تبدیل گناه به حسنه

تبدیل گناهان به نیکی ها چگونه و بر چه اساسی است؟

انجمن: 

بسم الله الرحمن الرحیم

با عرض سلام حضور کارشناسان محترم

در قرآن کریم میفرماید نیکیها بدیها را از بین میبرد و بالاتر از آن چنین میفرماید کسیکه از گناهان کبیره ای مثل شرک و قتل و زنا توبه کند و ایمان آورده و اعمال صالح انجام دهد ، خداوند گناهان او را به حسنات تبدیل میکند چرا که خداوند آمرزنده و مهربان است.

همچنین در حدیث آمده است:

رسول اكرم(ص):

أربَعٌ مَن كُنَّ فیهِ وَ كانَ مِن قَرنِهِ إِلی قَدَمِهِ ذُنوباً بَدَّلَهَا اللهُ حَسَناتٍ: الَصِّدقُ، وَالحَیاءُ وَ حُسنُ الخُلقِ وَ الشُّكرُ؛

چهار چیز است كه هر كس داشته باشد، اگر سر تا پا غرق گناه باشد، خداوند آن گناهان را به حسنه و نیكی تبدیل می‌كند: راستی، حیا، خوش اخلاقی و شكر.

كافی 2/107/7

لطفا بفرمایید این تبدیل سیئات به حسنات بر چه اساسی است و چگونه ممکن است گناهانی که عامل خلود در جهنم میباشند نه تنها از بین بروند بلکه تبدیل به کار خوب شوند؟

سوال بعدی اینست شخصی که به دلایلی به اصطلاح با خداوند قهر میکند و مرتکب اعمال ناشایست میشود درحالیکه علم به گناه بودن کارهایش را دارد و برای خود چنین فرض میکند که مدتی برای فرار از این ناراحتیها رو به گناه میاورد و سپس توبه میکند و گرد گناه نخواهد گشت، به فرض اینکه موفق به توبه شد آیا این گناهانی که با علم و حتی انزجار از آنها مرتکب گشته باز هم تبدیل به حسنه خواهد شد؟

سوال سوم اینکه اگر توبه ، تبدیل شدن گناه به نیکی را در پی دارد پس کسی که با همه وسوسه های درونی مبارزه کرده و دنبال معصیت نمیرود باید اجری داشته باشد بالاتر از اجر آن گنهکار پشیمان.

آیا اگر چنین شخصی نه مرتکب گناه شود و نه رو به اعمال مستحبی مثل عبادت یا کمک به دیگران بیاورد بلکه اوقاتش را به بطالت بگذراند باز هم اجرش از آن گنهکاری که توبه کرده بیشتر است یا به سبب هدر دادن وقت بازخواست خواهد شد؟

باتشکر

توابین چه کسانی هستند؟

با عرض سلام
ببیخشید توابین چه کسانی هستند؟که خدا گفته إن الله یحب التوابین.
یعنی من چند بار گناه کنم و توبه کنم خدا من را دوست دارد؟
اصلا ملاک دوست داشتن خدا چیه؟

اونوقت خدا توابه یعنی چی؟اگر ما توبه می کنیم چرا خدا توابه؟


کارشناس بحث : سمیع