دقت و وسواس در انتخاب مرجع
تبهای اولیه
سلام خدمت شما علما
من بعد از مدت ها تحقیق نتونستم اعلم مراجع را تشحیص بدهم و چون فردی هستم که زیاد به اصطلاح ان قلت میاورم راه شرعی بعد از این اتفاق را قبول و عمل نکردم و سرگردان بودم تا اینکه مدتی به احتیاط فکر میکردم که دیدم کار بسیار سختی است. بعد از پشیمانی از گذشته تصمیم گرفتم همان راه ساده شرعی را انتخاب کنم. حال سوال این است که ساده بفرمایید اگر طبق همان سه راه موجود در رساله نتوانم اعلم را تشخیص دهم،برای انتخاب مرجع چه راهی را باید انتخاب کنم؟
اگر بخواهم هر کدام را دلخواه انتخاب کنم آیا باید به تقوا و اورعیت آنها هم توجه کنم یا لازم نیست؟
سلام خدمت شما علما
من بعد از مدت ها تحقیق نتونستم اعلم مراجع را تشحیص بدهم و چون فردی هستم که زیاد به اصطلاح ان قلت میاورم راه شرعی بعد از این اتفاق را قبول و عمل نکردم و سرگردان بودم تا اینکه مدتی به احتیاط فکر میکردم که دیدم کار بسیار سختی است. بعد از پشیمانی از گذشته تصمیم گرفتم همان راه ساده شرعی را انتخاب کنم. حال سوال این است که ساده بفرمایید اگر طبق همان سه راه موجود در رساله نتوانم اعلم را تشخیص دهم،برای انتخاب مرجع چه راهی را باید انتخاب کنم؟
اگر بخواهم هر کدام را دلخواه انتخاب کنم آیا باید به تقوا و اورعیت آنها هم توجه کنم یا لازم نیست؟
سلام علیکم
در این موارد اگر گمان به اعلمیت یکی از آنها دارید ،که از همان تقلید می کنید ، و اگر گمان به اعلمیت هیچ کدام از آنها ندارید ، مخیر هستید یکی از آنها را انتخاب کنید.
سلام علیکمدر این موارد اگر گمان به اعلمیت یکی از آنها دارید ،که از همان تقلید می کنید ، و اگر گمان به اعلمیت هیچ کدام از آنها ندارید ، مخیر هستید یکی از آنها را انتخاب کنید.
با سلام و تشکر مجدد دو سوال مهم دارم که در رساله ها مطرح شده:
یکی همین گمان داشتن به اعلمیت: منظور از گمان بردن چیست? اینکه گمان به اعلمیت کسی داشته باشیم یعنی چه?
دوم که هم در رساله ها مطرح شده و شما هم گفتید ، منظورتان از جمله اگر اعلم را نتوانست پیدا کند، این است که مجتهدان را مساوی تشخیص بدهد و از این لحاظ اعلم را تشخیص ندهد ، یا منظورتان این است که اصلا نتوانسته باشیم علم و سطح مجتهدان را تشخیص بدهیم?چون به هر حال برای عده ای توان تشخیص وجود ندارد.
با سلام و تشکر مجدد دو سوال مهم دارم که در رساله ها مطرح شده:
یکی همین گمان داشتن به اعلمیت: منظور از گمان بردن چیست? اینکه گمان به اعلمیت کسی داشته باشیم یعنی چه?
دوم که هم در رساله ها مطرح شده و شما هم گفتید ، منظورتان از جمله اگر اعلم را نتوانست پیدا کند، این است که مجتهدان را مساوی تشخیص بدهد و از این لحاظ اعلم را تشخیص ندهد ، یا منظورتان این است که اصلا نتوانسته باشیم علم و سطح مجتهدان را تشخیص بدهیم?چون به هر حال برای عده ای توان تشخیص وجود ندارد.
سلام علیکم
گمان داشته باشد یعنی در اثر تحقیقاتی که کرده یقین به اعلمیت هیچ کدام از مراجع تقلید پیدا نکرده ولی احتمال بیشتر می دهد یکی از آنها اعلم باشد.
در صورتی که شخص تحقیق کرده و امکان پیدا کردن ، اعلم برای او وجود ندارد.
سلام علیکمگمان داشته باشد یعنی در اثر تحقیقاتی که کرده یقین به اعلمیت هیچ کدام از مراجع تقلید پیدا نکرده ولی احتمال بیشتر می دهد یکی از آنها اعلم باشد.
در صورتی که شخص تحقیق کرده و امکان پیدا کردن ، اعلم برای او وجود ندارد.
با تشکر و عرض معذرت ولی دو جمله تان مبهم بود،
مورد اول اینکه چطور میتوانم احتمال بدهم کسی اعلم است? من از سه راهی که در رساله ها گفته شده تحقیق کردم هیچکدام همانطوری که میدانید کارساز نشد. مراجع را هم فقط از اسم و رسم آنها مثل بقیه مردم میشناسم. حال به نظر شما میتوانم از اسم و رسم آنها یا مختصر اطلاعاتی که دارم (
قاعدتا چیزی جز اطلاعات زندگینامه آنها ، برخی سخنان و آرای آنان یا اینکه مثلا جوادی آملی فیلسوف هم هستند،نیست) ، گمان و احتمال بدهم?
جمله دوم هم مشخص نکرد منظور از امکان پیدا کردن اعلم برای او وجود ندارد این است که مساوی تشخیص داده و اعلم را نتوانسته یا کلا مثل شرایط من نتوانسته?ممنون
با تشکر و عرض معذرت ولی دو جمله تان مبهم بود،
مورد اول اینکه چطور میتوانم احتمال بدهم کسی اعلم است? من از سه راهی که در رساله ها گفته شده تحقیق کردم هیچکدام همانطوری که میدانید کارساز نشد. مراجع را هم فقط از اسم و رسم آنها مثل بقیه مردم میشناسم. حال به نظر شما میتوانم از اسم و رسم آنها یا مختصر اطلاعاتی که دارم (
قاعدتا چیزی جز اطلاعات زندگینامه آنها ، برخی سخنان و آرای آنان یا اینکه مثلا جوادی آملی فیلسوف هم هستند،نیست) ، گمان و احتمال بدهم?جمله دوم هم مشخص نکرد منظور از امکان پیدا کردن اعلم برای او وجود ندارد این است که مساوی تشخیص داده و اعلم را نتوانسته یا کلا مثل شرایط من نتوانسته?ممنون
سلام علیکم
1-در موردی مثل شما ، که با سوال کردن از اهل خبره در این زمینه به نتیجه ای نرسیده اید، برای شما مساوی می شوند.
2-بله منظور همین مثل مورد شما است.