علم برای ارتباط با خدا

آیا ارتباط با خداوند لزوما نیازمند علم است؟

انجمن: 

سلام،
در جلسه دوم "خدا چگونه انسان را هدایت میکند" حاج آقا پناهیان به موردی اشاره کردند که سوال مهمی برای بنده به وجود اومد:
ایشون گفتند که فردی بوده چندین سال از خداوند حاجتش رو می خواسته ولی موفق نشده، یه شب که خیلی خسته بوده گفته خدایا تو که حاجات ما رو بر آورده نمیکنی حداقل هدایتمون کن بفهمیم باید چی کار کنیم؟ میگه این رو که گفت اتفاقا حاجتش برآورده شد.
و بسیاری از مثال های دیگه. مثلا تاثیر وضعی گناهان که به هیچ وجه پاک نمیشه.
مثل غیبت که پیامبر اکرم ص فرموده اند:
"

هر کس زن یا مردى را غیبت کند، تا چهل روز نماز و روزه‏اش پذیرفته نمى‏شود.
"

خب فردی که به این حدیث آگاه نباشه و غیبت هم بکنه طبیعتا تا 40 روز نمازش و روزه اش قبول نمیشه و چه بسا از خداوند توی این نمازها و روزه ها حاجاتی رو هم خواسته باشه، و وقتی میبینه حاجاتش برآورده نمیشه ایمانش ضعیفتر میشه.
بعضی وقت ها هم دقیقا چنین مشکلی پیش می آد برای خودمون که کلی عبادت میکنیم و زحمت میکشیم و سختی میکشیم ولی میبینم هیچ کاری از پیش نمیره، مدت ها بعد به صورت اتفاقی سخنرانی، حدیثی چیزی میبینیم که میفهمیم مشکل کار ما اینجا بوده.

خب اون فرد بی سواد و دورافتاده روستایی که هیچ اطلاعاتی از این چیزها نداره چطوری ایمانش روز به روز قوی تر بشه؟
یا بالفرض به شخصه خودم که علوم حوزوی ندارم چه کنم؟
سوال من این هستش که آیا ارتباط با خدا نیازمند علم هستش؟ خب اینجوری که اینها میگن باید روابط و علت و معلول خیلی از چیزهای دیگه که توی علوم حوزوی هستش بررسی میشه تا خیلی چیزها فهمیده بشه.
این طور که من می بینم ارتباط با خدا کلی اصول و قواعد داره که اگه رعایت نشه کلی خطا و نا امیدی ممکنه به وجود بیاره. چون بنده خودم با شنیدن هر سخنرانی و مطالعه هر کتاب مذهبی کلی اطلاعات جدید به دست می آرم که بینشم رو بیشتر میکنه ولی خب این سوال پیش می آد، فردی که اصلا از این اصول و قواعد و علوم کوچکترین اطلاعاتی نداره چی؟

لطفا راهنمایی بفرمایید.