گناهانی که باعث عذاب ابدی می شوند

4 گناه نحس که خداوند سخت می‌بخشد

آيات قرآن مجيد درباره عذاب ابدى به چندين گروه اشاره كرده است:
1- كفر: «آن كسانى كه كافر شدند و به عقيده كفر مردند البته بر آن گروه است لعنت خدا و ملائكه و تمام مردمان»[1].
2- ستمگرى: «آنان را كه كافر و ستمگر شدند هيچ‏گاه خدا نخواهد آمرزيد و به راهى هدايت ننمايد و گرچه راه جهنم كه تا ابد در آن خواهند زيست و اين براى خدا آسان است»[2].
3- نفاق: «خدا مرد و زن از منافقان و كافران را وعده آتش دوزخ و خلود در آن داده. همان دوزخ كيفر آنها كافى است و خدا آنها را لعن كرده و به عذاب ابد مى‏افكند»[3].
4- تكبر: «پس از هر در به دوزخ داخل شويد كه در آنجا هميشه معذب خواهيد بود و جايگاه متكبران كه دوزخ است بسيار بد منزلگاهى است»[4].
5- تكذيب آيات خدا: «و آنان كه آيات ما را تكذيب كردند، آنها اهل آتش دوزخ و در آن مخلدند و آن جا بسيار بد منزلگاهى است»[5].
6- قتل عمد: «هر كس مؤمنى را به عمد بكشد مجازات او آتش جهنم است كه در آن جاويد معذب خواهد بود. خدا بر او خشم و لعن كند و عذابى بسيار شديد مهيا سازد»[6].
7- تجاوز از حدود الهى: «هر كه نافرمانى از خدا و رسول كند و تجاوز از حدود الهى نمايد او را به آتشى در افكند كه هميشه در آن معذب است و همواره در عذاب ذلت و خوارى خواهد بود»[7].
8- دشمنى با خدا و رسول: «آيا نمى‏دانند كه هر كس با خدا و رسولش به دشمنى برخيزد آتش دوزخ كيفر دائمى او است و اين به حقيقت ذلّت و خوارى بزرگ است»[8].
9- احاطه بدكردارى: «آرى، هر كس اعمالى زشت اندوخت و كردار بد به او احاطه نمود، چنين كس اهل دوزخ است و در آن آتش به عذاب جاويد گرفتار خواهد بود»[9].
10- رباخوارى: «خداوند تجارت را حلال كرده و ربا را حرام. هر كس پس از آن كه پند و اندرز كتاب خدا بدو رسيد از اين عمل (ربا خوردن) دست كشد، خدا از گذشته او در گذرد و عاقبت كار او با خداى مهربان باشد و كسانى كه از اين كار دست نكشند آنان اهل جهنم‏اند و در آن جاويد معذب خواهند بود»[10].
11- دوستى و همكارى با دشمنان اسلام: «با آن كه اهل كتاب مدعى ايمانند، باز بسيارى از آنها را خواهى ديد كه با كافران (بت‏پرست و منكران) دوستى مى‏كنند و ذخيره‏اى كه براى خود پيش مى‏فرستند و آن غضب خدا است بسيار بد ذخيره‏اى است و براى آنها در دوزخ عذاب جاويد خواهد بود»[11].
12- شرك: «مشركان را نرسد كه مساجد خدا را تعمير كنند در صورتى كه به كفر خود شهادت مى‏دهند، خدا اعمالشان را نابود خواهد گردانيد و در آتش دوزخ آنها جاويد و معذب خواهند بود»[12].
13- گناه پيشگى: «كسانى كه مرتكب اعمال بد شدند به قدر همان اعمال مجازات شوند و به خوارى و رسوايى در افتند و ايمنى از عذاب خدا نيابند، گويى روى سياه آنها قطعه‏اى از شب ظلمانى است. آنان اهل آتش دوزخ و در آن هميشه معذب‏اند»[13].

[1] - بقره، آيه 161.

[2] - نساء، آيه 168.

[3] - توبه، آيه 68.

[4] - نحل، آيه 29 .

[5] - تغابن، آيه 10.

[6] - نساء، آيه 93.

[7] - نساء، آيه 14.

[8] - توبه، آيه 63.

[9] - بقره، آيه 81.

[10] - بقره، آيه 275.

[11] - مائده، آيه 80.

[12] - توبه، آيه 17.

[13] - يونس، آيه 27.