اسماء سلبی

اسماء حق تعالی

باسمه تعالی
با سلام
در قاموس اصطلاحات اهل معرفت اسماء دو گونه اند :
1-اسماء سلبی
2- اسماء ثبوتی
به اسمایی مانند خالق و رازق که بیشتر به جهت کثرت توجه دارند و کثرات از آنها ناشی می شوند اسمای ثبوتی و به اسمایی مانند غنی و قدوس و سبوح که بیشتر به جهت وحدت نظر دارند اسمای سلبی گفته می شوند
البته منظور از اسمای سلبی آن نیست که مفاد عدمی دارند بلکه مفاد آنها از یک جهت اثباتی است چون در همه اسمای عرفانی ذات حق تعالی با صفت خاص در نظر گرفته می شود (و اصلا فرق اسم حق تعالی با صفت حق تعالی در این است که به یک امر کمالی صفت گفته می شود و اگر همان صفت با ذات حق تعالی در نظر گرفته شود اسم نامیده می شود
مثلا علم صفت است اما عالم اسم است ،حیاة صفت است اما حیّ اسم است ،قدرة صفت است اما قادر اسم است )
اما آنچه سبب می شود این اسماء اسمای سلبی نامیده شوند آن است که معنای سلبی در آنها اشباع شده است مثلا غنی به معنای ذاتی است که به دیگران احتیاجی ندارد
ادامه دارد.....