ترک گناهان

---===|| صفحه‌ی مشارطه - روشی برای ترک گناه و انجام نیکی ها ||===---

به نام خدا

بنده این مدل برنامه رو به صورت تجربی بعد از چند سال پیدا کردم.

این برنامه شامل 2 فایل متنی، یک فایل تصویری، یک فایل پی اس دی (پروژه فتوشاپ برای فایل تصویری) و یک پوشه برای ذخیره کردن فایل بعضی از برنامه ها که نیاز هست.

توضیح فایل ها:

فایل تصویری صفحه‌ی مشارطه: در این فایل تصویری چندین ستون وجود داره و هر ستون شامل 10 خانه هست. در هر خانه، اسم برنامه ها نوشته میشه (مثل نماز اول وقت، مثل هر جمعه روزه، مثل هر روز یک ورق قرآن و ...)
و در این فایل یک سطر هم هست برای برنامه های ویژه هست.( برنامه های ویژه برنامه هایی هستند که زمان اعتماد یا انجامشون خیلی طولانیه(چند ماه یا حتی سال، مثل ترک گناه کبیره ای که شدیدا ریشه دوانده مثلا ترک گناه خود ارضایی و ...)

ضمنا این فایل تصویری باعث میشه راحت تر شب ها محاسبه کنید که چه کار هایی رو انجام دادید، و همین که باعث میشه راحت تر بفهمید چه خوبی هایی دارید یا ندارید که بتونید مدیریت کنید.

فایل متنی راه حل ها: از اونجایی که هر برنامه ای راه حل خودشو داره(و من معتقدم نمیشه یه بارکی گفت یا الله و شروع کرد به انجام حتما باید برنامه ای پشتش باشه) ، این راه حل ها در این فایل متنی نوشته میشه.
پایان هر راه حل زمانی به عنوان زمان اعتماد یا زمان انجام نوشته میشه.(مثلا زمان اعتماد:10 روز (یعنی تا 10 روز انجام میدم و اگر مطمئن شدم که کار ها خوب پیش میره و راه حل صحیح هست میتونم انجامشو ادامه بدم برم سراغ برنامه های بعدی)

فایل متنی گزارشات: در این فایل متنی بعد از اتمام زمان اعتماد هر برنامه یک گزارشی مینویسید که چطور گذشت خوب بود و درست انجام شد یا نه و ...

در فایل تصویری هر برنامه که در دست انجامه به رنگ زرد در میاد، و وقتی زمان اعتمادش تموم شد، خانه ی برنامه به رنگ سبز در میاد.

قوانین صفحه‌ی مشارطه:

1- همیشه باید دو برنامه معمولی و یک برنامه ویژه در دست انجام باشه (مگر مواقعی که هنوز برنامه ای آماده نشده---در صورت صلاح عیب نداره اگر 2 کار ویژه هم هم زمان انجام بشه.)
2-بهتره برنامه هارو پیشاپیش نوشته شده باشه ولی اگر ننوشتی هر برنامه که تموم شد 2 روز مهلت داری برنامه بعدی رو بنویسی.
3-برنامه ها همیشه باید با دقت و در نظر گرفتن همه جوانب نوشته شود.(هیچ راه فرار گزاشته نشه و ضمنا احتمالات در نظر گرفته بشه که اگر چیزی اتفاق افتاد که باعث شد یک روز نشه انجام داد برنامه رو، یا سر وقت انجام نداد، دل سرد نشی)
4-جا به جایی در اون ستونی که درِش هستی امکان پذیر نیست اما جا به جایی و ویرایش در ستون های بعدی امکان پذیر هست(در فایل تصویری).
5- هیچ وقت از دو ستون مختلف نمیشه برنامه برداشت حتما باید ستون فعلی تمام شود تا به ستون بعدی بری.
6-پس از پایان هر ستون تا 2 هفته استراحت مجاز هست ولی میتونی زودتر هم بری به ستون بعدی.
7-اصلاح برنامه ها در هر حال مجاز هست.(اگر در برنامه چیزی باید در نظر گرفته میشد و نشده میشه اصلاح کرد.)
8-باید برنامه هارو عمل کرد اما اگر به هر دلیلی نشد عمل کرد اگر 3 روز عمل نکردی، برنامه باید زرد بشه. باید تلاش کنی دوباره عمل کنی با اصلاح یا با همون برنامه. و اگر بازم انجام نشد و 4 روز دیگر هم گذشت برنامه قرمز میشه در این صورت میتونی از اول براش برنامه بریزی یا اصلاحش کنی (یا اگر در ستون فعلی هست میتونی رهاش کنی و آخرای اجرای ستون دوباره انجامش بدی با تغییر یا اصلاح.)اگر دوباره شروع به انجام دادی(در مرحله زردی) 3 روز عمل که کردی دوباره سبز میشه.
9-جملاتی از برنامه ها که با رنگ بنفش مشخص شدند، بعد از رفتن به ستون بعدی دیگه لازم به اجرا نیستند.
10- در فایل متنی، برنامه هایی که فقط یک بار اجرا میشن و همیشگی نیستند در صورت انجام به رنگ آبی آسمانی در میان(و نه سبز،) تا قابل شناسایی سریع باشند.

ضمنا برنامه فقط مخصوص کار های دینی نیست هر چیزی میتونه توش باشه. اصلاح امور درسی، انتخاب امضای خوب!، مرتب نگه داشتن اتاق و غیره...

نمونه ای از صفحه ی مشارطه(برنای بزرگ شدن کلیک کنید):

دانلود فایل های صفحه مشارطه برای شروع تهذیب نفس(شامل فایل های متنی و تصویری و پی اس دی، برای راه حل ها یک نمونه هم گزاشتم که ببینید چطوریه)

دانلود فایل ها

از کاربران میخوام مطلب رو بالا نگه دارن تا کاربران بتونن ببینن.
امیدوارم براتون مفید بوده باشه. این هم بگم این قوانین و این نوع فایل تحت شرایط منه شما میتونید قوانین رو طوری که دوست دارید و میتونید عوض کنید یا مثلا به جای تصویر و فتوشاپ در دفتر این کارو بکنید و ...

یا علی مدد

عاقبت به خـــیری!

موارد زیادی در عاقبت به خیری دخیل هستند، از قرآن به دو مورد اشاره می شود:
مورد اول
انفاق در راه خدا باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:

وَ مَثَلُ الَّذينَ يُنْفِقُونَ أَمْوالَهُمُ ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّهِ وَ تَثْبيتاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ كَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ أَصابَها وابِلٌ فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ فَإِنْ لَمْ يُصِبْها وابِلٌ فَطَلٌّ وَ اللَّهُ بِما تَعْمَلُونَ بَصير، و (كار) كسانى كه اموال خود را براى خشنودى خدا، و تثبيت (ملكات انسانى در) روح خود، انفاق مى‏كنند، همچون باغى است كه در نقطه بلندى باشد، و باران هاى درشت به آن برسد، (و از هواى آزاد و نور آفتاب، به حد كافى بهره گيرد،) و ميوه خود را دو چندان دهد (كه هميشه شاداب و با طراوت است.) و خداوند به آنچه انجام مى‏ دهيد، بيناست. (1)

مورد دوم
عمل به مواعظ الهی باعث عاقبت به خیری و تثبیت ایمان می شود:
وَ لَوْ أَنَّهُمْ فَعَلُوا ما يُوعَظُونَ بِهِ لَكانَ خَيْراً لَهُمْ وَ أَشَدَّ تَثْبيتاً، و اگر اندرزهايى را كه به آنان داده مى‏شد انجام مى‏دادند، براى آنها بهتر بود و موجب تقويت ايمان آنها مى‏شد.(2)

طبیعی است هرچه ایمان بیشتر تقویت شود ریشه دارتر شده و به آسانی ضعیف نمی شود.

روایات زیادی زیر عوامل درباراه عاقبت به خیری به ما رسیده است، مانند:

زهد در دنیا عامل عاقبت به خیری است:

امام صادق علیه السلام:
هر كه دل از دنيا برگيرد خداوند چشمه‏ هاى حكمت را در قلبش جاى دهد و بر زبانش جارى سازد درد و درمان دنيا را به او باز نمايد و سرانجام سالم به سراى جاودانش برد(3)

تعظیم حقوق الهی باعث عاقبت به خیری است:

امام حسن عسكرى عليه السّلام از پدرانش عليهم السّلام روايت ميكند كه امام صادق عليه السّلام به مردى نوشتند اگر ميخواهى كارهايت به نيكى انجام گيرد و پايان زندگيت خير باشد تا هنگام مرگ حق خدا را مراعات كن نعمت هاى خداوند را در راه معصيت خرج نكن، به حلم خداوند مغرور نباش، به دوستان و طرفداران ما نيكى نما، لازم نيست بدانى او راست ميگويد يا دروغ، تو طبق نيت خود كار كن و او را به دروغش واگذار(4)

برخورداری از خصلتهای خداپسندانه باعث عاقبت به خیری است:

امام باقر عليه السّلام فرمود: اسيرانى چند به نزد پيغمبر آوردند پيغمبر دستور فرموده آنان را بكشند و مردى را از ميان آنان رها فرمود آن مرد عرض كرد اى پيغمبر خداى براى چه مرا از ميان اينان رها فرمودى فرمود: جبرئيل مرا از جانب خداوند خبر داد كه تو را پنج خصلت است خصلتهائى كه خدا و رسولش آنها را دوست ميدارد:
1- نسبت باهل و عيالت سخت غيرتمندى.
2- سخاوتمندی.
3- خوش خلقى.
4- راستگوئى.
5-شجاعت دارى.
چون آن مرد اين سخن شنيد اسلام آورد و نيكو مسلمانى شد و در ركاب رسول خدا جنگ سختى نمود تا بدرجه شهادت رسيد(5)

پس اینطور نیست که خداوند همیطور بی حساب کتاب عده ای را عاقبت به خیر سازد بلکه بستگی کامل به نوع عمل دارد، بنابراین، عاقبت به خیری تماما در اختیار و اراده خود انسان بوده و باید با تلاش و تحمل مشقت (هائی که رعایت مسائل اخلاقی و اطاعت و بندگی خدا به دنبال دارد) آن را به دست آورد.

موفق باشید.
ـــــــــــــ
1.بقره/265.
2.نساء/66.
3. مَنْ زَهِدَ فِي الدُّنْيَا أَثْبَتَ اللَّهُ الْحِكْمَةَ فِي قَلْبِهِ وَ أَنْطَقَ بِهَا لِسَانَهُ وَ بَصَّرَهُ عُيُوبَ الدُّنْيَا دَاءَهَا وَ دَوَاءَهَا وَ أَخْرَجَهُ مِنَ الدُّنْيَا سَالِماً إِلَى دَارِ الْقَرَارِ، تحف العقول ص 58.
4.إِنْ أَرَدْتَ أَنْ يُخْتَمَ بِخَيْرٍ عَمَلُكَ حَتَّى تُقْبَضَ وَ أَنْتَ فِي أَفْضَلِ الْأَعْمَالِ فَعَظِّمْ لِلَّهِ حَقَّهُ أَنْ تَبْذُلَ نَعْمَاءَهُ فِي مَعَاصِيهِ وَ أَنْ تَغْتَرَّ بِحِلْمِهِ عَنْكَ وَ أَكْرِمْ كُلَّ مَنْ وَجَدْتَهُ يَذْكُرُنَا أَوْ يَنْتَحِلُ مَوَدَّتَنَا ثُمَّ لَيْسَ عَلَيْكَ صَادِقاً كَانَ أَوْ كَاذِباً إِنَّمَا لَكَ نِيَّتُكَ وَ عَلَيْهِ كَذِبُه‏، بحارالانوار ج 70 ص 351.
5.عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ ع قَالَ: أُتِيَ النَّبِيُّ ص بِأُسَارَى فَأَمَرَ بِقَتْلِهِمْ وَ خَلَّى رَجُلًا مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ الرَّجُلُ يَا نَبِيَّ اللَّهِ كَيْفَ أَطْلَقْتَ عَنِّي مِنْ بَيْنِهِمْ فَقَالَ أَخْبَرَنِي جَبْرَئِيلُ عَنِ اللَّهِ جَلَّ جَلَالُهُ أَنَّ فِيكَ خَمْسَ خِصَالٍ يُحِبُّهَا اللَّهُ وَ رَسُولُهُ الْغَيْرَةَ الشَّدِيدَةَ عَلَى حَرَمِكَ وَ السَّخَاءَ وَ حُسْنَ الْخُلُقِ وَ صِدْقَ اللِّسَانِ وَ الشَّجَاعَةَ فَلَمَّا سَمِعَهَا الرَّجُلُ أَسْلَمَ وَ حَسُنَ إِسْلَامُهُ وَ قَاتَلَ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ ص قِتَالًا شَدِيداً حَتَّى اسْتُشْهِدَ.خصال ج 1 ص 282.

""چشمها"" هم ذکر دارند ؟

انجمن: 

سلام :Gol:
آیه 101 سوره مبارکه کهف می فرماید :
"و عرضنا جهنم یومئذ للکافرین عرضا الذین کانت اعینهم فی غطاء عن ذکری"
و آنروز جهنم را بر کافران عرضه می کنیم آنانکه چشمانشان در پوششی از ذکر و یاد ما بود
از این آیه اینطور دانسته می شود که چشمان هم ذکری دارند که کافران بواسطه غطاء کفرشان عاجز از آن هستند .
پس چشمها هم ذکری دارند که بی باوری مانع از آن است .
به نظر شما این ذکر چه ذکری است و این بی باوری چیست ؟
والحمد لله