رمز عمليات محرم

25 آبان و بار شرمندگي بر گرده هاي ما

[="Tahoma"][="Black"]عملیات محرم در 25 آبان 1361 با رمز یا زینب (س) و هدف آزاد سازی جبال مرزی حمرین در جنوب دهلران از دهم آبان ۶۱ طی سه مرحله در مناطق شرهانی، زبیدان و بیات، جنوب شرقی دهلران در غرب عین خوش انجام شد.

آزادي 700 كيلومتر از خاك ايران و نفوذ در خاك عراق و بازپس گيري 70 حلقه چاه نفت از جمله دستاوردهاي اين عمليات است.

در این عملیات یگان های سپاه پاسداران شامل لشکر ۱۴ امام حسین (ع) ۸ نجف اشرف و ۱۷ علی بن ابیطالب (ع) از رودخانه فصلی دویرج و چیخواب و موانعی همچون میدان مین، بشکه های ناپالم با سیم های خاردار فرشی و کانال های مین گذاری شده عبور کرده و خطوط دشمن را شکستند.

در عملیات محرم حدود ۲۶۰ تانک و نفربر دشمن برای اولین بار در طول دفاع مقدس توسط گردان های موتور سوار سپاه معروف به شکارچیان تانک زده و تعداد ۲۳۰ دستگاه خودرو منهدم شد و حدود ۱۶۰ تانک ۵۷ T لیزری که عراق تازه از اتریش خریداری کرده بود و بنام گردان های تانک صدام نامگذاری کرده بودند سالم به دست توانمند رزمندگان اسلام افتاد.

رزمندگان اسلام توانستند در این عملیات تعداد زیادی از تیپ های پیاده زرهی ارتش عراق شامل تیپ ۲۴ مکانیزه گردان های مخصوص و پنج گردان کماندویی ، گردان الحریر و گردان های تانک صدام بودند را کاملا منهدم کردند و بیش از هفت هزار نفر از دشمنان بعثی به هلاکت رسیدند.

در عملیات محرم ۲ هزار و ۳۰۰ نفر اسیر و غنیمت زیادي از عراق گرفته شد به عبارتی لشکر امام حسین(ع)، با غنایم جنگی دشمن تجهیز شد و شکل گرفت.

شناسایی منطقه و پشتیبانی نیروها انجام شد و چهار یگان به فرماندهی شهید حسین خرازی با کمک شهید ردانی پور و دو نفر دیگر در این عملیات شرکت داشتند که این یگان ها از لشکر علی بن ابیطالب، نجف اشرف، امام حسین(ع)، کربلا و همچنین تیپ ۴۴ قمربنی هاشم بودند.

البته علی رغم شناسایی و بررسی های انجام شده برای عبور از رودخانه دویرج، به جهت بارش شدید باران در شب عملیات و بالا آمدن آب تا سه متر، ۶۰۰ نفر از نیروهای لشکر امام حسین(ع) در این عملیات به شهادت رسیدند و ما بیشترین تلفات را در عملیات محرم داشتیم و علت آن هم همین طغیان رودخانه در شب عملیات بود.

از افتخارات اصفهان این است که در یک ۲۴ ساعت ۳۷۰ شهید در اصفهان تشییع شده است وحضرت امام (ره) در این زمینه فرمودند که ‘کجای دنیا مثل اصفهان را می توانید پیدا کنید که در یک روز ۳۷۰ شهید را تشییع کرده باشند’.

مردم اصفهان در این روز به طور همزمان ۳۷۰ شهید گلگون کفن عملیات محرم را تشییع و بعد از ظهر همان روز بزرگترین کاروان کمک های مردمی را برای جبهه های حق علیه باطل ارسال کردند.

حماسه ۵ رمضان در قبل از پیروزی انقلاب و حماسه ۲۵ آبان در دفاع مقدس و حماسه ۸دی ۸۸ در دفاع از ولایت برگهای زرین تاریخ این مردم است.



مقام معظم رهبری درباره ي اين حماسه فرمودند
: «من لازم می دانم در زمینه مناقب اصفهان و مناقب مردم اصفهان، چند جمله ای عرض کنم ؛اینها شناسنامه ی این مردم مؤمن و غیرتمند و ایستاده ی پای کار به حساب می آید. مردم اصفهان در یک روز سیصد و هفتاد شهید را تشییع کردند وخم به ابرو نیاوردند. بماند که همان روز اعزام به جبهه داشتند، پشتیبانی داشتند وحرکت کردند. این خیلی مهم است، در آبان سال 1361 که در یک روز سیصد و هفتاد شهید در اصفهان تشییع شد. تعداد شهدای اصفهان در همان ماه بیش از هزار نفر است

[/][/]