نبوت

*** درسنامه ی کلام جدید ***

بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم سلام به همه ی دوستان:Gol: در این تاپیک انشاالله به تدریج متن کتاب «درآمدی بر کلام جدید» حجت الاسلام ربانی گلپایگانی قرار داده میشه، در این تاپیک قرار نیست بحثی صورت بگیره و پست های از این دست حذف خواهند شد، دوستان هر نوع مطلبی در این رابطه داشتن می تونن در تاپیک دیگه ای مطرح بفرمان تا در اونجا راجع بهش صحبت بشه، دوستان جهت اطلاع از مسائل اجرایی این طرح به این تاپیک مراجعه بفرمان: طرح بزرگ جهادگران عرصه ی مجازی سرکار صدفی گرامی قبول زحمت فرمودن و مدیریت این تاپیک رو به عهده گرفتن، همین جا صمیمانه ازشون تشکر می کنم و امیدوارم خداوند متعال به بهترین وجه ازشون قبول بفرماد...

چرا برای قوم بنی اسراییل دهها پیامبر آمده ولی برای اقوام دیگر نه ؟

باسلام شنیده ایم که دهها پیامبر برای قوم بنی اسراییل امده است اما برای اقوامی مثل سرخ پوستها و یا چین و ژاپن هیچ پیامبری نیامده دلیل ان چیست ؟ با تشکر

واقعه ای در 14 قرن قبل!

سلام من یک جوان پانزده ساله ام که چند سوال دینی دارم به نظر شما به یک ایرانی چه مربوط هست که 1400سال پیش در عربستان چه اتفاقی افتاده؟ شاید یکی به دروغ گفته باشد که من پیامبرم از کجا معلوم؟ ممنون میشم اگه جواب بدید

دور باطل در استدلال به اعجاز لفظی قرآن

انجمن: 

بسمه تعالی
با سلام و خسته نباشید خدمت کارشناسان و کاربران سایت

به نظر بنده در استدلال به اعجاز لفظی قران یک دور وجود دارد که به آن اشاره میکنم

استدلال به قرار زیر است :

مقدمه اول : حضرت محمد (ص) ادعای نبوت و پیامبری کرد
مقدمه دوم : با توجه به ایات قرآن , ایشان همه کفار را دعوت کرد که اگر در نبوت ایشان شک دارند و فکر میکنند قرآن کلام خود اوست یک سوره یا ده سوره مثل قرآن بیاورند و آنها نتوانستند
نتیجه : قرآن از نظر فصاحت خارق العاده و معجزه است
اشکال من به مقدمه دوم است

از کجا معلوم این ایات خود ​ ساختگی نباشد !!!

در اینجا دور پیش می آید زیرا طبق مقدمه دوم اعجاز قرآن بوسیله آیات تحدی ثابت میشود و از طرفی مصون بودن قرآن از تحریف هم به اعتبار اعجاز قرآن است
پس در این استدلال یک اشکال وجود دارد

لطفا راهنمایی بفرمایید با تشکر

فلسفه عدم ادامه نبوت به جای امامت

انجمن: 

فلسفه امامت مشخص هست؟ اما سوال اين است که

به جاي امامت چرا نبوت ادامه پيدا نکرد براي هدايت انسانها؟ چرا عنوان امامت به جاي عنوان نبوت صورت گرفت؟ چه اشکالي پيش مي آمد اگه براي هدايت انبياء مي آمدند و لو شريعت همان شريعت محمدي (ص) تا قيامت باقي بود؟

نظر شخصی در مسائل دینی (درست یا غلط)

انجمن: 

[="Black"]بسم الله الرحمن الرحیم

عرض سلام و ادب و احترام خدمت دوستان

و عرض سلام خدمت کارشناس گرامی


[/HR]
بحث اول
در بسیاری از بحث ها ( اصول و ضروریات دینی) عده ای پیرامون شرع ، فقه و ... نظراتی را بیان میکنند که خلاف مواضین دین است.
و وقتی گفته می شود سخن شما غلط است.
شروع میکنند به گفتن عبارتهای از قبیل نظر شخصی بنده این است ، عرف این را میگوید ، اکثریت این را قبول دارند و....
وقتی هم که گفته می شود دین این سخن را قبول ندارد ، عده ای هم در طرفداری از آن افراد میگویند ایشون نظر خودشون را دادند و ....

سوال:

از انجا که انجام احکام واجب است و باید عینیا انجام گیرد.
آیا در مسائل شرعی و فقهی و ... ( ضروریات دینی ) نظر شخصی جایگاهی دارد؟

یا آیا اکثریت مخالف یک حکم باعث می شود آن حکم فاقد ارزش شود؟


[/HR]
بحث دوم:
عده ای از سخنرانان معروف پیشنهاداتی میدهند که بدعت محسوب می شود.
همانند پیشنهاد ساخت رمی جمرات در مشهد.
وقتی هم که به ان عده گفته می شود این بدعت است. در سخنرانی های بعدی خودشان میگویند عده ای بخاطر یک پیشنهاد میخواهند ما را تخریب کنند و به نوعی از آب گل آلود ماهی بگیرند.
و واژه های دیگری را برای فرار از بار مسئولیتی سخن خویش بیان میکنند.

سوال:
از نظر شرعی افرادی که آگاهانه بدعت گذاری میکنند چه کسانی هستند؟؟؟؟؟
و اینکه پافشاری بر نظرات شخصی و بدعت گونه چه حکمی دارد ، هم خود فلسفه بدعت و هم شخص بدعت گذار؟
و اینکه آیا بعد از فهمیدن اشتباه باید بیایند و سخن خویش را پس بگیرند یا خیر؟
[/]

اصرار خدای اسلام برای هدایت یهود برخلاف سایر اقوام؟!

انجمن: 

با سلام
سوال بنده اینه چرا خدا برای قوم یهود در طول زمان انواع و اقسام پیامبر و نبی و رسول فرستاده در حالی که برای بسیاری از اقوام این کار رو نکرده؟
مثلا میگن در یک روز 40 پیامبر رو کشتند!!!!!!
یعنی در یک مکان و زمان 40 پیامبر برای یک قبیله یا چند قبیله اومدن و با صراحت و به زبان همون اقوام دعوتشون کردند
اما بقیه چی؟ آیا خدای اسلام محدوده ی دیدش در حد خاور میانه هست و بقیه عالم بنده او نیستند؟
یا اطلاعی از سایر اقوام ندارد؟ چرا این حد اصرار به هدایت یک قوم نژادپرست جنایت کار دارد ولی برای سایر اقوام این کار را نکرده؟
یا ی بار حضرت سمویل رو میفرسته بعد بلافاصله بعدش حضرت داوود و بعد حضرت سلیمان(علیهم السلام) خوب چرا در چین این همه پیامبر نفرستاده؟
چرا در هند این کارو نکرده؟ چرا در اروپا اینکارو نکرده؟ حتی در ایران ماکسیمم بگیم زردتشت پیامبر بوده خوب چند صد سال اختلاف بین پیامبر ما و زردتشه
با اون امکانات کم کتابت و ارتباطات خدا چطور انتظار هدایت ایرانی ها در کل سرزمین پهناور ما رو داشته؟ خب چی میشد چهار تا پیغمبر دیگه برای ما هم میومد؟
یا برای اقوام دیگه؟ چرا فقط یهود؟ چرا فقط خاور میانه؟ چرا بی عدالتی؟
تازه ی بحثی که هست بین حضرت عیسی(ع) و پیامبر اسلام(ص) تا اونجایی که بنده میدونم پیامبری نبوده!!!!
700 سال برای کل جهان هیچ پیامبری نبوده!
در این صورت از زمان حضرت عیسی(ع) تا حالا 2000 ساله در چین هیچ پیامبری نبوده همین طور در امریکای جنوبی و هند و ...!!!
آیا این بی عدالتی واضح نیست؟
کلا مشکل خدا با غیر خاورمیانه چیه؟
با تشکر

ادعای نبوت و معجزه

انجمن: 

سلام...
مدتها بود دوست داشتم در مورد شبهه ای تاپییکی ایجاد کنم.که حالا شرایط فراهم شد.موضوع احتمالا تکراری باشد ولی احساس می کنم هنوز جای بحث دارد و هنوز بی پاسخ است.
شبهه حیلی ساده است.معجزه ادعای نبوت را ثابت نمی کند و اگر کسی معجزه ای را انجام دهد و ادعای نبوت کند به صرف آن معجزه، نمی توان ادعایش را پذیرفت، بلکه برعکس می توان تشخص داد که کذاب است.
[SPOILER]دلیل هم روشن است.معجزه عملی است خارق العاده که هیچکس جز خدا قادر به انجام آن نیست و خدا برای اثبات ادعای پیامبر و رسول خود از معجزه بهره می برد.و این در حالیست که هیچ راهی وجود ندارد که ثابت کند امری و عملی آیا تنها از جانب خدا می تواند رخ بدهد و انجام پذیرد و یا غیر خدا.حداقل معجزاتی تا به حال شنیده ایم که از جانب پیامبرانی صورت گرفته از این قبیل هستند.مثل تبدیل مار به اژدها.یا حتی قرآن که ادعا می شود معجزه است....
جالب اینکه این سخن را با تبصره هایی، بسیاری از متکلمان اسلامی هم می پذیرند.آنها می پذیرند که شناخت معجزه از غیر معجزه تنها تحت شرایطی امکان پذیر است...مثلا باید ابتدا خدایی عادل و دانا و حکیم به اثبات رسیده باشد.بعد ضرورت بعثت انبیاء را ثابت کرده باشیم(نبوت عامه).یعنی ثابت می کنیم که خدا باید پیامبرانی بر مردم بفرسد و بعد است که دلیل معجزه مطرح می شود.و معجزه عملی است که دیگران از انجام آن عاجز باشند و همچنین همراه با تحدی باشد و ادعای نبوت باشد.
حالا سوال این است که چطور یک معجزه ادعای نبوت را با این شرایط ثابت می کند؟
از بند های این شرایط این است که دیگران از انجام آن عاجز باشند.اما آیا امکان پذیر است که ما یقین حاصل کنیم که کسی غیر خدا نمی تواند آن عمل را انجام دهد؟به خودی خود امکان دارد؟فکر می کنم با توجه به مقدمه قبلی، متکلمان هم قبول داشته باشند که بله به خودی خودی همچین امری امکان پذیر نیست.ما نهایت می توانیم تشخصی دهیم با یک امر غیر عادی که به احتمال زیاد کسی و انسانی آن را نمی تواند انجام دهد رو به رو شده ایم.ولی هیچگاه یقین نمی توانیم حاصل کنیم تنها خدا می تواند آن را انجام دهد و براستی هیچکس نمی تواند عین آن را انجام دهد.پس این بند با خطا مواجه می شود.
اما متکلمان می گویند درست است که برای افراد منطقی و نقطه سنج، هیچگاه یقین کامل حاصل نمی شود، ولی عوام دچار خطا می شوند و می پندارند که آن عمل را حتمی خدا انجام داده و با ادعا نبوت هم که همراه است، پس به سوی او جذب می شوند.از طرفی هم ثابت کردیم که خدا پیامبرانی باید بفرستد.اینجا متکلمان می گویند که پس بر خداست که آن مدعی را اگر دروغگوست رسوا کند یا اصلا قدرت انجام معجزه را از بگیرد و اصلا شرایطی را فراهم نکند که آن بتواند معجزه مانندی را انجام دهد.حال که اجازه داده در واقع معجزه صورت گرفته و نشان درستی ادعای نبوت است.
اینجا خیلی ساده می گوییم، خود می گویید عوام و خود می گویید که عوام به اشتباه می افتند.خوب خدای حکیم که هیچگاه از جهل مردم سوء استفاده نمی کند و از جهل بهره نمی برد که بخواهد درستی نبوت پیامبرش را ثابت کند و اصولا این سخن متکلمان باطل بودنش فکر می کنم بدیهی است.
پس حالا با این توضیحات می خواستم بدانم، بر چه دلیل کسی را ما باید به صرف انجام معجزه که مثلا آوردن قرآن باشد، پیامبر بپذیرم؟و برعکسش را، چرا آن معجزه را نشان کذب بودن ادعای مدعی ندانیم؟؟[/SPOILER]

با تشکر