قران کریم

راهنمایی برای پایان نامه قرآنی

سلام
روز بخیر
بنده دانشجوی روانشناسی هستم
تحقیق راجع ب مقایسه کارکرد های اجرایی کودکان حافظ و غیر حافظ داشتم
نیاز به یک سری آیات و روایات ک حفظ قران را سبب افزایش حافظه . توجه برنامه ریزی و دیگر مولفه های کارکرد اجرایی میشود را دارم

نگاهی به شیوه رد اندیشه های مخالفان توسط قرآن

سلام.... قرآن در خیلی آیات، خواسته که ادعا و اندیشه هایی رو زیر سوال ببره و مردود بشماره....من نسبتا خیلی روی این ردیه ها، دقت داشتم، خیلی هاشون به نظرم اصلا منطقی و عقلانی نیومدن، چطور انتظار می ره خدا اون ردیه ها رو مطرح کرده باشه....اما به یک روش می شه این ردیه های قرآن رو توجیه و معقول جلوه داد و از زیر فشار انتقاد ها رها شد....به این شیوه که بگیم اون ردیه ها تنها و تنها، مخاطبان خاصی رو هدف گرفته و بر مبنای دیدگاه مخاطبینی خاص مطرح شده....

مثلا آنجا که می گه، چطور خدا صاحب فرزندی بشه در حالی که همسری نداره(که قبلا یک تاپیک ایجاد شده در بارش)...خوب خدا اینجا نداشتن همسر رو دلالت دونسته بر نداشتن فرزند..خوب این سخن به طور کلی باطله و منطقی نیست به نظرم...فقط زمانی این ردیه خدا منطقی هست که بگیم، مخاطبان این آیه عده ای هستند که در تصورشون اعتقاد بر این داشتن که داشتن فرزند لزوما همراه هست با داشتن یک همسر و از آنطرف خدا رو فاقد همسر می دونستن، خدا فقط همین یک عده خاص رو مخاطب قرار داده و می میگه، شما می گی خدا همسر نداره و از اون طرف هم که می گید بدون همسر فرزند داشتن محاله، پس باید بپذیرید که خدا فرزند نداره!! یعنی این ردیه قرآن تنها مخاطبان محدودی داره که بهش اشاره شده.یک شخصی خارج از این مخاطبان خاص نمی تونه به صرف این آیه نتیجه بگیره که پس نداشتن همسر برای خدا مساوی با نداشتن فرزنده...

یکی از بزرکترین ردیه ها و یا استدلالات قرآن معروفه به تحدی...به نظر من حتی تحدی هم اگر مخاطبانش خاص نباشه، پس یک سخن باطله... قرآن عدم هم آورد آوری قرآن ار سوی انسان(البته به اضافه موجودات دیگری مثل جن که ما اصلا نمی دونیم این جن بدبخت کجاست و چطوری می شه بهش دسرسی پیدا کرد) رو مساوی می دونه با این که قرآن کلام خداست.خوب به نظر من این استدلال خدا و دیدگاه خدا درست نیست بارها هم در موردش بحث شده.اینجا هم احتمالا برای اینکه تحدی قرآن منطقی باشه باید گفت مخاطب آیه و تحدی عده خاصی هستند که در ذهنیتشان اینگونه است که اگر قرآن از جانب خدا نیست پس آنها هم می توانند مثل آن را بیاورند.یعنی قرآن تحدی را برای عده معدودی خاص مطرح کرده و اگر بخواهیم مخاطبینش رو خاص ندونیم باید بگیم به طور کلی این تحدی یک سخن مغلطه آمیز است یا ما نمی توانیم با اطمینان آن را تائید کنیم....

البته مثال ها بازم هست...حالا من دو مورد رو گفتم....خواستم اینگونه ردیه های قرآن رو تحلیل کنیم...و به طور مثال آن دو مثالی که زدم مصداق این نوع ردیه ها یا استدلالت خدا هست یا نه؟؟آیا رواست که قرآنی که یک کتاب جاویدان و همیشگی هست اینگونه ردیه هایی رو در خودش داشته باشه

غنائم در اسلام

كان هایى كه با صلح گشوده مى‏ شود؛ یعنى مردم منطقه‏ اى با پیمان صلح خود را تسلیم مى‏ كنند و دروازه‏ هاى خود را به روى مسلمانان مى‏ گشایند. قرآن كریم در ایه 6سوره حشر وَمَا أَفَاء اللَّهُ عَلَى رَسُولِهِ مِنْهُمْ فَمَا أَوْجَفْتُمْ عَلَيْهِ مِنْ خَيْلٍ وَلَا رِكَابٍ وَلَكِنَّ اللَّهَ يُسَلِّطُ رُسُلَهُ عَلَى مَن يَشَاءُ وَاللَّهُ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ
و آنچه را خدا از آنان به رسم غنيمت عايد پيامبر خود گردانيد [شما براى تصاحب آن] اسب يا شترى بر آن نتاختيد ولى خدا فرستادگانش را بر هر كه بخواهد چيره مى‏ گرداند و خدا بر هر كارى تواناست

این مورد معنی غارتگری نمی دهد؟

ساجدین خواب حضرت یوسف چه کسانی بودند؟

انجمن: 

[="Tahoma"][="DarkSlateGray"]با سلام و قبولی عبادات همه در ماه رمضان

ایه 4 سوره یوسف


إِذْ قَالَ يُوسُفُ لِأَبِيهِ يَا أَبتِ إِنِّي رَأَيْتُ أَحَدَ عَشَرَ كَوْكَبًا وَالشَّمْسَ وَالْقَمَرَ رَأَيْتُهُمْ لِي سَاجِدِينَ

[ياد كن] زمانى را كه يوسف به پدرش گفت اى پدر من [در خواب] يازده ستاره را با خورشيد و ماه ديدم ديدم [آنها] براى من سجده مى‏كنند


در این ایه منظور از 11 ستاره و خورشید و ماه چیست؟؟؟
شرحی از شان نزول و داستان این ایه اگر وجود دارد بفرمایید.

[/][/]

صفت رحمان در آیه 45 سوره الزخرف

[="Tahoma"][="Black"]سلام.
وقت بخیر

خداوند تو ایه 45 سوره الزخرف میگه :

آیا غیر از خداوند رحمان، معبودهائى براى پرستش قرار دادیم»؟!

دلیل اینکه خداوند صفت رحمان رو اورده چیه؟

میتونست بگه :

آیا غیر از خداوند، معبودهائى براى پرستش قرار دادیم»؟!

ممنون.

(یه سوالی هم دارم اونم اینه که ایا اینقدر ریز بین شدن در قران کار خوبیه؟)[/][/]

چرا بعضی از آیه های قرآن مخالف علم است؟


بسم اللّه الرّحمن الرّحیم


سوال: چرا بعضی از آیه های قرآن مخالف علم هست؟

یا علی جان

قرآن کریم تمامش تقریع وباطنش تقریب است؛ یعنی چه ؟

class: tborder width: 100% align: center

[TD="class: alt1"] *** قران کریم تمامش تقریع وباطنش تقریب است یعنی چه ؟

[/HR]
معاني الأخبار ؛ النص ؛ ص232

َ قَالَ الصَّادِقُ

الْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ «2».


قال مصنف هذا الكتاب يعني بذلك أنه من وراء آيات التوبيخ و الوعيد آيات الرحمة و الغفران.

قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع

فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ-يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا بِسِوَاكَ-قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ عالْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


1-

حَدَّثَنَا أَحْمَدُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ عَبْدِ الرَّحْمَنِ الْمَرْوَزِيُّ الْمُقْرِي قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو عَمْرٍو مُحَمَّدُ بْنُ جَعْفَرٍ الْمُقْرِي الْجُرْجَانِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو بَكْرٍ مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيُّ بِبَغْدَادَ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيُّ قَالَ حَدَّثَنَا أَبُو زَيْدٍ عَبَّاسُ بْنُ يَزِيدَ بْنِ الْحُسَيْنِ بْنِ عَلِيٍّ الْكَحَّالُ مَوْلَى زَيْدِ بْنِ عَلِيٍّ قَالَ أَخْبَرَنِي أَبِي يَزِيدُ بْنُ الْحُسَيْنِ قَالَ حَدَّثَنِي مُوسَى بْنُ جَعْفَرٍ قَالَ قَالَ الصَّادِقُ عفِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ-يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا بِسِوَاكَ قَالَ الصَّادِقُ ع الْقُرْآنُ كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


أقولُ: ليس في مثل هذا الخطاب و العتاب منقصة على المخاطب و المعاتب ان لم يكن محمدة نظيره قوله تعالىيا أَيُّهَا النَّبِيُّ لِمَ تُحَرِّمُ ما أَحَلَّ اللَّهُ لَكَ تَبْتَغِي مَرْضاتَ أَزْواجِكَ وَ اللَّهُ غَفُورٌ رَحِيمٌ قَدْ فَرَضَ اللَّهُ لَكُمْ تَحِلَّةَ أَيْمانِكُمْ وَ اللَّهُ مَوْلاكُمْ وَ هُوَ الْعَلِيمُ الْحَكِيمُ و قد ورد القرآن كله تقريع و باطنه تقريب.
و في المعاني عن الصادق عليه السلام يقولونلا عِلْمَ لَنا بسواك و قال القرآن كلّه تقريع و باطنه تقريب.
يَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَنا

قال: يقولون: لا علم لنا بسواك» قال: «وقال الصادق (عليه السلام): القرآن كله تقريع، و باطنه تقريب».


عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ الْحَسَنِ الْمَوْصِلِيِّ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَاصِمٍ الطَّرِيفِيِّ عَنْ عَبَّاسِ بْنِ يَزِيدَ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ ع قَالَ قَالَ الصَّادِقُ ع

فِي قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَيَوْمَ يَجْمَعُ اللَّهُ الرُّسُلَ فَيَقُولُ ما ذا أُجِبْتُمْ قالُوا لا عِلْمَ لَناقَالَ يَقُولُونَ لَا عِلْمَ لَنَا سِوَاكَ قَالَ وَ قَالَ الصَّادِقُ ع الْقُرْآنُ كُلُّهُ [ظَاهِرُهُ] تَقْرِيعٌ وَ بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


كُلُّهُ تَقْرِيعٌ وَ

بَاطِنُهُ تَقْرِيبٌ.


425-

قال، و قال الصادق عليه السلام،القرآن كله تقريع و باطنه تقريب.


[

قال: حدّثنا أبو عمرو محمّد بن جعفر المقريّ الجرجانيّ،] حدّثنا أبو بكر محمّد بن الحسن الموصليّ ببغداد قال: حدّثنا محمّد بن عاصم الطّريقي قال: حدّثنا أبو زيد بن عبّاس بن يزيد بن الحسن بن عليّ الكحّال مولى زيد بن عليّ قال: حدّثنا أبي زيد بن الحسن قال: حدّثني موسى بن جعفر- عليهما السّلام- قال: قال الصّادق- عليه السّلام-: يقولون: لا علم لنا بسواك. و قال: القرآن كلّه تقريع، و باطنه تقريب.


الامام الصادق

«ع»:القرآن كلّه (ظاهره- ظ) تقريع، و باطنه تقريب.
صافی2/80و2/97برهان2/379وبحار7/280و89/381ونور الثقلین 1/688وکنزالدقائق 4/257
و یا من هو فی ام الکتاب لدینا لعلی حکیم

__________________

اللهم صل علی محمد وآ ل محمد وعجل فرجهم والعن من عاداهم
اللهم صل علی فاطمة وابیها وبعلها وبنیها والسر المستودع فیها ان تصلی علی محمد وآل محمد
قال رسول الله صلی الله علیه وآله وسلم :عنوان صحیفة المؤمن حب علی بن ابی طالب علیه السلام
یا مرتضی علی مددی" وهوالعلی العظیم "1001 اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک اللهم العنهم جمیعا بعدد ما احاط به علمک وبعدد فضائل امیرالمومنین علی بن ابی طالب علیه السلام وبعدد رذائل اعدائه
اللهم العن قاتلی فاطمة الزهراء

[/TD]