صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیه 3 سوره نسا

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    4
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    21
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    38

    آیه 3 سوره نسا




    با سلام وعرض احترام
    لطفا کارشناسان گرامی پاسخ دهید .
    خداوند متعال مي فرمايد:
    ﴿فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ﴾. [النساء / 3]. «و اگر بهراسيد كه چون بيش از يك همسر برگزينيد) راه عدالت و انصاف نپيماييد، بايستي به يك همسر يا به كنيزان بسنده كنيد.
    در اين آيه خداوند متعال كسانيكه در صورت داشتن چند همسر از رعايت و انصاف بين آنها عاجز و ناتوان خواهند بود را ارشاد فرموده است كه به يك همسر بسنده كنند و يا اينكه بجاي زنان آزاده براي خود كنيز بر گزينند


    این ایه تایید برده داری وکنیز داری است ؟ یا نسخ حکم تعدد زوجات

  2. صلوات ها 4


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    1,508
    حضور
    23 روز 22 ساعت 42 دقیقه
    دریافت
    16
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6204



    نقل قول نوشته اصلی توسط زم زم نمایش پست ها
    لطفا کارشناسان گرامی پاسخ دهید . خداوند متعال مي فرمايد: ﴿فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ﴾. [النساء / 3]. «و اگر بهراسيد كه چون بيش از يك همسر برگزينيد) راه عدالت و انصاف نپيماييد، بايستي به يك همسر يا به كنيزان بسنده كنيد. در اين آيه خداوند متعال كسانيكه در صورت داشتن چند همسر از رعايت و انصاف بين آنها عاجز و ناتوان خواهند بود را ارشاد فرموده است كه به يك همسر بسنده كنند و يا اينكه بجاي زنان آزاده براي خود كنيز بر گزينند این ایه تایید برده داری وکنیز داری است ؟ یا نسخ حکم تعدد زوجات
    با سلام به دوستان خوبم
    لازم است در ابتدا شأن نزول آيه را ذكر كنم تا بدانيم اين آيه براي چه مسئله اي نازل شده است:


    براى اين آيه شان نزول خاصى نقل شده و آن اينكه قبل از اسلام معمول بود كه بسيارى از مردم حجاز، دختران يتيم را به عنوان تكفل و سرپرستى به خانه خود ميبردند، و بعد با آنها ازدواج كرده و اموال آنها را هم تملك ميكردند، و چون همه كار دست آنها بود حتى مهريه آنها را كمتر از معمول قرار ميدادند، و هنگامى كه كمترين ناراحتى از آنها پيدا ميكردند به آسانى آنها را رها ميساختند و در حقيقت حاضر نبودند حتى به شكل يك همسر معمولى با آنها رفتار نمايند.

    در اين هنگام آيه فوق نازل شد و به سرپرستان ايتام دستور داد در صورتى با دختران يتيم ازدواج كنند كه عدالت را به طور كامل در باره آنها رعايت نمايند و در غير اين صورت از آنها چشم‏پوشى كرده و همسران خود را از زنان ديگر انتخاب نمايند.


    اما اين كه بگوييم اين آيه تأييد برده داري است درست نيست چون علت اينكه در اينجا گفته شده به جاي بي عدالتي در بين همسران متعدد يك همسر و يا به كنيزان در مملوك خود بسنده كنيد اين است كه شرايط آنها نسبت به زنان آزاد راحتتر است.
    أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ- و يا بجاى انتخاب همسر دوم از كنيزى كه مال شما است استفاده كنيد زيرا شرائط آنها سبك‏تر است .

    اگر چه آنها نيز بايد از حقوق حقه خود برخوردار باشند كه اسلام به اندازه كافي دستوراتي در اين زمينه داده است و در اين سايت هم بسيار بحث شده كه شما مي توانيد جستجو كنيد و ببينيد.
    .

    ویرایش توسط عمار : ۱۳۸۹/۱۲/۰۶ در ساعت ۱۶:۳۳
    آیه 3 سوره نسا

    الهی من ذاالذی ذاق حلاوه محبتک فرام منک بدلا

    آن کس که تورا شناخت جان را چه کند
    فرزند وعیال وخانمان را چه کند.




  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط عمار نمایش پست ها
    با سلام به دوستان خوبم
    لازم است در ابتدا شأن نزول آيه را ذكر كنم تا بدانيم اين آيه براي چه مسئله اي نازل شده است:


    براى اين آيه شان نزول خاصى نقل شده و آن اينكه قبل از اسلام معمول بود كه بسيارى از مردم حجاز، دختران يتيم را به عنوان تكفل و سرپرستى به خانه خود ميبردند، و بعد با آنها ازدواج كرده و اموال آنها را هم تملك ميكردند، و چون همه كار دست آنها بود حتى مهريه آنها را كمتر از معمول قرار ميدادند، و هنگامى كه كمترين ناراحتى از آنها پيدا ميكردند به آسانى آنها را رها ميساختند و در حقيقت حاضر نبودند حتى به شكل يك همسر معمولى با آنها رفتار نمايند.

    در اين هنگام آيه فوق نازل شد و به سرپرستان ايتام دستور داد در صورتى با دختران يتيم ازدواج كنند كه عدالت را به طور كامل در باره آنها رعايت نمايند و در غير اين صورت از آنها چشم‏پوشى كرده و همسران خود را از زنان ديگر انتخاب نمايند.


    اما اين كه بگوييم اين آيه تأييد برده داري است درست نيست چون علت اينكه در اينجا گفته شده به جاي بي عدالتي در بين همسران متعدد يك همسر و يا به كنيزان در مملوك خود بسنده كنيد اين است كه شرايط آنها نسبت به زنان آزاد راحتتر است.
    أَوْ ما مَلَكَتْ أَيْمانُكُمْ- و يا بجاى انتخاب همسر دوم از كنيزى كه مال شما است استفاده كنيد زيرا شرائط آنها سبك‏تر است .

    اگر چه آنها نيز بايد از حقوق حقه خود برخوردار باشند كه اسلام به اندازه كافي دستوراتي در اين زمينه داده است و در اين سايت هم بسيار بحث شده كه شما مي توانيد جستجو كنيد و ببينيد.
    .

    درود و رحمت خدا به شما


    مساله اول در مورد اصطلاحی به نام "شان نزول" هست که ما اگر اونو قبول داشته باشیم پس نتیجه میگیریم که قران برای تمام اعصار مفید نبوده و اکنون تنها بخشی از ان ارزشمند است چون بسیاری از ایات شان نزول خاصی دارند

    مساله دوم اینه: لغاتی را که شما در مورد زنان استفاده کردید خود دال بر قبول داشتن برده داری از طرف شماست،به کنیزان لغت "مملوک خود" و به سایر زنان لغت "ازاد" نسبت میدهید،ایا اگر زنی در خانه شما کار کند ملک شماست؟ ایا او از سایر زنان چیزی کم دارد؟ ایا در افرینش با انها تفاوتی دارد؟ اگر نه،پس چرا باید (طبق گفته شما) شرایط انها برای مرد نسبت به زنان ازاد اسان تر باشد؟

    کنیز هم یک زن و مسلما یک انسان است،توپ فوتبال یا خمیر بازی نیست که بشود از بازار خرید و هر تصمیمی در مورد او گرفت

    اگر صفت عدل خدا و جدایی ناپذیری این صفت از او و افرینش عادلانه او را باور دارید،میبینید که این مساله با خدایی خدا جور نیست

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۸۹
    علاقه
    مطالعه بازی و دین و بحث
    نوشته
    6,441
    حضور
    98 روز 19 ساعت 5 دقیقه
    دریافت
    95
    آپلود
    0
    گالری
    33
    صلوات
    27323



    نقل قول نوشته اصلی توسط na efrat na tafrit نمایش پست ها
    مساله اول در مورد اصطلاحی به نام "شان نزول" هست که ما اگر اونو قبول داشته باشیم پس نتیجه میگیریم که قران برای تمام اعصار مفید نبوده و اکنون تنها بخشی از ان ارزشمند است چون بسیاری از ایات شان نزول خاصی دارند
    سلام

    ان ایاتی که شان نزول دارند اتفاقا برای کمک به تمام اعصار است

    نقل قول نوشته اصلی توسط na efrat na tafrit نمایش پست ها
    لغاتی را که شما در مورد زنان استفاده کردید خود دال بر قبول داشتن برده داری از طرف شماست،به کنیزان لغت "مملوک خود" و به سایر زنان لغت "ازاد" نسبت میدهید،ایا اگر زنی در خانه شما کار کند ملک شماست؟ ایا او از سایر زنان چیزی کم دارد؟ ایا در افرینش با انها تفاوتی دارد؟ اگر نه،پس چرا باید (طبق گفته شما) شرایط انها برای مرد نسبت به زنان ازاد اسان تر باشد؟
    باید ببینیم منظور از آزادی چیست؟
    اسلام درخشانترین راه است
    غررالحکم امدی ترجمه ادیب فقید محمد علی انصاریحدیث505

    موسسه انتشاراتی امام عصر(عج)
    عقل آدمی را به گفتار نیک و نهاد پاکیزه و کردار نیکو دلیل آورند
    (همان ح-10811)



  9. صلوات ها 3


  10. #5

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط mkk1369 نمایش پست ها
    سلام

    ان ایاتی که شان نزول دارند اتفاقا برای کمک به تمام اعصار است



    باید ببینیم منظور از آزادی چیست؟

    لطفا توضیح بدید،گفتن اینکه "اتفاقا خوب است" فکر نمیکنم دلیل منطقی ای باشه!
    اگر منظور از ازادی رو هم شرح بدید ممنون میشم

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط زم زم نمایش پست ها
    این ایه تایید برده داری وکنیز داری است ؟ یا نسخ حکم تعدد زوجات
    سلام
    از ظاهر آیه بر می آید که در صدد بیان شرایط تعدد زوجات است نه نفی آن چون مفهوم آیه اینستکه اگر می توانید عدالت بین زنان را برقرار کنید تعدد اشکالی ندارد . بحث برده داری هم به حسب شرایط آن زمان یک امر اجتناب ناپذیر بوده و شایسته هم نبوده است که امت در یکی از امور مبتلا به خودش بلا تکلیف باشد لذا امثال این احکام در مورد برده ها صادر شده است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۰
    نوشته
    10
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    19



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    از ظاهر آیه بر می آید که در صدد بیان شرایط تعدد زوجات است نه نفی آن چون مفهوم آیه اینستکه اگر می توانید عدالت بین زنان را برقرار کنید تعدد اشکالی ندارد . بحث برده داری هم به حسب شرایط آن زمان یک امر اجتناب ناپذیر بوده و شایسته هم نبوده است که امت در یکی از امور مبتلا به خودش بلا تکلیف باشد لذا امثال این احکام در مورد برده ها صادر شده است .
    موفق باشید
    درود خدا بر شما

    مسائل زیادی در صدر اسلام بود که رسول خدا (درود بر او) با انها به دلیل اینکه اشتباه بودند اعلام مخالفت علنی کرد،پس او پیرو ان شرایط و اداب و رسوم نابه جای ان نبوده و اگر برده داری در اسلام نابه جاست باید با اصل ان مقابله شده باشد نه روش درست انجام شدنش!
    مثل این است که بگوییم دزدی از خانه اگر دزد از در وارد شود ایرادی ندارد!!! (در صورتی که دزدی به هر شکل اشتباه است)
    ویرایش توسط na efrat na tafrit : ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۴:۵۰

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    علاقه
    نقد
    نوشته
    811
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3330



    فَإِنْ خِفْتُمْ أَلَّا تَعْدِلُوا فَوَاحِدَةً أَوْ مَا مَلَكَتْ أَيْمَانُكُمْ﴾. [النساء / 3]. «و اگر بهراسيد كه چون بيش از يك همسر برگزينيد)
    "او" چه معنی میده؟
    یعنی یا کنیز یا همسر دیگه؟ مگه نه؟
    دوتاییش میشه؟؟
    تو زبان عربی میخوام بدونم "یا" چه معانی و کاربردی داره؟




    حافظا می خور و رندی کن و خوش باش ولی / دام تزوير مکن چون دگران قرآن را
    وقتی عنان و افسار عقل آزاد شود و عقل، محبوس در سه زنجیز نباشد : هوای نفس،عادت دینی و اعمال دینی- تعصب بر تفکر و يا سنت گذشتگان یا این شرط ، این عقل آزاد صاحبش را به منزل نجات می رساند
    (
    شرح نهج البلاغه(ابن ابی الحدید)ج 20 ص 343، روایت شماره ی 950)

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط na efrat na tafrit نمایش پست ها
    مسائل زیادی در صدر اسلام بود که رسول خدا (درود بر او) با انها به دلیل اینکه اشتباه بودند اعلام مخالفت علنی کرد،پس او پیرو ان شرایط و اداب و رسوم نابه جای ان نبوده و اگر برده داری در اسلام نابه جاست باید با اصل ان مقابله شده باشد نه روش درست انجام شدنش! مثل این است که بگوییم دزدی از خانه اگر دزد از در وارد شود ایرادی ندارد!!! (در صورتی که دزدی به هر شکل اشتباه است)
    سلام
    اگر منظورتان بحث یرده داری است باید به عرضتان برسانم که برده داری ( بهره کشی از اسرای جنگی ) یک جریان معمول در آن زمان بود که به حسب میزان رشد جوامع آن روزی کاری غیر از این هم نمی شد که با آن کرد .
    دیگر اینکه اسلام در آوردن احکام شیوه تدریج را در برخی امور رعایت فرمود که مطابق با حکمت است چه اینکه نمی توان با جامعه در بعضی شرایط یکباره به مبارزه برخاست . مثلا شراب در اسلام به تدریج منع شد . چه اینکه جامعه عرب آنروز شدیدا به این امر ناشایست مبتلا بود . در خصوص برده داری هم که یک کار معمول در شرایط اجتماعی آن روز بوده است به نظر می رسد بهترین روش در نگهداری از اسرای جنگی همین روش برده داری بوده باشد چون حکومتهای آن زمان توان نگهداری از اسرای جنگی در محل خاص را نداشته اند ضمن اینکه این کار خلاف عرف جامعه آن روز هم بوده است .
    اگر به جنبه های مختلف موضوع توجه بفرمایید ملاحظه می کنید که این کار حکیمانه بوده است ضمن اینکه اسلام با این کار شرایط آشنایی بردگان با اسلام را فراهم و همچنین آزادی آنها را در ضمن احکامش پیش بینی نمود و توصیه های اخلاقی موکدی نیز به صاحبان برده ها کرد تا شرایط زندگی آنها مطلوب باشد .
    پس مثالی که شما زدید قیاس مع الفارق است چراکه دزدی یک فعل ناشایست است اما نگهداری از اسیر جنگی به شیوه خاص بالاصاله کار ناشایستی نیست
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    نوشته
    421
    حضور
    2 روز 8 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    914



    نقل قول نوشته اصلی توسط na efrat na tafrit نمایش پست ها
    لطفا توضیح بدید،گفتن اینکه "اتفاقا خوب است" فکر نمیکنم دلیل منطقی ای باشه
    به نام خدا
    سلام

    بسیاری از آیات قرآن دستور نمی دهند. اگر ما شان نزول را بدانیم، در می یابیم که در موردی خاص، جهت گیری و طریقه حل و فصل قضیه ای که قرآن درپیش گرفته چگونه بوده و در موارد مشابه چه باید کرد. البته، آیات قرآن بدون شان نزول هم قابل تکیه کردن هستند که در چنین مواردی باید از آیات محکم پیروی مطلق نمود و ارائه تاویل آیات متشابه را به خدا و راسخون در علم واگذار کرد (یکی از راسخون در علم امام زمان است که در حال حاضر بسیاری از ما از نعمت هم صحبتی ایشان محرومیم).
    ویرایش توسط aminj : ۱۳۹۰/۰۴/۱۳ در ساعت ۱۹:۳۵
    مَنْ کانَ عَدُوّاً لِلّهِ وَ مَلائِکَتِهِ وَ رُسُلِهِ وَ جِبْریلَ وَ میکالَ فَإِنَّ اللّهَ عَدُوٌّ لِلْکافِرینَ

  21. صلوات


صفحه 1 از 4 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع رو مطالعه کرده اند از ۱۳۹۴/۰۲/۲۲, ۲۰:۵۶ : 1

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود