جمع بندی درخواست توضیح پیرامون یک حدیث
تبهای اولیه
َبااين عبارت آمده:
صَاحِبُ الْكَشَّافِ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَه
بحارانوارج23 ص233
وعبارت من مات علي حب علي فانا كفيله الجنه ازپيامبر(ص) در مشارق الانوارص93آمده پس عبارت مورد سوال به اين عبارت صحيح است.
ومنظور ازشهيد داراي مقام شهادت است.
، و تفتح له أبواب الجنة الثمان، ألا و من أحبّ عليا و مات على حبّه صافحته الملائكة و زارته أرواح الأنبياء، ألا و من مات على حب علي فأنا كفيله الجنّة،
مشارق انوار ص93
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا تَزُولُ قَدَمَا عَبْدٍ يَوْمَ الْقِيَامَةِ حَتَّى يُسْأَلَ عَنْ أَرْبَعٍ عَنْ عُمُرِهِ فِيمَا أَفْنَاهُ وَ شَبَابِهِ فِيمَا أَبْلَاه وَ عَنْ مَالِهِ مِنْ أَيْنَ كَسَبَهُ وَ فِيمَا أَنْفَقَهُ وَ عَنْ حُبِّنَا أَهْلَ الْبَيْت
رسول خدا «ص» فرمود در روز قيامت بندهاى گام بر ندارد تا از چهار چيز پرسش شود از عمرش كه در چه گذرانده و از جوانىاش كه در چه بسر رسانده و از مالش كه از كجا آورده و از دوستى ما خانواده
امالي صدوق ص40
- و نيز سيوطى در" الدر المنثور" از ابن جرير از ابى الديلم چنين نقل مىكند: هنگامى كه على بن الحسين ع را به اسارت آوردند، و بر در دروازه دمشق نگهداشتند، مردى از اهل شام گفت: الحمد للَّه الذى قتلكم و استاصلكم!:
" خدا را شكر كه شما را كشت، و ريشه كن ساخت! على بن الحسين ع فرمود: آيا قرآن را خواندهاى؟ گفت آرى، فرمود:
سورههاى حاميم را خواندهاى، عرض كرد نه، فرمود آيا اين آيه را نخواندهاى قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِلَّا الْمَوَدَّةَ فِي الْقُرْبى؟! گفت: آيا شما همانها هستيد كه در اين آيه اشاره شده؟ فرمود: آرى
-" زمخشرى" در" كشاف" حديثى نقل كرده كه فخر رازى و قرطبى نيز در تفسيرشان از او اقتباس كردهاند: حديث مزبور به وضوح مقام آل محمد ص و اهميت حب آنها را بيان مىدارد، مىگويد: رسول خدا ص فرمود:
من مات على حب آل محمد مات شهيدا.
الا و من مات على حب آل محمد (ص) مغفورا له.
الا و من مات على حب آل محمد مات تائبا.
الا و من مات على حب آل محمد مات مؤمنا مستكمل الايمان.
الا و من مات على حب آل محمد بشره ملك الموت بالجنة ثم منكر و نكير.
الا و من مات على حب آل محمد يزف الى الجنة كما تزف العروس الى بيت زوجها.
الا و من مات على حب آل محمد فتح له فى قبره بابان الى الجنة.
الا و من مات على حب آل محمد جعل اللَّه قبره مزار ملائكة الرحمة.
الا و من مات على حب آل محمد مات على السنة و الجماعة.
الا و من مات على بغض آل محمد جاء يوم القيامه مكتوب بين عينيه آيس من رحمة اللَّه الا و من مات على بغض آل محمد مات كافرا.
الا و من مات على بغض آل محمد لم يشم رائحة الجنة:
" هر كس با محبت آل محمد بميرد شهيد از دنيا رفته".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود بخشوده است".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود با توبه از دنيا رفته".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود مؤمن كامل الايمان از دنيا رفته".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود فرشته مرگ او را بشارت به بهشت مىدهد، و سپس منكر و نكير (فرشتگان مامور سؤال در برزخ) به او بشارت دهند".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود او را با احترام به سوى بهشت مىبرند آن چنان كه عروس به خانه داماد".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود در قبر او دو در به سوى بهشت گشوده مىشود".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود قبر او را زيارتگاه فرشتگان رحمت قرار مىدهد".
" آگاه باشيد هر كس با محبت آل محمد ص از دنيا رود بر سنت و جماعت اسلام از دنيا رفته".
" آگاه باشيد هر كس با عداوت آل محمد ص از دنيا رود روز قيامت در حالى وارد عرصه محشر مىشود كه در پيشانى او نوشته شده: مايوس از رحمت خدا"!" آگاه باشيد هر كس با بغض آل محمد ص از دنيا برود كافر از دنيا رفته"
" آگاه باشيد هر كس با عداوت آل محمد ص از دنيا برود بوى بهشت را استشمام نخواهد كرد"
جالب اينكه فخر رازى بعد از ذكر اين حديث شريف كه صاحب كشاف آن را به صورت ارسال مسلم ذكر كرده است مىافزايد:
آل محمد ص كسانى هستند كه بازگشت امرشان به او است، كسانى كه ارتباطشان محكمتر و كاملتر باشد" آل" محسوب مىشوند، و شك نيست كه فاطمه و على و حسن و حسين محكمترين پيوند را با رسول خدا داشتند، و اين از مسلمات و مستفاد از احاديث متواتر است، بنا بر اين لازم است كه آنها را" آل پيامبر" ص بدانيم.
تفسيرنمونه ج 20ص438
محبت همراه باعمل كردن باخوبيها:
قُلْ إِنْ كُنْتُمْ تُحِبُّونَ اللَّهَ فَاتَّبِعُوني يُحْبِبْكُمُ اللَّهُ وَ يَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحيمٌ (31آل عمران )
بگو: اگر خدا را دوست مىداريد از من پيروى كنيد تا او نيز شما را دوست بدارد و گناهانتان را بيامرزد، كه آمرزنده و مهربان است
با عرض سلام و خسته نباشید میخواستم ببینم این حدیث که میگویدمن مات علی حب علی مات شهیداشخص واقعا شهید حساب میشود ؟
سلام
شهید مبالغه در شهود است و چون این شهود مبالغه آمیز به هنگام مرگ نسبت داده شده است شاید معنایش شهود حقانی ولایت امیر مومنان علی علیه الصلاه و السلام است چیزی که دشمنان و منکران او از آن در هنگام مرگ بی بهره اند البته این شهود حقانی چیزی غیر از آن مشاهده ای است که طبق برخی احادیث نصیب همگان است . خدا بهتر می داند.
والله الموفق
سلام
به نظر من یعنی مقام او به اندازه شهید اسن ولی فکر نکنم درجاتی که به شهید در راه خدا اطلاق پیدا میکند شامل حال او شود و تفاوتی بین آندو وجود دارد:Gol:
اللهم الرزقنا شهاده فی سبیلک
عَنِ ابْنِ عُمَرَ قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً قَبِلَ اللَّهُ تَعَالَى مِنْهُ صَلَاتَهُ وَ صِيَامَهُ وَ قِيَامَهُ وَ اسْتَجَابَ دُعَاءَهُ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ عَلِيّاً أَعْطَاهُ اللَّهُ بِكُلِّ عِرْقٍ فِي بَدَنِهِ مَدِينَةً فِي الْجَنَّةِ أَلَا وَ مَنْ أَحَبَّ آلَ مُحَمَّدٍ أَمِنَ مِنَ الْحِسَابِ وَ الْمِيزَانِ وَ الصِّرَاطِ أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ فَأَنَا كَفِيلُهُ بِالْجَنَّةِ مَعَ الْأَنْبِيَاءِ ع أَلَا وَ مَنْ أَبْغَضَ آلَ مُحَمَّدٍ جَاءَ يَوْمَ الْقِيَامَةِ مَكْتُوباً بَيْنَ عَيْنَيْهِ آيِسٌ مِنْ رَحْمَةِ اللَّه
از ابن عمر روايت شده كه رسول خدا فرمود: هر كس على را دوست دارد خداى تعالى از آن كس نماز و روزه و شبزندهدارى و دعا و نيايش او را مىپذيرد آگاه باشيد هر كس كه على را دوست دارد خداوند بشمارهى هر رگى كه در بدنش باشد شهرى در بهشت باو مىبخشد و هر كس آل محمّد را دوست داشته باشد از حساب، ميزان، صراط در امانست و هر كس بدوستى آل محمّد بميرد من ضمانت ميكنم كه با پيامبران وارد بهشت شود و هر كس دشمن آل محمّد باشد روز رستاخيز مىآيد و ميان دو چشمش نوشته شده كه نااميد از رحمت خداست.
ارشاد القلوب-ترجمه رضايى، ج2، ص: 57
(جمع بندی جواب)
حدیث َبااين عبارت آمده:
صَاحِبُ الْكَشَّافِ عَنِ النَّبِيِّ ص أَنَّهُ قَالَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ شَهِيداً أَلَا وَ مَنْ مَاتَ عَلَى حُبِّ آلِ مُحَمَّدٍ مَاتَ مَغْفُوراً لَه
بحارانوارج23 ص233
وعبارت من مات علي حب علي فانا كفيله الجنه ازپيامبر(ص) در مشارق الانوارص93آمده پس عبارت مورد سوال به اين عبارت صحيح است.
ومنظور ازشهيد میتی است که، داراي مقام شهادت است وبرای او اجر شهید است.