زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان

تب‌های اولیه

80 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال
زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان

گروه علمی- تخصصی مطالعات زنان انجمن جامعه‌شناسی ایران، در یکی از نشست‌های خود که در روز بیست و یکم دی ماه سال ۸۸ برگزار شد، موضوع ازدواج موقت را از نگاه جامعه‌شناختی به بحث گذاشت. در این نشست، ابتدا دکتر شهلا اعزازی سخنرانی خود را با عنوان "خانواده مدرن و ازدواج موقت" ارائه داد و سپس سیده معصومه پریش در بیان نتایج پژوهشی که در این زمینه انجام داده، به بررسی "یافته های پژوهشی در مورد زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان" پرداخت.

نتایج پژوهش و گزارشی از این نشست در ادامه منتشر شده است.

در بخش دوم این نشست گروه مطالعات زنان، سیده معصومه پریش به بررسی زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان پرداخت. او سخنان خود را با اشاره به ارائه راه حل ازدواج موقت از سوی برخی مسئولان و صاحب نظران، برای حل مشکل محرومیت جنسی ده الی پانزده ساله جوانان در فاصله میان سن بلوغ و ازدواج دائم، آغاز کرد و گفت: طرفداران این ایده معتقدند به دلیل موانع شرعی و فرهنگی، برقراری روابط جنسی آزاد در جامعه‌ای مثل ایران امکان‌پذیر نیست. این در حالی است که ارضای غریزه جنسی، جزء نیازهای ضروری هر انسانی بوده و عدم ارضای این نیاز، فرد را با مشکلات روحی- روانی زیادی روبرو می‌کند. در نتیجه، در مدتی که برای افراد امکان ازدواج دائم فراهم نشده است، برای حل این بحران باید ازدواج موقت صورت گیرد.

وی با تأکید بر وجود نگاه منفی در جامعه ایران نسبت به پدیده ازدواج موقت، گفت: طرح راه‌کار ازدواج موقت برای حل بحران جنسی جوانان، برای نخستین بار توسط یک مقام مسئول در سال ۱۳۶۹ به صورت رسمی، مخالفت‌های زیادی را در ایران، به ویژه در میان مدافعان حقوق زن و حتی برخی علمای مذهبی، در بر داشت. در این رابطه، مدافعان حقوق زن عقیده دارند که اگرچه ارضای نیاز جنسی جزء ضروری‌ترین نیازهای بشر است، اما ارضای یک نیاز نباید به پایمال شدن حقوق نیمی از جامعه انسانی، یعنی زنان منجر شود. در روایات و احادیث اسلامی، برای دوری از گناه و کنترل شهوت، به ازدواج موقت مردانی که توانایی ازدواج دائم ندارند و نیز مردان متأهلی که به دور از همسرانشان هستند، با هدف ارضای نیاز جنسی، اشاره شده است.

پریش پس از این مقدمه با طرح دو پرسش‌ با این مضمون که آیا ازدواج موقت زنان نیز برای ارضای نیاز جنسی است یا دلایل دیگری آنها را وادار به این کار می‌کند؟ و پیامدهای این ازدواج برای زنان چیست؟ به ارائه یافته‌های پژوهش خود در این زمینه پرداخت.

او گفت: برای یافتن پاسخ این سوالات، نمونه‌ای ۲۸ نفری از زنانی که در عقد موقت بودند یا ازدواج موقتشان به اتمام رسیده بود، را انتخاب کردیم و با آنها مصاحبه عمیق انجام دادیم. در این نمونه، حداقل مدت عقد یک‌سال و حداکثر ۹۹ سال بود و اغلب مصاحبه‌شوندگان، زنان مطلقه یا کسانی بودند که همسرشان فوت کرده بود و تعداد محدودی از آنها نیز دختران مجردی بودند که ازدواج موقت اولین تجربه آنها بود. سن آنها حداقل ۲۵ و حداکثر ۵۲ سال بود. بیشتر این زنان شاغل نبوده و در تأمین مسائل مالی خود مشکل داشتند و به همین دلیل، دست به این اقدام زده بودند. تعداد کمی از آنها شاغل بودند که برخی به پرستاری از سالمندان و برخی دیگر به کارهای خدماتی مشغول بودند. یک وکیل و یک کارمند اداری نیز در میان مصاحبه شوندگان بود. بسیاری از آنها مشکل مسکن داشته و تنها تعداد محدودی از مسکن شخصی برخوردار بودند.

نمونه‌ها از تمام نقاط تهران بود و مصاحبه‌ها عمدتاً در پارک‌ها، منازل و گاهی در محل کار آنها صورت می‌گرفت. برای پیدا کردن نمونه‌ها به روحانیون مساجد، سازمان بهزیستی، دادگاه خانواده، دفتر مشاوره ازدواج و زنان فال‌گیر قهوه مراجعه کردیم. بیشتر نمونه‌ها را در یک دفتر مشاوره ازدواج که به طور غیررسمی و بدون تابلو فعالیت می‌کرد، پیدا کردیم. مراجعین این دفتر، با پرداخت ده هزار تومان حق عضویت و پر کردن یک فرم در نوبت ازدواج موقت و یا دائم قرار می‌گیرند. به گفته روحانی مسئول این دفتر مشاوره ازدواج، بیشتر مراجعین مرد، خواهان ازدواج موقت بوده و بیشتر زنان، تمایل به ازدواج دائم دارند. از آنجا ‌که معمولاً تعداد مراجعین زن کمتر است، حق انتخاب با آنها است. برای هر مراجعه‌کننده‌ای یک پرونده تشکیل شده و زنان بر اساس مشخصات و ویژگی‌های مردان، چند نفر را انتخاب می‌کنند تا توسط فرد روحانی از آنها دعوت شود. سپس با هم صحبت می‌کنند و در صورت تفاهم برای ازدواج موقت، ازدواجی به مدت یک تا چهار ماه صورت می‌گیرد که در صورت تمایل طرفین قابل تمدید است. صیغه‌نامه به زن داده می‌شود و پی‌گیری برای سرانجام این ازدواج‌ها به عهده فرد روحانی است که درصدی از مهریه را به عنوان حق‌الزحمه این مشاوره دریافت می‌کند. همچنین، در صورتی که این افراد مکانی برای با هم بودن نداشته باشند، فرد روحانی خانه‌هایی را به آنها معرفی می‌کند که می‌توانند به صورت ساعتی و به هزینه مرد اجاره کنند.

در موارد بررسی شده، بیشتر زنانی که ازدواج موقت می‌کردند، آسیب‌هایی را در زندگی خود تجربه کرده بودند و اغلب، زنان مطلقه‌ای بودند که برای فرار از مشکلاتی مثل طلاق دوباره، به این کار دست می‌زدند. از جمله مهم‌ترین دلایل طلاق قبلی این زنان، اعتیاد، خیانت مرد، خشونت، ازدواج‌های زودرس و عدم مسئولیت‌پذیری مردان مشخص شده است.

سخنران این بخش از نشست گروه مطالعات زنان، مواردی چون نیاز مالی، نیاز عاطفی و یا ترکیبی از نیازهای مالی، عاطفی و جنسی را به عنوان مهم‌ترین زمینه‌های گرایش به ازدواج موقت از سوی این زنان برشمرد و گفت: در کشور ما، از یک سو، شرایط بازار کار به زنان اجازه کار با دستمزد بالا را نمی‌دهد و از سوی دیگر، از آنجایی‌که این زنان مهارتی برای تأمین معاش ندارند، نیاز مالی یکی از مهم‌ترین دلایل ازدواج موقت آنها است. در میان نمونه مورد مطالعه ما، برخی از زنان کمک‌هایی از کمیته امداد دریافت می‌کردند ولی مشکلات آنها همچنان ادامه داشت و ازدواج موقت، به عنوان یک شغل و منبعی برای کسب درآمد، برای بسیاری از این زنان مطرح بود ولی به دلیل کوتاه بودن مدت این ازدواج‌ها، مشکلات مالی آنها همچنان به قوت خود باقی می‌ماند و معمولاً از آنجا ‌که این زنان باید بعد از پایان مدت عقد، بین ۴۵ روز تا دو ماه عده نگاه دارند و در مدت این دو ماه، برخی همچنان با مشکل مالی مواجهند، به راه‌های شرعی و عملی همچون ازدواج‌های یک ساعته با شرط عدم دخول روی می‌آورند که نیاز به نگه داشتن عده نداشته باشند. بنابراین تنها انگیزه ازدواج موقت این گروه از زنان عامل اقتصادی است و آنها به این ازدواج، به عنوان یک شغل می‌نگرند. در واقع، این عمل نوعی سوء استفاده از قوانین اسلامی است که در آن هیچ توجهی به شخصیت و منزلت زن نشده و آسیب‌های زیادی را برای او به همراه دارد.

وی افزود: یکی دیگر از دلایل زنان برای ازدواج موقت، نیاز عاطفی و جنسی است. برخی زنان تأکید دارند که در این نوع ازدواج نیز ابتدا باید نیاز عاطفی و بعد نیاز جنسی‌شان تأمین شود. البته در مواردی نیز ترکیبی از نیازهای مالی و عاطفی و جنسی زمینه‌ساز ازدواج موقت است. این دسته از زنان نیازهای خود را به ترتیب نیاز مالی، عاطفی و سپس جنسی اولویت‌بندی می‌کنند. آنها معتقدند که امکان ازدواج دائم برای زنان مطلقه و آنهایی که صاحب فرزند هستند، بسیار کم است. علاوه بر این، در این میان، دسته‌ای از زنان هستند که تا حدودی از لحاظ مالی تأمین بوده و بیشتر برای رهایی از تنهایی، تأمین نیاز روحی و نیاز به هم‌صحبت، به عقد موقت مردی در می‌آیند و البته مهریه هم به عنوان کمک هزینه زندگی برایشان مطرح است.

پریش ادامه داد: برای بررسی میزان رضایت زنانی که اقدام به ازدواج موقت کرده‌اند، مدت زمان ازدواج را به چند دسته طبقه‌بندی کردیم. در دسته اول، زنانی جای گرفته‌اند که ازدواج ۹۹ ساله کرده‌اند. به دلیل شباهت بیشتر این ازدواج به ازدواج دائم، این افراد معمولاً از گروه‌های دیگر رضایت بیشتری دارند. زنان دسته دوم، با ازدواج‌هایی به مدت بیش از چهار الی پنج ماه، معمولاً از ازدواج خود، رضایت عاطفی و جنسی زیادی دارند اما به دلیل طولانی بودن مدت ازدواج و ایجاد وابستگی‌های عاطفی، همیشه این دغدغه در آنها دیده می‌شود که بعد از پایان این مدت و جدایی، چه باید بکنند و برخی نیز دچار عذاب وجدان می‌شوند. رضایت اقتصادی در این زنان متفاوت است. زنانی که مهریه را کامل دریافت می‌کنند، رضایت دارند ولی آنهایی که مهریه را ناقص می‌گیرند یا از آنها سوء استفاده مالی شده و اصلاً مهریه نمی‌گیرند، ناراضی‌اند. دسته سوم که اغلب زنان مورد مطالعه را در بر می‌گیرد، ازدواج‌هایی با مدت زمان کمتر از چهار یا پنج ماه است. رضایت عاطفی و جنسی در این زنان کاملاً متفاوت است. زنان دسته‌بندی شده در این گروه، ازدواجی از یک ساعت تا چهار یا پنج ماه را تجربه کرده‌اند. برای این گروه، اصلاً نیاز عاطفی و جنسی مطرح نبوده و فقط نیاز مالی مهم است. زنانی که سابقه تعداد زیاد ازدواج موقت دارند، به این نوع ازدواج به شکل شغل نگاه می‌کنند و معتقدند که در این نوع ازدواج، نباید بگذارند که برایشان وابستگی عاطفی ایجاد شود و در صورت ایجاد این وابستگی‌ها ضرر می‌کنند.

حقیقت تلخ جامعه امروز رو نمی دونم باید به حساب کسه خاصی باید نوشت یا زنجیره افراد جامعه؟؟؟!من از دید حقوقی میگم متاسفانه مشکلات زیادی رو به وجود میاره در عین حال جوان امروز بیشتر از قبل دچار رکود میکنه. حقیقت اینه که به جای کم کردن خواسته ها وساده کردن خیلی از مشکلات یه مشکل دیگه داریم اضافه میکنیم به اعتقاد من یه عضو کوچولو و خیلی از حقوق دان های بزرگ به جای حل کردن مسئله داریم با کمک بزرگان جامعه اون پاک می کنیم. حقیقت ازدواج موقت تاریخچه خاص خودش رو داره نه جامعه جوان پر انرژی امروز ایران باید توقعات کم و ازدواج آسان رو رایج کرد .این رو نمیگم چون زن هستم .میگم چون پایه یک جامعه ی پویا اساسی مستحکم بر پاییه ی خانواده پابر جا خواستار است. نه یک ازدواج موقت که عمدتا پنهانی است. و به قطع یقین در بسیاری از موارد همین ازدواج موقت دلیل طلاق های بسیاری شده وتار و پود خانواده را از هم می شکافد. باز اقرار میکنم که من در حوزه ی اجتماعی و روحی روانی سخن نگفته ام . و در نهایت می پرسم جایگاه فرزندان این خانوادها کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟:Gig:

نیایش سبز;66628 نوشت:
زمینه‌ها و پیامدهای ازدواج موقت برای زنان

این دو کتاب خوب را هم مطالعه کنید:

پدیدآورنده:سیدحسن شریفی

ناشر:بوستان کتاب قم - 1385

پدیدآورنده:طلعت رافعی

ناشر:دانژه - 1382

وی تأکید کرد: با وجود آن‌که در فلسفه اسلامی، علت اصلی ازدواج موقت، تأمین نیاز جنسی است ولی نیاز عاطفی برای زنان مقدم بر نیاز جنسی است و در عین حال، هر چه مدت زمان ازدواج موقت طولانی‌تر باشد، از یک سو تأمین نیاز عاطفی و نیاز جنسی برایشان پررنگ‌تر شده و از سوی دیگر، دغدغه زمان جدایی بیشتر می‌شود. بنابراین، ازدواج موقت بیشتر برای زنانی مفید است که به جنبه مادی و نه جنبه عاطفی آن توجه دارند. البته در این زمینه باید توجه داشت که برخی از زنانی که مشکل اقتصادی دارند، از روی اکراه و اجبار به این ازدواج روی می‌آورند که خود، نوعی خشونت جنسی است. این خشونت، که متأسفانه در ازدواج موقت بر علیه زن اعمال می‌شود، تنها تحقیر شخصیت او را در پی دارد. در نتیجه نگرش منفی جامعه نسبت به ازدواج موقت، این زنان نگران برخورد بد جامعه و آینده خود هستند. چرا که بر اساس فرهنگ ایرانی کمتر مردی حاضر است با زنی که سابقه ازدواج موقت دارد، ازدواج کند.

پریش همچنین خاطرنشان کرد: بررسی نگرش این زنان به ازدواج موقت نشان می‌دهد که عده‌ای از آنها موافق و عده‌ای دیگر مخالف ازدواج موقت هستند. دسته نخست، عموماً به‌دلیل سابقه تلخی که از جدایی دارند، معتقدند که آسان بودن این ازدواج، آزادی و عدم مسئولیت‌پذیری زن در آن، آن را به بهترین نوع ازدواج برای زنان بیوه تبدیل می‌کند؛ حال آن‌که برخی دیگر این نوع ازدواج‌ را نوعی هرز‌گی می‌دانند اما با این وجود، به دلیل نبود امکان رابطه آزاد جنسی در ایران و نیز مشکلات مالی، ناچارند علی‌رغم میل خود، به این نوع ازدواج تن دهند که تضاد و تنش درونی را برای آنها در پی دارد. آنها دلایل تنفر خود از ازدواج موقت را با عباراتی همچون «تنفر از کلمه صیغه بودن»، «آسیب رساندن به زندگی مردان متأهل» و «احساس گناه از این نوع ازدواج» بیان می‌کنند. بیشتر این زنان ازدواج خود را از خانواده مخفی می‌کنند و در مواردی که خانواده‌ها با خبر شده‌اند، با مخالفت شدید آنها روبه‌رو شده‌اند. تعداد کمی از این زنان با بیان این دلیل که چاره‌ای جز این کار نداشته‌اند، به فرزندانشان آگاهی داده‌اند. در عین حال، اغلب مردان هم ازدواج موقت را از خانواده‌شان مخفی نگاه می‌دارند. در میان موارد بررسی شده تنها در دو مورد خانواده مرد نیز موافق بودند ولی در مواردی چند که خانواده‌ها به صورت تصادفی در جریان قرار گرفته‌اند، با بی‌احترامی و دادن نسبت‌های ناروا به این زنان واکنش نشان داده‌اند.

معصومه پریش در پایان، درباره سلامت زنان مورد مطالعه خود، گفت: از آنجا ‌که در ایران توسط رسانه‌ها آموزش جنسی داده نمی‌شود، معمولاً افراد نسبت به سلامت جنسی خود آگاهی ندارند و در مورد این زنان نیز که از تحصیلات پایینی برخوردارند، اغلب این مسأله تشدید می‌شود. در سال‌های اخیر، وزارت بهداشت برای کسانی که در شرف ازدواج هستند، در قالب برخی کلاس‌ها، آموزش‌هایی را در نظر گرفته است ولی زنانی که ازدواج موقت می‌کنند، در معرض خطر بیماری‌های مقاربتی قرار دارند. برخی از این زنان استفاده از کاندوم را بهتر از سایر روش‌ها می‌دانند ولی برخی دیگر که اطلاعاتی کلی نسبت به بیماری‌هایی مثل ایدز و هپاتیت داشته و اصلاً راه‌های انتقال آن را نمی‌دانند و تنها به سلامت ظاهری افراد اکتفا کرده و از سایر روش‌های جلوگیری استفاده می‌کنند. تعدادی از این زنان نیز علی‌رغم میل خود، روابط جنسی منحرف داشته و ناچار به تحمل آسیب‌های آن هستند. در واقع، به طور کلی بخشی از خشونتی که در این نوع ازدواج‌ها برای زنان وجود دارد، نوع روابط جنسی است. مردان فکر می‌کنند با پرداخت مبلغی به عنوان مهریه می‌توانند هر درخواست نامتعارفی از این زنان داشته باشند و زنان نیز ناچارند که به این مسأله تن دهند. برخی از این زنان خود را مذهبی و برخی خود را غیر مذهبی می‌دانند ولی هیچ‌کدام علت این ازدواج‌ها را برخورداری از ثواب ندانسته و آن را راهی برای رفع نیازهای عاطفی، مالی و جنسی خود تلقی می‌کنند. از دید این زنان، ازدواج موقت مردان مجرد حاصل نیاز طبیعی است ولی نیاز مردان متأهل به هوس‌رانی شبیه است، هر چند آنها اغلب دلیل این کار را سرد مزاجی همسران خود می‌دانند. بر این اساس، به نظر می‌رسد، به طور کلی راه حل مشکلات جنسی همسران، نه روی آوردن به ازدواج دوم و ترویج آن در جامعه، بلکه آموزش صحیح جنسی است.

سلام خدمت همه دوستان
موضوع بسیار جالبیه و به عقیده بنده بهتره که دوستان علاوه بر نقل قول از اشخاص نظر شخصی افراد هم بیان شود.
مساله تاسف باری که از زبان عده ای از خانم ها بیان شد که ازدواج موقت را مخالف ارزش زن میدانستند واقعا ریشه بسیاری از مشکلات جامعه ماست... یعنی کج فهمی و غرور بیجا. همان چیزی که عرب را برآن داشت تا با وصی پیغمبر به مخالفت برخیزند.
آیا به نظر شما اینکه یک زن بدون هیچ گناهی و با رعایت اصول قانونی و شرعی برای مدتی زیر سایه مردی زندگی کند و نیازهای مالی عاطفی،و جنسی اش برآورده شود بهتر است یا اینکه به تن فروشی دچار شود و دو عالم هستی را از دست بدهد....
یا اینکه پسری با رعایت اصول شرعی و قانونی مدتی زنی را به نکاح خود درآورد و نیازهای خود و او را برآورده کند یا اینکه او هم به تن فروشی دچار شود و به هر زن هرزه یا دختر بی بندوباری با خرج کردن پول یا تلفن زدن های مکرر التماس کند برای ارضای نیازهای غریزی خویش؟
کدامیک بدترند؟
هیچ وقت فراموش نمیکنم که چند تن از دوستانم یک شبه بخاطر همخوابگی با یک زن هرزه به سوزاک مبتلا شدند و چه مصیبتی برای درمان آن کشیدند...و هیچ وقت فراموش نخواهم کرد که یکی از دوستانم که چند سال با دختری دوست بود و رابطه جنسی برقرار کرده بود و هنگامی که در اثر وابستگی تصمیم به ازدواج با او گرفته بود در شب عقد بخاطر دوگانگی شدیدی که از شخصیت آن دختر در اثر آن روابط کثیف ایجاد شده بود دست به خود کشی زد.
آیا اگر همین بانوان محترم این القائات احمقانه در مورد ازدواج موقت را به جامعه انتقال نمیدادند امثال این اتفاقات که بسیارند در جامعه شیعی ما اتفاق می افتاد؟
آیا دین ما آن نیست که در قرآن کریم سوره طلاق پیغمبر را نهی میکند از آنکه چیزی که بر او حلال شده را برخود حرام کند؟آیا ما از پیغمبر بالاتریم؟ پس چرا سنت پیغمبر اینگونه کوچک شمرده شده و اسم آن را حمایت از حقوق زنان میگذارند؟
آیا خیابان گردی و هرزگی و مواد فروشی و دزدی که در اثر فقر ناشی از فوت همسر یا طلاق یا یتیمی حاصل میشود و نمونه آن را به وفور در جامعه میبینیم جزو حقوق زنان است اما سنت رسول الله (ص) بر زد آن؟
التماس دعا.

[=Times New Roman]
[QUOTE=masoud13000;77333]هیچ وقت فراموش نمیکنم که چند تن از دوستانم یک شبه بخاطر همخوابگی با یک زن هرزه به سوزاک مبتلا شدند و چه مصیبتی برای درمان آن کشیدند...و هیچ وقت فراموش نخواهم کرد که یکی از دوستانم که چند سال با دختری دوست بود و رابطه جنسی برقرار کرده بود و هنگامی که در اثر وابستگی تصمیم به ازدواج با او گرفته بود در شب عقد بخاطر دوگانگی شدیدی که از شخصیت آن دختر در اثر آن روابط کثیف ایجاد شده بود دست به خود کشی زد.

التماس دعا.[/QUOTE]

سلام محتاج دعای خیر شما هستیم.

خب این مواردی هم که فرمودید از پیامدهای ازدواج موقت برای مردان بود که البته کارشناس محترم سایت جناب آقای امیدوار در یک تاپیک جداگانه به پیامدهای ازدواج موقت برای مردان مجرد و متاهل رو ذکر کرده اند.

اینجا----> آسیب های ازدواج موقت در مردان متأهل
[=Times New Roman] و همچنین: آسیب های ازدواج موقت در پسرهای مجرد

با سلام و تشکر از سرکار سلیلة الزهرا :Gol:

من فکر می کنم پیامدهای سوء ازدواج موقت برای دختران و خانمهای متاهل خیلی خیلی زیادتر هست .

می خواستم ببینم آیا به صورت مجزا به این موضوع هم پرداخته شده یا نه ؟

با تشکر :Gol:

masoud13000;77333 نوشت:
آیا اگر همین بانوان محترم این القائات احمقانه در مورد ازدواج موقت را به جامعه انتقال نمیدادند امثال این اتفاقات که بسیارند در جامعه شیعی ما اتفاق می افتاد؟

سلام علیکم
به نظر می رسد شما یافته های پژوهشی را با القائات احمقانه جایگزین کرده اید ، برای روش شدن موضوع به تعریف ساده پژوهش و پژوهشگر می پردازم:
پژوهش فعاليتي منسجم براي رسيدن به شناختي روشنتر از مفاهيم پيرامون ماست. در مجموع پژوهش راهي براي گسترش مرزهاي دانش و گشودن افقهاي تازه براي آيندگان است.
شخصي که به شيوه هاي گوناگون به انجام پژوهش مي پردازد (در اینجا خانم پریش) پژوهشگر (محقق) ناميده مي شود. پژوهشگر فردي است که با استفاده از روشهاي علمي در صدد رسيدن به شناختي تازه از مسائل و مفاهيم مختلف است. او با استفاده از ابزارهاي گوناگون به مشاهده دقيقتر و عميقتر پديده هاي اطراف خود مي پردازد. پژوهشگر با نگاهي نقادانه و موشکافانه به پيرامون خود مي نگرد و براي رفع مشکلات جامعه و ارائه بهترين راهکارهاي عملي اطلاعات موثقي را در اختيار متوليان امور قرار مي دهد.

اینجا یک سوال برای من مطرح می شود و اون اینکه چرا یافته های پژوهشی ریاضیات و معماری و پزشکی..... القائات احمقانه به حساب نمی آید ولی یافته های پژوهش اجتماعی و جامعه شناسی در برخی موارد به القائات احمقانه تعبیر می شود.

ماه بانو;77510 نوشت:
با سلام و تشکر از سرکار نیایش سبز :Gol:

من فکر می کنم پیامدهای سوء ازدواج موقت برای دختران و خانمهای متاهل خیلی خیلی زیادتر هست .

می خواستم ببینم آیا به صورت مجزا به این موضوع هم پرداخته شده یا نه ؟

با تشکر :Gol:

سلام :Gol:در این سایت به آسیب های ازدواج موقت برای دختران و زنان پرداخته نشده است. ولی بیشترین آسیب ظاهرا آسیب عاطفی می باشد که بعد از تمام شدن مدت ازدواج موقت برای خانمها پیش می آید.

البته کارشناسان انجمن مشاوره رو در جریان قرار خواهم داد تا در این مورد نظر کارشناسی ارائه بدهند.
همچنین از کاربران گرامی که مایل به ارائه نظر در این زمینه هستند دعوت می کنم تا نظر خودشون را ارسال نمایند.

نیایش سبز;78985 نوشت:
بیشترین آسیب ظاهرا آسیب عاطفی می باشد که بعد از تمام شدن مدت ازدواج موقت برای خانمها پیش می آید.

سلام علیکم
با اجازه شما ، بنده شبهه ای دارم:
آیا آسیبهایی که بهشون اشاره شد ، مربوط به ازدواج موقت در موقعیت زمانی و اجتماعی جامعه ماست؟ یا کلاً مربوط به اصل « ازدواج موقت » است؟
ازدواج موقت که یک قانون نیست که ما در مجلس تصویب کرده باشیم ، و حالا نقدش کنیم که این آسیب ها را دارد.
امری است که خداوند آن را وضع فرموده است. آیا بیان این آسیب ها برای ازدواج موقت ، در حقیقت اشکال گرفتن از خداوند و فعل او (وضع ازدواج موقت) نیست؟

یاقوت احمر;79123 نوشت:
سلام علیکم
با اجازه شما ، بنده شبهه ای دارم:
آیا آسیبهایی که بهشون اشاره شد ، مربوط به ازدواج موقت در موقعیت زمانی و اجتماعی جامعه ماست؟ یا کلاً مربوط به اصل « ازدواج موقت » است؟
ازدواج موقت که یک قانون نیست که ما در مجلس تصویب کرده باشیم ، و حالا نقدش کنیم که این آسیب ها را دارد.
امری است که خداوند آن را وضع فرموده است. آیا بیان این آسیب ها برای ازدواج موقت ، در حقیقت اشکال گرفتن از خداوند و فعل او (وضع ازدواج موقت) نیست؟

سلام ، از نظر بنده این آسیب ها مربوط به جامعه کنونی ما می باشد. و مربوط به اصل ازدواج موقت نیست. البته شاید نظر پژوهشگر متفاوت باشد.

در مورد اوامر الهی خدمتتون عارضم که تمام اوامر الهی آسیب دارند ، نماز آسیب هایی دارد، مثلا عدم حضور قلب ، ریا و یا حتی آسیب در قالب ظاهری نماز مثل صحبت کردن در حین نماز یا خندیدن و ....

حال نمی شه گفت چون نماز جزو اوامر الهی هست آسیب ندارد ، و یا بیان کردن آسیبهای نماز به منزله اشکال گرفتن از اوامر الهی می باشد.

سلام
متأسفانه همانگونه که در پست های مشابه گفته ام به این حکم الهی دو گونه برخورد می شود:
الف: افراطی: حدود و مرزی برای آن قرار ندادن و کشاندن به مرز هوسرانی

ب:تفریطی: زیر آب حکم خدا را از ریشه زدن
اما از میان باید حد وسط را لحاظ کرد این حد را در استفتاء زیر بنگرید:

سئوال: برخی روایات ازدواج مدت دار اشاره به تشویق برای انجام آن حداقل یک بار در عمر دارد و فردی که این کار را نکند از دوستان امامان شمرده نمی شود و در برخی امام به فردی که همسر دارد می گوید تو را چه به ازدواج مدت دار چگونه اینها قابل جمع اند؟

بسم الله الرحمن الرحيم

:: با اهداء سلام و تحيت؛
جواب : ازدواج موقت برای هوسبازی هوسبازان نیست، بلکه فسلفۀ روشنی دارد، از جمله: رفع نیازهای جنسی مردانی که به خاطر علل و عواملی امکان ازدواج دائم ندارند، یا همسرشان مثلا بیمار است و امکان برطرف کردن نیازهایشان از طریق عادی ممکن نیست. شرح بیشتر را در تفسیر نمونه، جلد سوم، ذیل آیۀ 24 سورۀ نساء نوشته ایم.
پاسخ این سوال در بخش (استفتائات) سایت موجود است.

همیشه موفق باشید
دفتر آيت الله العظمی مکارم شيرازی: / بخش استفتاءات

با توجه به حد وسط باید بگوییم که باید اصل را در چارچوب خودش پذیرفت و آسیب ها را کنترل کرد.
هشدار
افرادی که اصل ازدواج موقت را قبول نمی کنند یا آن را بی مرز و حد می دانند هر دو به این حکم الهی آسیب می زنند.
افرادی که کلا رد می کنند باید بدانند که این حکم در کل (بارعایت شرایط و کنترل آسیب ها)به نفع جامعه است. امروز نبود این حکم در کشورهای عربی مفاسد زیادی به پا کرده است به گونه ای که ازدواج هایی روی می دهد که حتی حدود شرعی ازدواج موقت را ندارد. نمونه بارز آن ازدواج ظهر هنگام در عربستان و برخی کشورهای عربی است که در این ازدواج زن و مرد برای یکی دو ساعت هنگام ظهر با هم هستند و بعد از هم جدا می شوند.
ازدواج مسیار،مسفار، ابتعاث، سیاحی از این نمونه ها هستند که به دلیل مرز و حدود نداشتند سبب شکایت زنان و متصدیان امور خانواده شده است.

نکات دیگری حول حدود و زمینه های ازدواج موقت در تاپبک مسأله عمی از یاقوت احمر بیان کردم کهخ مکمل بحث بالا است. این ازدواج با بیان شرایطش مورد وافق زنان متدین هم هست و زنان متدین با حکم خدا مخالف نیستند با بی عدالتی ها و هوس رانی ها و شانه خالی کردن از بار مسئولیت مخالف اند

نیز به پست هایی که در هشدار برای کبری در این باره داشتم مراجعه فرمایید:

http://www.askdin.com/showthread.php?t=3523&page=14

حامی;79341 نوشت:
زنان متدین با حکم خدا مخالف نیستند با بی عدالتی ها و هوس رانی ها و شانه خالی کردن از بار مسئولیت مخالف اند
طبیعتاً بی عدالتی و هوسرانی ( این یکی باید معنی بشه و مصادیقش تعیین بشه. محل اصلی اختلاف اینجاست) و شانه خالی کردن از زیر بار مسئولیت ، مورد انزجار هر قلب سلیمی است. اما من فکر می کنم وضعیت عرفی جامعه در برابر مسأله ازدواج موقت طوری است که حتی اگر این عوامل هم در کار نباشند ، باز ازدواج موقت را یک منکر و امر زشت تلقی می کنند. آنچه مورد اعتراض کسانی که از ازدواج موقت دفاع می کنند می باشد ، این نکته است. و گرنه ما هم فرمایش شما را قبول داریم.

فرمودید:

حامی;79338 نوشت:
افرادی که اصل ازدواج موقت را قبول نمی کنند یا آن را بی مرز و حد می دانند هر دو به این حکم الهی آسیب می زنند.

آیا « حد وسط » به این معنی است که تعداد کم آن اشکالی ندارد؟ (ظاهراً معنایی که از جمله حضرتعالی درک می شود ف همین است ).
بنده در فرمایش جناب استاد شفا:
شفا;77029 نوشت:
توجه داشته باشید درصد هوسرانی را تعداد ازدواجهای موقت تعیین نمیکند که بگوییم سالی یکی دوتا هوسرانی است یا خیر بلکه انگیزهای درونی شخص و دادن پاسخ مثبت به تحریکات و تبعیت بی حد و اندازه از خواهش های نفسانی و شهوات ؛ هوسرانیست
شبهه ای به نظرم رسید که اعلام کردم ولی پاسخ نگرفتم!
یاقوت احمر;77664 نوشت:
سلام علیکم
به نظر می رسد برای « اهل عمل » خاصی بودن ، تعداد تکرار عمل نقش داشته باشد. آیا کسی را که در هر سال فقط دو یا سه بار به مسافرت کوتاهی میرود ، می توان « جهانگرد » نامید؟ آیا کسی که در کل سال ، به میزان عادی غذا می خورد فقط گاهی که غذای او ، غذای خاصی (غذای مورد علاقه اش ) هست ( و اتفاقاً کم پیش می آید که این غذا برای او تهیه شود ) بیشتر می خورد ، را می توان شخصی شکمباره دانست؟

دقت در مطلب خودتان (قسمت ضخیم ) نشان می دهد که عامل « فرکانس » (تعداد تکرار عمل ) در مفهوم هوسبازی ، دخیل است: اگر امری به صورت محدود باشد و « بی حد و اندازه » نباشد ، آن مفهوم بر آن صدق نخواهد کرد.

عمل بر حسب دفعات تکرارش است که متصف به صفاتی همچون « نادر » یا « زیاد » یا « بی حد و اندازه » می شود. به راستی غیر از تعداد دفعات تکرار ، چه عامل دیگری می تواند یک عمل را متصف به یکی از این عناوین گرداند؟

پس اگر « تبعیت بی حد و اندازه از خواهش های نفسانی و شهوات را هوسبازی » (بیان خودتان ) بدانیم ، دو تا سه بار ازدواج موقت در طول سال قطعاً هوسرانی نخواهد بود.

نیایش سبز;79328 نوشت:
از نظر بنده این آسیب ها مربوط به جامعه کنونی ما می باشد. و مربوط به اصل ازدواج موقت نیست. البته شاید نظر پژوهشگر متفاوت باشد. در مورد اوامر الهی خدمتتون عارضم که تمام اوامر الهی آسیب دارند ، نماز آسیب هایی دارد، مثلا عدم حضور قلب ، ریا و یا حتی آسیب در قالب ظاهری نماز مثل صحبت کردن در حین نماز یا خندیدن و ....
سلام. به نظر میرسد اینجا دو مطلب کاملاً متفاوت در کنار هم قرار گرفته است. در فرمایش اولتان (قرمز رنگ)، مرجع « آسیب » ، « فردانجام دهنده امر الهی » است. یعنی موضوع بحث این جمله اینست که بر اثر انجام آن امر الهی ، « فرد انجام دهنده » دچار آسیبهایی میشود یا نمیشود. که این بحث در حوزه مسایل روانشناسی و اجتماعی و ... قرار میگیرد. محل بحث ما همینجاست.

اما در جمله دومتان (آبی رنگ) ، همانگونه که خودتان هم فرموده اید، مرجع آسیب ، « فرد انجام دهنده امر الهی» نیست ، بلکه خود « امر الهی » است. یعنی موضوع این جمله این است که آیا اوامر الهی ، ممکن است دچار آسیبهایی شوند یا خیر. این بحث در حوزه مسایل دینی و فقهی قرار می گیرد. بدیهی است که اساساً این موضوع ، محل بحث ما نیست و مورد سئوال بنده نبوده است.

این دو نوع « آسیب » مربوط به دو حوزه کاملاً مجزا هستند و هیچ ربطی به هم ندارند. و ذکر مطلب در مورد آسیب دوم ، در جایی که بحث در مورد آسیب اول است ، هیچ وجه منطقی ندارد.

نیایش سبز;79328 نوشت:
سلام ، از نظر بنده این آسیب ها مربوط به جامعه کنونی ما می باشد. و مربوط به اصل ازدواج موقت نیست. البته شاید نظر پژوهشگر متفاوت باشد.
چنانچه نتیجه پژوهش پژوهشگری ، این باشد که یکی از احکام دینی ، آسیب (به معنای نخست ) دارد ، قطعاً و بی هیچ تردیدی در جایی از پژوهش خود دچار اشتباه شده است. چون ما به حقانیت « ما جاء به محمد (ص) » یقین داریم.

حامی;79338 نوشت:
با توجه به حد وسط باید بگوییم که باید اصل را در چارچوب خودش پذیرفت و آسیب ها را کنترل کرد.

این یک سخن منطقی و جامعی است. یک فرمول کامل برای همه مسائلی که مورد اختلاف اینچنینی هستند.

می توانیم این فرمول را مبنا قرار بدهیم و روی آن کار کنیم:

1- اصل ازدواج موقت را بپذیریم (در عمل ، نه صرفاً از حیث اعتقادی. چون همه ما از حیث اعتقادی همه اسلام را قبول داریم. مشکل ما در التزام عملی به برخی از مسائل اسلامی است).

2- در مورد چارچوب های این حکم بررسی کنیم. (خیلی زیاد کار می برد - با دوستان در این مورد اختلاف نظر داریم)

3- آسیب ( به معنای اول ) های آن را بشناسیم ( در این تاپیک در این خصوص تقریباً جامع و علمی صحبت شد).

4- در مورد چگونگی کنترل این آسیب ها ، بررسی کنیم.

5- در عمل به اصل مورد بحث (ازدواج موقت) ، از حد وسط خارج نشویم.

فکر می کنم موافقان و مخالفان ازدواج موقت ( لا اقل در این سایت ) ، به غیر از بند اول و بند دوم ، در بقیه موارد با هم اختلافی نداشته باشند.

طلاق یکی از احکام دینی است که اجازه آن هم در قرآن داده شده است.
آیا اگر بیاییم و یک تاپیک بزنیم و آسیب های طلاق را بررسی کنیم، یعنی با حکم خدا مخالفت کرده ایم؟

با توجه به آسیب های فراوان طلاق می توان این نتیجه را گرفت که از نظر اخلاقی طلاق فقط در موراد خاصی جایز است. و خدا هم چنین اجازه بی قید و بندی نداده است. و مسلما انسان را به خاطر سوء استفاده از احکام مجازات می کند.
طلاق حکم خداست ولی نمی توانیم سر خودمان را کلاه بگذاریم و آسیب های آن را نبینیم.

ازدواج موقت نیز همینطور است ، با توجه به شخصیتی که زن در جامعه کنونی یافته و آسیب های فراوانی که این ازدواج ها برای آنها و فرزندان به دنبال دارد. بی حد و حصر بودن و مجوز کامل دادن ظلم آشکار به زنان است.
پس می توان آن را محدود به موارد خاص کرد، مثلا دختران و پسرانی که امکان ازدواج ندارند بهتر است به جای برقراری رابطه دوستی به ازدواج موقت روی آورند تا به گناه آلوده نشوند.
با توجه به آسیب های این ازدواج مسلما ازدواج دائم برای آنها بهتر است، ولی وقتی چاره ای نیست به عنوان آخرین راه حل بکار می رود.

زیتون;79471 نوشت:
طلاق یکی از احکام دینی است که اجازه آن هم در قرآن داده شده است. آیا اگر بیاییم و یک تاپیک بزنیم و آسیب های طلاق را بررسی کنیم، یعنی با حکم خدا مخالفت کرده ایم؟ با توجه به آسیب های فراوان طلاق می توان این نتیجه را گرفت که از نظر اخلاقی طلاق فقط در موراد خاصی جایز است. و خدا هم چنین اجازه بی قید و بندی نداده است. و مسلما انسان را به خاطر سوء استفاده از احکام مجازات می کند. طلاق حکم خداست ولی نمی توانیم سر خودمان را کلاه بگذاریم و آسیب های آن را نبینیم. ازدواج موقت نیز همینطور است ، با توجه به شخصیتی که زن در جامعه کنونی یافته و آسیب های فراوانی که این ازدواج ها برای آنها و فرزندان به دنبال دارد. بی حد و حصر بودن و مجوز کامل دادن ظلم آشکار به زنان است. پس می توان آن را محدود به موارد خاص کرد، مثلا دختران و پسرانی که امکان ازدواج ندارند بهتر است به جای برقراری رابطه دوستی به ازدواج موقت روی آورند تا به گناه آلوده نشوند. با توجه به آسیب های این ازدواج مسلما ازدواج دائم برای آنها بهتر است، ولی وقتی چاره ای نیست به عنوان آخرین راه حل بکار می رود.
حقیقتاً سخن متین و راهگشایی است. مقایسه بین حکم طلاق و حکم ازدواج موقت، مقایسه به جا و مفیدی است.

اما بنده به خاطر ندارم کجا گفته ام که زدن تاپیک برای بررسی آسیب های ازدواج موقت، مخالفت با حکم خداست؟

ضمناً توجه بفرمائید که ما می توانیم از یک نظر ، همه مفاهیم موجود را به دو دسته تقسیم کنیم: مفاهیم مثبت و مفاهیم منفی.

ماهیت امر طلاق ، از جنس « قطع کردن و بریدن » است که مفهومی منفی و عملی ناخوشایند است که نفس سلیم ، این قبیل امور را جز در مواقع ضرورت ، ناخوشایند و مذموم می دارد. برای مثال شما حاضر نمی شوید حتی یک تکه کاغذ را به دو تکه کوچکتر تقسیم کنید ، مگر ضرورتی در کار باشد (ولو اینکه آن ضرورت اندک باشد. مثل ضرورت سرگرم شدن فرد).
یعنی ما برای « انجام دادن » آنها دلیل لازم داریم؛ نه برای « انجام ندادن » آنها . چون خود مفاهیم ، ذاتاً مورد تنفر نفس سلیم اند.

اما ماهیت ازدواج - چه دائم چه موقت - از جنس « اتصال و پیوند » است که مفهومی مثبت است و نفس سلیم خواهان این سنخ از امور است مگر در مواقعی که متضمن مفسده بزرگتری باشد.
یعنی ما برای « انجام ندادن » آنها دلیل لازم داریم ؛ نه برای « انجام دادن » آنها. چون خود این مفاهیم ، ذاتاً مطلوب نفس سلیم اند.

یه ضرب المثلی هست میگه:دوستی بی دلیل میشه ، دشمنی بی دلیل نمیشه.
این ضرب المثل میتونه اشاره ای باشه به آن دسته بندی ایی که ذکر کردیم.

یاقوت احمر;79480 نوشت:
اما بنده به خاطر ندارم کجا گفته ام که زدن تاپیک برای بررسی آسیب های ازدواج موقت، مخالفت با حکم خداست؟

خوب مثل اینکه فراموش کردید:

یاقوت احمر;79123 نوشت:
ازدواج موقت که یک قانون نیست که ما در مجلس تصویب کرده باشیم ، و حالا نقدش کنیم که این آسیب ها را دارد.
امری است که خداوند آن را وضع فرموده است. آ[="red"]یا بیان این آسیب ها برای ازدواج موقت ، در حقیقت اشکال گرفتن از خداوند و فعل او (وضع ازدواج موقت) نیست؟[/]

ماهیت ازدواج موقت اگر پیوند است در درون خود جدایی و بریدن را به همرا دارد، پس چطور نفس سلیم خواهان آن است؟

بله نفس سلیمی که خواهان تنوع طلبی است خواهان موقت است همینطور خواهان طلاق هم می تواند باشد تا تجربه های بیشتری بکند.
در غیر این صورت جز در ضرورت به دنبال آن نخواهد رفت، چون چاره ای جز اون نیست.
مثلا مواردی که امکان ازدواج دائم نیست
اعتماد به آقا پسر به طور کامل نیست پس بهتر است ازدواج موقت به جای دائم صورت گیرد، تا جدایی راحتتر صورت گیرد و .....

بازی با کلمات ما از حقیقت بی نیاز نمی کند.

واقعیت جامعه این است که ازدواج موقت برای زنان تبعات منفی بسیار زیادی دارد، حالا شما این آسیب ها را نمی بینید با ندیدن شما و دیگران این آسیب ها از بین نمی رود.
اجرای احکام اسلامی باید همراه با وجدان ، انصاف و انسانیت باشد، وگرنه از خیلی از آنها می توان جنایت بیرون کشید. و بر دین اسلام چیزی جز حق الناس نمی تونم اسم بگذارم.

دقت کنیم که رفتار ما در مقابل حقیقت مانند رفتار کلیسا در برابر گالیله نباشد.
کلیسا برای حفظ عقاید خودش در مقابل حقیقت ایستاد ولی این ایستادگی حقیقت را از بین نبرد بلکه کلیسا را از بین برد.

پس به دور از تعصبات دینی اجازه دهید تاپیک مسیر اصلی خود را برود. تا بتوان برای این آسیب ها چاره اندیشی کنیم.

آن سئوال و شبهه ای بود که پرسیدم تا تفاوت بین دو نوع آسیب روشن شود و گناه « انجام دهنده حکم » به پای « اصل حکم » گذاشته نشود. بیان نظر و موضع نبود.

زیتون;79583 نوشت:
ماهیت ازدواج موقت اگر پیوند است در درون خود جدایی و بریدن را به همرا دارد، پس چطور نفس سلیم خواهان آن است؟

محدودیت زمانی ازدواج موقت ، آن را از جنس « پیوند و اتصال » بودن خارج نمی کند. بیان دلیل در این زمینه موجب اطاله کلام می شود.

آسیبهایی که نام برده شد ، از سوی مردان بی وجدان و غیر متعهد روی می دهد. اما نظر منفی جامعه در باره ازدواج موقت ، به گونه ایست که هر کسی (ولو متعهد و عادل) را که اقدام به این امر کند ، مورد ملامت قرار می دهد و هوسران می نامد. این درست نیست.این یعنی اینکه گناه « فاعل » پای « فعل » نوشته شود. این اشتباه بزرگی است.

زیتون;79583 نوشت:
اجرای احکام اسلامی باید همراه با وجدان ، انصاف و انسانیت باشد، وگرنه از خیلی از آنها می توان جنایت بیرون کشید.
صحیح است. کاش همین کار را می کردند. اما نظری که اکنون در عرف درباره ازدواج موقت وجود دارد این است که اصلاً « حکم » را از اساس نفی می کنند و ذات آن را زشت می شمارند. نه اینکه خواهان اجرای منصفانه و انسانی آن باشند. بنده هم موافقم که باید برای این آسیب ها چاره اندیشی کنیم ، نه اینکه حکم را از اساس تعطیل کنیم.

یاقوت احمر;79389 نوشت:
سلام. به نظر میرسد اینجا دو مطلب کاملاً متفاوت در کنار هم قرار گرفته است. در فرمایش اولتان (قرمز رنگ)، مرجع « آسیب » ، « فردانجام دهنده امر الهی » است. یعنی موضوع بحث این جمله اینست که بر اثر انجام آن امر الهی ، « فرد انجام دهنده » دچار آسیبهایی میشود یا نمیشود. که این بحث در حوزه مسایل روانشناسی و اجتماعی و ... قرار میگیرد. محل بحث ما همینجاست.

اما در جمله دومتان (آبی رنگ) ، همانگونه که خودتان هم فرموده اید، مرجع آسیب ، « فرد انجام دهنده امر الهی» نیست ، بلکه خود « امر الهی » است. یعنی موضوع این جمله این است که آیا اوامر الهی ، ممکن است دچار آسیبهایی شوند یا خیر. این بحث در حوزه مسایل دینی و فقهی قرار می گیرد. بدیهی است که اساساً این موضوع ، محل بحث ما نیست و مورد سئوال بنده نبوده است.

این دو نوع « آسیب » مربوط به دو حوزه کاملاً مجزا هستند و هیچ ربطی به هم ندارند. و ذکر مطلب در مورد آسیب دوم ، در جایی که بحث در مورد آسیب اول است ، هیچ وجه منطقی ندارد.
چنانچه نتیجه پژوهش پژوهشگری ، این باشد که یکی از احکام دینی ، آسیب (به معنای نخست ) دارد ، قطعاً و بی هیچ تردیدی در جایی از پژوهش خود دچار اشتباه شده است. چون ما به حقانیت « ما جاء به محمد (ص) » یقین داریم.

سلام ممنون از دقتتون

البته نظر بنده متفاوت از نظر شما می باشد به این معنی که بین این دو نوع آسیب که شما مشخص کردید ، رابطه ای دیالکتیک یا به عبارتی دو سویه وجود دارد ، یعنی اگر امر الهی دچار آسیب شود به تبع آن فرد انجام دهنده آن امر الهی دچار آسیب می شود و بر عکس

مثلا در مورد نماز، فردی که در نماز(امر الهی) دچار ریا (آسیب) می باشد ، به هیچ وجه به هدف نماز نخواهد رسید و در نتیجه خود شخص (فرد انجام دهنده امر الهی) نیز دچار آسیب می شود. به این معنی که رابطه ای دو سویه بین این دو آسیب وجود دارد ، وجود آسیب در یکی باعث آسیب در دیگری می گردد.

در مورد ازدواج موقت هم اگر واقعا هدف شخص انجام دهنده، هدف ازدواج موقت آنچنان که روایات تعیین کرده ، نباشد شخص انجام دهنده ازدواج موقت دچار آسیب خواهد شد.
یعنی اگر اهدافی به غیر از اهداف تعیین شده مدنظر باشد شخص انجام دهنده دچار آسیب خواهد شد.

نیایش سبز;79766 نوشت:
سلام ممنون از دقتتون

البته نظر بنده متفاوت از نظر شما می باشد به این معنی که بین این دو نوع آسیب که شما مشخص کردید ، رابطه ای دیالکتیک یا به عبارتی دو سویه وجود دارد ، یعنی اگر امر الهی دچار آسیب شود به تبع آن فرد انجام دهنده آن امر الهی دچار آسیب می شود و بر عکس

مثلا در مورد نماز، فردی که در نماز(امر الهی) دچار ریا (آسیب) می باشد ، به هیچ وجه به هدف نماز نخواهد رسید و در نتیجه خود شخص (فرد انجام دهنده امر الهی) نیز دچار آسیب می شود. به این معنی که رابطه ای دو سویه بین این دو آسیب وجود دارد ، وجود آسیب در یکی باعث آسیب در دیگری می گردد.

در مورد ازدواج موقت هم اگر واقعا هدف شخص انجام دهنده، هدف ازدواج موقت آنچنان که روایات تعیین کرده ، نباشد شخص انجام دهنده ازدواج موقت دچار آسیب خواهد شد.
یعنی اگر اهدافی به غیر از اهداف تعیین شده مدنظر باشد شخص انجام دهنده دچار آسیب خواهد شد.

اگر به حوزه بحث وسعت ببخشیم و آن را فراتر از چیزی که موضوع تاپیک است در نظر بگیریم ؛ فرمایش شما موضوعیت خواهد داشت.

ضمناً تمام مثالهایی که ذکر فرمودید ، همگی مربوط به این است که آسیب وارده به امر الهی ، به فرد انجام دهنده آن امر الهی آسیب خواهد زد ( این یک مسأله روشنی است ). اما هیچ مثالی از اینکه چگونه « آسیب وارده به فرد انجام دهنده امر الهی» ، منجر به آسیب به « امر الهی » خواهد شد ، ذکر نفرموده اید.

در نظر اول ، این رابطه ، یکسویه به نظر می رسد.

یاقوت احمر;79799 نوشت:
اگر به حوزه بحث وسعت ببخشیم و آن را فراتر از چیزی که موضوع تاپیک است در نظر بگیریم ؛ فرمایش شما موضوعیت خواهد داشت.

ضمناً تمام مثالهایی که ذکر فرمودید ، همگی مربوط به این است که آسیب وارده به امر الهی ، به فرد انجام دهنده آن امر الهی آسیب خواهد زد ( این یک مسأله روشنی است ). اما هیچ مثالی از اینکه چگونه « آسیب وارده به فرد انجام دهنده امر الهی» ، منجر به آسیب به « امر الهی » خواهد شد ، ذکر نفرموده اید.

در نظر اول ، این رابطه ، یکسویه به نظر می رسد.

سلام ، این آسیب ها در هم تنیده شده اند و تفکیک قایل شدن بین آنها مشکل هست، فرض کنید که شخصی دچار رذیله اخلاقی هوسرانی می باشد ، این شخص اگر اقدام به ازدواج موقت نماید، بالاخره به نحوی آسیبی به ازدواج موقت وارد خواهد ساخت ، همچنان که ازدواج موقت از آسیب اینگونه افراد مصون نبوده . وقتی چنین شخصی ازدواج موقت می کند این ازدواج موقت آلوده به هوسرانی هست و این هم مصداق آسیب در امر الهی می باشد.

با سلام به سروران گرامی

دیدم مقایسه ای بین متعه و طلاق صورت گرفت.

اینگونه مقایسه ها بخاطر بینش " دارو" " امری برای مواقع ضروری" " امراضطراری"نسبت به متعه است.

این دید از نظر حکم اولیه فقهی اشتباه است.

خوب است مراجعه ای کنید به کتاب عروة الوثقی "کتاب فقهی تفصیلی " که مراجع به اون حاشیه زدند و مبنای درسی برخی مراجع بود و هست.

اونجا فرموده ازدواج مستحبه و با یک ازدواج هم استحباب از بین نمی ره و چه قصد قربت بکند یا نکند مستحب است.

با سلام میخواستم فقط خواننده باشم اما بد نیست به این مقاله ها نیز سری زده شود

سخنى درباره ازدواج موقّت
فلسفه ازدواج موقّت چیست؟
ایرادهائى که بر ازدواج موقت مى شود

نیایش سبز;79961 نوشت:
وقتی چنین شخصی ازدواج موقت می کند این ازدواج موقت آلوده به هوسرانی هست و این هم مصداق آسیب در امر الهی می باشد.
با سلام.
از توجهتان به این مسأله متشکرم.
بنده با این پاسخ موافق نیستم. نه اینکه فرمایش شما اشتباه باشد. خیر. بلکه خارج از حوزه سئوال بنده است. چون منظور بنده از « امر الهی» ، ذات آن امر است. ذات اوامر و نواهی الهی هم مستقل از عملکرد افراد است.

به نظر میرسد در این بحث ،حوزه های مختلفی با هم خلط شده اند و کلمات مشترک لفظی زیاد شده اند و این موجب سوء تفاهم شده است. اگر بخواهیم در این زمینه بحث را ادامه بدهیم، لازم است حوزه ها را از هم تفکیک کنیم و کلمات را دقیقاً برای خودمان تعریف کنیم. امری که فکری می کنم از حوصله این تاپیک بیرون است.

پاره ای از کتاب نظام حقوقی زن در اسلام تالیف شهید مرتضی مطهری
تیتر مطالب:
۱-فرق میان ازدواج دائم و موقت
۲-زندگی امروز و ازدواج موقت
۳-جوان امروز و دوره بلوغ و بحران جنسی
۴-کدامیک؟رهبانیت موقت یا کمونیسم جنسی یا ازدواج موقت؟
۵-ازدواج آزمایشی
۶-راسل و نظریه ازدواج موقت
۷-نکاح منقطع و تعدد زوجات
۸-سرنوشت فرزندان در ازدواج موقت
۹-انتقادات
۱۰-علل اجتماعی حرمسرا سازی
۱۱-آیا تشریع ازدواج موقت برای تاءمین هوسرانی است ؟
۱۲-منع خلیفه از ازدواج موقت
۱۳-حدیثی از علی علیه السلام

دوستان عزیز برای در یافت کامل فایل به لینک زیر مراجعه کنید:

www.emovaghat.net/mt/uploads/File/Motahari.zip

[="Arial"][="Teal"]:Gig:[/]

واقعا کتاب های شهید مطهری خیلی پربار هستن!مسائلی رو مطرح کردن که امروز دغدغه خیلی از جوون ها هست...
این کتابشون هم عالی هست...!

به نظر من بیاین همین فصلشو بحث کنیم .
همه میگیم کتابهای شهید مطهری خیلی خوبه اما تا حالا خوندیمشون؟
همین بحث ازدواج موقت تو این کتاب .
خیلی بحث جالبیه .
پیشنهاد میکنم همه بخونن و در موردش بحث کنیم .

من در حال مطالعه این کتاب مفید هستم.
خوشحال میشم در بحث شرکت کنم چون سوالات زیادی برایم پیش امده.
من جمله که آیا دختر باکره میتواند ازدواج موقت انجام دهد بی اذن پدر یا نه . که استاد بحث جالبی در کتاب مطر کردند که من را به فکر فرو برد

با سلام و تبريك عيد شهر رمضان:khandeh!:

پاره‌ای از كتاب شيخ مفيد پيرامون مردی كه عهد كرده متعه نگيرد:

IMAGE(<a href="http://mosqual97.persiangig.com/ترك%20عمل%20به%20متعه%20معصيت%20است01.gif" rel="nofollow">http://mosqual97.persiangig.com/ترك%20عمل%20به%20متعه%20معصيت%20است01.gif</a>)IMAGE(<a href="http://mosqual97.persiangig.com/ترك%20عمل%20به%20متعه%20معصيت%20است02.gif" rel="nofollow">http://mosqual97.persiangig.com/ترك%20عمل%20به%20متعه%20معصيت%20است02.gif</a>)

دريافت(دانلود از پرشن‌گيگ)

یه خاطره غم انگیز واخرش شاد شاید به موضوع ربطی نداشته باشداما خوندنیه
سال 1350یکی ازفامیلهای دور که پسرجوان 25ساله بود میره به جایی کثیفی که زنها
درانجا جمع میشدند برای...........جالب اینجاست زنهایی که در انجا بودند معمولا پدرانشون
یامعتاد بودند که دخترانشون را میفروختند ویا نامادری داشتند ویا............این پسر جوان که
میرسه اونجا عاشق یک زنی میشه که 20سال سن داشته ازاو میخاد که با او ازدواج کنه زنه
میگه بابام منو فروخته به اون مردی که بیرون ایستاده اون نمیزاره پامو ازاینجا بیرون بذارم
پسره نقشه میکشه ونصف شب میاد قفل درب اطاق زنه رو باز میکنه وفرار میکنند کجا؟؟؟
بطرف مشهد مقدس اول میرند حموم وبعداز انجا میرند زیارت وتوبه وبعد محضر دوباره
برمیگردند شهرشون کل فامیل که ازماجرای اینها باخبر میشند هیکس به خونشون راه نمیدن
اینها میرند مسافرخونه بعدا خونه اجاره میکنن وبعداز مدتی خونه میخرند ان هم در پایین
شهر تهران
خوب حالا بیاید موقیت اینهارا بخونید دوتابچه دارند خانم کاملا محجبه ورفتند مکه حاج اقا
حاجی خانم شدند یک زندگی پاکی دارند اونایی که به خونشون راه نمیدادندیکی یکی میان
برای طلب حلیت
واما مرام پسر چی بوده می گفت من یک زنی که تو باتلاق افتاده بود دراوردم امیدوارم
خدا گذشته منو ببخشد والان با همه فامیلهای زن و مردرفت وامد دارند وهرکس میخواد
که ازگذشته شان تعریف کنند بلافاصله عذرشان را میخواهندکه دیگه به اونجا نیاد
هردرامدی اضافه اگر داشته باشندرا صرف معنویات میکنند نه تجملات!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????
الا هم پایین شهر زندگی میکنند وضع مالی خوبی هم دارند.:Moteajeb!::Moteajeb!::ok:

شاید تا امام زمان عج تشریف نیارن فرهنگش بین ماها عمومی نشه

هنوز نه قانون خاصی براش داریم
نه شمخص کردیم که کیا برن سمتش
میدونید از چی میسوزم؟
از اینکه 2 نفر زنا کار رو میبینم که راحت شرایط صیغه شدن رو دارن ولی زا رو جهل و نادانی گرفتار زنا این گناه بزرگ میشن

کی قراره فرهنگش جا بیوفته!!!

حیف جوونامون نیست به انرافات بزرگی میوفتن در صورتی که...

همه ابعاد ازدواج موقت در ایران

یک پژوهشگر حوزه زنان با استناد به نتایج مطالعات یک پژوهش در مورد وضعیت زنان در ازدواج موقت گفت: «مدت اغلب ازدواجهای موقت بین یکساعت تا پنج ماه بوده و مشکلات اقتصادی مهمترین عامل تن دادن زنان به این نوع از ازدواجهاست.»

معصومه پریش در مورد نتایج این پژوهش گفت: «در این مطالعه از روش تحقیق کیفی استفاده شده و براساس نظریه مبنایی و مصاحبه های عمیق با زنانی که یا در عقد موقت بودند و یا تجربه ازدواج موقت را داشتند و حداقل زمان عقد موقت آنها یکساعت و حداکثر 99 ساله بود مراحل آن انجام شد.»

کمک سازمانهای حمایتی در حد ضروریات زندگی است

وی با بیان اینکه اغلب زنانی که به ازدواج موقت درمی آمدند زنانی خانه دار بودند و هیچ منبع درآمدی نداشتند ادامه داد: «تعدادی از این زنان نیز تحت پوشش سازمانهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی بودند که از کمک این سازمانها ناراضیند چرا که کمک آنها در حد ضروریات زندگی و خورد و خوراک است ولی این زنان اغلب دارای مشکل مسکن بودند و هزینه گزافی باید بابت اجاره خانه می دادند. »

وی با بیان اینکه اغلب زنانی که در ازدواج موقت بودند و یا تجربه آن را داشتند در کارهای خدماتی مانند پرستار سالمندان و دیگر مشغول بودند گفت: «معمولا زنانی که سابقه ازدواج موقت داشتند پیشینه ای از آسیب خانواده در زندگی آنها بود و یا درگیریهای خانوادگی و طلاق داشتند.»

اغلب زنان علیرغم میل باطنی ازدواج موقت می کنند

پریشی بر این باور است كه اغلب این زنان بعد از طلاق و یا فوت همسر تکیه گاه خود را از دست داده و دچار بحران بودند و به دلیل مشکلات مالی سعی می کردند ازدواج کنند. چون شرایط ازدواج دائم برای این زنان و به ویژه زنانی که دارای فرزند هستند فراهم نیست علیرغم میل باطنی اقدام به ازدواج موقت می کردند.

وی گفت: «بسیاری از این زنان می دانستند که بسیاری از مردان توانایی مالی لازم را ندارند ولی با اندک وجهی که دریافت می کردند راضی بودند چون چاره ای جز این کار نداشتند. »

مردان به بهانه سردمزاجی همسر ازدواج موقت می کنند

وی ادامه داد: «این زنان معتقد بودند اغلب مردان به دور از چشم همسر خود با دلایل مختلفی مانند سردمزاجی همسرانشان ازدواج موقت را انتخاب می کنند.»

ازدواج موقت به شغل و منبع درآمد تبدیل شده است

این فعال حوزه زنان ادامه داد: «بر اساس نتایج این تحقیق مردان حاضر نیستند که ازدواجهای طولانی مدت را انتخاب کنند. اما این سوال مطرح است که بعد از این ازدواج کوتاه مدت زن باید چه کار کند در حالی که طبق قوانین شرعی این زنان بین 45 روز تا دو ماه باید عده نگه دارند و ازدواج نکنند. این زنان بعد از یک ازدواج کوتاه خود دوباره به عقد مردی دیگری درمی آیند و ازدواج موقت به عنوان شغل و تجارت برای آنها درآمده است و باید دید آیا شرع با این مسئله موافق است.»

وی با بیان این که اغلب زنان تامین نیاز مالی را دلیل ازدواج موقت خود ذکر کردند ادامه داد: «تامین نیازهای مالی، عاطفی و جنسی در رده بندی قرار داشت و بیشتر زنان به تامین نیازهای عاطفی خود تاکید می کردند. تعداد محدودی نیاز به حمایت اجتماعی را دلیل ازدواج موقت خود ذکر می کردند.»

وی تصریح کرد: «زنانی که چندین بار ازدواج موقت کرده بودند این نوع ازدواج برای آنها تبدیل به شغل شده بود. اغلبشان عنوان می کردند که در ازدواجهای اول وابستگی به همسر داشتند اما تجربه به آنها ثابت کرد که از این وابستگی آسیب می بینند. برای این زنان در دفعات اولی که به ازدواج موقت مردی در می آمدند و یا مدت صیغه آنها زیاد بود وابستگی عاطفی ایجاد می شد. نتایج این مطالعه نشان داد که بین افزایش مدت ازدواج موقت با وابستگی ایجاد شده برای زنان رابطه مستقیمی وجود دارد.»

اعتقادات مذهبی دلیل ازدواج موقت نیست

وی در مورد این که پیش از این مطالعه گمان می شد که افراد مذهبی تمایل بیشتری به این نوع ازدواج داشته باشند گفت: «نتایج این پژوهش نشان داد که هیچکدام از دو گروه زنان معتقد به مذهب و کمتر معتقد دلایل ازدواجشان را تاثیر مذهب اعلام نکرده اند.»

اکثر خلاف‌کاران حاصل ازدواج‌های موقت در کشور هستند

خانواده -ازدواج‌های موقت آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌کند که اولین آسیب‌ اصلی، مبهم بودن سرنوشت فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی است چرا که در جامعه و خانواده از مقبولیتی برخوردار نیستند.

یک استاد و آسیب‌شناس اجتماعی گفت: ازدواج‌های موقت می‌توانند زمینه‌های بروز جرم و خشونت رادر جامعه پدید آورند به طوری‌که اکثر خلاف‌کاران حاصل ازدواج‌های موقت و صیغه‌ای در کشور هستند.امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، با طرد ازدواج‌های موقت در کشور تاکید کرد: ازدواج‌های موقت آسیب‌های فراوانی به جامعه وارد می‌کند که اولین آسیب‌ اصلی، مبهم بودن سرنوشت فرزندان حاصل از چنین ازدواج‌هایی است چرا که در جامعه و خانواده از مقبولیتی برخوردار نیستند.
او افزود: این فرزندان ناخواسته و یا حاصل از پدران چند‌زنی، در بزرگ‌سالی با جامعه کینه‌ورزی می‌کنند چرا که حتی نامشان در شناسنامه پدر هم ثبت نشده است تا حامی داشته باشند.
این آسیب‌شناس اجتماعی یادآور شد: حتی اگر نام این فرزندان در شناسنامه پدر ثبت شود نیز نمی‌توانند دربزرگسالی از هویت ملی و اجتماعی برخوردار باشند.
قرایی‌مقدم با بیان اینکه جامعه از گذشته‌های دور نسبت به زنان صیغه‌ای و ازدواج‌های موقت روی خوش نشان نداده تصریح کرد: زنان صیغه‌ای از قدیم مورد بی‌مهری، توهین و سرزنش قرار گرفته‌اند. چرا که به اعتقاد عموم مردم زن و بچه صیغه‌ای با زن رسمی تفاوت دارد.
به گفته قرایی‌مقدم راه‌کار امروز معضل ازدواج جوانان رواج ازدواج‌های موقت نیست و هرگز نباید تصور کرد که پوشش دادن رفتارهای جنسی جوانان با ازدواج‌های موقت امکان‌پذیر است چرا که با این راه‌حل اشتباه، از چاله درمی‌آییم و می‌افتیم درون چاه بزرگ‌تر.
این استاد دانشگاه ، ازدواج موقت را پاک کردن صورت مسئله و کاستی‌های اصلی پیش روی جوانان دانست و عنوان کرد: باید با حل مشکلات معیشتی و اشتغال جوانان آنها را به سمت ازدواج‌های ثابت و رسمی سوق دهیم چرا که هیچ مردی تمایلی به ازدواج موقت ندارد مگر اینکه تنوع‌پرست و یا بیمار باشد.
خبرآنلاین


پاسخ به اظهارات کاربر محترم اهورانی
http://www.askdin.com/post66669-10.html
حقیقت تلخ جامعه امروز رو نمی دونم باید به حساب کسه خاصی باید نوشت یا زنجیره افراد جامعه؟؟؟
پس شما از واقعیت تلخ جامعه چندان خبری ندارید ..........چه بدانی چه ندانی این واقعیت وجوددارد ونمی تواند انکارش کرد
!من از دید حقوقی میگم متاسفانه مشکلات زیادی رو به وجود میاره در عین حال جوان امروز بیشتر از قبل دچار رکود میکنه.
خوب اینهم یک واقعیت تلخ جامعه است البته او را با تحریک کاذب وتهیج آنی یا مداوم وسرکرم کننده وغفلت وار؛.....سرمستانه از هدف اصلی ؛ دورنگه می دارند
حقیقت اینه که به جای کم کردن خواسته ها وساده کردن خیلی از مشکلات
این مطلب درست است
یه مشکل دیگه داریم اضافه میکنیم
خیر چنین نیست این یک راه حل اضطراری وکمک کننده در مقابل وجود انحرافات ناشی از عوامل تحمیلی وعوامل طبیعی .....که شرع مبین در مقابل ما گذاشته است
به اعتقاد من یه عضو کوچولو و خیلی از حقوق دان های بزرگ به جای حل کردن مسئله داریم با کمک بزرگان جامعه اون پاک می کنیم.
به نظر شما داشتن دوست دختر یا دوست پسر با روابط نامناسب وحرام یا داشتن رفیق یا معشوقه نامشروع ؛ مشکل وواقعیت تلخ موجود را......برطرف میکند
وقتی از راه ازدواج دایمی واصلی ؛ یک فرد نمی تواندنیازهای عاطفی ومالی وجنسی خودرا حل وارضاء وبرطرف کند(حتی جزیی آن ) .........چکار باید کرد......اگر خدای نکرده .........شما دچار آن شوید ......چه کار میکنید؟
حقیقت ازدواج موقت تاریخچه خاص خودش رو داره نه جامعه جوان پر انرژی امروز ایران
این سخن مردود است ............ازدواج موقت سنت خدا وشرع مبین اسلام است ............پایداربوده وبرای تمام ادوار وزمانها با شرایط خاص خودش .... قابل اجراوپیاده شدن است .
باید توقعات کم و ازدواج آسان رو رایج کرد .
اینجا فرمایش شما درست ومتین است
این رو نمیگم چون زن هستم .میگم
چون پایه یک جامعه ی پویا اساسی مستحکم بر پاییه ی خانواده پابر جا خواستار است.
اینجا فرمایش شما درست ومتین است
نه یک ازدواج موقت که عمدتا پنهانی است.
باز سخن شما صحیح است ..........ولی چرا باید ازدواج موقت مخفی باشد مگر خدا آن را حلال نکرده است
پس چرا اعمال سنت حلال خدا را به خاطر عُرف غلط جامعه مخفی بماند
و به قطع یقین در بسیاری از موارد همین ازدواج موقت دلیل طلاق های بسیاری شده وتار و پود خانواده را از هم می شکافد.
به خاطر عدم تفهیم ودرک عده ای ............وعدم تسلیم در مقابل احکام شرع افراددیگری..........وسوء استفاده افراد مغرض وسست ایمان وعنصر...............این طلاق ها اتفاق می افتد وربطی به اجرای صحیح حکم خدا را ندارد
اینکه مردم به قوانین واحکام خدا پایبند نیستند ...........چرا باید این مقررات واحکام را تعطیل کنیم
مردم اگربه قوانین ومقررات راهنمایی ورانندگی عمل نمی کنند .بایدراهنمایی ورانندگی را تعطیل کنیم
باز اقرار میکنم که من در حوزه ی اجتماعی و روحی روانی سخن نگفته ام . و در نهایت می پرسم جایگاه فرزندان این خانوادها کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
جایگاه فرزندان ازدواج مؤقت ؛قانون شرع تعیین کرده است نه عُرف ونظر غلط من وتو نوعی که نظری خوبی به سنتهای اسلام نداریم

سلام
ممنونم که صفحات جالب این کتاب رو برامون گذاشتین .
اما سوال من در مورد ازدواج موقت در بین جووناست.
یعنی مجردا
صحبت بیشتر شهید مطهری تو این فصل بیشتر با جوونا بوده .
من صحبت ایشون رو قبول دارم که دختر و پسری که شرایط ازدواج دائم رو ندارن ، تا زمانیکه فردی مناسب در شرایط مناسب پیدا بشه که به همسری قبول کنن ، میتونن ازدواج موقت انجام بدن .

اما
اما
مساله اینجاست که اینجا مشکلی برای پسر پیش نمیاد ولی همچنان مشکل باکرگی و اذن پدر برای دختر وجود داره .
اگه این دو مورد حذف میشد مساله قابل هضم تر بود اما با این شرایط به نظر من شدنی نیست .

سلام.بله درسته.این صفحات که گذاشته شده خوبه اما اینقدر ازش راحت گفته که هرکی ندونه فکر میکنه واقعا به همین راحتیه!!! اذن پدر برای دختر لازمه!! اونوقت اینجا نوشته نیاز به اجازه ی ولی ندارد!!

موضوع قفل شده است