رمز هایی برای اخلاق محوری

رموز بيداري از خواب غفلت(بسيار و بسيار مهم براي همه)

بسم الله الرحمن الرحيم و صل الله محمد و آل الطاهرين


خودسازي و تزكيه نفس، واجب‌ترين كار در زندگي انساني است،
و بدون آن انسان در زندگي حيواني فرو مي‌رود و راه به جايي نمي‌برد انبياء و اولياء كوشيده‌اند، پيوسته بشر را از خواب غفلت بيدار كنند و او را متوجه به هدف زندگي و هدف از خلقت انسان نمايند حالا به چند نكته جهت بيدار شدن اشاره ميكنم:
1-وقتي انسان در زندگي هدفي غير از آن چه خدا فرموده در ذهن خود در نظر مي‌گيرد قطعاً به خواب غفلت فرو رفته است و هرقدر آن‌هدف براي ش مهم‌تر باشد نشانه سنگين‌تر بودن خواب غفلت اوست.

2-عجب و غرور باعث مي‌شود انسان به خواب غفلت برود.

3-از علائم يقظه و بيداري از خواب غفلت آن است كه انسان به دنبال راهنما و استادي براي تزكيه نفس باشد.

4-يقظه ي كامل و صد در صد، باعث مي‌شود انسان صد در صد، مطيع استادش شود كه خداوند با معرفتي قلبي و عميق آن استاد را به او شناسانده و حجت را بر او تمام كرده است.

5-انسان بيدار به شفاي امراض روحي، بيشتر از شفاي امراض جسمي اهميت مي‌دهد.مثلاً اگر حسود باشد و در اثر تلاش در راه تزكيه نفس و سپس عنايت ائمه اطهار(عليهم‌السلام) از اين مرض سالم شود و ديگر حسادتي در خود نبيند بسيار خوشحال‌تر از زماني است كه از يك سرطان كشنده شفا يافته است.

6-خداوند همه روزه با وسايل مختلف و فريادهاي بيدار كننده، انسان را بيدار مي‌كند، لذا قرآن و پيامبر و اوليائش را ذكر و مذكر (يعني كسي كه انسان را متوجه حقيقت مي‌كند) ناميده است

7-كسي كه تزكيه نفس را در متن زندگي و بقيه چيزها را در حاشيه قرار دهد، از خواب غفلت بيدار شده است.

8-شخصي كه به سلامتي روح خود به اندازه سلامتي جسم خود اهميت مي‌دهد، اندكي بيدار است، و اگر سلامتي روح خود را خيلي مهمتر از سلامتي بدنش بداند، به ميزاني كه اهميت مي‌دهد، بيدارتر است.

9-كسي كه سكوتش همراه با تفكر و نگاهش همراه با عبرت و سخنش همراه با توجه دادن ديگران به حقيقت نباشد، غافل است.

10-خطر به خواب رفتن، براي رانندگاني كه در سير الي الله خود را مسلط به رانندگي و جاده و ماشين مي‌بينند، بسيار زيادتر از افرادي است كه تازه شروع به رانندگي كرده‌اند.

و حالا توضيح مهم

11-كساني كه مدتي است در سير الي الله مشغول تزكيه نفس هستند مانند رانندگاني هستند كه با سرعت بالا در جاده‌اي در حال حركت‌اند و بايد از هر جهت مراقب باشند خواب غفلت آنان را فرا نگيرد زيرا گاهي با اندك غرور و خودپسندي انسان خود را كسي حساب كرده از ادامه مسير غافل مي‌شود و فكر مي‌كند مي‌تواند استاد مردم و راهنماي آنان به سوي خدا باشد مثل اين اشخاص مثل دانشجويي است كه در رشته پزشكي درس مي‌خوانند و پس از مدتي به خود مغرور شده و فكر مي‌كند جراح ماهري است و دست به عمل جراحي خطرناك مي‌زند و چه‌بسا روح يك انسان بيمار به امراض روحي را با جراحي ناشيانه و ناقص خود مي‌كشد.

12-كسي كه مي‌خواهد از خواب غفلت بيرون بيايد، بايد سعي كند با يكي از اولياء خدا و اساتيد با معنويت تزكيه نفس ر‌وحي همنشين شود تا آنان با سخنان بيدار كننده موجب بيداري او از خواب غفلت شوند.

13-بيدار ماندن مهمتر از بيدار شدن است؛ زيرا بسياري از افراد با حوادثي از قبيل مرگ نزديكان و ديدن برخي معجزات و خواب‌ها، به طور موقت از خواب غفلت بيدار مي‌شوند اما نمي‌توانند بيداري خود را حفظ كنند و لذا پس از مدتي مجدداً به وضع گذشته يا بدتر از آن باز مي‌گردند(اين خيلي مهمه)

14-گاهي علاقه به علوم مادي مثل حل مسائل رياضي و فلسفي براي انسان حجاب مي‌شود و از راه تزكيه نفس باز مي‌ماند

15-اگر انسان در مسير آن چه خدا او را به آن جهت خلق كرده است، يعني "بندگي خدا"، حركت نكند، در هر كار و علم و صنعتي كه وارد مي‌شود، آن را هدف قرار مي‌دهد و اين نشانه ي خواب غفلت اوست.

16-يقظه يعني بيدار بودن و مراقب ضررها بودن و به سوي منفعت‌هايي كه خداوند فرموده حركت كردن.

17-گاهي كه كلام خدا و اولياء خدا بر انسان اثر مي‌كند، شيطان مي‌آيد و مي‌گويد اين اثرات كه مي‌بيني درست است، ولي ناشي از سحر و امثال آن است تا او را به شك بيندازد.

18-در همه ي مراحل تزكيه نفس بايد انسان 50 درصد كار و فعاليت كند تا خدا هم 50 درصد او را كمك كند، ولي در مرحله‌ي يقظه 50 درصد اول دست خداست يعني خداوند ابتدا انسان را تكاني مي‌دهد و سپس از او انتظار حركت و تزكيه نفس دارد

19-همه ي حيوانات در مقابل خدا خميده و به حالت ركوع هستند؛ فقط انسان است كه ايستاده است تا به اختيار خود در مقابل خدا ركوع كند.

(خوب ببينيد ممكن است مقصود از اين جمله اين باشه كه حيوانات طبق اراده الهي در نظام پيچيده و علمي آفرينش مطيع و تحت فرمان پروردگار هستند ولي انسان بايد با اختيار خود اين اطاعت و بندگي را بپذيرد تا زندگي خوبي در دنيا و آخرت داشته باشد و اختيار داشتن او تنها به خاطر آن است كه تاج كرامت و بزرگواري بر سرش قرار گيرد و مانند حيوانات مجبور نباشد نه آن‌كه اختيار او مجوز آزادي او در رفتن به سوي جهنم و خود خواهي و ندانم كاري‌هايش شود.)

20-كساني كه با گناهان مي‌ميرند، بيشتر از كساني هستند كه با اجل مي‌ميرند

21-رسول اكرم (صلي الله عليه وآله)فرمود: چيزي مانند آتش جهنم نديدم كه فرار كننده از آن در خواب غفلت فرو رفته و متوجه آن نباشد و چيزي را هم مانند بهشت نديدم كه طالب آن خفته باشد

يا حق
التماس دعا