نشانه های عقاب و رحمت خدا بر چهره مرده

حالات بدن در موقع قبض روح تا کی ادامه دارد؟

انجمن: 

سلام

رسول گرامي اسلام صلی الله علیه و آله وسلم فرموده است :سه چيز را نسبت به مرده مراقب باشيد ,هر گاه عرق به پيشانيش نشيند و اشك از چشمش سرازير شود و لبهايش خشك گردد ,آن از رحمت خدا است كه بر او نازل شده است. و اگر مانند كسي كه خفه شده صدا كند و رنگش سرخ شود و لبهايش به رنگ خاكستري درآيد، آن از عقاب خداوند است كه بر او فرود آمده است .

امام صادق علیه السلام مي‌فرمايد :هنــگامي كه ديدي مومن چشمانش را خيره كرده و اشك از چشم چپش سرازير شده و عرق بر پيشانيش نشسته و لبهايش جمع شده و آب از بيني او خارج مي شود ,هر كدام از آنها براي تو كافي است كه به سختي مرگ پي ببري

و نيز از آن حضرت درباره ميت كه در موقع مرگ اشك از چشمانش سرازير مي شود پرسيدند ,فرمود:اين به هنگام ديدار پيامبر خدا و ديدن چيزي است كه او را خوشحال كرده است ,سپس فرمود :آيا نمي بيني انسان در موقع ديدن چيزي كه محبوب اوست و او را شادمان مي كند ,اشك از چشمانش فرو مي ريزد و خنده مي كند .

طبق روایات فوق، هنگام قبض روح،از حالات چهره میتوان به رحمت یا عقاب خداوند پی برد.
آیا این حالات تنها در هنگام قبض روح، رخ میدن یا روی چهره ماندگار میشوند؟ مثلا خشکی لب، رنگ سرخ،لبهای خاکستری و ... ،فقط در زمان قبض روح قابل مشاهده هست یا تا مدتی مثلا چند ساعت یا حتی چند روز باقی میمانند؟

با تشکر