جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جایگاه دعا و آرزو در عالم ماده

  1. #1

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۶
    نوشته
    1
    حضور
    3 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2

    اشاره جایگاه دعا و آرزو در عالم ماده




    با سلام.
    تاپیکی با عنوان عدل خداوند مطرح شده بود که به طور کامل از اول تا آخرش رو خوندم و خیلی هم مفید بود. اما سوالی که از اون تاپیک برام پیش اومده اینه که جایگاه ادعیه و ... در عالم ماده کجاست؟

    مثلا میگن برای سلامتی همدیگه دعا کنیم. یا دعا کنیم که فلان اتفاق بیفتد. یا فلان مریض شفا پیدا کند. در اون تاپیک نوشته بود که خدا برای یک انسان نمیاد قوانین عالم ماده رو تغییر بده. در این مثالی که گفتم به فرض طرف بر اثر حمله یک ویروس مریض شده و ممکن هست بمیره. این چطور ممکنه که با دعا رفع بشه؟ یعنی دعا کاری می کنه که اون ویروس کار طبیعی خودش رو انجام نده؟

    یا مثلا طرف در یک دقیقه و ثانیه مشخص میاد وسط خیابون و تصادف می کنه، چطور دعای سلامت در حق اون طرف می تونه به فرض جلوی این کار رو بگیره.

    ممنون می شم پاسخ بدید. با تشکر از سایت خوبتون.

  2. صلوات ها 2


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    26,221
    حضور
    229 روز 19 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    48
    صلوات
    63530



    با نام و یاد دوست






    جایگاه دعا و آرزو در عالم ماده








    کارشناس بحث: استاد عامل

  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,679
    حضور
    41 روز 5 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5164



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام و ادب
    قبل از ورود به بحث باید به چند نکته توجه داشت:
    اول؛ قوانین عالم هستی تغییر ناپذیرند و این خاصیت مبتنی بر دو اصل فلسفی یعنی علیت و سنخیت بین علت و معلول است. بر مبنای علیت، تحقق معلول بدون علت محال است و بر مبنای سنخیت، هر معلول باید از علت خاص صادر شود و پیدایش معلول از هر علتی مردود است.
    دوم؛ نظام عالم به قدری دقیق است که اگر کسی به همه جریانهای عالم احاطه پیدا کند، می تواند تمام وقایع عالم را پیش بینی کند.(1)
    سوم؛ بر مبنای آیات و روایات، دعا تاثیر تکوینی داشته و در عالم واقع موثر است. خداوند در رابطه با استجابت آن می فرماید: قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُم(2) بسیاری از روایات نیز ناظر به برطرف شدن هم و غم و مشکلات و همچنین دفع بلایا از انسان است.(3) بنابراین دعا امری صرفا روانی نیست، بلکه اثر مادی نیز دارد؛ یعنی مثلا جریانی که قرار بود به نحو خاصی اتفاق بیافتد، در پی دعا به نحو دیگری رخ می دهد.(4) با توجه به تاثیر دعا در دفع بلا، مثلا دعا یا صدقه به عنوان یک علت یا عامل غیر طبیعی به این نحو می توانند مانع از بلایی بشوند که اگر شخصی در حالت عادی قرار بود در یک زمان خاص در خیابان باشد و با ماشینی تصادف کند، با دعا ممکن است زمان حضور او در همان مکان با کمی تقدیم یا تاخیر(مانند ملاقات با کسی که قرار نبود با او ملاقات کند) صورت پذیرد و این بلا از او دفع شود.

    بر مبنای نکته اول، هر پدیده ای ممکن است علل ومقدمات خاصی داشته باشد که برخی برای ما شناخته شده و برخی ناشناخته باشند. بنابراین همانطور که علل طبیعی موثر در تحقق یک پدیده یا حادثه هستند، دعا نیز در عرض آنها یک عامل دیگری است که بر اساس تزاحم علت های گوناگون، گاهی جلوی بلایی را گرفته و یا سبب تحقق چیزی می شود که بدون عاملِ دعا محقق نمی شد. به همین ترتیب همانطور که دارو یک عامل تاثیر در بهبودی انسان است، دعا نیز به عنوان یک عامل ماوراء طبیعی می تواند همان عملکرد را داشته باشد. هر چند نحوه تاثیر آن برای ما روشن نیست اما علیت آن علاوه بر تاکید آیات و روایات، به تجربه نیز اثبات شده است.
    علاوه بر این، برخی فلاسفه برای تبیین این تاثیر به قدرت تاثیر نفس انسان در عالم استدلال کرده و برای آن مصادیقی مانند هیپنوتیزم، شوری چشم و ... را مثال زده اند.(5) بطوری که نفس انسان با ممارست و تذکیه می تواند به مرتبه ای برسد که تسلط بر امور عالم داشته و با اراده خود، تاثیراتی غیر مادی در این عالم بگذارد.

    بنابراین دعا به عنوان علتی در عرض دیگر علل مادی، می تواند تاثیری همانند آنها داشته باشد. اگر چه نحوه این تاثیر برای ما شناخته شده نیست، اما ثبوت و تحقق آن، امری مسلم است.





    1. مطهری، مجموعه آثار، ج4، ص430.
    2. غافر: 60.
    3. ر.ک: کافی، ج2، ص558.
    4.
    مطهری، مجموعه آثار، ج4، ص431.
    5. ابن سینا، النفس الشفا، ص177.



  6. صلوات ها 2


  7. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۲
    نوشته
    3,303
    حضور
    50 روز 31 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    5140



    نقل قول نوشته اصلی توسط shedayat نمایش پست ها
    ا سلام.
    تاپیکی با عنوان عدل خداوند مطرح شده بود که به طور کامل از اول تا آخرش رو خوندم و خیلی هم مفید بود. اما سوالی که از اون تاپیک برام پیش اومده اینه که جایگاه ادعیه و ... در عالم ماده کجاست؟

    مثلا میگن برای سلامتی همدیگه دعا کنیم. یا دعا کنیم که فلان اتفاق بیفتد. یا فلان مریض شفا پیدا کند. در اون تاپیک نوشته بود که خدا برای یک انسان نمیاد قوانین عالم ماده رو تغییر بده. در این مثالی که گفتم به فرض طرف بر اثر حمله یک ویروس مریض شده و ممکن هست بمیره. این چطور ممکنه که با دعا رفع بشه؟ یعنی دعا کاری می کنه که اون ویروس کار طبیعی خودش رو انجام نده؟

    یا مثلا طرف در یک دقیقه و ثانیه مشخص میاد وسط خیابون و تصادف می کنه، چطور دعای سلامت در حق اون طرف می تونه به فرض جلوی این کار رو بگیره.

    ممنون می شم پاسخ بدید. با تشکر از سایت خوبتون.
    سلام
    قوانین ماده متقابل هستند. یعنی همانطور که بیماری هست درمان و شفا هم هست. همانطور که تصادف است عبور سالم هم هست. لذا دعا برای سلامت و شفا مخالف نظام عالم و طبیعت نیست.
    یا علیم


    امام خامنه ای:
    این قرن ، قرن اسلام است
    کتاب "رهاورد تجربیات نزدیک به مرگ"
    را بطور رایگان از سایت های دانلود کتاب، دانلود کنید.


  8. صلوات


  9. #5

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۹۴
    علاقه
    حب الحسین(ع)
    نوشته
    1,679
    حضور
    41 روز 5 ساعت 26 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    5164

    جمع بندی




    بسم الله الرحمن الرحیم


    سوال:
    با توجه به تغییر ناپذیری قوانین عالم، دعا چگونه باعث تغییر در این عالم می شود؟

    پاسخ:
    قبل از ورود به بحث باید به چند نکته توجه داشت:
    اول؛ قوانین عالم هستی تغییر ناپذیرند و این خاصیت، مبتنی بر دو اصل فلسفی یعنی علیت و سنخیت بین علت و معلول است. بر مبنای علیت، تحقق معلول بدون علت محال است و بر مبنای سنخیت، هر معلول باید از علت خاصی صادر شود و پیدایش معلول از هر علتی مردود است.
    دوم؛ نظام عالم به قدری دقیق است که اگر کسی به همه جریانهای عالم احاطه پیدا کند، می تواند تمام وقایع عالم را پیش بینی کند.(1)
    سوم؛ بر مبنای آیات و روایات، دعا تاثیر تکوینی داشته و در عالم واقع موثر است. خداوند در رابطه با استجابت آن می فرماید: قالَ رَبُّكُمُ ادْعُوني‏ أَسْتَجِبْ لَكُم(2) بسیاری از روایات نیز ناظر به برطرف شدن هم و غم و مشکلات و همچنین دفع بلایا از انسان است.(3) بنابراین دعا امری صرفا روانی نیست، بلکه اثر خارجی نیز دارد؛ یعنی مثلا جریانی که قرار بود به نحو خاصی اتفاق بیافتد، در پی دعا به نحو دیگری رخ می دهد.(4) با توجه به تاثیر دعا در دفع بلا، مثلا دعا یا صدقه به عنوان یک علت یا عامل غیر طبیعی به این نحو می توانند مانع از بلایی بشوند که اگر شخصی در حالت عادی قرار بود در یک زمان خاص در خیابان باشد و با ماشینی تصادف کند، با دعا ممکن است زمان حضور او در همان مکان با کمی تقدیم یا تاخیر(مانند ملاقات با کسی که قرار نبود با او ملاقات کند) صورت پذیرد و این بلا از او دفع شود.

    بر مبنای نکته اول، هر پدیده ای ممکن است علل ومقدمات خاصی داشته باشد که برخی برای ما شناخته شده و برخی ناشناخته باشند. بنابراین همانطور که علل طبیعی موثر در تحقق یک پدیده یا حادثه هستند، دعا نیز در عرض آنها یک عامل دیگری است که بر اساس تزاحم علت های گوناگون، گاهی جلوی بلایی را گرفته و یا سبب تحقق چیزی می شود که بدون عاملِ دعا محقق نمی شد. به همین ترتیب همانطور که دارو یک عامل تاثیر در بهبودی انسان است، دعا نیز به عنوان یک عامل ماوراء طبیعی می تواند همان عملکرد را داشته باشد. هر چند نحوه تاثیر آن برای ما روشن نیست اما علیت آن علاوه بر تاکید آیات و روایات، به تجربه نیز اثبات شده است.
    همچنین، برخی فلاسفه برای تبیین این تاثیر به قدرت تاثیر نفس انسان در عالم استدلال کرده و برای آن مصادیقی مانند هیپنوتیزم، شوری چشم و ... را مثال زده اند.(5) بطوری که نفس انسان با ممارست و تذکیه می تواند به مرتبه ای برسد که تسلط بر امور عالم داشته و با اراده خود، تاثیراتی غیر مادی در این عالم بگذارد.

    بنابراین دعا به عنوان علتی در عرض دیگر علل مادی، می تواند تاثیری همانند آنها داشته باشد و این به معنای نقض شدن قوانین نیست بلکه همانطور که در عالم برخی قوانین مانع از تحقق قانون دیگر می شوند(مانند قدرت بالابرنده موشک که بر قانون جاذبه غلبه می کند) دعا نیز قانونی است که در برخی موارد مانع وقوع اتفاقات ناگوار یا سبب تحقق حوادث مطلوب می شود. اگر چه نحوه این تاثیر برای ما شناخته شده نیست، اما ثبوت و تحقق آن، امری مسلم است.





    1. مطهری، مجموعه آثار، ج4، ص430.
    2. غافر: 60.
    3. ر.ک: کافی، ج2، ص558.
    4.
    مطهری، مجموعه آثار، ج4، ص431.
    5. ابن سینا، النفس الشفا، ص177.


  10. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود