کیفیت نزول

تنزل قرآن به صورت تجلی است یا تجافی؟

باسمه تعالی
تنزل اشیاء از مکان یا مکانت بالا بر دو گونه است: یکی به نحو تجلی و دیگری به گونه تجافی. تنزل اشیای مادی و جسمانی، مانند باران و سایر نزولات جوی از فضای بالا، نه از مخزن غیب، به صورت تجافی است به این معنا که با فرود آمدن آن، جایگاه پیشین آن تهی(اجوف) می شود و آن شیء دیگر در بالا نیست.

اما تنزل قرآن، به نحو تجلی است به این معنا که با فرود آمدن، هرگز موطن اصلی خود را در عالم بالا رها و آن را تهی نمی کند، بلکه حقیقت آن همواره در موطن خود موجود است، لیکن جلوه و رقیقه ی آن نیز در مراحل نازلتر تحقق می یابد.

قرآن کریم حقیقتی گسترده است که مرتبه ی برین آن از دسترس انسانها ی عادی خارج و در مکانتی والا و بلند موجود است و مرتبه نازله آن به صورت لفظ و مفهوم در آمده است، تا قابل گفتن، شنیدن و نوشتن و خواندن و انتقال ذهنی باشد.
«انا جعلناه قرانا عربیا لعلکم تعقلون و انه فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم» سوره زخرف 3و4
برگرفته از تفسیر تسنیم