اهنگ
تبهای اولیه
ایا اهنگ گوش دادن (اهنگ غمگین.یا اجتماعی) که به قصد شادی کردن نباشه در ماه محرم گناه داره؟
سلام عليكم
طبق نظر رهبري
اگر موسيقي حرام نباشد ونوع آهنگ هم منافات با عزاي سيد الشهدا عليه السلام نداشته باشد اشكالي ندارد.
منبع:استفتاء از دفتر رهبري ،قم
سلام عليكمطبق نظر رهبري
اگر موسيقي حرام نباشد ونوع آهنگ هم منافات با عزاي سيد الشهدا عليه السلام نداشته باشد اشكالي ندارد.
سلام
طبق نظر آقای مکارم چی؟
سلام
طبق نظر آقای مکارم چی؟
سلام عليكم
نظر آيت الله مكارم شيرازي هم به همين صورت است.
پیامبر یا امام ها نظری در این مورد ندارن؟
چون من مرجع تقلید ندارم
سلام علیکم
در این زمینه سوالتان راباید با گروه حدیث مطرح کنید.
از نظر ایت الله بهجت گوش دادن موسیقی حتی حلال ان انسان را از قرب الهی دور می کند . و توفیق یاد خدا را از انسان می گیرد .
من هم تا مدتی اعتیاد به اهنگ داشتم .یعنی اگر اهنگ گوش نمی دادم انگار یه چیزی کم داشتم .کم کم این عادت را دارم کنار می گذارم . الان حدود دو ماه است ترک کردم . برایم دعا کنید .
سلام به همه دوستان
منم ترك كردم وشد وهر وقت خواستم گوش بدم به خودم گفتم اين يه آزمايش كه من در ان پيروز مي شوم.
خوشم كه محب علي هستم وكفن پوش مهديش
منم ترك كردم وشد وهر وقت خواستم گوش بدم به خودم گفتم اين يه آزمايش كه من در ان پيروز مي شوم.
کاش می شد راهکار مناسبی برای ترک این عادت که تبدیل به یه اعتیاد شده .و برخی بدون اهنگ نمی توانند باشند را یکی به ما بگه
یا منبع معرفی کنه
کاش می شد راهکار مناسبی برای ترک این عادت که تبدیل به یه اعتیاد شده .و برخی بدون اهنگ نمی توانند باشند را یکی به ما بگه
یا منبع معرفی کنه
سلام.
من خودم پارسال به خاطر محرم سعی کردم گوش نکنم و کم کم تونستم موسیقی رو از زندگیم حذف کنم ولی هنوز گهکاهی مجازشو گوش میکنم
این تجربه شخصی بنده است؛ بسته به مورد می شه به چیزهایی که علاقه مندید و براتون جذابیت داره گوش کنید؛
مثلا جای موسیقی و در آن زمانهایی که گوش می کردید می توانید به دکلمه های حسین پناهی، خسرو شکیبایی و ... گوش کنید.
می توانید زبان و مکالمه انگلیسی گوش کنید.
می توانید سخنرانی های مذهبی گوش کنید.
می توانید سخنرانی های عرفانی گوش کنید.
می توانید داستان های صوتی یا دیوان اشعار شعراء که صوتش موجود است رو گوش کنید و...
کاش می شد راهکار مناسبی برای ترک این عادت که تبدیل به یه اعتیاد شده .و برخی بدون اهنگ نمی توانند باشند را یکی به ما بگه
یا منبع معرفی کنه
پیامبر یا امام ها نظری در این مورد ندارن؟
چون من مرجع تقلید ندارم
سلام
اگر اینطوره پس شما خودتون احکام دینی رو از احادیث و آیات قرآن می گیرید.
میشه بگید چطور تونستید این راه رو که اکثر افراد در بالای بیست سی سال طی می کنند رو در این سن کم طی کنید؟
[="Tahoma"][="DarkSlateBlue"]پیامبر یا امام ها نظری در این مورد ندارن؟
چون من مرجع تقلید ندارم
اگه حدیث واضح و قابل استنادی یا آیه ی صریحی در این باره بود، حتماً در اجتهاد بزرگانی چون آقای خامنه ای، مورد بررسی قرار می گرفت عزیزم
مرجع تقلید داشتن میانبریه سمت بهشتا
غیر از اون هر راهی انتخاب بشه دشواریای زیادی داره
اونا که این دنیا دشواریاشو نچشن اون دنیا دشواری خواهند داشت:ok:[/]
ایا اهنگ گوش دادن (اهنگ غمگین.یا اجتماعی) که به قصد شادی کردن نباشه در ماه محرم گناه داره؟
سلام ...
به نظره من اینی که بسیاری از احکام حکم قطعی امامانمون در موردش ندادن .... به خاطره این هست که ابعاد مساله قابل اندازه گیری نیست که بشه براش "حرام" یا "حلال" برید ...
حکم خیلی چیزها اینجوری هست ... مثلا موسیقی ....
بستگی داره کی گوش میدی ... برای چی گوش میدی ... با کی گوش میدی ... چجوری گوش میدی و ...
استفتا : فاطمه محمدی :khandeh!:
یه بار از مولانا میپرسن ...
شرابخواری حلال هست یا حرام ... و ایشون جواب میدن ... بستگی داره کی میخوری . برای چی میخوری . با کی میخوری و چجوری میخوری ....
شاید مولانا می خواسته با این جواب یک جور سوال کننده را مسخره کند شایدم دین نداشته .شایدم منبع اشتباه باشم .من که ندیدم
ولی می دونم متن ایه قران از حرف مولانا بالاتر است . ایه 219 سوره بقره درباره شراب است . بخونید بد نیست .دقیقا وصراحتا گفته بده
شاید حکم موسیقی هم همین طوری نباشه یعنی خدا مستقیم نگفته بده ولی گفته مومنین کسانی هستند که از چیزهایی که برای ان ها سود وزیانی ندارند دوری می کنند .
و از سخن باطل دوری می کنند .
[="Microsoft Sans Serif"]شاید مولانا می خواسته با این جواب یک جور سوال کننده را مسخره کند شایدم دین نداشته .شایدم منبع اشتباه باشم .من که ندیدم
شما مثنوی معنوی را خواندهاید که میفرمایید: من که ندیدم ؟
این سخن در دفتر سوم و چهارم مثنوی آمده است:
width: 700 | |
---|---|
[/TD] | |
[TD="align: left"]باده نی در هر سری شر میکند | |
[/TD] | |
[TD]آنچنان را آنچنانتر میکند | |
[/TD] | |
[TD="align: left"]گر خورد عاقل، نکوفر میشود | |
[/TD] | |
[TD]ور بود بدخوی، بدتر میشود | |
[/TD] | |
[TD="align: left"]لیک چون اغلب بدند و ناپسند | |
[/TD] | |
[TD]بر همه، مَی را محرم کردهاند | |
[/TD] | |
[TD="align: left"] | |
[/TD] | |
[TD](دفتر چهارم / داستان فضول و پیامبر) | |
سخنان مولانا، همانند قرآن پوسته و درونی دارد، هرکس تنها پوستهاش را بگیرد، از مثنوی زده میشود و آنرا اشتباه میپندارد و راه به جایی نمیبرد، ولی اگر چنان که شایسته است، درون آنرا دریابد، با دریایی از تفسیر قرآن، اخلاق، روانشناسی، عرفان و ... روبرو میشود.
اگرچه مولانا این سخن که شراب برای هرکسی حرام نیست را تنها مقدمهای قرار داده است برای گفتن سخن اصلی داستان و پس از این سخن، نتیجهی ویژهی خودش را میخواهد بگیرد و منظورش این نیست که عارفان شراب میخورند. (ادامهی داستان خوانده شود، این سخن دریافته میشود)
در موسیقی و سما نیز چنین میگوید:
width: 700 | |
---|---|
[/TD] | |
[TD="align: left"]همچو نی، زهری و تریاقی که دید؟ | |
[/TD] | |
[TD]همچو نی، دمساز و مشتاقی که دید؟ | |
موسیقی هم میتواند بد باشد و هم خوب. اگر موسیقی به آدمی آرامش میدهد، برایش خوب است و اگر او وادار به اندیشه کردن در مورد چیزهای بدی میکند، آن موسیقی سازنده نیست.
با توجه به قرآن، ما نمیتوانیم هر چیزی برای خودمان حرام کنیم؛ همانگونه که پیامبر برای دلخوشی دیگران، از خوردن عسل خودداری کرد و اینچنین وحی آمد: «ای پیامبر! چرا آنچه را که خدا بر تو روا داشته است، بر خود حرام میکنی، تا زنانت را خوشنود سازی؟»
جهان، سراسر موسیقی است، از شُرشر آب، از صدای دریا، از صدای بلبلان، تا صدای مادر، فرزند و ...؛ خداوند این همه زیبایی را نیافریده است که ما بدون دلیل چیزی را برای خود حرام کنیم.
البته هرکسی میتواند هرچه را که دوست دارد استفاده کند و قرار نیست همه موسیقی را دوست داشته باشند.
سلام ...
به نظره من اینی که بسیاری از احکام حکم قطعی امامانمون در موردش ندادن .... به خاطره این هست که ابعاد مساله قابل اندازه گیری نیست که بشه براش "حرام" یا "حلال" برید ...حکم خیلی چیزها اینجوری هست ... مثلا موسیقی ....
بستگی داره کی گوش میدی ... برای چی گوش میدی ... با کی گوش میدی ... چجوری گوش میدی و ...استفتا : فاطمه محمدی :khandeh!:
سلام
چند روایت در مورد ضررهای غنا و آلات موسیقی:
امام صادق (ع): خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند. (کافی جلد 6 ص 433)
امام صادق (ع): نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند. (کافی جلد 6 ص 434)
پیامبر (ص): فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود. (وسائل الشیعه ج12 ص 235)
رسول خدا (ص): غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند. (الدر المنثور ج5 ص 305)
در حدیثی دیگرآمده است که: از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنا انسان را به زنا می کشاند.
رسول خدا (ص): کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب همراه با گرزی که در دست دارند بر سر وصورتش می کوبند. کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا و گنگ و کر خواهد بود.همچنین زنا کار و کسی که فلوت و دایره می زند هم همانند ایشان محشور می شود. (مستدرک الرسائل ج 2 ص 459)
رسول خدا (ص): کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود. (مستدرک الرسائل ج 13 ص 222)
امام رضا (ع): کسی که از غنا دوری کند در عوض ،درختی در بهشت هست که وقتی خداوند دستور میدهد باد آن را به حرکت در آورد.نغمه خوشی از آن درخت بهشتی بلند می شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است .و کسی که از غنا اجتناب نکند آن صوت زیبا را نمی شنود. (کافی ج 6 ص 434)
یک نکته رو که باید در مورد احکام شرعی دقت کنیم اینه که: هرچی که جایز بود و فتوایی به حرمتش وجود نداشت دلیل نمیشه که خوب و مفید باشه.
اگر موسیقی می تونست انسان رو به خدا نزدیک کنه و معارف و... به قلب انسان برسونه علمای ما هم بهش اهتمام داشتند. یا حداقل در یک روایت یا آیه ای توصیه به گوش کردن موسیقی داشتیم.
اما اونها بدون موسیقی و غنا تونستند مراتب سیر و سلوک الی الله رو طی کنند.
[=Microsoft Sans Serif]
موسیقی هم میتواند بد باشد و هم خوب. اگر موسیقی به آدمی آرامش میدهد، برایش خوب است و اگر او وادار به اندیشه کردن در مورد چیزهای بدی میکند، آن موسیقی سازنده نیست.
با توجه به قرآن، ما نمیتوانیم هر چیزی برای خودمان حرام کنیم؛ همانگونه که پیامبر برای دلخوشی دیگران، از خوردن عسل خودداری کرد و اینچنین وحی آمد: «ای پیامبر! چرا آنچه را که خدا بر تو روا داشته است، بر خود حرام میکنی، تا زنانت را خوشنود سازی؟»جهان، سراسر موسیقی است، از شُرشر آب، از صدای دریا، از صدای بلبلان، تا صدای مادر، فرزند و ...؛ خداوند این همه زیبایی را نیافریده است که ما بدون دلیل چیزی را برای خود حرام کنیم.
البته هرکسی میتواند هرچه را که دوست دارد استفاده کند و قرار نیست همه موسیقی را دوست داشته باشند.
دوست عزیز، در فقه اسلامی هیچ کس حق ندارد از جانب خود راجع به عملی حکم حرام و حلال صادر کند.
در مورد ضرر و منفعت موسیقی در اول پست توضیح دادم.
اگر غنا و آلات موسیقی فایده و اثر مثبتی داشت در سخنان بزرگان توصیه ای بهش می شد. هرچیزی که اشکالی نداشته باشه صرفاً "خوب و مفید" نیست.
[="Times New Roman"][="Black"] امام صادق (ع): خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند. (کافی جلد 6 ص 433) یک نکته رو که باید در مورد احکام شرعی دقت کنیم اینه که: هرچی که جایز بود و فتوایی به حرمتش وجود نداشت دلیل نمیشه که خوب و مفید باشه. دوست عزیز، در فقه اسلامی هیچ کس حق ندارد از جانب خود راجع به عملی حکم حرام و حلال صادر کند.سلام
چند روایت در مورد ضررهای غنا و آلات موسیقی:
امام صادق (ع): نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند. (کافی جلد 6 ص 434)
پیامبر (ص): فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود. (وسائل الشیعه ج12 ص 235)
رسول خدا (ص): غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند. (الدر المنثور ج5 ص 305)
در حدیثی دیگرآمده است که: از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنا انسان را به زنا می کشاند.
رسول خدا (ص): کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب همراه با گرزی که در دست دارند بر سر وصورتش می کوبند. کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا و گنگ و کر خواهد بود.همچنین زنا کار و کسی که فلوت و دایره می زند هم همانند ایشان محشور می شود. (مستدرک الرسائل ج 2 ص 459)
رسول خدا (ص): کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود. (مستدرک الرسائل ج 13 ص 222)
امام رضا (ع): کسی که از غنا دوری کند در عوض ،درختی در بهشت هست که وقتی خداوند دستور میدهد باد آن را به حرکت در آورد.نغمه خوشی از آن درخت بهشتی بلند می شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است .و کسی که از غنا اجتناب نکند آن صوت زیبا را نمی شنود. (کافی ج 6 ص 434)
اگر موسیقی می تونست انسان رو به خدا نزدیک کنه و معارف و... به قلب انسان برسونه علمای ما هم بهش اهتمام داشتند. یا حداقل در یک روایت یا آیه ای توصیه به گوش کردن موسیقی داشتیم.
اما اونها بدون موسیقی و غنا تونستند مراتب سیر و سلوک الی الله رو طی کنند.
در مورد ضرر و منفعت موسیقی در اول پست توضیح دادم.
اگر غنا و آلات موسیقی فایده و اثر مثبتی داشت در سخنان بزرگان توصیه ای بهش می شد. هرچیزی که اشکالی نداشته باشه صرفاً "خوب و مفید" نیست.
یاد فیلم مارمولک افتادم : "خودِ خدا هم اونقدر ها که میگن سخت گیر نیست":khandeh!:
با این روایات جای بنده ته موتور خونه ی جهنمه:khandeh!::Gol::Gol:
این احادیث جعلی هستند :Kaf:
چطور به این نتیجه رسیدید؟
[=Times New Roman][=times new roman]یاد فیلم مارمولک افتادم : "خودِ خدا هم اونقدر ها که میگن سخت گیر نیست":khandeh!:
با این روایات جای بنده ته موتور خونه ی جهنمه:khandeh!::Gol::Gol:
منم یاد این ضرب المثل افتادم که مضمونش همچین چیزی بود: به مرگ میگریم تا به تب راضی بشی! یا برعکس... :Nishkhand:
به هر حال اینطوره! باید سعی کنیم که مثل چیزی که ائمه میخوان عمل کنیم. درسته که نمی تونیم دقیقاً ایده آل اونها بشیم. ولی باید تلاشمونو بکنیم.
علی خان آخه خودت کلات رو قاضی کن ....
من الان یکی رو بگیرم ... ببرم تو گوشش سرب مذاب بریزم ... یکی بیاد و به من بگه چرا این کارو کردی ... منم بگم موسیقی گوش میداد ...
حالا قبل از این احادیث ورداشتن ... یه قال گذاشتن ... تو هم باورت شده ....
چیزی که با عقلت جور درنمیاد ... جعلی هست ....
علی خان آخه خودت کلات رو قاضی کن ....من الان یکی رو بگیرم ... ببرم تو گوشش سرب مذاب بریزم ... یکی بیاد و به من بگه چرا این کارو کردی ... منم بگم موسیقی گوش میداد ...
حالا قبل از این احادیث ورداشتن ... یه قال گذاشتن ... تو هم باورت شده ....
چیزی که با عقلت جور درنمیاد ... جعلی هست ....
اگر دقت کنید گفته شده:
[=Times New Roman][=times new roman]رسول خدا (ص): کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود. (مستدرک الرسائل ج 13 ص 222)
اعمال ما در دنیا در آخرت صورت دیگه ای دارند. هر کاری که اینجا می کنیم بر روح ما اثری داره که در آخرت برای ما نمایان میشه. مثلاً در قرآن گفته شده غیبت مثل خوردن گوشت برادر مرده هست. این در حساب و کتاب دنیایی هیچ معنی نداره! یا اینکه خوردن مال حرام خوردن آتش است! عقل ما این چیزها رو قبول نمیکنه. چون به ابعاد واقعی اعمال احاطه نداره. اما معصومین همه چیز رو می دیدند.
اثبات جعلی بودن حدیث هم به این راجتی نیست. باید علوم مختلفی مثل رجال و... رو آموخته باشید تا بتونید حدیثی رو رد یا تأیید کنید. حالا خدا رو شکر منابع همه شونو گذاشتم که کسی نگه جعلیه!
[=times new roman] منم یاد این ضرب المثل افتادم که مضمونش همچین چیزی بود: به مرگ میگریم تا به تب راضی بشی! یا برعکس... :Nishkhand:
به هر حال اینطوره! باید سعی کنیم که مثل چیزی که ائمه میخوان عمل کنیم. درسته که نمی تونیم دقیقاً ایده آل اونها بشیم. ولی باید تلاشمونو بکنیم.
من تقریبا هر هفته با دوستام میرم سالن فوتسال . یک ساعت و بیست دقیقه ی مفید فوتبال بازی میکنیم . بعدش من اون بیست دقیقه ی آخر نفس کم میارم . دیگه نمی تونم مثل اول بازی بدوم .
یکی از دوستام گله میکرد تو که نمی تونی یک ساعت و بیست دقیقه یه سره بدوی واسه چی میای فوتبال بازی میکنی؟ ( فقط بخاطر بیست دقیقه تفاوت ) منم بهش گفتم : انیشتین ، من اگر می تونستم اینقدر یه سره بدوم که با تو فوتبال بازی نمیکردم . میرفتم با بارسلونا قرارداد میبستم..:khandeh!::khandeh!::Gol:
حالا منم اگر می تونستم اونجور که ائمه میخوان عمل کنم که الان از سجده های طولانی جای مهر روی پیشونیم بود.. :khandeh!::Gol:
[=times new roman]من تقریبا هر هفته با دوستام میرم سالن فوتسال . یک ساعت و بیست دقیقه ی مفید فوتبال بازی میکنیم . بعدش من اون بیست دقیقه ی آخر نفس کم میارم . دیگه نمی تونم مثل اول بازی بدوم .
یکی از دوستام گله میکرد تو که نمی تونی یک ساعت و بیست دقیقه یه سره بدوی واسه چی میای فوتبال بازی میکنی؟ ( فقط بخاطر بیست دقیقه تفاوت ) منم بهش گفتم : انیشتین ، من اگر می تونستم اینقدر یه سره بدوم که با تو فوتبال بازی نمیکردم . میرفتم با بارسلونا قرارداد میبستم..:khandeh!::khandeh!::Gol:
حالا منم اگر می تونستم اونجور که ائمه میخوان عمل کنم که الان از سجده های طولانی جای مهر روی پیشونیم بود.. :khandeh!::Gol:
همه باید تلاشمون این باشه که تا می تونیم خودمونو شبیه به ائمه بکنیم. خود اونها هم گفتند که هیچ وقت نمی تونید عین ما بشید. ولی از ما الگو بگیرید.
همه این ها برای موسیقی حرام بود
موسیقی حلال رو چرا گوش نکنیم ؟
چون اثر مثبتی نداره.
من فکر کنم چیزی به نام "موسیقی حلال" وجود نداشته باشه و بهترین حکم شرعی که بهش داده شده "مباح" هست.
حتی بهترین موسیقی که تجلی عرفان و خداشناسی و مدح اهل بیت و... (موسیقی به وسیله آلات) باشه هم قرار نیست ما رو به خدا برسونه. اگه می رسوند بزرگان بهش توصیه می کردند.
سلام و عرض ادب
امام صادق (ع): خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند. (کافی جلد 6 ص 433)
امام صادق (ع): نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند. (کافی جلد 6 ص 434)
پیامبر (ص): فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود. (وسائل الشیعه ج12 ص 235)
رسول خدا (ص): غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند. (الدر المنثور ج5 ص 305)
در حدیثی دیگرآمده است که: از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنا انسان را به زنا می کشاند.
رسول خدا (ص): کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب همراه با گرزی که در دست دارند بر سر وصورتش می کوبند. کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا و گنگ و کر خواهد بود.همچنین زنا کار و کسی که فلوت و دایره می زند هم همانند ایشان محشور می شود. (مستدرک الرسائل ج 2 ص 459)
رسول خدا (ص): کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود. (مستدرک الرسائل ج 13 ص 222)
امام رضا (ع): کسی که از غنا دوری کند در عوض ،درختی در بهشت هست که وقتی خداوند دستور میدهد باد آن را به حرکت در آورد.نغمه خوشی از آن درخت بهشتی بلند می شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است .و کسی که از غنا اجتناب نکند آن صوت زیبا را نمی شنود. (کافی ج 6 ص 434)
من نمیدونم این احادیث جعلیه یا نه، ...البته ذکر منبع شده
تا به حال هم این احادیث رو نشنیده بودم
البته نخواستم بشنوم..چون هیچ وقت گوش ندادم میگفتم انقدر موسیقی رو دوست دارم و نمیتونم بذارمش کنار...برا همین هم نمیخوام بشنوم
الان هم هر از گاهی گوش میدم(تو ترکم:ok:)...خوشم هم میاد از موسیقی
اما...
اما یه چند تا از حدیث ها یی که گفته شده رو خودم بهش رسیدم و به صرف اینکه خودم موسیقی گوش میدم ردشون نمیکنم
واقعا موسیقی فکر و دل و به انحراف میکشونه...اینو شدیداً قبول دارم
این حرفام کشکه که به چه قصدی گوش بدی...کی گوش میده...
خودمونو گول نزنیم....توجیه میکنیم که راحت تر و بدون ناراحتی گوش بدیم...
کسی آسیبی نمیبینه من آسیب میبینم...زندگی و روح و دل من تخریب میشه...من تو سختی های زندگی کم میارم و فکر میکنم اینجا باید همه چی خوشی باشه
من آهنگای رپ که حرفای بیخود و بعضا آنتی اخلاقی زده میشه گوش نمیدم... توهین به شعورم میدونم
موسیقی که هنری و حرفه ای کار شده باشه گوش میدم... چه فارسی عربی انگلیسی کار هنرمندای موفق و گوش میدم(نه لزوما الکی مشهور)
اما قبول دارم
-- اراده رو شدیداً سست میکنه
--- تمرکز و حسابی میاره پایین
یعنی با حالتی که موسیقی گوش نمیدم یکی نیستم
--- مردا رو بی غیرت میکنه
اینا رو همه رو قبول دارم
کسی مجبور نیست حرفای منو قبول کنه یا تایید کنه
اونطور که صلاح میدونید زندگی کنید...در دین هم هیچ اجباری نیست...
اما بنده آدمی هستم که از افسوس وحشتناک میترسم...خودمو به آب و آتیش میزنم که تو زندگی افسوس نخورم که ای کاش فلان کار و انجام نمیدادم...
همیشه تو زندگی فکر میکنم...
یه مواردی هست چندین سال بهش فکر میکنم... تا به نتیجه برسم...
دوست دارم درست زندگی کنم
اصلاً ببرنم جهنم...سرب داغ و ...اهمیتی نداره...(البته منطقا قبول دارم همچین چیزایی میتونه اتفاق بیفته)
اما اینکه به خدا و ائمه نزدیک بشم برام واقعا مهمه!!
نه صرف شعار ، چون یه بار تو زندگیم اتفاقی برام افتاد...یه چیزایی رو حس کردم...برا همین الان هرکاری میکنم که به خدا نزدیک باشم
همه اینای که تو دین گفته شده برا نجات بشره...
فقط خودمون زندگیمونو میسازیم...آینده و آخرتمون...
اگه از همین دنیا مسیر رو درست بریم آخرت هم به مسیر درستی می رسیم...
بشر دنبال آرامشه...
موسیقی برا مدتی انسان رو شاد میکنه آرووم میکنه...اما موقتییه و تاثیرات منفی داره...
به دنبال این حس خوبه که معتاد موسیقی شدیم... همش دنبال آهنگای جدیدیم...
باید دنیال یه حس پایدار باشیم نه موقتی
از بزرگوران اسک دینی بخاطر طولانی شدن پستم عذرخواهی میکنم
در پناه مهربانترین:Gol:
[="Microsoft Sans Serif"]درود بر آقای علی :Gol:
سلام
چند روایت در مورد ضررهای غنا و آلات موسیقی:امام صادق (ع): خانه ای که در آن غنا و موسیقی باشد از مرگ و مصیبت دردناک در امان نیست ودعا در آن به اجابت نمی رسد و فرشتگان وارد آن نمی شوند. (کافی جلد 6 ص 433)
امام صادق (ع): نواختن موسیقی نفاق را در دل می رویاند همانطور که آب سبزه را می رویاند. (کافی جلد 6 ص 434)
پیامبر (ص): فرشتگان به خانه ای که قمار، شراب و وسایل موسیقی در آن باشد وارد نمی شود دعای اهل خانه مستجاب نمی گردد. خیر و برکت هم از آنجا می رود. (وسائل الشیعه ج12 ص 235)
رسول خدا (ص): غنا و موسیقی کاری است که انسان را به زنا می کشاند. (الدر المنثور ج5 ص 305)
در حدیثی دیگرآمده است که: از غنا و موسیقی دوری کنید زیرا موسیقی حیا را از بین می برد و سبب زیاد شدن غریزه جنسی می شود . مردانگی مرد را نابود می سازد و هر کاری که شراب می کند موسیقی هم انجام میدهد. و اگر مبتلا به موسیقی شدید از زنان بپرهیزید برای آنکه موسیقی و زنا انسان را به زنا می کشاند.
رسول خدا (ص): کسی که اهل تنبور است روز قیامت محشور می شود در حالی که سیاهترین صورت را دارد و به دستش تنبوری از آتش جهنم است و بالای سرش هفتاد هزار فرشته عذاب همراه با گرزی که در دست دارند بر سر وصورتش می کوبند. کسی که اهل غنا و موسیقی است از قبرش بیرون می آید در حالی که نابینا و گنگ و کر خواهد بود.همچنین زنا کار و کسی که فلوت و دایره می زند هم همانند ایشان محشور می شود. (مستدرک الرسائل ج 2 ص 459)
رسول خدا (ص): کسی که به لهو گوش دهد در روز قیامت در گوشش سرب داغ ریخته می شود. (مستدرک الرسائل ج 13 ص 222)
امام رضا (ع): کسی که از غنا دوری کند در عوض ،درختی در بهشت هست که وقتی خداوند دستور میدهد باد آن را به حرکت در آورد.نغمه خوشی از آن درخت بهشتی بلند می شود که مانند آن را تا به حال نشنیده است .و کسی که از غنا اجتناب نکند آن صوت زیبا را نمی شنود. (کافی ج 6 ص 434)
اگر این روایتها آنگونه که در اینجا بیان شده است که بهشت و جهنم را در بر دارند، دیدگاه همهی بزرگان را یکپارچه میکرد که موسیقی ناروا است و اینکه چنین چیزی نیست، نشاندهندهی سستی این سخنان است.
یک نکته رو که باید در مورد احکام شرعی دقت کنیم اینه که: هرچی که جایز بود و فتوایی به حرمتش وجود نداشت دلیل نمیشه که خوب و مفید باشه.
اگر موسیقی می تونست انسان رو به خدا نزدیک کنه و معارف و... به قلب انسان برسونه علمای ما هم بهش اهتمام داشتند. یا حداقل در یک روایت یا آیه ای توصیه به گوش کردن موسیقی داشتیم.
اما اونها بدون موسیقی و غنا تونستند مراتب سیر و سلوک الی الله رو طی کنند.
قرار نیست در انجام دادن کاری، حتماً یاد خدا بر ما وارد شود (اگرچه بسیاری از موسیقیها چنیناند و یاد خدا را پررنگتر میکنند):
در ورزش کردن، آیا کسی که دارد با حریف خود ورزش میکند، یاد خدا در دلش پرنگتر میشود؟
آیا در حل کردن مثلثات ریاضی، آنکسی که میخواهد آنها را حل کند، باید بر روی ریاضی تمرکز کند یا یاد خدا؟ آیا اینکار نیز از دیدگاه شما نارواست؟
و ...
اینها کارهایی شاخهای هستند که برای زندگی بهتر است باشند و هرکس دوست ندارد، اجباری در انجام آن نیست.
دوست عزیز، در فقه اسلامی هیچ کس حق ندارد از جانب خود راجع به عملی حکم حرام و حلال صادر کند.
در مورد ضرر و منفعت موسیقی در اول پست توضیح دادم.
در فقه اسلامی، تنها کسانی که دانش رجال را آموخته باشند میتوانند احادیث را در میان مردم بیان کنند و از آن نتیجه بگیرند؛ آیا شما، این دانش را آموختهاید که حدیث را در اینجا بیان میکنید؟
ما از سوی خود سخنی نگفتهایم و اگر هم گفته باشیم، دیدگاهمان را گفتهایم که دیدگاهی شخصی است و نه مرجعی.
در مورد زیان و سود موسیقی نیز، بسیاری سخن راندهاند و این بستگی به آنکسی دارد که موسیقی گوش میکند. یکی موسیقی را گوش میکند و پریشان میشود، یکی برعکس.
اگر غنا و آلات موسیقی فایده و اثر مثبتی داشت در سخنان بزرگان توصیه ای بهش می شد. هرچیزی که اشکالی نداشته باشه صرفاً "خوب و مفید" نیست.
قرار نیست تنها آنچیزهایی که مستقیم بدانها اشاره شده است، ملاک قرار گیرند زیرا چه بسیار چیزهایی که در آنزمان نبوده یا چندان زیاد نبوده است که بخواهد مورد توجه قرار گیرد؛ نام شیرخدا و امامان که بسیار مهم هم هستند، مستقیم در قرآن نیامده است؛ بلکه مفسران میگویند این آیهها اشاره بدانها دارد.
در مورد موسیقی نیز، همان است؛ آن آیهای که به پیامبر میگوید چیزهایی را که خدا بر تو حلال کرده، بر خود حرام نکن، بیانگر این است.
سلام عليكم
باتوجه به منحرف شدن بحث از حالت فقهي به بحث حديثي خواهشمندم دوستان صحت احاديث يا تاثيرات موسيقي را با كارشناسان حديث وراون شناس ادامه بدهيد.