صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: چگونه علی(ع) در یک نماز تیر از پایش می کشند و در جای دیگر انگشتر می بخشد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598

    پرسش چگونه علی(ع) در یک نماز تیر از پایش می کشند و در جای دیگر انگشتر می بخشد؟




    درجايي ميشنويم كه امام علي (ع)ان قدر غرق درنماز ميشندند كه هنگام تير خوردن ايشان تنها راه خارج كردن ان اين بود كه ان حضرت درحال نماز خواندن باشندتادرد را احساس نكنند.
    درجايي ديگرهم ميشنويم امام در حال نماز به مسكين صدقه ميدهند.
    اين دو........
    !!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    ...

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما بین اخلاص علی در نماز و دادن انگشتر به سائل در رکوع چه نسبتی است؟




    نقل قول نوشته اصلی توسط setayesh نمایش پست ها
    درجايي ميشنويم كه امام علي (ع)ان قدر غرق درنماز ميشندند كه هنگام تير خوردن ايشان تنها راه خارج كردن ان اين بود كه ان حضرت درحال نماز خواندن باشندتادرد را احساس نكنند.درجايي ديگرهم ميشنويم امام در حال نماز به مسكين صدقه ميدهند.
    اين دو........!!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:rose:
    با سلام



    عده ای از قدما از جمله فخر رازی بر این نکته ایراد گرفتند که علی (ع) همیشه در حال نماز آن چنان از خود بی خود بود که توجه به اطراف پیدا نمی کرد، چگونه شما می گوئید در حال رکوع نماز، انگشتر به سائل فقیر تصدق کرد؟

    شهید مطهری (ره) در کتاب امامت و رهبری، در پاسخ به این شبهه و سؤال، دو جواب داده اند که خلاصه آن چنین است:

    1 - پیامبر اکرم (ص) و ائمه هدی (ع) حالاتشان در تمام زمانها یکسان نبوده؟ گاهی دیده می شود خود پیغمبر (ص)، وقتی نماز می خواندند، حسن و حسین (ع) بر دوش او سوار می شدند و حضرت سجده را طولانی می کردند تا این که طفل بلند شود و گاهی تیر از پای امیرالمؤمنین (ع) در می آوردند، چون حالت «جذبه » و «محو» قوی است، متوجه نمی شدند، پس همه حالات معصومین همچنین اولیاء خدا مشابه نبوده و شدت و ضعف داشته است .

    2 - از دیدگاه عارفان وقتی حالت انجذاب کامل شد، در آن حالت، برگشت است; یعنی شخص در عین حال که با خدا هست با ماوراء هم هست، این همانند خلع بدن می باشد، بعضی در همه احوال در حال خلع بدنند و بعضی لحظاتی خلع بدن می کنند; در این صورت، نزد عرفا حالت هنگام بیرون کشیدن تیر از بدن، ناقصتر و پایین تر از حالت به فقیر صدقه دادن می باشد . چرا که به قدری توجه اش به خدا کامل است که در آن حال، تمام عالم را می بیند . (1)

    به هر تقدیر، با توجه به جواب دوم شهید مطهری، می توان گفت، شنیدن صدای سائل و به کمک او پرداختن، توجه به خویشتن نیست، بلکه عین توجه به خداست، علی (ع) در حال نماز از خود بیگانه بود نه از خدا، و می دانیم بیگانگی از خلق خدا، بیگانگی از خدا است، و پرداختن زکات در نماز، انجام عبادت در ضمن عبادت است . نه انجام یک عمل مباح، در ضمن عبادت . (2) و این یکی از آثار بزرگ نماز است .

    برای اولیاء خدا و معصومین (ع)، حالت غفلت تصور ندارد . تمام آفات و لحظات برای آنها ذکر است.

    خود حضرت می فرمایند: «ما رایت شیئا الا رایت الله فیه و معه » (3)، چیزی را ندیدم، مگر آن که خدا را در آن و با آن دیدم .

    به قول شاعر:

    به صحرا بنگرم صحرا تو ببینم

    به دریا بنگرم دریا تو بینم

    به هر جا بنگرم کوه و در و دشت

    نشان از قامت رعنا تو بینم (4)

    امیرالمؤمنین (ع) در تمام آنات و حالات زندگی از خود بی خود و توجه به خود و دنیا نداشته است. البته معنای غرق شدن در توجه به خدا این نیست که انسان بی اختیار احساس خود را از دست بدهد و همچون یک بیمار، بیهوش و از خود بی خود شود بلکه با اراده خویش توجه خود را از آن چه در راه خدا و برای خدا نیست برمی گیرد.

    ریشه شبهه و مشکل در این است که برخی برای اولیاء الله و معصومین (ع)، همان تصوری را دارند که در حق یک فرد معمولی چنین می اندیشند. غافل از اینکه، رفتار و کردار امیر اخلاص، فراتر از این حرفهاست.

    به هر حال، هر کس می خواهد، شخصیت اولیاء الله و معصومین را در ابعاد مختلف مورد بررسی و قضاوت قرار دهد، اول باید تصور و تلقی خود را درست کند و سپس وارد میدان قضاوت گردد.

    به هر حال، همان طوری که: علی (ع) هنگام بیرون کشیدن تیر از پای مبارکش، در نماز، از خود بی خود بود و در سجده شکر و عبادت بیهوش می شد.(5)، همین سان: هنگام تصدق و انفاق انگشتر در رکوع نماز و به فکر شتر چاق، برای انفاق به فقرا، به هنگام نماز هم، از خود بی خود بود و رضایت حق و خدمت به خلق، مد نظر امام (ع) بوده است.

    در حدیث قدسی آمده است: «لایسعنی ارضی و لا سمائی، بل و یسعنی قلب عبدی المؤمن .» (6)؛ هیچ موجودی، آیینه جمال محبوب نیست، مگر قلب مؤمن. متصرف در قلب مؤمن، حق است نه نفس. کار کن در وجود او محبوب است. قلب مؤمن خود سر نیست. هرزه گرد نیست.» (7)

    پس قلب امام علی (ع) آیینه الهی بود و آیینه جمال محبوب، و در نماز به طریق اولی باید به حضرت (ع)، امیر اخلاص لقب داد.

    موفق باشید ...

    پاورقی______________________________________


    1) مطهری، مرتضی، «امامت و رهبری » ، قم: صدرا، چهارم، 1365، صص 180 – 181.
    2) تفسیر نمونه، ج 4، ص 428.
    3) علم الیقین، ج 1، ص 49.
    4) بابا طاهر.
    5) جامع الاحادیث، ج 5، ص 459.
    6) احیاء العلوم، ج 3، ص 12.
    7) چهل حدیث امام خمینی (ره)، ص 37، بنقل از پایگاه حوزه نت با تغییر و اضافات.




    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۰/۱۸ در ساعت ۱۹:۱۸ دلیل: پاورقی
    چگونه علی(ع) در یک نماز تیر از پایش می کشند و در جای دیگر انگشتر می بخشد؟

  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598



    صديقریشه شبهه و مشکل در این است که برخی برای اولیاء الله و معصومین (ع)، همان تصوری را دارند که در حق یک فرد معمولی چنین می اندیشند. غافل از اینکه، رفتار و کردار امیر اخلاص، فراتر از این حرفهاست.به هر حال، هر کس می خواهد، شخصیت اولیاء الله و معصومین را در ابعاد مختلف مورد بررسی و قضاوت قرار دهد، اول باید تصور و تلقی خود را درست کند و سپس وارد میدان قضاوت گردد.)
    جناب صديق من منكر اين نيستم كه معصومين با مردم عادي فرق دارندحتي جواب سوال خودم را ميدونستم و فقط براي كساني نوشتم كه از ان اطلاعي ندارند..اگر كسي از شما بپرسد كه خدا كجاست ؟شمادرذهن خودميپنداريد اين شخص كه اين سوال را از من پرسيده حتما خداراقبول نداردوكافر است!!!!!!
    ولي طريقه ي صحبت شما به عنوان يك پاسخگو با يك كاربر اصلادرست نيست.

    ...

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    اهل بیت علیهم السلام
    نوشته
    1,899
    حضور
    3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    39
    صلوات
    13135



    نقل قول نوشته اصلی توسط setayesh نمایش پست ها
    صديقریشه شبهه و مشکل در این است که برخی برای اولیاء الله و معصومین (ع)، همان تصوری را دارند که در حق یک فرد معمولی چنین می اندیشند. غافل از اینکه، رفتار و کردار امیر اخلاص، فراتر از این حرفهاست.به هر حال، هر کس می خواهد، شخصیت اولیاء الله و معصومین را در ابعاد مختلف مورد بررسی و قضاوت قرار دهد، اول باید تصور و تلقی خود را درست کند و سپس وارد میدان قضاوت گردد.) جناب صديق من منكر اين نيستم كه معصومين با مردم عادي فرق دارندحتي جواب سوال خودم را ميدونستم و فقط براي كساني نوشتم كه از ان اطلاعي ندارند..اگر كسي از شما بپرسد كه خدا كجاست ؟شمادرذهن خودميپنداريد اين شخص كه اين سوال را از من پرسيده حتما خداراقبول نداردوكافر است!!!!!! ولي طريقه ي صحبت شما به عنوان يك پاسخگو با يك كاربر اصلادرست نيست.
    فکر میکنم جناب صدیق مطلبی کلی فرموده باشند ومنظورشان شما نباشید
    از غم هجر مکن ناله و فریاد که دوش
    زده ام فالی و فریاد رسی می آید . . .

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعه و تفکر
    نوشته
    5,135
    حضور
    59 روز 23 ساعت 15 دقیقه
    دریافت
    8
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15170

    راهنما رفع یک سوء تفاهم




    نقل قول نوشته اصلی توسط setayesh نمایش پست ها
    جناب صديق من منكر اين نيستم كه معصومين با مردم عادي فرق دارندحتي جواب سوال خودم را ميدونستم و فقط براي كساني نوشتم كه از ان اطلاعي ندارند..اگر كسي از شما بپرسد كه خدا كجاست ؟شمادرذهن خودميپنداريد اين شخص كه اين سوال را از من پرسيده حتما خداراقبول نداردوكافر است!!!!!!ولي طريقه ي صحبت شما به عنوان يك پاسخگو با يك كاربر اصلادرست نيست.

    با تشکر از شما دوست عزیزی که این مبحث را در این فضا طرح نمودید.

    لازم است به عرض شما عزیز برسانم؛ معمولاً مباحثی را که کاربران محترم در سایت مطرح می کنند از دو حال خارج نیست:

    گاهی بحث مطروحه برای خودشان مسأله است و گاهی به دلیل اهمیت موضوع هرچند خودشان به پاسخ آگاهی دارند به جهت استفادۀ عموم، در سایت مطرح می کنند. که در هر دو صورت کاری پسندیده و انشاأالله عندالله مأجور خواهند بود.

    بدون شک، این مطلب از منظر مدیران و کارشناسان محترم بدور نیست. اما آنچه کاربران باید دقت کنند، عبارت از اینست که، کارشناسان با توجه به همین مطلب، پاسخ ها را به گونه ای ارائه می کنند که برای همه مورد استفاده باشد، به عبارتی پاسخ ها صرفاً برای شخص پرسشگر مطرح نمی شود و اگر نکته ای را در خلال بحث ها مطرح می کنند که با ادبیاتی خاص نشان دهندۀ طرح شبهه و اشکال بی مورد،کج فهمی و یا مخالفت و عناد از طرف گروهی خاص است، ضمیر اشاره به مصادیق غایب است نه به شخصی خاص و نه به پرسشگر محترم.

    در نتیجه مقصود من از عبارت "ریشه شبهه و مشکل در این است که برخی برای اولیاء الله و معصومین (ع)، همان تصوری را دارند که در حق یک فرد معمولی چنین می اندیشند. غافل از اینکه، رفتار و کردار امیر اخلاص، فراتر از این حرفهاست. به هر حال، هر کس می خواهد، شخصیت اولیاء الله و معصومین را در ابعاد مختلف مورد بررسی و قضاوت قرار دهد، اول باید تصور و تلقی خود را درست کند و سپس وارد میدان قضاوت گردد."

    شخص شما و یا فرد مشخصی نبوده بلکه هر کسی را که با این تصور و تلقی نادرست در خصوص امامان معصوم (ع) به قضاوت بنشیند شامل می شود.

    موفق باشید ...

    ویرایش توسط صدیق : ۱۳۸۸/۱۰/۲۰ در ساعت ۱۹:۱۸
    چگونه علی(ع) در یک نماز تیر از پایش می کشند و در جای دیگر انگشتر می بخشد؟

  11. صلوات ها 9


  12. #6

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    نوشته
    1,162
    حضور
    2 روز 7 ساعت 8 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8598



    شما كه راست ميگيد.....................
    ...

  13. صلوات ها 3


  14. #7

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    963
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6043

    مطلب علیّ اشتقّ من العلیّ الاعلی




    حضرات رسول خدا و اهل بیت رسول خدا ( علیهم السلام ) مظهر تمام صفات جمال و جلال الهی اند غیر از صفت ذات خداوند که مختص حضرت باریتعالی است و خود اهل بیت در تعلیمات خود در دعای رجبیه فرموده اند :
    لا فَرْقَ بَيْنَكَ وَ بَيْنَهَا اِلاَّ اَنَّهُمْ عِبَادُكَ وَ خَلْقُكَ فَتْقُهَا وَ رَتْقُهَا بيَدِكَ بَدْؤُهَا مِنْكَ وَ عَوْدُهَا اِلَيْكَ اَعْضَادٌ وَ اَشْهَادٌ وَ مُنَاةٌ وَ اَذْوَادٌ وَ حَفَظَةٌ وَ رُوَّادٌ فَبهِمْ مَلأْتَ سَمَائِكَ وَ اَرْضِكَ حَتَّي ظَهَرَ اَنْ لا اِلهَ اِلاَّ اَنْتَ ....
    خدایا ...بین تو و آنها ( معصومین ) فرقی نیست الا اینکه آنها بندگان و مخلوق تو هستند ، رتق و فتق آنها به دست توست ، آغازشان از تو و عودشان نیز به سوی توست ، پشتیبانند و گواهان و ممتحنان و دافعان و حافظان و بازرسان . به وسیله آنها پرکردی آسمان و زمینت را تا پدید گشت اینکه معبودی نیست جز تو ....

    و از «کافی » روایت است حضرت صادق علیه السلام حدیث میکند که در قول خدای عزوجل:
    «و لله الا سمآء الحسنی ' فادعوه بها، قال: نحن و الله الا سمآء الحسنی التی لا یقبل الله من العباد إلا بمعرفتنا؛
    و برای خداست اسماء حسنی پس خدا را به آن اسماء بخوانید، حضرت فرمود: سوگند بخدا که ما اسماء حسنی هستیم، آنچنان اسمائی که خداوند از بندگانش هیچ عملی را قبول نمی کند مگر به معرفت ما».

    یا درفراز 99 دعای جوشن کبیر می خوانیم :
    یا من لا یشغله سمع عن سمع – ای کسی که سرگرم نکند شنیدنی از شنیدنی دیگر .
    یامن لا یمنعه فعل عن فعل – ای کسی که بازش ندارد کاری از کاری دیگر .
    یا من لا یلهیه قول عن قول – ای کسی که سرگرمش نکند او را گفتاری از گفتاری دیگر .
    یا من لا یغلطه سئوال عن سئوال – ای کسی که به غلط نیندازد او را پرسشی از پرسشی دیگر .
    یا من لا یحجبه شیئ عن شیئ – ای کسی که مانع او نشود چیزی از چیزی دیگر .
    پیامبر اکرم و اهل بیت طاهرینش صلوات الله علیهم و از جمله امیرمؤمنان علی علیه السلام مظهر این صفات الهی هستند .

    بنا بر این جایی برای تعجب نمی ماند ، وقتی فضه خادمه منزل حضرت زهرا سلام الله علیها درجواب قنبر که سراغ امیر المؤمنین علیه السلام را می گیرد می گوید : عرج المولی الی السماء لتقسیم ارزاق العباد .
    مولا برای تقسیم رزق بندگان به سوی آسمان تشریف برند . قنبر خیال می کند فضه خاتون ، مسخره اش می کند آمد و مولا را در نخلستان پیدا کرد وقتی به حضرت ، قضیه را گفت امیرالمؤمنین علیه السلام در جواب فرمودند : « مه یا قنبر لعلک لم تؤمن بولایتنا حق الایمان ، الدنیا و ما فی الدنیا فی یدنا بمنزلة الجوزة » . شرح زیارت جامعه کبیره فخرالمحققین شیرازی .
    آرام باش ای قنبر ! گویا این که تو ایمان حقیقی و کامل به ولایت ما نداری ، دنیا و آن چه در دنیاست ، به مانند گردویی است در دست ما .

    این علیست که در آن واحد به قدرت ولایت تکوینی فعل بی شمارانجام میدهد نماز می خواند از این طرف به سائل هم صدقه و زکات میدهد و به اذن الله مشغول ارتزاق بندگان است در همه جا .

    یا کلام حضرت آیت الله بهجت قدس سره الشریف :
    ... احاديث و نقليّات و گفتارهادرباره ى آن ها دون الحقيقة و الواقع است، ومقام آن ها بالاتراست از تمام آن چه درباره ى آن ها گفته شده يا مى شود، زيرا خودشان فرموده اند:
    «نَزِّلُونا عَنِ الرُّبُوبِيَّةِ وَ قُولُوا فِينا ما شِئْتُمْ،مَهْما بَلَغَ .
    ما را از مقام ربوبيّت و پروردگارى پايين بياوريد و ديگر هر چه مى خواهيد درباره ى ما بگوييد، به هر كجا كه برسد. در مناقب خوارزمى در شأن حضرت اميرالمؤمنين ـ عليه السّلام ـ درروايتى از رسول اكرم ـ صلّى اللّه عليه وآله وسلّم ـ آمده است:

    «لَوْلا ما وَقَعَ لِلْمَسِيحِ ـ عليه السّلام ـ ، لَقُلْتُ فِيكَ يا عَلِىُّ كَلاما ما مَرَرْتَ بِأَحَدٍ إِلاّ وَ سَجَدَ لَكَ.»
    رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمودند : اگر نبود آنچه که واقع شد بر مسیح علیه السلام ( خدا و فرزند خدا دانستن مسیح توسط عده ای ) می گفتم در حق تو ای علی سخنی را که ، به احدی گذر نمی کردی مگر اینکه بر تو سجده می کرد .
    1. مشابه: بحارالانوار، ج 25، ص 279، 383، 289؛ ج 47،ص 68 و 148؛ احتجاج، ج 2، ص 438؛ بصائر الدرجات، ص 241 و...
    2. «لَوْلا أَنْ تَقُولَ فيكَ طَوائِفُ مِنْ أُمَّتى ما قالَ تِالنَّصارى فى عيسَى بْنِ مَرْيَمَ، لَقُلْتُ فيكَ قَوْلاً لاتَمُرُّ بِمَلاَءٍ مِنَ النّاسِ إِلاّ أَخَذُوا التُّرابَ مِنْ تَحْتِ قَدَمَيْكَ يَلْتَمِسوُنَ بِذلِ كَالْبَرَكَةَ.»؛

    (اگر بيم آن رانداشتم كه گروه هايى از امّت من درباره ى تو، آن چهرا كه مسيحيان درباره ى حضرت عيسى بن مريم گفتند، بگويند، سخنى درباره ى تو مى گفتم كه به گروهى از مردم نگذرى، مگر اين كه خاك زير قدم هاى تو را به عنوان تبرّك بردارند.)
    براى اطلاع از منابع اين روايت در مدارك اهل سنّت، ر.ك: مجمع الزّوائد هيثمى، ج 9، ص 131؛ المعجم الكبير طبرانى، ج 1، ص 320؛ شرح نهج البللاغه ابن ابى الحديد، ج 18، ص 282؛ شواهد التنزيل حاكم حسكانى، ج 2، ص 233؛ مناقب خوارزمى، ص 129؛ ينابيع المودّة قندوزى، ج 1، ص 200، 389، 391 و 393. نيز براى اطلاع از منابع بيشتر از مدارك شيعه، ر.ك: خصال، ص 557؛ امالى شيخ صدوق ـ رحمه اللّه ـ ص 156، 9.7؛ روضة الواعظين، ص 112؛ خاتمة المستدرك ميرزاى نورى، ج 4، ص 330؛ كتاب سليم بن قيس، ص 412؛ الغارات، ج 1، ص 62 و 64؛ مناقب امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ محمّد بن سليمان كوفى، ج 1، ص 249، 459 و 494؛ ج 2، ص 615؛ المسترشد، 634؛ شرح الاخبار قاضى نعمان مغربى، ج 2، ص 411؛ الارشاد، ج 1، ص 117 و 165؛ اختصاص، ص 150.

    ویرایش توسط سلیم : ۱۳۸۸/۱۱/۰۷ در ساعت ۱۷:۱۱

  15. صلوات ها 11


  16. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    تناسب




    از طرح سوال و نیز از سلیم عزیز به خاطر پاسخ زیبای اخلاقیش بدین پرسش سپاسگذارم . درباره توجه به غیر در نماز ،دیدگاههای مختلفی هست . فقهای اهل سنت توجه به غیر در نماز را مورد اشاره فقهی قرار داده اند ، از آنجمله می توان به امام شافعی اشاره کرد ،که وی تنبیه در نماز را در صورت لزوم با تسبیح و مانند آن جایز دانسته است . اگر سری به تاریخ بزنیم می بینیم، در گزارشی آمده که رسول الله وارد مسجد بنی عمرو بن عوف شد ،به دنبال ایشان صهیب آمد ،سپس مردانی از انصار در حالی که به او سلام می کردند وارد شدند . از صهیب پرسیدند : « هنگامی که پیامبر مشغول نماز گزاردن است و مردم سلام می دهند چه می فرماید » گفت :«در آن حال با دست خود اشاره می کند »[1] . از امام باقر هم روایت شده که :« عمار در حال نماز پیامبر به آن حضرت، سلام کرد و آن حضرت جواب سلام را داد ». در گزارش دیگری آمده است پیامبر در حال نماز، امامه دختر خردسال ابی العاص بن ربیع را ،در حال قیام در بر گرفته و در حال سجده بر زمین می گذاشت [2]. یا پیامبر هنگام نماز ، گوش ابن عباس را گرفته و او را به راست و چپش می چرخاند [3]. البته به احتمال زیاد این نماز، نماز مستحبی بوده است . همچنین پیامبر فرمود:« اگر در حال نماز مار و عقرب دیدید [ و احتمال دادید شما را نیش بزند ] آنها را بکشید » [4] . آنچه در این اسناد نقل شد ،به ضمیمه رفتار پیامبر در مواقع مختلف با حسنین(ع) که در هنگام نماز بر پشت حضرت سوار می شدند و حضرت به احترام ایشان نماز را طول می دادند، و نیز دستور قرآن مبنی بر همراه داشتن ابزار رزمی ،هنگام نماز در میدان جنگ ،چنین می نماید که هر نمازی شرایط خاص خود را دارد . با تامل در آیه 102 سوره نساء ،که در آن خداوند متعال می فرماید : « هر گاه در میان ایشان بودی و بر ایشان نماز بپا داشتی ،پس باید گروهی از آنان با تو [ به نماز ] بایستند ؛و باید جنگ افزارهای خود را برگیرند ؛و چون به سجده رفتند [ و نماز را تمام کردند ] ،باید پشت سر شما قرار گیرند ،و گروه دیگری که نماز نکرده اند باید بیایند و با تو نماز گذارند و البته جانب احتیاط را فرو نگذارند و جنگ افزارهای خود را برگیرند . [ زیرا کافران آرزو می کنند که شما از جنگ افزارها و ساز و برگ خود غافل شوید تا ناگهان بر شما یورش برند .مشخص می شود در بعضی از نمازها توجه به غیر واجب است . این آیه،حامل این معناست که اگر درزمان جنگ قصد نماز داری باید اسلحه را همراه داشته باشی و الا ممکن است به نحوی کشته شوی که مورد تایید پروردگار نباشد . خداوند می فرماید : در جنگ با تجهیزات جنگی نماز بخوان . اگر در این نماز انسان حالی پیدا کند که متوجه اطراف نباشد ،چه نیازی به اسلحه دارد تا از خود دفاع کند . پس معلوم می گردد که خداوند در هر شرایطی نمازی را از ما می خواهد که باید به آن بپردازیم و الا دستور الهی را عمل نکرده ایم . از سوی دیگر با بخشش انگشتری از سوی آن حضرت ما مشاهده می کنیم که قران با تعبیر بلندی از این کار یاد می کند و آنرا می ستاید . این تعابیر نشانه پذیرفته شدن عمل آن حضرت به احسن وجه است و الا باید آیه به نحوی نازل می شد که به این نحوه بخشش اعتراض می کرد .

    [1]- طبقات الکبری ،ابن سعد ،بیروت : دارالکتب العلمیه ،1418 چاپ دوم ،ج 1 ص 188 .
    [2]- بحار الانوار ،تهران :اسلامیه ،ج 81 ص 289 به نقل از مشکاة المصابیح ص 90
    [3]-فتح العزیز ،عبدالکریم رافعی (متوفی 623 ) ،بیروت دارالفکر ،ج 4 ص 121 .
    [4]- النهایة فی غریب الحدیث ،ابن اثیر جزری ، قم ،اسماعیلیان ،1367 ،ج 2 ص 419 .

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ در ساعت ۲۱:۵۱

  17. صلوات ها 8


  18. #9

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    1,146
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5482

    تناسب




    در ضمن، سندی که در آن اشاره شده، حضرت علی علیه السلام در حال نماز متوجه غیر نمی شدند چنین آمده است : «کان اذا توجه الی الله تعالی توجه بکلیته و انقطع نظره عن الدنیا و ما فیها حتی انه یبقی لا یدرک الالم لانهم کانوا اذا ارادوا اخراج الحدید و النشاب من جسده الشریف ترکوه حتی یصلی فاذا اشتغل بالصلاة و اقبل الی الله تعالی اخرجوا الحدید من جسده و لم یحس فاذا فرغ من صلاته یری ذلک فیقول لولده ان هی الا فعلتک یا حسن و لم یترک صلاة الیل قط حتی فی لیلة الهریر »[1]. یعنی :« زمانی که حضرت متوجه باری تعالی می شد با تمام وجود چنین بود و از دنیا و زینت هایش به طور کامل بریده می شد تا آنجا که درد را احساس نمی کرد ،به همین خاطر زمانی که می خواستند از پایش آهن یا تیر خارج کنند ،صبر می کردند تا آن حضرت مشغول به نماز شود و به پرودگارش متوجه گردد ،در این حال آهن – آهن باقی مانده از تیر ونیزه های اصابت کرده به حضرت را –از بدنش خارج می کردند در حالی که او هرگز متوجه نمی شد ،پس از نماز که متوجه می شد تیر از بدنش خارج شده ،رو به فرزندش حسن (ع) می کرد و می فرمود این کار تو بود حسن که در حال نماز تیر از بدنم خارج کردی . حضرت همواره به نماز شب پایبند بود و حتی در شب لیلة الهریر در جنگ صفین هم نمازش ترک نشد .
    [1] - ارشاد القلوب ، حسن بن ابی الحسن دیلمی ، قم : دار شریف رضی ،1412قمری ،ج 2 ص 217 .

    ویرایش توسط کاوه : ۱۳۹۰/۰۶/۲۲ در ساعت ۲۱:۵۳

  19. صلوات ها 7


  20. #10

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۸۸
    نوشته
    129
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    592



    دو منبع دیگر که نسبت به ارشاد القلوب بیش از یک قرن قدمت دارند به این مساله ( بیرون آوردن تیر از بدن امیر المومنین علیه السلام در حال نماز ) اشاره کرده اند . که هر دو منبع متعلق به یک شخصیت یعنی علامه حلی (م 726) می باشد ایشان در کشف الیقین صفحه 118 و در نهج الحق ص 247 در باب عبادت امیر المؤمنین علیه السلام اینچنین بیان می دارند : لا خلاف انه علیه السلام کان اعبد الناس ...و بلغ فی العبادة الی انّه کان یؤخذ النشاب من جسده عند الصلاة لانقطاع نظره عن غیره تعالی بالکلیه .
    هر چند کسی در خضوع و خشوع و توجه کامل امام علی علیه السلام در نماز و منقطع بودن از غیر خدا شکی ندارد و روایات و تاریخ بر این مطلب گواه است ولی در آوردن تیر از بدن علی علیه السلام در نماز یک واقعه تاریخی است که نیاز به دلیل دارد و در روایات و تاریخ سندی برای آن نیافتیم جز گزارشهایی که گذشت که متاسفانه مرحوم دیلمی و علامه حلی نیز سند و منبعی برای بیان خویش ذکر نکرده اند هر چند بعید نیست آن بزگواران منابعی در اختیار داشته اند که به دست ما نرسیده است.

    نهج الحق ، علامه حلی ، موسسه دار الهجره ، قم ،چاپ اول ،1407 ؛ کشف الیقین ، علامه حلی ،موسسه نشر وزارت ارشاد چاپ اول ،1411
    ویرایش توسط کمیل : ۱۳۸۸/۱۱/۲۱ در ساعت ۱۲:۴۵
    بر هرکه بنگرم همه اهل شکایتند در حیرتم که چرخش دوران به کام کیست

  21. صلوات ها 5


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود