جمع بندی سوال در مورد صحت و سند دو نقل تاریخی در مورد امیرالمومنین علیه السلام
تبهای اولیه
با سلام
دو نقل از امیرالمومنین علیه السلام شنیدم میخوام بپرسم صحت دارن یا خیر ؟ لطفا سند هم ذکر بفرمایید . با تشکر ...
1) اینکه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در اواخر عمر شریفش فرمود : برای همه مردم درآمد و سر پناه مهیا کردم .
2) و دیگری اینکه یکی از مخالفان حضرت امیرالمومنین علیه السلام سالها پس از شهادت حضرت در مورد ایشان گفته بود : مزه حکومت علی بن ابیطالب (علیه السلام) هنوز زیر دندان ماست . ( اگر صحت داره ، منظور خوبی حکومت حضرت هست یا بدی اون ؟؟؟ )
:Gol:باز هم تشکر :Gol:
سلام " در بررسی منبعی را پیدانکردم ولی جستجو را دامه میدم. لطفا میشه بفرمایید این مطالب راکجا مطالعه کردید یا ازکدوم سخنران شنیدید؟
لذت بردن از حکومت علوی حقیقتی است که با مراجعه به برخورد حضرت با مخالفان معلوم می گردد، آن حضرت در دوران حكومت خويش بر آزادي مخالفان مذهبي و سياسي در بيان نظرات ، انتقادات و مخالفت ها تاكيد داشت . و مي فرمود: « فلاتكلمونى بما تكلم به الجبابرة و لاتتحفظوا منى بما يتحفظ به عند اهل البادرة و لاتخالطونى بالمصانعة و لاتظنوا بى استثقالا في حق قيل لى . . . ؛ آن سان كه با جباران سخن مىگويند با من سخن مگوييد و از من پنهان مداريد آنچه را از مردم خشمگين به هنگام خشمشان پنهان مىدارند . همچنين به چاپلوسى و تملق با من رفتار نكنيد و مپنداريد كه گفتن حق بر من گران مىآيد.» و «فلاتكفوا عن مقاله بحق او مشورة بعدل ؛ از گفتن سخن حق و يا مشورت عدالتآميز خوددارى مكنيد » در سخنى ديگر فرياد و خروش برآوردن در برابر حاكم جائر را برترين جهاد مي نامد: « و ما اعمال البرّ كلها والجهاد فى سبيل الله عند الامر بالمعروف والنهى عن المنكر الا كنفثة في بحر لجى و افضل من ذلك كله كلمة عدل عند امام جائر؛ تمام اعمال نيك و حتى جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهى از منكر همچون قطرهاى است در مقابل يك درياى پهناور و اما از همه اينها مهمتر سخنى است كه براى دفاع از عدالت در برابر پيشواى ستمگرى گفته مىشود .» آن امام همام، در بيان حقوق متقابل حاكم و مردم فرمود: «... و اما حقى عليكم فالوفاء بالبيعة والنصيحة فى المشهد والمغيب والاجابة حين ادعوكم والطاعة حين امركم؛ و اما حقى كه من بر گردن شما دارم آن است كه در بيعت وفادار باشيد و در آشكارا و نهان خيرخواهى را از دست ندهيد و چون فرا مىخوانمتان به من پاسخ دهيد و چون فرمان مىدهم فرمانبريد .» نصيحت شامل پيشنهادهاى مفيد و انتقادهاى سازنده مي باشد كه انجام آن نيازمند وجود آزادي بيان است. همچنين ايشان در عهدنامه حكومتى خويش به مالك اشتر فرمان مىهد: «و أشعر قلبك الرحمة للرعية و المحبة لهم و اللطف بهم و لا تكونن عليهم سبعا ضاريا تغتنم أكلهم...؛ دلت را نسبت به توده مردم سرشار از مهربانى و لطف و محبت كن. مبادا چونان حيوان شكارى براى خوردن آنان لحظهشمارى كنى بخشى از وقت خود را براى كسانى كه به تو نياز دارند، اختصاص بده و شخصاً به امور آنان رسيدگى كن و در مجلس عمومى با آنان بنشين و در برابر خدايى كه تو را آفريده، فروتن باش. سربازان و ياران و نگهبانان خود را از آنان دور كن تا سخنگوى آنان بتواند بدون اضطراب و لكنت زبان با تو گفتگو كند. من از رسول خدا (ص) بارها شنيدم كه مىفرمود: هرگز امتى را گرامى نخوانند كه در آن امت بى آن كه بترسند و در گفتار درمانند، حق ناتوان را از زورمندان نستانند.» بالاتر از آن به مالك سفارش مىكند : «ثم ليكن آثرهم عندك اقولهم بمر الحق لك؛ از ميان وزيران و معاونان آن كس را بر ديگران برگزين كه سخن تلخ حق را به تو بيشتر گويد و در آنچه كه انجام مىدهى و خدا آن را از دوستانش ناپسند دارد كمتر يارىات كند.» امام على (ع)، در مدت حكومتخويش در برخورد با خوارج - علي رغم برخوردهاي بسيار سخيف و به دور از ادب آنان- تا جايى كه تنها در چارچوب اظهار نظر بود ، آنان را آزاد مي گذاشت، و در نهايتسعه صدر و خويشتندارى عمل مي نمود .
برخورد حضرت باعائشه بعد ازجنگ جمل وبازخورد آن :
حضرت على علیه السلام در باره عایشه فرمود:
«افکار و عقده هاى درونى که نسبت به من داشت او را به جوشش در آورد، آزارى به من رساند که در باره هیچ کس چنین آزارى روا نمى داشت. با این حال در آینده از احترام گذشته خود برخوردار است و رسیدگى به اعمال با خداست، هر کس را بخواهد عفو مى کند و هر کس را بخواهد عذاب مى کند.»[1]
عایشه آن چنان تحت تأثیر برخورد کریمانه و بزرگوارانه حضرت على علیه السلام قرار گرفت که پس از جنگ مى گفت: «آرزو داشتم 20 سال قبل از آن حادثه مرده بودم.»[2]
1- سید مرتضى عسکرى، همان، ج1، ص246.
2 ـ ابن ابى الحدید، همان، ج1، ص264؛ سیدمحسن امین، اعیان الشیعه، دارالتعارف للمطبوعات، ج4، ص307.
والا من این مطلب رو تو یکی از کلیپ هایی که از شبکه امام حسین علیه السلام پخش شده بود شنیدم !
سخرانش هم نمیدونم کیه !!
همین که در مورد شیعه و سنی بحث میکنه ...
جمع بندی:
سوال:
سلام
دو نقل از امیرالمومنین علیه السلام شنیدم میخوام بپرسم صحت دارن یا خیر ؟ لطفا سند هم ذکر بفرمایید . با تشکر ...
1) اینکه حضرت امیرالمومنین علی علیه السلام در اواخر عمر شریفش فرمود : برای همه مردم درآمد و سر پناه مهیا کردم .
2) و دیگری اینکه یکی از مخالفان حضرت امیرالمومنین علیه السلام سالها پس از شهادت حضرت در مورد ایشان گفته بود : مزه حکومت علی بن ابیطالب (علیه السلام) هنوز زیر دندان ماست . ( اگر صحت داره ، منظور خوبی حکومت حضرت هست یا بدی اون ؟؟؟ )
پاسخ:سلام علیکم"
عین متن در خواستی شما یافت نشد اما باید دانست حکومت تقریباً پنجسالۀ حضرت علی (ع)، نمونهای ماندگار از نظام سیاسی اسلام و شیوۀ زمامداری مبتنی بر دین و عدالت و آزادی را به بشریت ارائه داد که میتوان با بازکاوی بایسته و سنجیدۀ آن، رهیافتهایی مطلوب را برای مدیریت جامعه در دنیای کنونی بهدست آورد و بهکار بست. حکومت علوی بر مبانی و شاخصههای مهمی استوار بود که بهرغم چالشهای بسیار فراروی آن، هدفها و مسئولیتهای سترگی را نیز در آرمان خود داشت. تحقق این اهداف و مسئولیتها، مستلزم طراحی ساختار و شیوۀ مدیریتی و سازمانی کارآمد و کارگزارانی شایسته بود که حضرت علی (ع) این نظام را سامان بخشید تا درپرتو آن بتواند دینداری، عدالتگرایی و امنیت کامل را در جامعۀ اسلامی برقرار سازد.که برای مطالعه ویژگیهای حکومت علوی میتوانیدکتابهای مانند درسایه سار حکومت علوی اثر سید احمد خاتمی را مطالعه بفرمایید.