چشمان گناهکاران در قیامت
تبهای اولیه
السلام علیکم و رحمة الله و برکاته
- در تعدادی از آیات نورانی قرآن شریف، گفته شده که چشمان گناهکاران یا کفار در قیامت از شدت ترس، از حرکت می ایستد.
- دربرخی آیات هم گفته شده چشمان به پایین می نگرند(سر به زیر انداخته می شود)
- دریکی از آیات هم تصریح شده که از شدت ترس، چشمانشان به چرخش درمی آید.
- در یکی دیگر از آیات هم گفته شده که گناهکاران به صورت نابینا محشور شده و از خداوند، علت نابینا شدن خود را جویا می شوند.
انبیاء/97:
وَاقْتَرَبَ الْوَعْدُ الْحَقُّ فَإِذَا هِيَ شَاخِصَةٌ أَبْصَارُ الَّذِينَ كَفَرُوا يَا وَيْلَنَا قَدْ كُنَّا فِي غَفْلَةٍ مِّنْ هَـٰذَا بَلْ كُنَّا ظَالِمِينَ
و وعده حقّ [= قیامت] نزدیک میشود؛ در آن هنگام چشمهای کافران از وحشت از حرکت بازمیماند؛ (میگویند:) ای وای بر ما که از این (جریان) در غفلت بودیم؛ بلکه ما ستمکار بودیم!
قیامت/هفت:
فَإِذَا بَرِقَ الْبَصَرُ
در آن هنگام که چشمها از شدّت وحشت به گردش درآید،
طه/124-125
وَمَنْ أَعْرَضَ عَن ذِكْرِي فَإِنَّ لَهُ مَعِيشَةً ضَنكًا وَنَحْشُرُهُ يَوْمَ الْقِيَامَةِ أَعْمَىٰ -- قَالَ رَبِّ لِمَ حَشَرْتَنِي أَعْمَىٰ وَقَدْ كُنتُ بَصِيرًا
و هر کس از یاد من روی گردان شود، زندگی (سخت و) تنگی خواهد داشت؛ و روز قیامت، او را نابینا محشور میکنیم!»
میگوید: «پروردگارا! چرا نابینا محشورم کردی؟! من که بینا بودم!»
قلم/چهل و سه:
خَاشِعَةً أَبْصَارُهُمْ تَرْهَقُهُمْ ذِلَّةٌ ۖ وَقَدْ كَانُوا يُدْعَوْنَ إِلَى السُّجُودِ وَهُمْ سَالِمُونَ
این در حالی است که چشمهایشان (از شدّت شرمساری) به زیر افتاده، و ذلّت و خواری وجودشان را فراگرفته؛ آنها پیش از این دعوت به سجود میشدند در حالی که سالم بودند (ولی امروز دیگر توانایی آن را ندارند)!
نازعات/هشت و نه:
قُلُوبٌ يَوْمَئِذٍ وَاجِفَةٌ - أَبْصَارُهَا خَاشِعَةٌ
دلهایی در آن روز(=قیامت) سخت مضطرب است،
و چشمهای آنان از شدّت ترس فروافتاده است!
لطفاً توضیح دهید. سپاسگزارم...
اجرتان با امام هادی النقی علیه السلام
[=arial]با سلام و ادب
این آیات حالات مختلف انسانها را در قیامت ترسیم می کند که هر کسی در قیامت با چنین حالاتی شاهد قیامت می باشد و افراد هم مختلف هستند و هر کس ممکنه یکی از این حالات را داشته باشد.
حال سوال شما دقیقا چیست؟
[=arial]با سلام و ادب
این آیات حالات مختلف انسانها را در قیامت ترسیم می کند که هر کسی در قیامت با چنین حالاتی شاهد قیامت می باشد و افراد هم مختلف هستند و هر کس ممکنه یکی از این حالات را داشته باشد.
حال سوال شما دقیقا چیست؟
السلام علیکم و رحمة الله
ممنون از پاسختان...
درآیات گفته شده که کسانی که قرار است به دوزخ بروند این چنین اند.
دریک آیه گفته که دوزخیان در قیامت اینطورند و درآیه ای دیگر گفته آنطورند.
می خواستم توچیه صحیح این تناقض ظاهری را بدانم.
می خواستم دقیق تر بدانم چه کسانی نابینا محشور می شوند و چه کسانی به شکل های دیگر.
متشکرم
[=arial]با سلام
انسانها به طور کلی به دو گروه تقسیم می شوند: عدهای اهل سعادتاند و عدهای دیگر اهل شقاوتاند. هر کدام از این دو گروه متناسب با شرایط خود محشور میشوند .قبل از بیان نحوه حشر آن ها به این اصل کلی باید اشاره شود که بر اساس بیان قرآن روز حشر آدمیان روزی است که انسان از برادر، مادر، پدر، زن و فرزندان خود میگریزد . برای هر یک از آنان امری است که توجه به آن او را از توجه به دیگران بینیاز نموده است . هر کسی تنها به فکر خود است.(1) در باره این که آیا مردم از اعمال و اسرار همدیگر با خبر می شوند، پاسخ کامل ، از تبیین نحوه حشر مردم به خوبی به دست می آید.
در باره نحوه حشر اهل سعادت باید گفت: آن ها در کمال آرامش خواهند بود. قرآن کریم میگوید:
«روزی که خداوند پیامبر را بی مقدار نخواهد نمود و عزیز و گرامی خواهد داشت و مؤمنان با اویند. نور ایمان و عمل صالح پیشاروی و در کنار آنان در حرکت است. آنان (مؤمنان) میگویند: خداوندا !تو ما را کامل ببخشای، حقاً که تو بر هر کاری توانایی».(2)
اما دربارة اهل شقاوت ، حدیث نحوه حشر آن ها را به خوبی نشان داده، نقل شده وقتی از معنای آیه «یوم ینفخ فی الصور فتأتون أفواجا؛(3) روزی که در صور دمیده شود و مردم گروه،گروه بیایند» از رسول خدا سؤال شد، حضرت گریهای سختی نمود تا جایی که دامن مبارک او از اشک چشم تر شد. آن گاه فرمود:
«مردم در روز قیامت به دوازده گروه محشور میشوند:
1ـ عدهای به صورت خنزیر محشور میشوند. این ها کسانیاند که همواره بین مردم فتنهانگیزی میکردهاند.
2ـ عدهای به صورت بوزینه محشور میگردد. این ها افرادی هستند که حرامخوار بوده و مال مردم را به ناحق میخوردهاند.
3ـ برخی کور و نابینا میشوند. این ها کسانیاند که به ناحق حکم میکردهاند.
4ـ عدهای لال و گنگ محشور میشوند. این ها کسانی اند که گرفتار عُجب هستند و از خود راضیاند.
5ـ عدهای در حالی محشور میشوند که از دهانشان قی میریزد و زبانهای خود را میجوند. این ها علمایی هستند که بر خلاف گفتة خود عمل میکردهاند.
6ـ برخی در حال وارد محشر میگردد که بر بدنهای آنان قطعهای از آتش قرار دارد. اینان کسانیاند که به ناحق شهادت دادهاند.
7ـ کسانی که غرق در امور شهوانی و لذاتهای حیوانیاند ،به صورت منی بدبو محشور میشوند.
8ـ کسانی که حق خدا را نپرداختهاند ،به صورت مست و بیحال وارد محشر میشوند.
9ـ کسانی که همواره اهل غیبت و تجسس در امور مردماند ،در حالی وارد محشر میشوند که پارچهای از آتش بر سر آن ها انداخته شده است.
10ـ کسانی که اهل سخنچنیناند ، در حالی وارد محشر میشوند که زبانهایشان از پشت سرشان بیرون زده است.
11ـ کسانی که در مساجد حرف دنیا میزنند ، در حالی مستی وارد میشوند.
12ـ رباخواران به صورت خوکها محشور میشوند».(4)
در این حدیث همه گروههای اهل شقاوت و نحوه محشور شدنشان بیان گردیده است. از حدیث به دست می آید که مجرمان یاد شده به گونه ای محشور می شوند که همگان از عملکرد آنان در دنیا مطلع می شوند ،چه این که یکی از نام های قیامت (یوم تبل السرایر ) است؛ (5) روزی که اسرار همگان آشکار می شود .
از مجموع آموزه های دینی به دست می آید که مردم در قیامت از عمل همدیگر آگاه می شوند . پرده از روی اعمال انسان ها بر داشته می شود .
پینوشتها:
1. عبس (80) آیه 34 ـ 37.
2. تحریم (66) آیه 8.
3. نباء (78) آیه 18.
4. محسن فیض کاشانی علم الیقین، ج 2، ص 1107 ـ 1108، نشر بیدار، قم 1318ق.
5. طارق(83) آیه 9 .
؛ الرحمن (55) آیه 41؛ ناصر مکارم و دیگران ،تفسیر نمونه، ج 26، ص 369، نشر دار الکتب الاسلامیه، تهران 1366 ش ؛ شیخ عباس قمی ،مفاتیح الجنان، ص 119،نشر بلاغت ، قم
http://pasokhgoo.ir/node/26546
[=arial]بى نماز در دنيا زندگى پرمشقتى دارد و در قيامت كور محشور مى شود.
[=arial]رویگردانى از یاد خدا علاوه بر عواقب وخیمى که در زندگى دنیا دارد، در آخرت نیز مایه بدبختى و عذاب است. می فرماید: «و من أعرض عن ذکری فإن له معیشة ضنکا و نحشره یوم القیامة أعمى؛ و کسى که از یاد من روى گردان شود، زندگى سخت و تنگى خواهد داشت و در قیامت او را نابینا محشور مى کنیم» (طه/ 124). «قال رب لم حشرتنی أعمى و قد کنت بصیرا؛ در آنجا عرض مى کند پروردگارا! چرا مرا نابینا محشور کردى در حالى که قبلا بینا بودم؟!» (طه/ 125). بلافاصله پاسخ مى شنود: «قال کذلک أتتک آیاتنا فنسیتها و کذلک الیوم تنسى؛ این به خاطر آنست که آیات ما به سراغ تو آمد همه را بدست فراموشى سپردى و از مشاهده آن چشم پوشیدى و تو امروز به دست فراموشى سپرده خواهى شد» (طه/ 126). و چشمت از دیدن نعمتهاى پروردگار و مقام قرب او نابینا مى گردد. سرانجام به صورت یک جمع بندى و نتیجه گیرى در آخرین آیه مورد بحث مى فرماید: «و کذلک نجزی من أسرف و لم یؤمن بآیات ربه و لعذاب الآخرة أشد و أبقى؛ این گونه کسانى را که راه اسراف را پیش گرفتند و ایمان به آیات پروردگارشان نیاوردند جزا مى دهیم و عذاب آخرت از این هم شدیدتر و پایدارتر است» (طه/ 127).
[=arial]
[=arial]عنه عليه السلام : مَن آثَرَ الدّنيا عَلى الآخِرَةِ حَشَرَهُ اللّه ُ يَومَ القِيامَةِ أعمى .ثواب الأعمال : 326/1.
[=arial]امام صادق عليه السلام : هر كس دنيا را بر آخرت برگزيند، خداوند در روز قيامت او را نابينا محشور فرمايد.
[=arial]
بقیه حالات دورزخیان هم عرض شد نسبت به اعمال و کردار متفاوت است.
موفق باشید.
با سلام خدمت استاد.
در رابطه با گناه کاران گفتید که چه جوری محشور میشوند.اگر در رابطه با خودمون و بچه های شیعه(بهشتیان [emoji257] )هم مقداری مطالب عرض کنین ممنون میشم.
یا علی
بسته به گناهی که کرده است فرق میکند اما کسی که به نامحرم نگاه کرده وتوبه نکرده کور وارد جهنم میشود
با سلام خدمت استاد.در رابطه با گناه کاران گفتید که چه جوری محشور میشوند.اگر در رابطه با خودمون و بچه های شیعه(بهشتیان )هم مقداری مطالب عرض کنین ممنون میشم.
یا علی
[=arial]با سلام و ادب
در تاپیک مجزا سوال کنید تا ان شالله بحث کنیم.
با تشکر