پای سخنان امیر المومنین علی علیه السلام

تب‌های اولیه

662 پستها / 0 جدید
آخرین ارسال

ادامه ی خطبه ی 176 نهج البلاغه

زیرا هنگامی که مومن بخواهد سخنی بگوید ،

نخست درباره ی آن در نفس ( و شخصیت ) خود می اندیشد ،

اگر خیر و صلاح باشد ، آن را آشکار می کند

و اگر شر و فسادی در آنباشد آن سخن را می پوشاند .

قطعی است که شخص منافق هر چه به زبانش آید بدون

اینکه بداند به نفع او یا به ضرر اوست آن را ابراز می کند .


امام على سلام الله علیه •

قُولُوا الخَيرَ تُعرَفُوا بِهِ وَاعمَلُوا الخَيرَ تَكُونُوا مِن أهلِهِ؛
سخن نيک بگوييد تا بدان شناخته شويد و كار نيک كنيد تا از نيكوكاران شويد.

خیر و برکت از نگاه قرآن و حدیث: ح 85

• امام على سلام الله علیه •

إِنَّ خِيارَكُمُ الَّذينَ إذا نُظِرَ إلَيهِم ذُكِرَ اللّه ُ ، وشِرارُكُمُ المَشّاؤونَ بِالنَّميمَةِ ، المُفَرِّقونَ بَينَ الأَحِبَّةِ ، المُبتَغونَ لِلبُرَآءِ المَعايِبَ
بهترين شما ، كسانى هستند كه ديدن آنها خدا را به ياد مى آورد ، و بدترينتان ، سخن چينان اند ؛ آنان كه ميان دوستان ، جدايى مى افكنند و براى بى گناهان ، عيب مى تراشند .

نهج الذکر: ح 130

امام على سلام الله علیه
اَلتَّوَكُّلُ عَلَى اللَّهِ نَجاةٌ مِن كُلِّ سُوءٍ، وحِرزٌ مِن كُلِّ عَدُوٍّ؛

توكّل بر خداوند، مايه نجات از هر بدى و محفوظ ماندن از هر دشمنى است.

دانش‌ نامۀ عقاید اسلامی: ح 6597

ادامه ی خطبه ی 176 نهج البلاغه



رسول خدا ( صلی الله علیه و اله و سلم ) فرمودند :

( ایمان هیچ بنده ای تکمیل نمی شود مگر اینکه قلب او در مسیر حق

استقامت داشته باشد و قلب او از استقامت محروم است

تا زبانش در مسیر حق استوار گردد ) .

ادامه ی خطبه ی 176 نهج البلاغه



هر کس از شما بتواند به دیدار خداوند متعال نائل گردد .

با دستی پاک از خون های

مسلمانان و اموال آنان

و با زبانی سالم از اهانت به نوامیس آنان ،

به سوی

چنین دیدار حرکت نماید .

[="blue"] نرم‏خويى زمينه دوستى[/]

[="seagreen"]من لان عوده كثفت أغصانه.[/]

[="navy"]كسى كه درخت وجودش، چوب نرم باشد، شاخه‏هاى انبوه و فراوان، از آن سر مى‏زند.

[/][="green"]


امام عليه‏السلام، در اين كلام نغز و پرمعنى، انسان را به درخت تشبيه فرموده است، و دوستان انسان را، مانند شاخه‏هاى درخت دانسته است. در ميان درختان، آن درختى كه جنس چوبش، نرم‏تر باشد، شاخه‏هاى بيشترى از آن سر ميزند. و درختى كه پرشاخه‏تر است، اولا سايه گسترده‏ترى دارد كه عده بيشترى ميتوانند در آن بياسايند، ثانيا ميوه‏هاى بيشترى ميدهد كه باز، ديگران، فايده بيشترى از آن مى‏برند. در نتيجه، چنين درختى، از توجه و مراقبت بيشترى هم برخوردار خواهد شد، و بيشتر به آن رسيدگى خواهند كرد. انسان نيز، اگر درخت و جودش نرم باشد، يعنى اگر نرمخوى و خوش‏اخلاق و مهربان و گشاده رو باشد، شاخه‏هاى بيشترى خواهد داشت، يعنى دوستان بيشترى گرد او جمع خواهند شد. در نتيجه هم دوستانش از او محبت خواهند ديد و هم خود او از توجه و محبت عده بيشترى برخوردار خواهد شد.[/]

منبع
كتاب: پندهاى كوتاه از نهج ‏البلاغه
نويسنده : هئيت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه

[="blue"]فروتنى توانگران و سرافرازى تهيدستان[/]

[="seagreen"]حضرت مي فرمايد:
[/]
[="seagreen"]

ما احسن تواضع الاغنياء للفقراء طلبا لما عند الله! و أحسن منه تيه الفقراء على الاغنياء اتكالا على الله.
[/]
[="seagreen"]
[="royalblue"]چه زيباست فروتنى توانگران، در برابر مستمندان، بخاطر رضاى خدا، و چه زيباتر است سرفرازى و بى اعتنائى تهيدستان، در برابر ثروتمندان، بخاطر اعتماد و توكل بر خدا.[/]
[/]
[="Green"]
شرح:

در اسلام، ثروت يا فقر، هيچكدام ملاك ارزش و برترى نيست. يعنى مسلمانى كه اخلاق اسلامى و ايمان راستين دارد، براى ثروتمندان بيش از لياقتش، و براى فقير كمتر از شايستگى‏اش، ارزش و احترام قائل نمى‏شود. زيرا خداوند فرموده است: ارزش انسان، به تقوى است. يعنى هر كسى بيشتر تقوى داشته باشد، ارزشمندتر است.
با اين حال، متأسفانه بعضى از افراد هستند كه اين اخلاق اسلامى در آنها ضعيف است. اينگونه افراد، اگر ثروتمند باشد، بخاطر ثروت خود. گردن فرازى مى‏كنند، نسبت بفقراء اعتنائى نشان نمى‏دهند. و گاهى حتى حاضر نمى‏شوند با شخص فقير، همنشين و همصحبت شوند، و اگر به مجلسى بروند، حاضر نميشوند با فقراء، بر سر يك سفره بنشينند.
از سوى ديگر، شخصى كه از لحاظ اخلاق اسلامى ضعيف است، اگر فقير باشد، عزت نفس خود را از دست ميدهد، و در برابر ثروتمندان، به تعظيم و كرنش و تملق مى‏پردازد.
حضرت اميرالمؤمنين (ع) در همين مورد مى‏فرمايند: اگر شخصى ثروتمند، در برابر فقراء بجاى گردن فرازى و بى‏اعتنائى، از خود تواضع و فروتنى نشان دهد، تا رضايت خداوند را بدست آورد، كار نيكو و زيبائى كرده است. چون ثروت و احترام واقعى، پاداشى است كه نزد خداوند وجود دارد.
ولى از آن زيباتر و نيكوتر، آن است كه شخصى فقير، در برابر ثروتمندان، تعظيم و كرنش، مخصوص خداوند متعال است، و كسى كه به خدا، توكل و اعتماد داشته باشد. همه خواستهايش را از او مى‏خواهد. پس چنين كسى احتياجى ندارد كه براى جلب محبت و نظر ثروتمندان، و به اميد اينكه آنها نياز او را بر طرف كنند، در برابرشان، كوچكى و افتادگى نشان دهد.
[/]
منبع
كتاب: پندهاى كوتاه از نهج ‏البلاغه
نويسنده : هئيت تحريريه بنياد نهج ‏البلاغه

به نام خدا

امام علی در نامه خود به حارث همدانی چنین نوشت:
توجه داشته باش كه بهترین مؤمنین كسانی هستند كه بیشتر از دیگران از شخص خود، بستگان و مال خویش را در راه خدا پیشكش كنند و هر چه پیش از خود برای قیامت از كارهای خیر بفرستی برایت ذخیره می گردد و هر چه از مال و ثروت برای وارث بگذاری سودش برای دیگران است.

بحارالانوار،ج75،ص71


به نام دوست

تو را سفارش مى‏كنم به مداراى با مردم و احترام به علما و گذشت از لغزش برادران (دينى)؛ چرا كه سرور اولين و آخرين، تو را چنين ادب آموخته و فرموده است : «گذشت كن از كسى كه به تو ظلم كرده ، رابطه برقرار كن با كسى كه با تو قطع رابطه كرده و عطا كن به كسى كه از تو دريغ نموده است».

اعلام الدين، ص 96

به نام خدا

علی علیه السلام:

بزرگوار، نيكوكارى هاى خود را بدهى به گردن خود مى داند كه بايد بپردازد
و فرومايه، احسان هاى گذشته خود را بدهى به گردن ديگران مى داند كه بايد پس بگيرد.

غررالحكم، ح 2031 و 2032

به نام خدا

بدان ای حسین جان هرکه مشغول به اصلاح عیوب خود گشت از تجسس در عیوب دیگران دل برید و هرکه جامه تقوی الهی را نپوشد جامه ای او را پس از مرگ نپوشاند و هرکه به قسمت الهی راضی شد غم نخورد به آنچه از دستش رفته و هرکه چاهی برای برادرش بکند خود در آن فرو شود.

تحف العقول صفحه84

به نام خدا

امام علی علیه السلام در سفارش خود به امام حسین (ع) :

پسرم هیچ نافرمانی را از در خانه خدا نا امید مکن چه بسیار دلداده به گناه که عاقبت به خیر شده و چه بسیار شخص خوش کرداری که در پایان عمر عاقبت به شر گشته و به دوزخ رفته.

تحف العقول صفحه 86

به نام خدا

گذشته گذشت، و آینده روشن نیست، باید در این میان امروز را غنیمت دانست!

به نام خدا

راستگو با راستگويى خود، سه چيز را به دست مى‏آورد: اعتماد، محبت و شكوه (در دل‏ها).

غررالحكم، ج 6، ص 480، ح 11038

به نام خدا

برتری مردم بر یکدیگر به دانشها وخرد هاست٬ نه به ثروتها وتبارها.

شرح غرر الحکم۶ ⁄۴٧٢


به نام خدا

ارزش هر كس به اندازه خوبى هاى اوست.

امالى صدوق، ص 117

به نام خدا

از جمله حقوق واجبی که خدا بر بندگان خود قرار داده است نصیحت و خیرخواهی تا حد توان٬ و همکاری در جهت بر پایی حق٬ در میان آنان است.

نهج البلاغه خطبه ٢١۶

به نام خدا

خدای رحمت کند آن کس را که حقی را زنده کند و باطلی را از میان بردارد٬ ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد.

منبع : شرح غررالحکم ۴/۴۵

به نام خدا

خدای رحمت کند آن کس را که حقی را زنده کند و باطلی را از میان بردارد٬ ستمی را نابود کند و عدالت را بر پا دارد.



منبع : شرح غررالحکم ۴/۴۵

مولا علی (ع) فرموده اند : چه بسا لذت کوتاه و شهوت زود گذری که غصه های درازی به دنبال می آورد و اندوه فراوانی در بر دارد. الحدیث جلد1 صفحه 253

به نام خدا

در راه خدا با دستتان جهاد کنید٬ اگر نتوانستید به وسیله ی زبان و گفتار جهاد کنید٬ و اگر قدرت و توان نداشتید پس با دلهایتان جهاد کنید.

منبع : البحار ١٠٠/۴٩

به نام خدا

غایت و هدف نهائی دین٬ امر به معروف و نهی از منکر و اجرای حدود [الهی] است.

منبع : شرح غررالحکم ۴/۴۵

به نام یکتای هستی بخش

آنان که وقتشان پایان یافته خواستار مهلتند ، و آنان که مهلت دارند کوتاهى مى ورزند!

حکمت 285

به نام خدا

مومن در مقام داوری ستم نمی کند، و در آنچه می داند ظلم نمی نماید، ایمان به خدا ارده اش را آنچنان نیرومند نموده که گوئی روانش از سنگ سخت محکمتر است، حجب و حیا ایمانی شهوتش را مهار نموده و راه سرکشی و تجاوز را بر او بسته است، مودت و محبت روحانی بر حسدش غلبه کرده و به کسی رشک نمی برد خصلت عفو و اغماض اخلاقی حسن و کینه توزی وانتقام جویی را در مرامش خاموش نموده است.

الحدیث جلد 3 صفحه 163

به نام خدا

نيكى كردن ، سرشت و غريزه نيكان است و بدى كردن سرشت بد كاران.


غررالحکم ، باب احسان

به نام خدا

بهترين فضيلت ‏ها احسان به كسى است كه (نسبت به شما) بدى كرده

غررالحکم ، باب احسان

به نام آگاه به همه اسرار

نيكو كار كسى است كه احسانش فرا گير باشد و به همه مردم احسان كند.

غررالحکم ، باب احسان

به نام خدا

برادر تو آن کسی است که گاه سختی تنهایت نگذارد و به هنگام گناه از تو غافل نشود و هرگاه از او چیزی پرسی فریبت ندهد

به نام دوست

قرار ده پاداش نعمتى را كه خدا به تو داده ، احسان به كسى كه به تو بدى كرده است.

غررالحکم ، باب احسان

به نام خدا

آن كس كه گمان خود را نيكو نسازد (و بدبين باشد) از هر كسى وحشت مى كند.

غررالحكم، ج5، ص442، ح9084

به نام خدا

كارهاى نيكوكارانه را غنيمت شمار و عهد و پيمان هاى برادران دينى را رعايت كن.

غررالحکم ، باب احسان

امام علی (ع) :

هرکس گناهان کوچک را خرد شمارد خیرسرانه به گناهان بزرگ می افتد


مولای متقیان علی علیه السلام می فرمایند :

کسی که نهان و آشکار٬ و کردار وگفتارش تفاوتی نکند٬ به راستی امانتش را ادا و عبادتش را خالص کرده است

منبع : نهج البلاغه فیض الاسلام٬ص٨٨۴ ٬نامه ٢۶.

به نام خدا

كار كنيد و آن را به پايانش رسانيد و در آن پايداري كنيد؛‌ آن گاه شكيبايي ورزيد و پارسا باشيد. همانا شما را پاياني است؛ پس، خود را به آن پايان (بهشت) رسانيد.

نهج‌البلاغه: خطبه 176


به نام خدا

در كار پيگير باشيد، زيرا خداوند براي كار مؤمنان پاياني جز مرگ قرار نداده است.

مستدرك الوسائل: 177/130/1

به نام خدا

هرگاه از كاري ترسيدي، خود را بـه كام آن بينداز. زيرا ترس شديد از آن كار، دشوارتر و زيان‌بارتر از اقدام به آن كار است.




غررالحكم: 8955

امیر مومنان علی عليه السلام می فرمایند:

الايمان ان توثر الصدق حيث يضرك علي الكذب حيث ينفعك و الا يكون في حديثك فضل عن عملك ( علمك ) و ان تتقي الله في حديث غيرك


نشانه ي ايمان آن است كه:

راست گويي آنگاه كه تو را زيان رساند

و دروغ نگويي آنگاه كه تو را سود رساند

و سخن نگويي بيش از علمت

و چون درباره ديگران سخن گويي از خدا بترسي.


حكمت 457 نهج البلاغه/ نسخه مرحوم دشتي



وَ قَالَ [علیه السلام] خِیَارُ خِصَالِ النِّسَاءِ شِرَارُ خِصَالِ الرِّجَالِ الزَّهْوُ وَ الْجُبْنُ وَ الْبُخْلُ فَإِذَا کَانَتِ الْمَرْاَهُ مَزْهُوَّهً لَمْ تُمَکِّنْ مِنْ نَفْسِهَا وَ إِذَا کَانَتْ بَخِیلَهً حَفِظَتْ مَالَهَا وَ مَالَ بَعْلِهَا وَ إِذَا کَانَتْ جَبَانَهً فَرِقَتْ مِنْ کُلِّ شَیْ‏ءٍ یَعْرِضُ لَهَا



.

و درود خدا بر او ، فرمود : برخی از نیکوترین خلق و خوی زنان، زشت ترین اخلاقی مردان است، مانند تکبر ، ترس ، بخل : هرگاه زنی متکبر باشد، بیگانه را به حریم خود راه نمی دهد ، و اگر بخیل باشد اموال خود و شوهرش را حفظ می کند، و چون ترسان باشد از هر چیزی که به آبروی او زیان رساند فاصله می گیرد.


حکمت 234 نهج البلاغه





قَال َ[عليه السلام] كُنْ فِى الْفِتْنَةِ كَابْنِ اللَّبُونِ لَا ظَهْرٌ فَيُرْكَبَ وَ لَا ضَرْعٌ فَيُحْلَبَ.








درود خدا بر او ، فرمود:

در فتنه ها چونان شتر دو ساله باش،

نه پشتى دارد كه سوارى دهد و نه پستانى تا او را بدوشند.



حکمت 1 نهج البلاغه





وَ قَالَ [عليه السلام] أَزْرَى بِنَفْسِهِ مَنِ اسْتَشْعَرَ الطَّمَعَ وَ رَضِيَ بِالذُّلِّ مَنْ كَشَفَ عَنْ ضُرِّهِ وَ هَانَتْ عَلَيْهِ نَفْسُهُ مَنْ أَمَّرَ عَلَيْهَا لِسَانَهُ .



و درود خدا بر او، فرمود : آن كه جان را با طمع ورزى بپوشاند خود را پُست كرده ، و آن كه راز سختى هاى خود را آشكار سازد خود را خوار كرده ، و آن كه زبان را بر خود حاكم كند خود را بى ارزش كرده است.



حکمت 2 نهج البلاغه


وَ قَالَ [عليه السلام] خَالِطُوا النَّاسَ مُخَالَطَةً إِنْ مِتُّمْ مَعَهَا بَكَوْا عَلَيْكُمْ وَ إِنْ عِشْتُمْ حَنُّوا إِلَيْكُمْ .









و درود خدا بر او ، فرمود : با مردم آن گونه معاشرت كنيد ، كه اگر مْرديد بر شما اشك ريزند، و اگر زنده مانديد ، با اشتياق سوى شما آيند.

ضمانت بهشت‏

امير المؤمنين عليه السلام فرمود: براى شش گروه، بهشت را ضمانت مى‏كنم:
1- شخصى كه براى صدقه دادن از خانه خارج مى‏شود و در اين هنگام مرگش فرا مى‏رسد.
2- كسى كه براى عيادت بيمار از خانه بيرون مى‏آيد و فوت مى‏كند.
3- شخصى كه براى جهاد در راه خدا از خانه خارج مى‏شود و به شهادت مى‏رسد.
4- كسى كه براى انجام حج خانه خدا بيرون مى‏آيد و ملك الموت جانش را مى‏ستاند.
5- آن كس كه براى بجا آوردن نماز جمعه از منزل خارج مى‏شود و مى‏ميرد.
6- كسى كه براى تشييع جنازه مسلمانى از خانه خارج شده و فوت مى‏كند

(براى تمامى ايشان، بهشت را ضمانت مى‏كنم). گلچين صدوق، ج‏1، ص: 130

به نام خدا

اگر گرفتار كند شما را خدا به مصيبتى پس صبر كنيد، زيرا كه صبر و شكيبائى ثواب مصيبت را مضاعف كند و بى‏ صبرى و ناشكيبائى ثواب آن را كم و ناقص كند و بسا باشد كه بالكل زايل و باطل گرداند

غررالحکم و دررالکلم

باسمه تعالی
باسلام:
قال امیرالمومنین علیه السلام:
ما المجاهد الشهید فی سبیل الله باعظم اجرا ممن قدر فعفّ لکاد العفیف ان یکون ملکا من الملائکة
آنکه در راه خدا پیکار می کند وبه شهادت می رسد اجرش بیشتر از کسی نیست که قدرت بر آلوده شدن دارد ،اما عفت وپاکدامنی می ورزد،قطعا مقام این شخص عفیف ،نزدیک به مقام فرشتگان است(1
پی نوشت:
1-بحار الانوار ج 74 ص 384

به نام خدا

اگر بدهيد مالهاى خود را در راه خدا پس بدرستى كه خدا شتابان خلف است
يعنى عوض و جانشين آنچه را بذل نمائيد بزودى و شتاب بشما رساند .

غررالحکم و دررالکلم

بسمه تعالی

قَالَ أَمِيرُ الْمُؤْمِنِينَ عَلِيٌّ علیه السلام: الْأَرْوَاحُ جُنُودٌ مُجَنَّدَةٌ فَمَا تَعَارَفَ مِنْهَا ائْتَلَفَ وَ مَا تَنَاكَرَ مِنْهَا اخْتَلَف‏.

امير المؤمنين علىّ (عليه السّلام) فرموده: جان‏ها لشكرهائى هستند فراگشته و گرد آمده پس آنچه از آنها يك ديگر را شناخته (با هم سنخيّت داشته و هم بنياد و پايه بوده‏اند) ائتلاف و انس و خوى داشته و سازگار است، و آنچه از آنها يك ديگر را ناشناخته اختلاف داشته و ناسازگار است.(1)

پی نوشت:
1-بحار الانوار -علامه مجلسی-جلد 2-ص265

باسمه تعالی
با سلام:
قال امیرالمومنین علیه السلام:
خَطَرُ الدنیا یسیر و حاصلها حقیر و بهجتها زور وَ مواهبها غرور(1)

قدر دنیا اندک ،و حاصل ان حقیر و پست و شادمانیش باطل و بخششهای آن فریب خواهد بود
پی نوشت:
1- غرر الحکم ص 501

به نام خدا

خداى سبحان امر نكرده شما را مگر بچيز نيكوئى، و نهى نكرده شما را مگر از چيز زشتى

غررالحکم و دررالکلم

استاد;309323 نوشت:

به نام خدا

سلام علیکم جناب استاد

تفسیر سخنی رو که از امام فرمودید بیان میکنید؟ یا زمان و مکان بیان این سخن رو؟

با تشکر
در پناه حق:Sham: