جمع بندی چرا اهل سنت احترامی که برای عایشه قائل هستند، برای حفصه ندارند؟
تبهای اولیه
سلام در تاریخ اسلام وبعداز شهادت پیامبر اکرم (ص) عایشه دارای نقش پررنگی است هرچند منفی ولی از حفصه هووی عایشه حرفی به میان نمی آید باینکه پدرش از پدر عایشه نقش مهمتری داشته ومدت بیشتری حکومت کرده است علت چیست؟ چرا اهل سنت احترامی که به عایشه قائل هستند برای حفصه ندارد؟ حفصه در زمان خلفاء چه اقدامات مهمی داشته ودر چه زمانی فوت کرد
پاسخ به این پرسش بر می گردد به نقش تاثیر گذار عایشه در وقایع صدر اسلام. حفصه چنین نقشی نداشته است.
این معروفیت و احترام بیش از حفصه و دیگر همسران رسول خدا صلی الله علیه واله
به علت نقش تاثیر گذار عایشه در وقایع صدر اسلام است. چه در زمان رسول خدا صلی الله علیه و آله و چه پس از رحلت حضرت نقش عایشه از حفصه و دیگر همسران پیامبرصلی الله علیه وآله پر رنگ تر بود. این نقش باعث شد تا جعل کنندگان نیز دست به کار شوند. زیرا وی زمنیه برای فضیلت تراشی داشته است اما حفصه چنین نیست.
پس عامل اول شخصیت تاثیر گذار خود عایشه است و عامل دوم کار جعل کنندگان گزارشها و روایت است
عامل اول
شخصیت عایشه با حفصه متفاوت است. این امر از جمل نمایان می شود. مسببان و محرکان جنگ جمل علاوه بر عایشه به سراغ حفصه هم رفتند اما نتوانستد او را وارد عرصه کنند. (1)
در سایر وقایع تاریخی صدر اسلام نیز عایشه حضور پررنگ تری دارد و این حضور ناشی از شخصیت عایشه است که حفصه به هر دلیل چنین شخصیتی نداشت.
این امر در سایر افراد مشابه چه مثبت و چه منفی دیده می شود. در بین شیعه ارادتی که به جعفر بن ابی طالب است به برادرش عقیل نیست.
1.محمدبنجریر طبری، تاریخ، ج ۴،ص۴۵۱، ۴۵۴؛ ابن ابیالحدید، ج ۶،ص۲۲۵
عامل دوم: با توجه به وجود شخصیت های برجسته همچون حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها برخی از علمای اهل سنت احساس خلاء کرده و در صدد برآمدند تا شخصیتی ار عَلَم کنند که بتواند با شخصیت های شیعی به ترازو برود. عایشه هر حیث برای این کار مناسبت تر بود. لذا تمام تلاششان را معطوف به فضیلت تراشی برای این شخص کردند.
در منابع اهل سنت، گزارشهایی درباره علاقه زیاد پیامبر(صلی الله علیه واله) به عایشه نقل شده و او محبوبترین همسر پیامبر (صلی الله علیه واله) معرفی شده است. در منابع اهل سنت، فضایل بسیاری برای عایشه نقل شده است(1) این گونه روایت و گزارش های فضیلت تراشی نمی تواند درست باشد
۱. بن اثیر، عزالدین، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق/۱۹۸۹م، ج۶، ص۱۸۹-۱۹۱
عامل دوم: با توجه به وجود شخصیت های برجسته همچون حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها برخی از علمای اهل سنت احساس خلاء کرده و در صدد برآمدند تا شخصیتی ار عَلَم کنند که بتواند با شخصیت های شیعی به ترازو برود. عایشه هر حیث برای این کار مناسبت تر بود. لذا تمام تلاششان را معطوف به فضیلت تراشی برای این شخص کردند.
در منابع اهل سنت، گزارشهایی درباره علاقه زیاد پیامبر(صلی الله علیه واله) به عایشه نقل شده و او محبوبترین همسر پیامبر (صلی الله علیه واله) معرفی شده است. در منابع اهل سنت، فضایل بسیاری برای عایشه نقل شده است(1) این گونه روایت و گزارش های فضیلت تراشی نمی تواند درست باشد1ابن اثیر، بن اثیر، عزالدین، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق/۱۹۸۹م، ج۶، ص۱۸۹-۱۹۱
سلام.
مطمئنا نمیتونه درست باشه. همسری مثل ام سلمه که واقعا بسیار پاک بودند مسلما در نزد پیامبر عزیز تر بودند تا عایشه که طبق روایات بعضی مواقع انقدر پیامبر رو عصبانی میکردند که پیامبر از شدت عصبانیت سرخ میشدند. درست نمیگم؟
مطمئنا نمیتونه درست باشه. همسری مثل ام سلمه که واقعا بسیار پاک بودند مسلما در نزد پیامبر عزیز تر بودند تا عایشه که طبق روایات بعضی مواقع انقدر پیامبر رو عصبانی میکردند که پیامبر از شدت عصبانیت سرخ میشدند. درست نمیگم؟
بله کاملا درسته، علاقه پیامبر صلی الله علیه وآله به عایشه از همان فضیلت تراشی هاست که عرض کردم
بله کاملا درسته، علاقه پیامبر صلی الله علیه وآله به عایشه از همان فضیلت تراشی هاست که عرض کردم
سلام...مقصر اصلی اینکه یک همچین به قول شما فضیلت تراشی هایی در کتب اهل سنت هست چیه و کیه....اگر نویسندگان و اون جمع آوری کنندگان حدیث ها و اون بزرگان و امامان اهل سنت مقصرند، چرا پس ما احادیث متضاد هم داریم در کتبشون...مثلا اینجا کاربری گفتن که عایشه پیامبر رو عصبانی می کردن...اینکه عایشه پیامبر رو عصبانی می کردن هم در روایات اهل سنت هست آیا، در کلام بزرگان هست آیا...اگر هست، چرا هست، چرا این احادیث در سمت و سوی همون فضیلت تراشی ها حذف و نادیده گرفته نشدن...
سلام...مقصر اصلی اینکه یک همچین به قول شما فضیلت تراشی هایی در کتب اهل سنت هست چیه و کیه....اگر نویسندگان و اون جمع آوری کنندگان حدیث ها و اون بزرگان و امامان اهل سنت مقصرند، چرا پس ما احادیث متضاد هم داریم در کتبشون...مثلا اینجا کاربری گفتن که عایشه پیامبر رو عصبانی می کردن...اینکه عایشه پیامبر رو عصبانی می کردن هم در روایات اهل سنت هست آیا، در کلام بزرگان هست آیا...اگر هست، چرا هست، چرا این احادیث در سمت و سوی همون فضیلت تراشی ها حذف و نادیده گرفته نشدن...
احادیث در ذم عایشه و دیگر بزرگان اهل سنت در منابع اهل سنت دیده می شود. برخی از آنها قابل حذف نبوده بنابراین آنها اقدام به حذف آن نکرده اند بلکه توجیه نموده اند. از جمله گفته اند که اجتهاد کرده و خطا کرده
در مقابل برای پیروان و بزرگان مکتب اهل بیت گزارشها و احادیثی نقل کرده اند که تنقیص آنان را برسانند. مثلا روایاتی جعل کرده اند که بر مبنای آن روایات یا گزارشها شخصیت حضرت علی علیه السلام، حضرت زهرا سلام الله علیها و حتی شخص پیامبر صلی الله علیه واله تنقیص می شوند
با این شیوه می گویند این تنها عمر یا ابوبکر، عایشه یا حفصه نبودند که این کاستی ها را داشتند بلکه بزرگان طرف مقابل نیز اینگونه بوده اند
جمع بندی
پرسش:
چرا اهل سنت احترامی که برای عایشه قائل هستند، برای حفصه ندارند؟
پاسخ:
پاسخ به این پرسش بر می گردد به نقش تاثیر گذار عایشه در وقایع صدر اسلام. حفصه چنین نقشی نداشته است.
این معروفیت و احترام بیش از حفصه و دیگر همسران رسول خدا (صلی الله علیه واله) به علت نقش تاثیر گذار عایشه در وقایع صدر اسلام است. چه در زمان رسول خدا (صلی الله علیه واله)و چه پس از رحلت حضرت نقش عایشه از حفصه و دیگر همسران پیامبر(صلی الله علیه واله) پر رنگ تر بود. این نقش باعث شد تا جعل کنندگان نیز دست به کار شوند. زیرا وی با توجه به موقعیتش زمینه برای این گونه فضیلت سازی ها را داشته است اما حفصه چنین نیست.
پس عامل اول شخصیت تاثیر گذار خود عایشه است و عامل دوم کار جعل کنندگان گزارشها و روایات است.
عامل اول: شخصیت عایشه با حفصه متفاوت است. این امر از جمل نمایان می شود. مسببان و محرکان جنگ جمل علاوه بر عایشه به سراغ حفصه هم رفتند اما نتوانستد او را وارد عرصه کنند. (۱)
در سایر وقایع تاریخی صدر اسلام نیز عایشه حضور پررنگ تری دارد و این حضور ناشی از شخصیت عایشه است که حفصه به هر دلیل چنین شخصیتی نداشت.
این امر در سایر افراد مشابه چه مثبت و چه منفی دیده می شود. در بین شیعه ارادتی که به جعفر بن ابی طالب است به برادرش عقیل نیست.
عامل دوم: با توجه به وجود شخصیت های برجسته همچون حضرت علی علیه السلام و حضرت زهرا (سلام الله علیها) برخی از علمای اهل سنت احساس خلاء کرده و در صدد برآمدند تا شخصیتی را عَلَم کنند که بتواند با شخصیت های شیعی همچون حضرت علی (علیه السلام) و حضرت زهرا(سلام الله علیها) مقایسه شود. عایشه از هر حیث برای این کار مناسبت تر بود. لذا تمام تلاششان را معطوف به فضیلت تراشی برای این شخص کردند.
در منابع اهل سنت، گزارشهایی درباره علاقه زیاد پیامبر(صلی الله علیه واله) به عایشه نقل شده و او محبوبترین همسر پیامبر (صلی الله علیه واله) معرفی شده است. در منابع اهل سنت، فضایل بسیاری برای عایشه نقل شده است(۲) این گونه روایات و گزارش های فضیلت تراشی نمی تواند درست باشد.
پی نوشت ها:
۱.محمدبنجریر طبری، تاریخ، ج ۴،ص۴۵۱، ۴۵۴؛ ابن ابیالحدید، ج ۶،ص۲۲۵
۲. ابن اثیر، عزالدین، أسد الغابة فی معرفة الصحابة، بیروت، دار الفکر، ۱۴۰۹ق/۱۹۸۹م، ج۶، ص۱۸۹-۱۹۱.