لشکر 21 امام رضا

سرگرد شهید جلیل محدثی فر

انجمن: 

[="Arial"][="DarkOrchid"]به نام خدا...

جليل محدثي‌فر در سال 1342 در مشهد، چشم به جهان گشود. او از همان دوران کودکي، بسيار با شهامت و شجاع و مهربان بود و معصوميت خاصي داشت. بعد از گذراندن دوران ابتدايي وارد دبيرستان «شهيد مصطفي خميني» (فعلي) شد. اين‌سال‌ها مصادف با اوج تظاهرات انقلابي بود. جليل که از همان آغاز سر پرشوري داشت و درد فقر مردم و بي‌عدالتي اجتماعي او را مي‌آزرد، به زودي با وجود کمي سن، جذب اين مبارزات شد و در صحنه‌هاي انقلاب و تظاهرات حضوري پرشور يافت.
بعد از پيروزي انقلاب، با آغاز فعاليت در کميته انقلاب اسلامي، مبارزه با گروه‌هاي مخالف و معاند با جمهوري اسلامي را سرلوحه‌ي کارهاي خود قرار داد. در سال 1359 و با شروع جنگ تحميلي، جليل با وجود سن کمي که داشت، با چند نفر از دوستانش عازم جبهه‌هاي نبرد شد و در گروه‌ شهيد چمران به جنگ‌هاي نامنظم چريکي پرداخت. از اين پس بود که حضور جليل در جبهه‌ها به صورت مستمر ادامه يافت و به صورت يکي از ارکان مهم واحدهاي جنگي درآمد. او ابتدا به عنوان يک تخريب‌چي فعاليت مي‌کرد، اما بعدها به خاطر لياقت، استعداد، قدرت مديريت بالا و شجاعت فراوان به معاونت آموزش تخريب رسيد و بعد از آن به فرماندهي يکي از گردان‌هاي موفق و با نفوذ غواصي به نام «گردان ياسين» برگزيده شد. اين گردان يکي از قوي‌ترين و کوبنده‌ترين گردان‌هايي بود که در طي مدت فعاليت خود به فرماندهي جليل توانست ضرباتي مهلک بر نيروهاي دشمن وارد کند.
او در طول مدت جنگ آن‌قدر مجروح شده بود که تمام تنش پر از ترکش‌هاي ريز و درشت بود. علاوه بر آن به علت غواصي زياد در آب‌هاي بسيار سرد زمستاني، سينوس‌هايش چرکي شده بود و مدام سردرد داشت. جليل در مدت هفت سال حضور در جبهه‌هاي غرب و جنوب، دلاوري‌ها و رشادت‌هاي زيادي از خود نشان داد. اما در عين حال بسيار متواضع و فروتن بود و هيچ درخواست و توقعي از کسي نداشت.
سرانجام جليل بعد از سال‌ها مبارزه و رشادت در تاريخ 22 تیر 1366 در زماني که تنها چند ماه به تولد فرزندش باقي مانده بود. در منطقه‌ي جنگي ماووت عراق به علت اصابت خمپاره، به همراهي تني چند از همرزمانش به ديدار معبود شتافت.
او در زمان شهادت تنها 24 سال داشت.
بعد از شهادت اين فرمانده‌ي دلاور لشگر 21 امام رضا (ع) روزنامه خراسان درباره‌ي او نوشت. «او از مايه‌هاي اصلي جنگ بود. شجاعت‌ها و رشادت‌هاي او در عمليات کربلاي 4 و 5 براي هميشه به ياد ماندني است. در وصف جليل زبان و بيان و قلم عاجزند. همين بس که جليل براي همه‌ي همرزمانش با آن چهره‌ي معصوم و دوست داشتني تا هميشه باقي خواهد ماند.»


[/][/]