حفظ آبروی مومن

آبروی ديگران را محترم بدان

محترم شمردن آبرو و شخصيت ديگران و سعى در پرداختن به عيوب خود و رفع آن عيب و چشم پوشى از آنچه سودي براى دنيا و آخرت ندارد، از اعظم مسائل زندگى و از بهترين كارهاست كه توسط بزرگان دين سفارش ويژه و موكدي شده است. در احاديث در قبح عمل زشت و ناپسند غيبت آن را به مانند خوردن گوشت برادر مرده ياد كرده است. اهميت مساله پوشاندن عيب ديگران و حفظ حرمت و آبروي مومن بارها در قالب آيات و روايات مورد تاكيد قرار گرفته است.

امام صادق(ع) مي‌فرمايند: «با نظر عبرت و چشم بصيرت و ديده تحقيق به فضل حضرت حق بنگريد كه وسايل پوشش را براى پوشاندن عيوب و نواقص ظاهرى براى شما خلق كرده و درهاى توبه و بازگشت را براى پوشيده شدن عيوب باطن و گناهان و اخلاق ناپسند به روى شما باز كرده است.»

آن حضرت در ارتباط با حفظ حرمت و آبروي افراد مي‌فرمايند: «كسى را به بدي‌هايى كه از او خبر دارى رسوا و بي‌‏آبرو مكن، خود تو همان انسانى هستى كه خداوند غفار قبايحى بدتر از آنچه كه از ديگران خبر دارى بر تو پوشانده و نگذاشته آبرويت به باد رود!»

«آبرو و شخصيت ديگران را محترم بدان و سعى كن از اعتبار ديگران كم نكنى، به عيب خود مشغول باش و براى آن بكوش كه رفع عيب از اعظم مسائل زندگى و از بهترين كارهاست و هرچه براى تو انجامش و برنامه‌‏اش سود ندارد از آن درگذر و بترس از اين‏‌كه با مشغول شدن به عيب ديگران از طريق غيبت و تهمت و افترا عمرت را فنا كنى و اين سرمايه گران‌بهاى هستى را از دست بدهى.»

مرحوم آيت‌الله مجتهدي تهراني نيز در شرح بحث ستر و عفاف معتقد بود:

ستر يعني اين‌كه گناهان مردم را مخفي كنيم.

به ما چه ارتباطي دارد كه فلاني عيب دارد؟

خوش به حال بنده‌اي كه به عيب خودش مي‌پردازد و به عيب ديگران كاري ندارد.

اگر رفيقت هم عيب دارد به كسي نگو خوبي‌هاي مردم را بيان كن. آنها كه به عيب ديگران كاري ندارند، بهترين زينت را دارند. در حديث آمده كه خوش به حال كسي كه به عيب خود پرداخته و به عيب ديگران كاري ندارد.

http://armandaily.ir/?News_Id=15598