهر آشوب، محدث قمي، محمد تقي سپهر و... بر اين باور هستند که حضرت فاطمه، 5 سال پس از بعثت به دنيا آمده است.[8] با توجه به اين گفته‌ها، بايد سن ازدواج آن حضرت را 9 سال و سن ازدواج علي(عليه‌السلام) را 25 سال بدانيم.



    [1] . فاطمة الزهرا(سلام‌الله‌عليها) من المهد الي اللحد: ص 199 ـ انوار الزهرا(سلام‌الله‌عليها): ص 33.

    [2] . بحار ج 43 ص 97

    [3] . بانوی نمونه اسلام ص 90

    [4] . کشف الغمه اربلی ج 1 ص 501

    [5] . ناسخ ج 3 ص 36

    [6] . همان

    [7] . درباره آگاهی از تحقق این نظریه ماهنامه انتظار ش 9 دکتر شعاعی ص 8

    [8] . بانوی نمونه اسلام ص 38-41




    همه را دعوت کردی جز مهدی فاطمه ؟!

  19. صلوات ها 14


  20. #10

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۸
    نوشته
    20,780
    حضور
    211 روز 22 ساعت 25 دقیقه
    دریافت
    244
    آپلود
    8
    گالری
    585
    صلوات
    150829



    نقل قول نوشته اصلی توسط زینبیون نمایش پست ها
    آیا شرکت در مجالس عروسی همراه با رقص و غنا در روان انسان تاثیر سوء دارد؟( بررسی روانشناختی)
    سلام عليكم
    خب بايد دقت داشته باشيم در روان شناسي وقتي از روان صحبت مي كنيم مرادمان روح نيست بلكه مغز و ذهن هشيار و ناهشيار ما مقصود است.
    اين بحث از دو منظر در اين جا قابل بررسي است:
    الف) روان شناسي تجربي غربي
    يكي از مباحثي كه در روان شناسي اين روزها مطرح است موسيقي درماني (MusicThrapy) است ولي موسيقي درماني اي كه در اين علم مطرح است با موسيقي لهوي كه مخصوص مجالس عياشي و گناه است، غالبا همخواني ندارد. متخصص اينجا از موسيقي ملايم و آرام و نغمه پرندگان و امواج دريا و... براي ايجاد آرامش و درمان برخي اختلالات كمك مي گيرد.
    برخي افراد كه نوسان خلقي شديد دارند و بيماران مانيايي كنترل هيجاني ضعيفي دارند و با موسيقي به خصوص موسيقي لهوي حالشان بدتر مي شود و از خويشتنداري كه اساس شخصيت هنجار است فاصله مي گيرند.

    موسيقي درمانگران مي گويند: در کنار تمام تاثیرات مثبت موسیقی روی روح و ذهن باید پذیرفت که گاه به کارگیری موسیقی به شکل ها و شیوه های نامناسب می تواند اثر کاملاً عکس داشته باشد. موسیقی باید با ریتم درونی تان هماهنگ باشد و تعادل شما را بر هم نزند.
    موسیقی با صدای بسیار بلند باعث اختلال در دو نیمکره چپ و راست مغز می شود. حتی شنیدن این نوع موسیقی ها در دوران کودکی باعث بروز برخی ناتوانی های یادگیری و مشکلات رفتاری در کودکان می شود.
    گوش دادن به موسیقی های بسیار کوبنده باعث برخی آسیب های ذهنی و جسمی می شود. برخی از انواع موسیقی های ناهماهنگ که هارمونی و ریتم آرام بخشی ندارند باعث بروز رفتارهای پرتنش و تهاجمی می شوند و باعث فزون کاری در فرد خواهند شد. موسیقی های بیش از حد کوبشی، باعث ایجاد احساس خشم و خستگی در فرد می شود.
    بنابراین نوع موسیقی انتخابی اهمیت زیادی دارد. موسیقی برای ایجاد آرامش قدرت جادویی دارد ولی در عین حال اگر به درستی به کار گرفته نشود، می تواند نتیجه عکس داشته باشد. موسیقی می تواند در افزایش یادگیری و بالا بردن سطح هوشی نیز موثر باشد.[1]



    ب) روان شناسي ديني
    روان شناسي ديني مايه هاي خود را از منابع معتبر اسلام يعني قرآن و حديث معتبر مي گيرد. در كل ابعاد وجودي ما مانند بعد معنوي، زيستي و اجتماعي و رواني با هم تعامل دارند و بر هم تأثير مي گذارند و از هم تأثير مي پذيرند. از نظر دين موسيقي لهوي سبب تيره شدن قلب و افزايش غفلت مي شود. اثرات منفي اين بعد هم به ابعاد ديگر سرايت مي كند.
    ولي در كل چون ما اعتقاد داريم ابعاد شخصيت با هم در تعامل هستند و از نظر ديني به طور يقيني مي دانيم موسيقي غنايي و لهوي آثار مخرب دنيايي و اخروي دارند. بنابراين مطمئنا موسيقي لهوي بر روان ما نيز اثر نامطلوبي دارد. چه علم به اين اذعان كند چه نكند.

    پرسش و پاسخ ( استفتائات روان شناختي)

    1)امروزه موسيقى براى معالجه بعضى از بيمارى ‏هاى روانى (مانند افسردگى، اضطراب، مشكلات جنسى و سرد مزاجى زنان ) به كار مى‏رود، حكم آن چيست؟

    جواب: استفاده از موسیقی مطرب و هر امر حرام دیگر برای معالجه جایز نیست، مگر آنکه داروی منحصر به فرد باشد آن هم به مقدار ضرورت. و تحقق این انحصار هم در حال حاضر مشکل است.[2]

    2) گوش دادن به موسيقى غم‏ انگيز چه حكمى دارد؟ برخی بیماران روانی مانند مازوخیسم­ ها تمایل دارند که خود را آزار و اذیت کنند و با این کار به نوعی رضایت می­ رسند شنیدن این موسیقی­ ها برای این افراد چه حکمی دارد؟
    جواب:
    مرحوم شیخ انصاری در کتاب مکاسب محرمه اطراب را شادی و غم غیرطبیعی معنی می‌کند و لذا موسیقی غم‌انگیز هم ممکن است مطرب و حرام باشد.[3]

    موسیقی

    1. نمودار: انواع موسیقی
    2. جدول هاي تاثيرات موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان (1)
    3. ادامه جدول هاي تاثيرات موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان (2)
    4. ادامه جدول هاي تاثيرات موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان (3)
    5. ادامه جدول هاي تاثيرات موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان (4)
    6. ادامه جدول هاي تاثيرات موسیقی بر انسان از تحقیقات دانشمندان (5)

    پ ن:
    1) آرامش،
    تاثیر شگفت‌انگیز موسیقی در ایجاد آرامش روانی، مترجم: هلیا روغنی، شماره هفتم، نیمه دوم اردیبهشت ماه 92، صفحه 74
    2و3) مشاوره زير گنبد فيروزه اي (پاسخ به پرسش هاي شرعي در حوزه فرا روان شناسي و طب غيرمعمول)، سيدمحمدتقي علوي، ص78.



    ویرایش توسط حامی : ۱۳۹۴/۱۱/۱۴ در ساعت ۰۰:۳۲
    ذهن مانند نواري است
    که در تمام روز میخواند
    و فقط یک پیام بر روی آن ضبط شده است..
    ببین حق با منه...
    ببین حق با منه...
    ببين حق با منه...

    بياييم منصف باشيم و ميل و خواست خود را حق خود ندانيم!

    منبع: نرم افزار بي خيال درماني

  21. صلوات ها 8


صفحه 1 از 9 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود