عالم خارج ، عالم ، خارج ، فلسفه ، مرگ ،دروني ،

عالم خارج بعد از مرگ در نگاه فلسفه

انجمن: 

سلام
ما در فلسفه اسلامي داريم كه نعمت ها و عذاب هاي اخروي منشاء دروني دارند(اگرچه وجود خارجي پيدا ميكنند) كه اين نتيجه رو ميشه گرفت كه مرگ و حيات بعد از آن اساسا يك سير دروني است
مانند خواب..
اما چند تا سوال و ايراد به اين فرضيه وارد است
1- اگر همه چيز بعد از مرگ دروني است پس ديدار با خانواده كه در قرآن هم آمده چگونه رخ ميدهد ؟ حقيقي است يا مانند خواب مجاز است(به عنوان مثال ما در خواب دوستمان را ميبينيم كه با ما در مورد موضوعي صحبت ميكند در حالي كه در عالم واقع او خبري از اين گفتگو ندارد ، يعني در واقع او ارتباطي با ما نداشته آيا ديدار با ديگران در آخرت از اين سنخ است
2- ميگويند حورالعين تجلي بعنوان مثال نماز ماست كه اين هم يعني منشاء دروني دارد خُب سوال اينجاست كه در اين صورت ازدواج و معانقه با او چه فرقي با خودارضايي دارد؟