طرح ترک رذائل اخلاقی برای ظهور حضرت مهدی (عج) ♥...این هفته: فضیله ی نماز اول وقت ...♥

تب‌های اولیه

872 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

[h=2]پیامدهاى زیانبار بدخلقى[/h] در منابع دینى پیامدها و ضررهاى زیانبار بدخلقى نیز بیان شده است تا مردم بیشتر به اخلاق نیک اهمّیت دهند و از اخلاق زشت رویگردان باشند. در این زمینه نیز رئیس مكتب جعفرى، سخنان بیدارگر، هشدار دهنده و ارزشمندى دارد كه در ذیل مى‏خوانیم:
1. خروج از تشیع
امام صادق علیه‏السلام رعایت اصول اخلاقى و توجه به آداب انسانى و خوش برخوردى را از ویژگیهاى مكتب تشیع دانسته و آن را بر شیعیان راستین لازم شمرده، و بر اجتناب از بدخلقى پاى فشرده است؛ آنجا كه مى‏فرماید: «لَیسَ مِنّا مَنْ لَمْ یوَقّر كَبیرَنا وَلَمْ یرْحم صَغیرنا(14)؛ از ما نیست كسى كه بزرگ‏ترهایمان را احترام نكند و به كوچك‏ترهایمان ترحم ننماید.»
2. تباه كننده عمل
حضرت صادق علیه‏السلام فرمود: «اِنَّ سوء الْخُلْقِ لَیفْسِدُ الْعَمَلَ كَما یفْسِدُ الخِلُّ الْعَسَلَ؛ همچنان كه سركه عسل را تباه مى‏كند، بدخلقى نیز عمل را تباه مى‏كند.» و در روایت دیگر به جاى كلمه «العمل» تعبیر«لَیفْسِدُ الاْیمانَ»

به كار رفته است؛ یعنى بدخلقى ایمان را تباه مى‏سازد كه در این صورت خطر آن دو چندان خواهد شد؛ زیرا ایمان ریشه و اساس انسانیت را تشكیل مى‏دهد و آسیب دیدن آن ضررهاى جبران ناپذیرى را در پى دارد.

به همین جهت، وقتى به پیامبر خبر دادند كه زنى شبها عبادت مى‏كند و روزها روزه دارد؛ ولى اخلاقش زشت است و همسایگان را با زبان آزار مى‏دهد، حضرت فرمود: «لا خَیرَ فیها، هِىَ مِنْ اَهْلِ النّارِ؛ خیرى در او نیست، او اهل آتش است.»

[h=2]بدخُلقى:[/h]بد خوئى ، سوء خلق . در حديث است كه بيشتر عذاب قبر از سخن چينى و بد خلقى است (بحار:6/279) . پيغمبر اكرم (ص) فرمود : بر شما باد به اخلاق نيكو ، كه خلق نيك ، خواه ناخواه جايگاهش بهشت است ، و سخت حذر كنيد از بد خلقى ، كه بد خلقى خواه ناخواه جايگاهش دوزخ است . (بحار:10/369)
در وصيت اميرالمؤمنين (ع) بفرزندش محمد حنفيه آمده : سخت برحذر باش از خودپسندى و بد خلقى و كم صبرى ، كه با وجود اين سه خصلت هيچ يارى براى تو نماند و پيوسته مردمان از تو منزجر خواهند
بود (بحار:71/86) . به پيغمبر (ص) عرض شد : شومى و ناميمونى چيست ؟ فرمود : بد خلقى (بحار:71/393) . و از آن حضرت روايت شده كه بد خلقى عمل را تباه مى سازد چنان كه سركه عسل را (بحار:71/393) . و فرمود : دو خصلت است كه در يك مسلمان جمع نشوند : بخل و بدخلقى (بحار:73/297) . از حضرت رضا (ع) روايت شده كه روزى حضرت روح الامين ، جبرئيل از طرف حضرت رب العالمين بر نبى اكرم (ص) نازل شد و گفت : اى محمد بر تو باد به اخلاق نيكو ، كه بد خلقى خير دنيا و آخرت را از ميان ميبرد (بحار:75/284) . از رسول خدا (ص) روايت شده كه سه كس عذرش در مورد بد خلقى پذيرفته است : بيمار و روزه دار و مسافر . (ربيع الابرار : 2/17)

[h=2]معالجه کج خلقی[/h] و معالجه این صفت ذمیمه نیز مانند سایر صفات آن است که: انسان مفاسد دنیایی و آخرتی آن را به یاد آورد و ملاحظه کند که این صفت، خالق و خلایق را با او دشمن می کند، پس مهیای این گردد که این بیماری را از خود دفع نماید. بعد از آن در وقت هر سخنی و حرکتی در فکر باشد که کج خلقی از او سر نزند و خود را محافظت کند و به حسن خلق بدارد تا حسن خلق ملکه او گردد.

روزی به حضرت رسول(صلی الله علیه وآله) عرض کردند که: «فلان زن روزها را روزه می گیرد و شبها را به عبادت به پای می دارد و لیکن بدخلق است و از کج خلقی به همسایگان خود آزار می رساند. آن حضرت فرمودند: هیچ خیری در او نیست، و او از اهل جهنم است

چنانچه گفته شد ضد این صفت مهلکه، حسن خلق است که از شریفترین صفات و فضائل ملکات است و عقل و نقل دلالت بر مدح و خوبی آن می کنند. پیغمبر خدا(صلی الله علیه وآله) فرمودند که: «در کفه میزان اعمال در روز قیامت، چیزی بهتر از حسن خلق نیست.»
و نیز آن حضرت فرمودند که: «خدا دین اسلام را خالص از برای خود گردانید. و صلاحیت ندارد از برای این دین مگر سخاوت و حسن خلق. پس دین خود را به این دو زینت دهید.» و به آن جناب عرض کردند که: «ایمان کدام یک از مۆمنین افضل است؟ فرمودند: هر کدام که خوش خلق ترند.» و باز فرمودند که: «دوست ترین شما در نزد من و نزدیکترین شما در روز قیامت به من، خوش خلق ترین شماست.» و نیز فرمودند که: «حسن خلق گناه را می گدازد همچنانکه خورشید یخ را آب می کند.»
از آن بزرگوار روایت است که: «بنده ای می شود کم عبادت کند، ولی به واسطه حسن خلق در آخرت به درجات عظیم و اشرف منازل برسد». و به ام حبیبه که زوجه آن حضرت بود فرمودند: «آدم خوش خلق، خوبی دنیا و آخرت را گرفت.» و نیز آن حضرت فرمودند: «حسن خلق، صاحبش را می رساند به درجه کسی که روزها روزه و شبها به عبادت مشغول باشد.»
از حضرت امام محمدباقر(علیه السلام) روایت است که: «مردی به خدمت حضرت پیغمبر آمد و عرض کرد که: یا رسول الله مرا وصیتی کن. حضرت او را به چند چیز توصیه فرمودند و از جمله آنها این بود که: با برادر مۆمن با گشاده رویی ملاقات کن.» امام صادق(علیه السلام) فرمودند که: «نیکی و خوش خلقی، ولایات را آباد می گرداند و عمرها را زیاد می کند.» و فرمودند که: «به درستی که خدای تعالی بنده را برای حسن خلق ثواب کسی می دهد که صبح و شام مشغول جهاد در راه خدا باشد»

اناالعبد;718524 نوشت:
سلام

خب بقیه راه کارشون چیه برای اینکه وقتی عصبانی شدیم چطوری خشممونو کنترل کنیم

:kill: یا چکار کنیم سریع فروکش کنه ؟:fekr:

چکار کنیم اصلا عصبانی نشیم؟
:ghati:

:samt::taeed:


سلام

برایم این پیش آمده که آیا بداخلاق یا بد خلق بودن با عصبانیت یک رذیله اخلاقی محسوب می شوند؟

بنظر بنده شاید مرتبط باشند ولی ممکن است کسی خیلی خوش اخلاق باشه ولی سریع هم از کوره در بره و عصبانی بشه، و یا فردی خیلی بد خلق باشه ولی کمتر عصبی بشه.

اگر صلاح میدونید عصبانیت را مستقل از بد اخلاق بودن در آینده به چالش بکشیم.

چه رذیله ی خوبی رو درنظر گرفتید:ok:
من همیشه سعی کردم با اطرافیانم خوب برخورد کنم خوش اخلاق باشم:khandeh!:اما بعضی مواقع هم نتونستم به خاطر برادرم:Moteajeb!:
بیشتر مواقع بابرادر کوچکترم بداخلاقی میکنم ییعنی تقصیر من نیستا اما خب بعضی وقت ها خیلی اذیت میکنه نمیدونم چی کار کنم:Gig:
بیشتر مواقع من و اون باهم در جنگیم:Ghamgin:
کاش به من یه راهکار بدید ممنون میشم:Gol:

ابتدا از همه کسانی که تاکنون در موضوع بداخلاقی مشارکت کرده اند و مطالبی رو بیان کرده اند تا همه بتوانیم این رذیله رو ترک کنیم، سپاسگزارم. در ادامه گفتار دوستان لازم است به چند نکته اشاره کنیم :

1. بداخلاقی یعنی چی ؟:negah:

2.ریشه و منشأ اون چیه ؟:natars:

3. مفاسد و مضراتش چیه ؟:geryan:

4. به چه اشکالی وجود داره ؟:ghaiem:

5.علاجش چیه ؟:mariz::Graphic (37):

و اما سوال اول :
بداخلاقی یعنی چی ؟:negah:

بداخلاقی یا کج خلقی حالتی منفی در انسان است که بر اساس آن به راحتی دست به خطا و اعمال ناپسند می زند.

به عبارت دیگه :
به اعتباری فقدان هر فضیلت و دارا بودن هر رذیله اخلاقی نوعی بداخلاقی و کج خلقی است.:Black (1):

برخی از محققین بداخلاقی رو این جوری بیان کردند : دلتنگی، درهم کشیدن رو، بدکلامی، و ...

قرآن می فرماید :

عَبَسَ وَتَوَلَّى * أَنْ جَاءَهُ الأعْمَى * وَمَا یُدْرِیکَ لَعَلَّهُ یَزَّکَّى ؛ (1)چهره در هم كشيد و روى گردانيد كه آن مرد نابينا پيش او آمدو تو چه دانى شايد او به پاكى گرايد

نیز می فرماید :
ثُمَّ نَظَرَ * ثُمَّ عَبَسَ وَبَسَرَ * ثُمَّ أَدْبَرَ وَاسْتَکْبَرَ؛(2) آنگاه نظر انداخت.سپس رو ترش نمود و چهره در هم كشيد.آنگاه پشت گردانيد و تكّبر ورزيد

پی نوشت ها :
1. عبس(80) آیات 1 - 3
2. مدثر (74) آیات 21 - 23

روایات در این زمینه بسیارند. به دو نمونه اشاره می شود :

1. قال رسول الله صلی الله علیه و آله وسلم :
سوء الخلق ذنب لا يغفر؛ (1) بدخلقی گناهی نابخشودنی است.

2. قال رسول الله صلّى اللّه عليه و آله و سلّم :
إنّ العبد ليبلغ من سوء خلقه أسفل درك جهنّم؛ (2) همانا گاهی انسان در نتیجه بداخلاقی در پائین ترین گودال های جهنم گفتار می شود.

پی نوشت ها :
1. فیض کاشانی، محجه البیضاء، ج 5 ، ص 93
2. همان.

سوال دوم :

2. ریشه و منشأ بداخلاقی چیه ؟:natars:

علت های متفاوتی می تونه داشته باشه اما علل ذیل شایع ترند و عمومیت بیشتری دارند :

1. عصبانیت و خشم

2. نادانی و جهالت

3. هوس گرائی

4. وراثت

5. کینه و دشمنی

به نام خدا

با سلام بر همراهان گرامی

وجود قوه غضب در انسان یکی از نعم الهی است،برای دفاع از خویش و حفظ حرمت و حریم خویش،دین و ناموس ووووو

بنابراین گاهی إعمال آن لازم و بلکه بسیار پسندیده و حتی واجب است.کمااینکه در برخورد با گناهکار اولین مرتبه نهی از منکر

رو ترش کردن-روی برگرداندن و اخم به گناهکار است(در موضع انجام گناه)

گاهی شدت عمل هم لازم می آید.اما آنچه بدخلقی محسوب می شود خارج شدن از چهار چوب شرع و یا بی جا و بی دلیل إعمال

کردن خشم است،اولی خشم فی الله است و دومی نفسانیت و هوا و منیت.

و در مورد خشم مذموم که به بد اخلاقی می انجامد و باعث آزار مردم و عقوبتهای دنیوی و اخروی را در پی دارد،ایمان و ملکه تقوا مانع آن می شود.

اگر انسان حب خدا را داشت خلق خدا را نمی آزارد همانطور که اگر به إعمال خشم از سوی خدا مأذون باشد حتما اینکار را خواهد کرد و ذره ای هم

شک روا نخواهد داشت مثل حکم شلاق در ملاء عام برای.....در سوره نور(وَلَا تَأْخُذْكُمْ بِهِمَا رَأْفَةٌ فِي دِينِ اللَّهِ إِنْ كُنْتُمْ تُؤْمِنُونَ بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ)

کسی که عالم را محضر خدا ببیند و خویش و خلق را حاضر در محضر حق جلوی خشم ناروا را می گیرد و به اصطلاح کظم غیظ می کند.

تفکر راجع به آثار مخرب خشم(تفکر مستمر)بسیار کمک کننده است.

و عادت و تربیت نیز اثر بسیار قویی در این باب دارد.کل رذائل اخلاقی به اکتساب و عادت حاصل می شوند حال اگر خودت را به ضد آن عادت دادی

(البته اوائلش سخت است،تمرین مستمر می خواهد)رذیله تبدیل به فضیلت خواهد شد.

به نام خدا
سلام
ان شاالله من هم می خوام در این برنامه شرکت کنم

هرمان;719443 نوشت:
به نام خدا
سلام
ان شاالله من هم می خوام در این برنامه شرکت کنم

سلام و عرض ادب خوش اومدید منم که یه زمانی قبل از خراب شدن انجمن قول داده بودم اما گاهی نمیشه ببخشید
اولا در مورد دروغ نظرم عوض شد تصمیم گرفتم راستگو بشم!!!
دوما در مورد غیبت نظرم سر جاش هست نباید غیبت کنیم
ثالثا در مورد اخلاق بد نظرم اینه باید بعضی مواقع نه همیشه برای بعضیها داد و هوار راه انداخت که دست از سرت بردارن
اما بد خلقی چیز بدیه:Sokhan:

سلام.
عالیه.

من خیلی بداخلاقم:Ghamgin::dar:

فاطمه.ف;719552 نوشت:
من خیلی بداخلاقم

سلام خسته نباشید منم همینجوریم دعا میکنم خوب بشیم

آمین

سلام دوستان . برنامه هاتون خیلی جالبه ولی من متاسفانه همیشه نمیتونم تو برنامه هاتون شرکت کنم چون خونه اینترنت نداریم هر بتونم شرکت می کنم انشاء الله خدا کمکمون کنه .

اگر دقت کنید کسانی که خوش اخلاق هستند تقریباً همیشه لبخند بر لب دارند و کسانی که همیشه لبخند بر لب دارند خیلی خوش اخلاق هستند. بنابراین بین لبخند و خوش اخلاقی باید رابطه مستقیمی وجود داشته باشد.

اگر سعی کنیم در ارتباطاتمان همیشه لبخند بر لب داشته باشیم، خوش خلقی خیلی آسان، و اثار بد خلقی خیلی سخت در ما نمایان میشوند. این روش حتی در مکالمات تلفنی و یا نامه نگاری هم موثر است!

سعی کنیم همیشه لبخند بر لب داشته باشیم، حتی هنگام عصبانیت.

سلام علیکم
وقت همه عزیزان بخیر و شادی
من خودم سخته معیاری رو معرفی کنم که شخص بدخلق از خوش خلق رو تمییز بده
غالبا انسانهای جدی رو هم به عنوان ی آدم جدی و بد خلق میشناسن
و شاید انسانهایی که اهل مزاح زیاد هستند خوش خلق
انسانهای عبوس که شاید حالت چهره آنها این رو نشون میده رو ی آدم بد خلق و شاید آدمی که چهره باز و شادی داره رو ی آدم خوش خلق
گاهی ما آدمها هر کس که به منافع ما بیشتر علاقه نشون بده رو خوش خلق و هرکس در مقابل منافع ما بایسته یا علاقه ای نشون نده رو بد خلق می بینیم
این رو شاید تو برخوردهای روزانه تو جمع دوستان اقوام یا حتی محیط اداری تجربه کرده باشیم...
به هر حال بدخلقی شاید در لسان روایات شامل انسانی بشود که با افراد پیرامون خود توانایی سازگاری یا معاشرت نیکو و معروف رو نداره
و دائما با دیگران دچار چالش میشه...
که حتی این نوع رفتار ممکنه شامل فعل حرام هم بشود
مثلا ایذاء والدین
یا همسر و در کل مومن و مومنه
به نظر حقیر بهترین معیار انسان بد خلق از خوش خلق میزان تقوی و ورع فرد هست.

[=arial black]
خوش خلق و بدقلقی

پول میاد خُلقش خوش میشه
وقتی هم پول میره فقیر میشه خلق هم باهاش میره
نکن این کارو.
می بینی پول داره وقتی یه بیچاره ای قرض می خواد روترش می کنه
یا فقیره یه چیزی رو نمی تونه بخره خلقش با خدا میشه اش ترشی که چرا فلان چیز رو ندارم
روحیات و خلقیات هم به اطرافیان سرایت می کنه و هم از اطرافیان تاثیر می پذیره.
خوش خلقی با نا حق و بد خلقی با حق هم که شده نون و اب.
تو این فضا هم که خلقیات خیلی زیباست خیلی دل انگیزه.
منم براتون ارزوی موفقیت می کنم

S.A.J نوشت:
به نظر حقیر بهترین معیار انسان بد خلق از خوش خلق میزان تقوی و ورع فرد هست.

کاش همه به حرفی که میزنندپایبندبودند وفقط اینهاحرف نبودبلکه هراهش عمل هم بود.
میزان تقواخیلی مهم هست که چقدرفردداشته باشه ،چون به میزان تقواش ازحرفهای خدااطاعت میکنه ودیگران روباحرفها ورفتارش موردآزارقرارنمیده.

نسیم رحمت;718809 نوشت:
3. مفاسد و مضراتش چیه ؟:geryan:

1. دور شدن انسان بد اخلاق از خدا


2. دوری از از خلق خدا دور
3. تنفر مردم از وی
4. افسردگی دائم
5. عذاب نفس
6. ضررهای مادی و معنوی

7. مشکل در ارتباط و روابط اجتماعی
8. عذاب آخرت
9. از بین رفتن حسنات و خوبی
و .........

نسیم رحمت;718809 نوشت:
4. بد اخلاقی به چه اشکالی وجود داره ؟:ghaiem:


بداخلاقی به دو شکل دیده می شود :

1. گفتاری

2. رفتاری

[=arial]خدا رو شکر واقعا طرح خوبیه ... میدونم خود امام زمان (عج) دارن بهمون کمک میکنن ...:bale:

تغییراتی رو واقعا حس میکنم ...
:dokhtari:

حضور دوستان کمرنگ داره میشه هااااااااا ....:Graphic (4):

طرح ترک رذائل اخلاقی برای نزدیک کردن ظهوررررر .... این هفته ترک بدخلقی ...
:Graphic (44):

صحبتهای جناب نسیم رحمت بسیار زیبا و آموزندس .. حتما مطالعه کنین:Mohabbat:

نسیم رحمت;718809 نوشت:
5.علاجش چیه ؟:mariz:

دو دسته راهکار در این زمینه وجود دارد:

1. علمی ؛

2. عملی ؛

و اما راهکارهای دسته اول :

1. علم به این که کج خلقی تباه کننده دنیا و آخرت است.

2. علم به این که بدخلقی موجب خشم خالق و مخلوق است.

3. مطالعه آثار خوش خلقی در روایات و آثار بد کج خلقی در روایات

و اما راهکارهای دسته دوم :

1. اندیشه قبل از عمل و کردار

2. خود را به خوش اخلاقی وادار کردن

3. تمرین خوش خلقی

4. مجالست و معاشرت با افراد خوش اخلاق و مهربان

5. مطالعه و تاسی به سیره اولیاء و بزرگان

اناالعبد;720529 نوشت:
حضور دوستان کمرنگ داره میشه هااااااااا ....

سلام.منم اومدم.:Kaf:میخوام درمقابل بدرفتاریهای پدرومادرم:Ghamgin: بازم خوش اخلاق بمونم.:Kaf::ok:ازهمه التماس دعادارم:Gol:

زهرا73;720543 نوشت:
سلام.منم اومدم.:Kaf:میخوام درمقابل بدرفتاریهای پدرومادرم:Ghamgin: بازم خوش اخلاق بمونم.:Kaf::ok:ازهمه التماس دعادارم:Gol:

سلام
خوش اومدین ..
:Gol:

بهترین کار ممکن رو میکنین ... ما هم دعا میکنیم برای شما ... خدا هم قطعا کمکتون میکند ان شاءالله:Gol:

سلام

من توی این تاپیک تازه واردم.بداخلاق هم هستم:khaneh:

الان باید چیکار کنم دقیقا؟

hameda;720557 نوشت:
سلام

من توی این تاپیک تازه واردم.بداخلاق هم هستم:khaneh:

الان باید چیکار کنم دقیقا؟

سلام
خوش اومدین ...
:Gol:

خب اول لطف کنین صفحه اول رو مطالعه کنین ... تا دستتون بیاد این تاپیک هدفش چیه قضیه از چه قراره ...:Gol:

دوم اگر خواستین تو طرح ها شرکت کنین بگین تا اسمتونو تو لیست وارد کنم... تا خبر بدم وقتی برنامه جدید زده شد ..:Gol:

سوم باید اول خودتون بخواین که ترک کنین .. اگه واقعا میخواین بدخلقی رو ترک کنین خدا کمکتون میکنه حتما:ok:

برای ترک بدخلقی از صفحه 38 تا اینجا رو مطالعه کنین اگه بازم سوالی دارین بپرسین:ok::Gol:

اناالعبد;720570 نوشت:
سلام
خوش اومدین ...
:Gol:

خب اول لطف کنین صفحه اول رو مطالعه کنین ... تا دستتون بیاد این تاپیک هدفش چیه قضیه از چه قراره ...

:Gol:

دوم اگر خواستین تو طرح ها شرکت کنین بگین تا اسمتونو تو لیست وارد کنم... تا خبر بدم وقتی برنامه جدید زده شد ..

:Gol:

سوم باید اول خودتون بخواین که ترک کنین .. اگه واقعا میخواین بدخلقی رو ترک کنین خدا کمکتون میکنه حتما:ok:

برای ترک بدخلقی از صفحه 38 تا اینجا رو مطالعه کنین اگه بازم سوالی دارین بپرسین

:ok::Gol:
خب خوندم
من که الکی بداخلاق نیستم اخه، تو مواقع خاص بداخلاق میشم.مثلا یکی لجبازی کنه باهام.مخصوصا پدر و مادرم.با این که میدونن من بی حوصله م میرن رو مخم.
یا مثلا اکثر مواقع چهره ی ناراحتی دارم همین باعث میشه اونایی که باهام آشنایی ندارن بگن بداخلاقم.توی خیابون و کلا بیرون از خونه هم از دست بعضیا اعصابم به شدت خورد میشه.اینا که دیگه دست من نیست.:Ghamgin:
منم بنویسد توی تاپیک بی زحمت.

ولی زن بداخلاق جالبه ها خیلی تناقض توش هست

امام صادق علیه‌ السلام


مَنْ ساءَ خُلْقُهُ عَذَّبَ نَفْسَهُ.


هر كس بدخلقی كند، خود را شكنجه می‌دهد.

Whoever is bad-tempered tortures himself

كافی، ج 2، ص 250


[/HR] امام خمینی رضوان الله علیه در چهل حدیث می فرماید: نگو که من اخلاق های بدم را نمی توانم درستش کنم. اگر نشود صفات را عوض کرد، اخلاق را عوض کرد، انبیا بی خود آمدند. تمام این نمی شودها و نشدها همه حرف های شیطانی است. بشارت ها مال خدا و ملائکه است. معتاد قهاری بوده، هروئینی بوده، الآن کوه نوردی می آید، از همه کوه نوردها جلو می زند. روی همه را هم کم می کند. با خدا همه چیز می شود.
[/HR]
می گویند: یک خلیفه ای مرض گِل خوردن داشت. هر چه طبابت می کردند نمی شد. به یک عارفی گفت: چه کار بکنم؟ گفت یک جو غیرت مردانگی داشته باشی درست می شود. همین هم به غیرتش خورد و ترک کرد. گاهی با یک جو غیرت آدم می تواند روی بام دنیا برود.
بعضی می گویند: اخلاق قابل تغییر نیست و آن ها كه بدگوهرند عوض نمی شوند و به فرض كه تغییر یابند سطحی و ناپایدار است و دلیلی كه ذكر كرده اند آن است كه ساختمان جسم و جان رابطة نزدیكی با اخلاق دارد و در واقع اخلاق هر كس تابع چگونگی آفرینش روح و جسم او است و چون روح و جسم آدمی عوض نمی شود اخلاق او نیز قابل تغییر نیست. بعضی از شاعران نیز در تأیید این نظریه گفته اند:
پرتو نیكان نگیرد هر كه بنیادش بد است
تربیت نا اهل را چون گردكان بر گنبد است
در پاسخ باید گفت: همان گونه كه عادات و ملكات اخلاقی زشت در سایة تكرار عمل تشكیل می گردد، از همین طریق قابل زوال است. حیوانات وحشی به دست انسان رام و به صورت حیوانات اهلی در می آیند. جایی كه با تربیت بتوان خُلق و خوی یك حیوان را تغییر داد، چگونه نمی توان اخلاق انسان را تغییر دارد؟ علاوه بر این آیاتی كه موضوع بعثت انبیا و انزال كتب آسمانی را می رساند و آیاتی كه با صراحت تشویق به تهذیب اخلاق می كند محكم ترین دلیل بر امكان تغییر صفات اخلاقی است زیرا اگر صفات قابل تغییر نباشد بعثت انبیا لغو خواهد بود. هم چنین روایات اسلامی دلیل واضحی بر امكان تغییر صفات اخلاقی است.
همان گونه كه عادات و ملكات اخلاقی زشت در سایة تكرار عمل تشكیل می گردد، از همین طریق قابل زوال است. حیوانات وحشی به دست انسان رام و به صورت حیوانات اهلی در می آیند. جایی كه با تربیت بتوان خُلق و خوی یك حیوان را تغییر داد، چگونه نمی توان اخلاق انسان را تغییر دارد؟

پیامبر اكرم(صلی الله علیه و آله) فرمود: بعثت من برای اتمام مكارم اخلاقی است. برای درمان بد اخلاقی باید منشأ آن را شناخت كه مهم ترین آن ها سوء عادت و عقده های درونی و بیماری های جسمی می باشد. اگر خُلق بد تنها ناشی از سوء عادت باشد باید در ترك آن كوشید و عادت بد را با جایگزین كردن عادت پسندیده، از صفحة خاطر محو كرد. امام علی(علیه السلام) می فرماید: خود را به اخلاق نیك عادت دهید.
اگر بد خُلقی معلول عقدة روحی یا بیماری جسمی باشد باید این عقده گشوده شود و بیماری حاصل از آن درمان گردد. مرحلة دیگری كه در درمان بد خُلقی مهم است، تصمیم قاطع برای درمان می باشد. چه بسا افرادی از بد خُلقی رنج می برند اما در مقام عمل با ارادة جدی به علاج آن نمی پردازند. با مراقبت از نفس، محاسبة عمل و به تدریج باید عادت بر خلقی را ترك كرد.

[h=2]نا امید نشویم[/h] خدا باب توبه را باز کرده و برای گناه کارانی که گناهان سنگین انجام داده اند فرستاده و اینکه می خواهیم ببینیم توبه مان قبول شده است یا نه؟ ببینیم که احساس بدی نسبت به گناه داریم یا نه؟ پشیمان هستیم یا نه؟ از آن هم بدم آمده است و این ها را توبه می گویند. کسی که گناهش بخشیده نشود، توفیق توبه پیدا نمی کند. در روایت داریم که اگر کسی توبه نکرد، کار او مشکل است. ولی اگر توبه کرد و از آن گناه بدش آمد، مطمئن باشد که پاک شده است. چون امکان ندارد خدا خلاف وعده عمل کند کرم و لطف و بزرگواری نمی گذارد خلاف وعده عمل کند. خوب حالا او بین خود و خدا توبه کرده و چرا ناامید است؟ پس شما نسبت به وعده های خدا ناامید هستید؟ فقط مواظب باشید که این گناه را تکرار نکنید و از مسیر خارج نشوید.

سلام علیکم

نسیم رحمت;720530 نوشت:
1. اندیشه قبل از عمل و کردار

اگه میتونستیم اندیشه کنیم که دیگه مشکلی نبود. مساله اینه که عکس العملا خیلی در لحظه است. واقعا هم نمیشه حتی خم هم به ابرو نیاورد، حداقلش اینه که تاثیر ناراحتی توی چهره انسان دیده میشه و همین میشه ناراحتی و بدخلقی و...

مساله دیگه اینه که بعضیا از بچگی خیلی خوش خلقن. ولی بعضی دیگه هستن که خیلی باید روی خودشون کار کنن تا یکم اخلاقشون قابل تحمل بشه.
حالا اینا بعد از مدت ها که روی خودشون کار کردن، یه توی یه موقعیتایی خودشون اصلا متوجه نمیشن که الان دارن بداخلاقی می کنن. گاهی چند روز که می گذره تازه متوجه میشن که اشتباه کردن ولی قبلش اصلا متوجه حالات خودشون نیستن. و علتش هم شرایط محیطیه، مثلا توی گرمای شدید حالت جنون بهشون دست میده یا وقتی طولانی مدت چیزی نمی خورن و قند خونشون می افته. احتمالا شمام شبیهش رو دیدید.
سوالم اینه که چرا مساله ای که تا این حد به شرایط محیطی بستگی داره باید عاقبت انسان رو تعیین کنه؟ نگید که خدا عادله و از هرکس به اندازه تلاشش می پذیره. وقتی کسی اصلا متوجه نیست که الان رفتارش نادرسته چطوری باید برای اصلاح تلاش کنه؟ شرایط هم خیلی وقتا دست آدم نیست که بتونه همه چیز رو به بترین شکل برقرار کنه که نکنه به اعصابش فشار بیاد

hameda;720590 نوشت:
من که الکی بداخلاق نیستم اخه، تو مواقع خاص بداخلاق میشم.

اصلش اینه که تو مواقع خاص آدم خودشو نگه داره ...:ok::Gol:

برات یه داستان از امام باقر (ع) میارم:


روزی مردی مسیحی قصد داشت تا با مسخره کردن امام باقر (ع) ایشان را خشمگین کند و به این وسیله برای خود و برخی از رهگذران نادان، اسباب خنده و شادی فراهم نماید.

برای اجرای نقشه اش، سر راه امام قرار گرفت.

وقتی امام به نزدیکش رسید، در حالی که نیش خندی به لب داشت، با صدای بلند گفت: سؤالی دارم.

امام آماده شنیدن سؤال شد. مرد با بی ادبی گفت: آیا تو بقر هستی؟(معنیشو خودت برو سرچ کن داداش .. سوره بقره هم داریم ببین معنیش چی میشه)

و خنده احمقانه ای سر داد تا رهگذرانی هم که سؤالش را شنیده بودند، بخندند.

امام باقر (ع) بدون این که ذرّه ای عصبانی شود، به آرامی گفت: نه، من باقر هستم.


مرد مسیحی که به هدف خود نرسیده بود، سعی کرد به امام طعنه بزند. بنابر این از آن حضرت پرسید: آیا تو فرزند یک آشپز هستی؟ امام باقر (ع) با این که به قصد زشت او پی برده بود، با حوصله این طور پاسخ گفت: آشپزی حرفه مادرم بود [داشتن حرفه آشپزی که عیب نیست ].


مرد نادان که دیگر نمی دانست چه بگوید، با بی شرمی پرسید: آیا تو پسر آن زنِ بد اخلاقی؟ امام آخرین سؤال بی ادبانه او را به بهترین شکل پاسخ داد: اگر تو راست می گویی، خداوند او را بیامرزد و اگر تو دروغ می گویی، خداوند تو را بیامرزد!


از پاسخ مؤدّبانه امام، مرد مسیحی مات و مبهوت شد. انگار دنیا را بر سرش خراب کردند. از رفتار خود بسیار شرمنده شد و با خود اندیشید: این شخص، بنده برگزیده خداست وگرنه هر انسان معمولی با سخنان توهین آمیز من، از کوره در می رفت و عصبانی می شد. بی تردید، دین اسلام، دین حق و حقیقت است که چنین انسان بزرگی، امام و پیشوای آن است. او به دلیل اخلاق و رفتار بزرگوارانه امام باقر (ع) همان جا به دین اسلام گروید و مسلمان شد.

به نقل از: آفتاب دانش، حسین صالح، ص 69

hameda;720590 نوشت:
خب خوندم
من که الکی بداخلاق نیستم اخه، تو مواقع خاص بداخلاق میشم.مثلا یکی لجبازی کنه باهام.مخصوصا پدر و مادرم.با این که میدونن من بی حوصله م میرن رو مخم.
یا مثلا اکثر مواقع چهره ی ناراحتی دارم همین باعث میشه اونایی که باهام آشنایی ندارن بگن بداخلاقم.توی خیابون و کلا بیرون از خونه هم از دست بعضیا اعصابم به شدت خورد میشه.اینا که دیگه دست من نیست.:Ghamgin:
منم بنویسد توی تاپیک بی زحمت.

مسلما انسانهای بدخلق، همه ابتدا در شرایط خاص بد خلق می شوند، و بعد در اثر عدم مراقبت و اصلاح خودشان و استمرار و تکرار بد خلقی این رذیله ی اخلاقی

متاسفانه تبدیل به ملکه ی نفسانی می شود،به این معنا که تبدیل به یک صفت ثابت در وجودشان می گردد و در این صورت بدون زمینه هم به طور خودکار بد خلقند.

اگر انسان مهار نفسش دست خودش نباشد و به طور کلی مسلوب الاراده باشد آنطور که شما می فرمائید دست خودم نیست،هیچ اصلاح اخلاقی ممکن نمی شود

خیلی ها موفق شدند خشمشان را کنترل کنند،ما هم می توانیم.(ان شاالله)

kobram;720649 نوشت:
مساله دیگه اینه که بعضیا از بچگی خیلی خوش خلقن. ولی بعضی دیگه هستن که خیلی باید روی خودشون کار کنن تا یکم اخلاقشون قابل تحمل بشه.

با سلام و عرض ادب خدمت خواهر خوبم

بعضی او قات بدخلقی دلایل فیزیولوژیکی دارد،کمبود ویتامین b1 در بدن ،انسان را بد خلق و افسرده می کند،همینطور چنین

شخصی احساس خستگی و کسالت دارد.

و با تامین این ویتامین خوش خلق تر می شود.

خدایا اخلاق خوب و نیک به همه مردم ایران عطا کن

خب

:Graphic (51):
:Norani::tavallod:با نام و یاد خدا شروع میکنیمممممم:tavallod::Norani:

امروز یک شنبه 1394/06/01
پنجمین برنامه ی ما درباره:

[=arial]تهمت

[=arial]از همین امروز ان شاءالله همگی تصمیم میگیریم که این رذیله ی اخلاقی رو ترک کنیم.
خدایا ما بخاطر تو از روی اخلاص تصمیم گرفتیم رذایل اخلاقیمونو کنار بزاریم.
خدایا ظهور حضرت مهدی (عج) رو نزدیک بگردان.
خدایا تو این راه کمکمون کن.


[=arial]تهمت چیست؟

تهمت يعني ،سخني فردي بگويد برعليه فردي ديگر بدون اثبات .

[=arial]تهمت چه پیامدی دارد؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

إذا اتَّهَمَ المؤمنُ أخاهُ انْماثَ الإيمانُ مِن قلبِهِ كما يَنْماثُ المِلحُ في الماءِ .


هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت زند ايمان در قلب او آب شود همچنان كه نمك در آب حلّ مى‏شود .
الكافي : 2 / 361 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 96

[=arial]دربرابر شنيدن يك تهمت بايد چكار كرد؟

این رو بعهده دوستان میزارم..جوابشو شما بگید...:ok:

[=arial]
تهمت
چرا زده ميشود؟

1)بعضي ها بخاطر جهالت به كسي تهمت ميزنند و آنرا بيان ميكنند بدون آنكه اثبات شده باشد.

2) بعضي ها عمدا به كسي تهمت ميزنند بدون اينكه اثبات كنند واين بيشتر كار حسود است .

[=arial]راه هاى درمان تهمت
پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با كوششى مداوم میسر خواهد بود.

درمان این بیمارى را باید با اندیشه و دقت در پیامدهاى زشت و نازیباى آن آغاز كرد؛ سپس به یادآورى مستمر آن ها پرداخت كه : «فان الذكرى تنفع المومنین» (4)

یادآورى پیامدهاى تهمت ، تنفر و انزجار قلبى انسان از این رفتار زشت و پلید را در پى خواهد داشت و بدیهى است كه تمام حركات درونى و برونى انسان ، بر پایه "دوست داشتن " و "نفرت ورزیدن" انجام مى گیرد؛ از این رو مى باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوى ترك آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروى دیگران اندیشید تا به سادگى به سمت تخریب آن گام برداشت .

دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مۆ من را بزرگ تر از كعبه و حتى قرآن (5) دانسته است و با آگاهى از چنین ارزشى ، هیچ كس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروى دیگران تجاوز كند. تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیكو، راه دیگرى براى درمان این بیمارى نابود كننده است .:Gol::Gol::Gol:



دو نفری که در قرعه کشی این دفعه اسمشون در اومد
:Narahat az:

نفر اول

سرکار

bentolhoda

نفرد دوم سرکار

شهره22

برای نفر اول فقط سه بار آیت الکرسی

و برای نفر دوم 50 تا صلوات به نیت ، نیتی که خودشون دارن میفرستیم..

ان شاءالله هفته های بعد نوبت ما بشه...:khoshgel:

اجباری نیست .. ولی بفرستین که ثوابش هم بهتون برسه:ok::Gol:

اناالعبد;722382 نوشت:
[=arial]تهمت چیست؟

تهمت يعني ،سخني فردي بگويد برعليه فردي ديگر بدون اثبات .

[=arial]تهمت چه پیامدی دارد؟

الإمامُ الصّادقُ عليه‏السلام :

إذا اتَّهَمَ المؤمنُ أخاهُ انْماثَ الإيمانُ مِن قلبِهِ كما يَنْماثُ المِلحُ في الماءِ .


هرگاه مؤمن به برادر خود تهمت زند ايمان در قلب او آب شود همچنان كه نمك در آب حلّ مى‏شود .
الكافي : 2 / 361 / 1 منتخب ميزان الحكمة : 96

[=arial]دربرابر شنيدن يك تهمت بايد چكار كرد؟

این رو بعهده دوستان میزارم..جوابشو شما بگید...:ok:

[=arial]
تهمت
چرا زده ميشود؟

1)بعضي ها بخاطر جهالت به كسي تهمت ميزنند و آنرا بيان ميكنند بدون آنكه اثبات شده باشد.

2) بعضي ها عمدا به كسي تهمت ميزنند بدون اينكه اثبات كنند واين بيشتر كار حسود است .
حضرت علي رضي الله عنه روايت مي كند: هر آن شخصي كه مرد يا زن مسلماني را بنا بر فقر وتنگدستي اش ذليل وحقير بداند خداوند اورادر روز قيامت در اجتماع جميع خلايق ذليل ورسوا مي گرداند . هر شخصي كه مرد يا زن مسلماني را مورد تهمت قرار مي دهد و او را به آن چنان عيبي منسوب مي كند كه در او نيست در روز قيامت او را تا آن وقت بر تپّه اي از شعله هاي آتش مي ايستانند.


[=arial]راه هاى درمان تهمت
پاک ساختن زبان از آفت تهمت ، با كوششى مداوم میسر خواهد بود.

درمان این بیمارى را باید با اندیشه و دقت در پیامدهاى زشت و نازیباى آن آغاز كرد؛ سپس به یادآورى مستمر آن ها پرداخت كه : «فان الذكرى تنفع المومنین» (4)

یادآورى پیامدهاى تهمت ، تنفر و انزجار قلبى انسان از این رفتار زشت و پلید را در پى خواهد داشت و بدیهى است كه تمام حركات درونى و برونى انسان ، بر پایه "دوست داشتن " و "نفرت ورزیدن" انجام مى گیرد؛ از این رو مى باید در صدد ایجاد و تقویت حالت انزجار از تهمت بر آمد تا بتوان به سوى ترك آن گام برداشت . همچنین باید به ارزش و عظمت آبروى دیگران اندیشید تا به سادگى به سمت تخریب آن گام برداشت .

دین مبین اسلام ، آبرو و حرمت مۆ من را بزرگ تر از كعبه و حتى قرآن (5) دانسته است و با آگاهى از چنین ارزشى ، هیچ كس نباید به خود اجازه دهد به حریم آبروى دیگران تجاوز كند. تقویت حسن ظن و حمل رفتار دیگران بر وجه نیكو، راه دیگرى براى درمان این بیمارى نابود كننده است .:Gol::Gol::Gol:


ممنون از زحماتتون
ولی یک انتقاد ::
چرا نوشتید حضرت علی رضی الله !!
یا بنویسید صلوات الله یا علیه السلام ...
بازم ممنون

من نه تهمت می زنم ونه دروغ میگم ونه به پدرومادرم بی احترامی می کنم ونه بد اخلاقی

ولی هنوز توخونه ی اول موندم ؛ بی عدالتی که اطرافیانم بجا میارند فشار میاره بهم با دروغ که خودشونو تودل دیگران جامی کنند عذابم میده وبه راحتی دیگرانو قضاوت می کنند و....

نمیذاره آروم باشم وروحمودرگیر می کنندو زبونم به ناروا باز میشه به عنوان دردودل وبه قول معروف همونایی که بهره ای ازاخلاق نبردندو عاری ازهرگناهی می کنم

دوستان شدیدا نیازمند دعام :Ghamgin:

اناالعبد;722382 نوشت:

[=arial]دربرابر شنيدن يك تهمت بايد چكار كرد؟

اتهام، حسادت، افراط در شوخی و خنده، استهزاء، تجسس، عیب گویی، غیبت از عوامل آبروریزی به شمار می رود.

مردی در حضور رسول خدا (ص) از کسی بدگویی کرد، در همان جا فرد دیگری از او دفاع کرد. حضرت فرمودند :
"کسی که جلوی آبروریزی برادر مومنش را بگیرد، از آتش دوزخ در امان است"
و در روایت دیگر است که فرمودند: "کسی که در غیاب برادر (مسلمان) خود از او دفاع کند، بر خداوند لازم است که او را از آتش جهنم محافظت کند".

در حدیثی از امام صادق(ع) چنین آمده است که فرمود: خدای بزرگ می فرماید هر که بنده مؤمنم را خوار سازد مرا به ستیز فرا خوانده است و هر که بنده مؤمنم را بزرگ دارد از خشمم در امان ماند.

بر اساس آیات قرآن و روایات اسلامی غیبت مؤمن حرام و از گناهان کبیره به شمار می رود و در روایت آمده است که کسی که در مجلسی غیبت برادر خود را بشنود و در مقام رد آن بر آید و از او دفاع کند خداوند هزار نوع از شرور دنیا و آخرت را دور خواهد ساخت. از این روایت چنین برداشت می شود که نه تنها نهی از غیبت کردن کافی نیست بلکه
بر هر فردی لازم است که از برادران دینی خود دفاع کند و در حفظ آبروی وی بکوشد و انتقادها و عیب هایی را که به برادر دینی اش وارد می شود با توجیه صحیح و خداپسندانه دفع کند و زمینه شایعه پراکنی ها و اشاعه فحشاء را از بین ببرد تا دیگر کسی جرأت نکند بدون دلیل مطلبی را به کسی نسبت دهد.

یکی از مواردی که باعث ریختن آبروی مومن می شود تهمت زدن به افراد است .
ابن ابی یعفور می گوید : امام صادق علیه السلام فرمود : هر که بر مرد یا زنی مؤمن به آنچه که در آن ها نیست افترا بندد خداوند او را در روز رستاخیز در "طینت خبال " برانگیزاند تا از سخنی که گفته به در آید . عرض کردم "طینت خبال" چیست ؟ فرمود : آب چرکینی که از فرج زنان بدکاره بیرون آید .
امام باقر علیه السلام روایت نموده که رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود : دشنام گویی به مؤمن ، هرزگی ، و پیکار با او کفر و خوردن گوشتش (باغیبت) نافرمانی خداست .[11]

[11] . ثواب الاعمال محمد بن علی ابن بابویه ، ترجمه صادق حسن زاده ، ص 553

mmhamdi75;722475 نوشت:
چرا نوشتید حضرت علی رضی الله !!
یا بنویسید صلوات الله یا علیه السلام ...
بازم ممنون

سلام

ممنون که یادآوری کردین .. از جایی که کپی کردم نوشته بود ..خودمم دیدم میخواستم موقع ویرایش تغییر بدم یادم رفت:khoshgel:

با سلام خدمت همراهان

ایت الله فاطمی نیا به نکته خیلی ریز و در عین حال مهمی در باره تهمت زدن اشاره کرده اند , عین گفته ایشون :

غفیله اش را خوانده، عمره اش را رفته! بعد می گوید: جای شما خالی عمره بودیم، بعد صحبت عِرض (آبروی) مردم که شد، خیلی راحت، فلان کس هم دخترش طلاق گرفت! چرا؟ حالا بماند! آی خدا انصافت بده، بماند یعنی هزار تا تهمت! یا نگو یا اگه میگی درست بگو. آخه تو مسلمونی؟! غفیله خوندی؟! عمره رفتی؟! ... دیدی در دِکونشُ بستن؟ میگه چرا؟ میگه بماند! این بماند دور از جون شما، انسان را سگ جهنم می کند. این بماند هزار تفسیر دارد، یعنی شراب می خورد قمار میزد!


در حدیث داریم که اگر پشت سر برادر دینی جمله ای بگوییم که احترام او در جامعه پایین بیاید از ولایت خدا خارج می شویم. ما راحت می نشینیم و میگوییم: بماند"، "بنده شناس خداست"، پناه بر خدا می بریم.

واقعا نکته مهمیست که به آن اینطور پیش از خواندنش فکر نکرده بودم . خیلی اتفاق میوفته وقتی درباره شخصی صحبت میشه , با گفتن سخنانی مثل : "فلان شخص !؟ بماند ! از من نپرس ! یا میگیم: نمیخوام راجبش غیبت کنم !

اینطور سخن گفتن یعنی هزار تا تهمت چون در فکر مخاطب انواع و اقسام افکار منفی را راجب آن شخص ایجاد میکند !
از این پس دقت کنیم !

سلام من یه خاطره بگم از تهمت
یکبار من در منزل پدرم نشسته بودم عروسمون اومد و از قول یه عروس دیگرمون

کلی حرفهای بد زد و گفت که این عروستون دیروز این حرفها رو زده!!!
مادرم گفت خب بماند برا بعد نهار
وقتی عصر عروس دومون اومد مادرم بهش گفت این حرفها رو شما گفتید اونم بیچاره قسم میخورد که نمیدونه موضوع چیه
من به مادرم گفتم بهتره
به عروس اول زنگ بزنیم بیاد
روبرو کنیم اونوقت مشخص میشه چی به چیه
وقتی روبرو شدند عروس اولی جا زد و گفت
نمیدونم یه جایی شنیدم
داداش منم بلند شد هر چی حرف بلد بود بارش کرد و همه ذوق مرگ شده بودیم از خوشحالی که دیگه ادب شد دختره لوس افاده اییییی

اناالعبد;722387 نوشت:
نفرد دوم سرکار

شهره22

برای نفر اول فقط سه بار آیت الکرسی

و برای نفر دوم 50 تا صلوات به نیت ، نیتی که خودشون دارن میفرستیم..

ان شاءالله هفته های بعد نوبت ما بشه...

اجباری نیست .. ولی بفرستین که ثوابش هم بهتون برسه

سلام و عرض ادب
اللهم صل علی محمد و ال محمد و عجل فرجهم

ممنونم دستتون درد نکنه بعد از دو سال و اندی حضور در نت یه جا برنده شدم خدایا شکرتت:Sokhan:

شهره22;722632 نوشت:
داداش منم بلند شد هر چی حرف بلد بود بارش کرد و همه ذوق مرگ شده بودیم از خوشحالی که دیگه ادب شد دختره لوس افاده اییییی

سلام صله رحم یعنی این موضوع را این جا مطرح نکنید:ok::Gol:

فریال;722639 نوشت:
سلام صله رحم یعنی این موضوع را این جا مطرح نکنید


سلام عرض ادب
بله درست میگید اما از وقتی اون عروس اولی تو خانواده ما مشتش باز شد دیگه بقیه حساب کار دستشون اومده هیچ کسی جرات نمیکنه
غیبت و تهمت رو بیاره خونه ما
چون من و داداشم خیلی بیکار نشستیم و .....رو برو میکنیم ...خخخ

موضوع قفل شده است