چرا اینگونه!
تبهای اولیه
حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟
حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟
با سلام
مراحل تحدی
قرآن در چند مرحله ، تحدی و هماورد خواستن خود را مطرح کرده :
1 . نخست به طور مطلق سخنی همانند قرآن بیاورند :
فلیاتوا بحدیث مثله ان کانوا صادقین(1)،
پس سخنی همانند آن بیاورند ، اگر راست می گویند
2 . سپس به اندازه ده سوره را مطرح نمود هر چند کوچک باشند :
ام یقولون افتراه ، قل فاتوا بعشر سور مثله مفتریات و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین(2)
، آیا می گویند که آن را به دروغ به ما نسبت داده است ؟ بگو : پس همانندده سوره آن ، حتی اگر افترا گونه باشد بیاورید و هر کس را که خواهید [ به شهادت و داوری ] بخوانید ، اگر راست می گویید
3 . آنگاه ، برای آنکه از اعتبار مدعیان بکاهد ، پیشنهاده کرده که یک سوره همانند قرآن بیاورند :
ام یقولون افتراه ، قل فاتوا بسورة مثله ، و ادعوا من استطعتم من دون الله ان کنتم صادقین(3)،
... اگر راست می گویید ، همانند یک سوره آن بیاورید ... » .
4 . و برای آخرین بار ، با قاطعیت هر چه تمام تر ، عجز و ناتوانی نهایی آنان را اعلام نمود :
و ان کنتم فی ریب مما نزلنا علی عبدنا فاتوا بسورة من مثله ، و ادعوا شهداءکم من دون الله ان کنتم صادقین . فان لم تفعلوا و لن تفعلوا ، فاتقوا النار التی وقودها الناس و الحجارة اعدت للکافرین(4)،
اگر ناباورید نسبت به آنچه بر بنده خویش فرو فرستاده ایم ، پس همانند یک سوره آن بیاورید ، یا سوره ای از هم چون فردی بیاورید ... و اگر [ چنین کاری را ] نکردید و هرگز نتوانید کرد ، پس پروا کنید از آتشی که فروزنده آن آدمیان وسنگ خارا می باشد و برای کافران آماده گردیده است
5 . آنگاه و پس از این تجربه تلخ و ناگوار برای ناباوران ، روی سخن را به توده بشریت کرده ، برابر ابدیت اعجاز و تحدی قرآن را اعلام نموده است :
قل لئن اجتمعت الانس و الجن علی ان یاتوا بمثل هذا القرآن لا یاتون بمثله و لو کان بعضهم لبعض ظهیرا(5)،
بگو : اگر تمامی انس و جن [ که در بستر تاریخ قرار گرفته اند ] گردهم آیند و بخواهند همانند این قرآن بیاورند ، هرگز نتوانند ، گرچه همگی پشت در پشت یکدیگر قرار گیرند » .
پي نوشت:
1 . طور : 34 .
2 . هود : 13 .
3 . یونس : 38 .
4 . بقره : 24 - 23 .
5 . اسراء : 88 .
حکمت مراحل تحدی چیه که خدا اول می فرمایدسخنی شبیه قران بعد ده سوره بعد یک سوره بیارید؟
با سلام در تفسير نمونه چنين امده است :
در میان گروهی از مفسران بحث شده که این تفاوت در تحدی و دعوت به مبارزه برای چیست؟ چرا یک جا همه قرآن و جای دیگر 10 سوره و جای دیگر یک سوره؟ در پاسخ این سؤال طرق مختلفی پیمودهاند: الف- بعضی معتقدند این تفاوت از قبیل تنزل از مرحله بالاتر به مرحله پائین تر است درست مثل اینکه کسی به دیگری می گوید: اگر تو هم مثل من در فن نویسندگی و شعر مهارت داری کتاب و دیوانی همچون کتاب و دیوان من بنویس بعد تنزل میکند
و میگوید یک فصل مانند آن را و یا حتی یک صفحه مثل آن ارائه بده! ولی این پاسخ در صورتی صحیح است که سورههای" اسراء" و" هود" و" یونس" و بقره به همین ترتیب نازل شده باشد،
البته آن با ترتیبی که در کتاب" تاریخ القرآن" از" فهرست ابن ندیم" نقل شده سازگار است: چرا که او میگوید: اسراء سوره 48 و هود 49 و یونس 51 و بقره نودمین سوره است که بر پیامبر نازل شده.
اما متاسفانه این سخن با ترتیب معروفی که برای سوره های فوق در تفاسیر اسلامی آمده است سازگار نمیباشد. ادامه دارد...
ولی میدانیم که همه آیات یک سوره با هم نازل نمیشده چه بسا آیاتی که مدتی بعد نازل میشد به دستور پیامبر (ص) به خاطر تناسبهایی که داشت در سوره قبل قرار داده میشد.
در محل کلام ما نیز ممکن است چنین باشد، و از این رو تاریخ سورههای فوق منافاتی با تنزل از مرحله بالاتر به پائینتر ندارد. ج- احتمال دیگری که برای حل این مشکل وجود دارد این است که اصولا واژه "قرآن" واژهای است که به "تمام" و" بعض" قرآن هر دو اطلاق میشود،
اصولا "قرآن" از ماده قرائت است، و میدانیم قرائت و تلاوت، هم بر کل قرآن صادق است و هم بر جزء آن،
بنا بر این تحدی به مثل قرآن مفهومش تمام قرآن نیست و با ده سوره و حتی یک سوره نیز سازگار میباشد. از سوی دیگر "سوره" نیز در اصل به معنی مجموعه و محدوده است، و بر مجموعهای از آیات نیز تطبیق میکند هر چند یک سوره کامل به اصطلاح معمولی نبوده باشد.
و به تعبیر دیگر سوره در دو معنی استعمال میشود یکی به معنی مجموع آیاتی که هدف معینی را تعقیب میکند و دیگر یک سوره کامل که با بسم اللَّه شروع و پیش از بسم اللَّه سوره بعد پایان میپذیرد. ادامه دارد....
روشن است که منظور از سوره در اینجا همان آیاتی است که هدف فوق (یعنی ایمان به خدا و جهاد) را تعقیب میکند هر چند قسمتی از یک سوره کامل باشد.
"راغب" نیز در کتاب "مفردات" در تفسیر آیه اول سوره نور "سُورَةٌ أَنْزَلْناها ..." میگوید:"
ای جملة من الاحکام و الحکم ..." همانگونه که ملاحظه میکنیم سوره را به معنی مجموعهای از احکام تفسیر کرده است. بنا بر این فرق چندانی میان "قرآن" و "سوره" و "ده سوره" از نظر مفهوم لغت باقی نمیماند یعنی همه اینها به مجموعهای از آیات قرآن اطلاق میگردد
نتیجه اینکه تحدی قرآن به یک کلمه و یک جمله نیست که کسی ادعا کند من میتوانم مثل آیه "وَ الضُّحی(1)" و آیه "مُدْهامَّتان(2)ِ" و یا جملههای سادهای از قرآن را بیاورم، بلکه تحدی در همه جا به مجموعهای از آیات است که هدف مهمی را تعقیب میکند. (دقت کنید). (3)[=Times New Roman]
[=Times New Roman]پي نوشت:
1- سوره مبارکه ضحی آیه 1
2- .سوره مبارکه الرحمن آیه 64
3- .تفسیر نمونه، ج9، اواخر ص: 42 تا ص:45
با سلام وتشکر از جواب خوب طاهای عزیز.
بنده هم نکاتی عرض کنم و آن اینکه ،گرچه اكثر قريب به اتفاق مفسران و دانشمندان علوم قرآني مفاد آيات تحدي به مثل قرآن را به كل قرآن دانستهاند ولي اين احتمال كه مقصود از قرآن در اين آيات معناي جنسي باشد و درصدد بيان مقدار معجزه قرآن نباشد به صورت جدّي مطرح است زيرا قرآن از ماده قرائت است و قرائت و تلاوت، هم بر كل قرآن صادق است و هم بر جزء آن. علاوه بر آن هنگام نزول اين آيات، تمام سورههاي قرآن نازل نشده بود.
بنابراين نميتوان تحدي در اين آيات را تحدي به كل قرآن دانست. در اين صورت بحث از «ترتيب تحدي» در اين مورد رنگ ميبازد. ولي با فرض پذيرش قول مفسران در اين خصوص ميتوان گفت آيات تحدّي در مرحله اوّل ازبشر ميخواهد كه اگر در خدايي بودن قرآن ترديد دارد كتابي همانند قرآن كه داراي همهي امتيازات قرآن باشد بياورند و پس از آن كه عجزشان ثابت شد تخفيف داده ميفرمايد: يك سوره كه از هر جهت شبيه سور قرآني باشد و همه امتيازات يكي از سور قرآن را دربرداشته باشد بياورند، و پس از آن كه از چنين امري نيز عاجز شدند تخفيف داده از ايشان ميخواهد كه ده سوره بسازند كه هر كدام داراي يكي از جهات اعجاز قرآن باشد بطوري كه مجموع آن ده سوره بتواند ويژگيهاي يك سوره قرآن را دارا باشد.
بديهي است كه ساختن يك سوره كه از هر نظر شبيه يك سوره قرآن باشد، مشكلتر از فراهم آوردن چند سوره است كه هر يك در يك جهت شبيه قرآن باشد.پس تحدي از اشد به اخف صورت گرفته و معقول است.[مصباح يزدي،محمد تقي، قرآن شناسي، ص 125 ـ 133. با اندكي تصرف.]
سلام :Gol:
به نظر حقیر حکمت مراتب ، یقین در اعجاز و تحقیر منکران است . یعنی شما حقیرتر از آن هستید که این کار را بکنید . لازم نیست کتابی مثل قرآن بیاورید ده سوره بیاورید نه یک سوره بیاورید . این لحن تحقیر آمیز در آیات تحدی قابل لمس است مثلا می فرماید : خودتان و تمام یارانتان ، اگر راست می گویید ، اگر تمام انس و جن پشت به پشت هم دهند . اینها همه نشان دهنده یقین کامل فرستنده کتاب به اعجاز آن نیز است وگرنه اینگونه مبارزه طلبی نمی کرد در حالیکه می دانیم کوچکترین سوره قرآن دو خط هم نیست .
موفق در پناه حق:Gol: