مزار مادر امام جواد علیه السلام

قبر مادر جواد الائمه علیه السلام کجاست + عکس

[="Blue"]
سبیکه نام همسر امام علی بن موسی الرضا (امام هشتم شیعیان) و مادر امام محمد تقی علیه السلام (امام نهم شیعیان) است که براساس برخی روایت، قبر وی نیز در [="DarkGreen"]مدینه منوره[/] است، علی بن موسی الرضا علیه السلام او را "خیزران" نامید. از جمله نام‌های او سبیکه‏، سکن مریسیه‏، نوبیه، سکینه (احتمالا صورت تصحیف شده سبیکه)، خیزران (نامی که علی بن موسی الرضا به او داد)، دُرّه (نامش به هنگام کنیزی و پیش از ازدواج)، ریحان و قبطی و مکنی به «ام‌الحسن» است.
سبیکه مادر امام جواد در آفریقا زندگی می‌کرد و از روستایی در مصر به نام مِریسه بود. او از خاندان ماریه قبطیه مادر ابراهیم (پسر پیامبر اسلام) بود. سبیکه یکی از زنان نمونه در اسلام بود. به گفته‌ علی‌بن موسی‌الرضا او در فضایل اخلاقی بسیار شبیه مریم بوده ‌است. به هنگام رفتن علی بن رضا از مدینه، او همسر و فرزندانش را با خود نبرد و آن‌ها در مدینه ماندند. بر اساس شواهد، قبر سبیکه در مدینه است، هرچند که کمبود منابع مانع قطعیت در این موضوع است.
[/]

[="Red"]توجه: قبر مادر بزرگ امام جواد علیه السلام یعنی مادر علی بن موسی الرضا علیه السلام نیز در همین مکان است (در پست بعد)[/]
[="DarkGreen"]منبع:سایت کربلا[/]