امر به معروف، نهی از منکر

اصلی ترین مسأله ؛ هر کس درد دین دارد بیاید (تمرین موقعیت های امر به معروف و نهی از منکر)

درباره اهمیت امر به معروف و نهی از منکر هر چه بگوییم کم است. این واجب شرعی ، آنقدر اهمیت دارد که سایر واجبات در مقابل آن مانند قطره در مقابل دریاست. کسی که آن را انجام دهد کار انبیاء را انجام داده است. به عنوان نمونه برای اهمیت این واجب ، چند حدیث ذکر می شود:

پیامبر اسلام (ص) می فرمایند:امت من مادام که امر به معروف و نهی از منکر کنند و یکدیگر را بر نیکی یاری دهند، در خیر به سر خواهند برد و چون چنین نکنند، برکت ها از آنان برداشته می شود و برخی به برخی دیگر تسلط می یابند و برای آنان، نه یاوری زمینی و نه آسمانی خواهد ماند.

حضرت علی «علیه السلام» نیز می فرمایند:

تمام کارهای نیک و حتی جهاد در راه خدا در برابر امر به معروف و نهی از منکر، چون قطره ای است در مقابل دریای پهن و ژرف.

امام باقر «علیه السلام» می فرماید:امر به معروف و نهی از منکر، راه پیامبران و شیوه صالحان است. فریضه بزرگی است که با آن فریضه های دیگر به پا داشته، راه ها امن و کسب و کارها حلال می شود. آنچه به ستم ستانده شده [است] به صاحبان آن باز گردانده می شود، زمین ها آباد و از دشمنان انتقام گرفته و امر پا بر جا می شود.

این واجب شرعی آنقدر جایگاه رفیعی دارد که بدون انجام آن ، دیانت ما ناقص است و وقتی دیانت ما ناقص باشد ، دیگر چه فایده ای از عمر خودمان می بریم؟

این انجمن را برای این مبحث انتخاب کردم چون این فریضه را باید عملاً یکی از مهارتهای زندگی به حساب بیاوریم.

در این تاپیک شیوه بحث اینگونه است که موقعیتهایی را که در زندگی روزمره ممکن است برای ما پیش بیایند که نیاز به امر به معروف و نهی از منکر پیش بیاید ، ترسیم میکنیم و بعد هر یک از دوستان نحوه امر به معروف و نهی از منکر عملی که به نظرشان در آن موقعیت بهترین پاسخ را می دهد و کمترین مشکل را ایجاد می کند را ذکر می کنند.


موقعیت اول:

برای خرید بلیط قطار به دفتر فروش بلیط مراجعه کرده اید. پشت میز دفتر ، سه خانم بد حجاب (روسری تا نصف سر ، آرایش غلیظ) و یک مرد نشسته اند.
در اینجا چگونه باید امر به معروف و نهی از منکر کرد؟

این موقعیت را در دو حالت در نظر میگیریم:
حالت اول: غیر از شما هیچ مراجعه کننده دیگری آنجا نیست.
حالت دوم: تعدادی مراجعه کننده نیز حضور دارند.