توسل شافعی به قبر ابوحنیفه

بررسی روایت توسل شافعی به قبر ابوحنیفه

[=&amp]به نام خدا
باسلام
یک وهابی به این حدیث اینگونه شبهه وارد کرده؛ پاسخ آن چیست؟

أخبرنا القاضي أبو عبد الله الحسين بن علي بن محمد الصيمري ، قال : أنبأنا عمر بن إبراهيم المقرئ قال : نبأنا مُكرم بن أحمد قال : أنبأنا عمر بن إسحاق بن إبراهيم قال : نبأنا علي بن ميمون قال : سمعت الشافعي يقول : إني لأتبرك بأبي حنيفة ، وأجيء إلى قبره في كل يوم - يعني زائراً - فإذا عرضت لي حاجة صليتُ ركعتين وجئت إلى قبره ، وسألت الله تعالى عنده ، فما تبعد عني حتى تُقضى .[/]


[=&amp]تاریخ بغداد للخطیب البغدادی ج1 ص135[/]

ترجمه[=&amp]: من به (قبر) ابوحنيفه تبرک مي کنم و هر روز نزد قبرش مي روم، و هرگاه حاجتي داشتم ابتدا دو رکعت نماز مي خوانم و به سوي قبرش مي روم، و از خداوند متعال حاجتم را مي خواهم، و اين دعا را تا زماني که به آن نرسم تمام نمي کنم.[/]

نقد وهابی

[=&amp]این روایت کذب و دروغ است.در سند آن مجاهیل وجود دارد[/][=&amp].[/][=&amp]عمر بن إسحاق بن إبراهيم هیچ توضیحی و توثیقی برای او نیامده است و کسی توضیحی برای وی ننوشته است و همچنین با عقیده ی صریح و واضح ایشان در تضاد است[/]

[=&amp]وی تعظیم مرده و توسل به آن راجایز نمیدانست و مسجد و بارگاه ساختن بر قبر را حرام میدانست.[/] [=&amp][نگاه کنید به الأم 1/278، المهذب 1/139-140 ، روضة الطالبين 1/652 ، المجموع 5/266 و8/257][/]

[=&amp]و اینجا تناقض بین قول و عمل وی پیش می آید و ما اهل سنت عقیده امام شافعی را بهتر میشناسیم که ضد این عمل میباشد.[/]

[=&amp]شیخ البانی هم در (سلسلة الضعيفة 1 / 31 ) میگوید: «فهذه رواية ضعيفة بل باطلة ، فإن عمر بن إسحاق بن إبراهيم غير معروف ، وليس له ذكر في شيء من كتب الرجال ويحتمل أن يكون هو عمرو - بفتح العين - بن إسحاق بن إبراهيم بن حميد بن السكن أبو محمد التونسي ، وقد ترجمه الخطيب ، وذكر أنه بخاري قدم بغداد حاجا سنة 341هـ ، ولم يذكر فيه جرحا ولا تعديلا ، فهو مجهول الحال ويبعد أن يكون هو هذا ، إذ إن وفاة شيخه علي بن ميمون سنة 247هـ على أكثر الأقوال ، فبين وفاتَيهما نحو مائة سنة ، فيبعد أن يكون قد أدركه وعلى كل حال فهي رواية ضعيفة لا يقوم على صحتها دليل»." السلسلة الضعيفة " (رقم/22)[/]

[=&amp]یعنی:اين روايت ضعيف و حتي باطل است، زيرا عمر بن اسحاق بن ابراهيم شخصيت غير شناخته شده اي است، و ذکري از شرح حال وي در کتابهاي رجال نشده است. و احتمال دارد او عمرو – با فتح عين- بن اسحاق بن ابراهيم بن حميد بن سکن ابو محمد تونسي باشد، که خطيب بغدادي شرح حال وي را بيان کرده است، و ذکر کرده که او از بخارا است که در سال 341 هجري در راه رفتن به حج وارد بغداد شد، ولي چيزي از او چه از ناحيه ي جرح و چه تعديل بيان نکرده است، بنابراين او مجهول الحال است.[/] [=&amp]و البته بعيد بنظر مي رسد که او همان شخص مورد نظر باشد، زيرا بر اساس بيشتر اقوال علما وفات استادش علي بن ميمون در سال 247 هجري بوده، پس مشخص مي گردد که وفات آنها يکصد سال فاصله داشته، پس بعيد است که او علي بن ميمون را ديده باشد.[/] [=&amp]و در هر حال اين روايت ضعيف است و هيچ دليلي بر صحت آن وجود ندارد».[/]