روزی معنوی چیست؟ ........ راههای افزایش روزی معنوی
تبهای اولیه
با سلام
به نظرم روزی معنوی همون توفیق بندگی و اطاعت حق تعالی و آراستگی به فضیلت های مختلف اخلاقیه ، برای افزایش کیفی و کمی روزی معنوی هم باید دعا کرد و حق همین روزی فعلی رو هم که داریم ادا کنیم (از حمد و سپاس حق تعالی گرفته تا انفاق اون و ...) ، در دعا هم بهتره حق تعالی رو با اسمی متناسب با مضمون اون دعا بخونید (مثلا بعد از صلوات و حمد و ثنا و استغفار با اسمایی مثل رحمن ، رحیم ، رزاق ،فتاح ،وهاب و ...) ، برای اجابت این دعا هم از جمله باید از کارای لغو کم کرد و یه برنامه ریزی مناسب کرد(البته این مسئله مسئله ی خودمم هست! ،وقتی دعا می کنید ما رو هم از دعای خیر بی نصیب نذارید)
روزی معنوی چیست؟ ........ راههای افزایش روزی معنوی کدام است؟
استفاده می کنیم از محضر آیت الله جوادی آملی:
حضرت امام صادق (ع)در ذیل آیه کریمه «فلینظر الانسان الی طعامه » (1) ، فرمودند: منظور از این طعام «علم » است، یعنی انسان باید نگاه کند که علم خود را از چه کسی می گیرد (2) .
پس طعام «علم » است و علم همان روزی معنوی است، و مطعم و معلم حقیقی اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام هستند، چنان که از حضرت امام کاظم (ع)رسیده است که حضرت علی (ع) را «امیرالمؤمنین » می گفتند، چون به انسان طعام «میره » می دهد: «لم سمی امیرالمؤمنین امیر المؤمنین؟ قال علیه السلام: لانه یمیرهم (المؤمنین) العلم » . (3)
اگر ظاهر «امیر» این است که به انسان «امر» می کند، ولی باطن آن طبق بیان امام هفتم این است که به متفکران، طعام «میره » می دهد .
بیان قرآن کریم است که انبیا علیهم السلام عموما و شعیب (ص)خصوصا، «نبوت » را رزق می دانند: «و رزقنی منه رزقا حسنا» (4) و اولیا «ولایت » را و علما «علم » را رزق می دانند .
لذا رزق، توسعه داشته و اختصاصی به ارزاق طبیعی نظیر نان و میوه و . . . نخواهد داشت .
علوم هم دو قسم است: بعضی از دانش ها با دسترنج مدرسه و تلاش و کوشش نصیب انسان می شود
و بعضی از علوم از بالا به انسان افاضه می شود: «دولت آن است که بی خون دل آید به کنار» .
اگر کسی به درستی به دین عمل کند، هم علوم سمایی (آسمانی) از راه الهامها نصیب او می شود که: «العلم نور یقذفه الله فی قلب من یشاء» (5) ، هم از راه کسب، که علم ارجل نام دارد، نظیر سیر و سلوک. (6)
پی نوشت ها:
1) «پس انسان باید به غذای خود بنگرد» سوره عبس، آیه 24.
2) محمدباقر مجلسی، بحار الانوار، ج 2، ص 96.
3) همان، ج 37، ص 293، ح 7.
4) سوره هود، آیه 88.
5) بحار الانوار، ج 1، ص 225.
6) عبد الله جوادی آملی، بنیان مرصوص، ص 82.
با سلام
البته حکمت و معرفت یکی از مصادیق روشن رزق معنویه ، ولی به نظرم بهتره که روزی رو عامتر بگیریم و اونو به علم و معرفت تخصیص نزنیم ، این کار با کاربرد عرفی این اصطلاح هم هماهنگ تره ، البته احتمالا جناب طاها هم اصراری به این تخصیص ندارن...