صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آيا خداوند طرفدار اشرافي گری است؟ (عدالت در شرايط خمس)

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    218
    صلوات
    713
    حضور
    2 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0

    آيا خداوند طرفدار اشرافي گری است؟ (عدالت در شرايط خمس)




    به نام خدا
    سلام.
    سوالي از خدمتتون داشتم و اون اينكه چرا شرايط خمس براي كسايي كه درامد كمتري دارند سخت تر است؟
    فرضا من با حقوق 800 هزار تومن، تصميم دارم يك خونه يا ماشين تهيه كنم، بنا بر اين همشو پس انداز ميكنم كه در طول يك سال، حتي اگه هيچيش رو خرج نكنم، مثلا ميشه حدود ده مليون تومن. تبعا بايد سالهاي زيادي پس انداز كنم تا بتونم اين وسيله يا خونه مد نظرم رو بخرم. و به پس اندازه خمس تعلق ميگيره. و 20 درصد حقوقي كه با زحمت پس انداز ميشه، بايد براي خمس ارائه بشه. با اين وجود، اشكال و سوال من به اين قسمت ماجرا نيست.
    اشكال من اينجاست كه اگه كسي فرضا حقوق ماهيانه اش 10 مليون تومن باشه، سر سال اون خونه يا ماشين مد نظرش رو ميخره و نيازي نداره يك سال مالي صبر كنه كه بيست درصد اون رو به عنوان خمس ارائه بده.
    آيا اين بي عدالتي و طرفداري از اشرافي گري در برابر قشر ضعيف نيست؟
    با تشكر


  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن 1391
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    19,931
    صلوات
    53703
    حضور
    146 روز 3 ساعت 33 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    35



    با نام و یاد دوست







    آيا خداوند طرفدار اشرافي گری است؟ (عدالت در شرايط خمس)








    کارشناس بحث: استاد سجاد


  4. #3

    عضویت
    جنسیت مهر 1389
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,547
    صلوات
    31676
    حضور
    144 روز 19 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    به نام خدا
    سلام.
    سوالي از خدمتتون داشتم و اون اينكه چرا شرايط خمس براي كسايي كه درامد كمتري دارند سخت تر است؟
    فرضا من با حقوق 800 هزار تومن، تصميم دارم يك خونه يا ماشين تهيه كنم، بنا بر اين همشو پس انداز ميكنم كه در طول يك سال، حتي اگه هيچيش رو خرج نكنم، مثلا ميشه حدود ده مليون تومن. تبعا بايد سالهاي زيادي پس انداز كنم تا بتونم اين وسيله يا خونه مد نظرم رو بخرم. و به پس اندازه خمس تعلق ميگيره. و 20 درصد حقوقي كه با زحمت پس انداز ميشه، بايد براي خمس ارائه بشه. با اين وجود، اشكال و سوال من به اين قسمت ماجرا نيست.
    اشكال من اينجاست كه اگه كسي فرضا حقوق ماهيانه اش 10 مليون تومن باشه، سر سال اون خونه يا ماشين مد نظرش رو ميخره و نيازي نداره يك سال مالي صبر كنه كه بيست درصد اون رو به عنوان خمس ارائه بده.
    آيا اين بي عدالتي و طرفداري از اشرافي گري در برابر قشر ضعيف نيست؟
    با تشكر
    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    برای پاسخ به سؤال شما لازم است چند نکته را به صورت اجمالی بیان کنیم:

    1. اگر مخارج سالیانه ثروتمند اعم از منزل و خودرو و ... هم بالاتر از شأن او باشد ، مشمول خمس است .

    2. حتی اگر ثروتمند هم با قناعت پس انداز داشته باشد از منظر بسیاری از مراجع ، دارایی او مانند فقیر مشمول خمس است و تفاوتی از این حیث ندارد.

    3. مطابق فتوای برخی از مراجع تقلید اگر تهیه برخی از ضروریات زندگی جز از طریق پس انداز ممکن نباشد ، به چنین پس اندازی خمس تعلق نمی گیرد.

    4. باید توجه داشت که بخش مهمی از خمس دریافتی برای فقرای جامعه مصرف می شود و از این جهت هم حمایت از این قشر محسوب می گردد.

    5. قانون برای موارد غالب وضع می شود و موارد استثنایی نمی تواند در مصلحت بودن یک قانون، خدشه وارد نماید و یک قانونگذار تنها باید مصالح کلیی مفید برای جامعه را برای وضع قوانین در نظر بگیرد.

    بنابراین و با توجه به تمام این نکات به صرف تعلق خمس در برخی موارد به فقرا نمی توان گفت که احکام خمس مطابق عدالت نبوده و در جهت اشرافی گری است!!

    همیشه موفق و پایدار باشید

    ویرایش توسط سجاد : 1395/06/25 در ساعت 07:56


  5. #4

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    218
    صلوات
    713
    حضور
    2 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها


    5. قانون برای موارد غالب وضع می شود و موارد استثنایی نمی تواند در مصلحت بودن یک قانون، خدشه وارد نماید و یک قانونگذار تنها باید مصالح کلیی مفید برای جامعه را برای وضع قوانین در نظر بگیرد.

    بنابراین و با توجه به تمام این نکات به صرف تعلق خمس در برخی موارد به فقرا نمی توان گفت که احکام خمس مطابق عدالت نبوده و در جهت اشرافی گری است!!

    با سلام و احترام. تشكر از پاسختون
    مواردي كه فرمودين تقريبا همه براي كاهش ناراحتي ايجاد شده براي فردي است كه اين سوال برايش پيش امده. اگر نه به صورت سوال مرتبط نبود و سوال ديگه اي رو پاسخ دادين.
    به جز شماره 3 و 5
    شماره 3 رو بيشتر توضيح مي فرمائيد؟ چون ظاهرا مراجع در قيد حيات اين نظر رو تقريبا ندارن. و اگه دارن، ايا اين استثناء محسوب ميشه يا خير؟ و اينكه ايا وجود استنائات كه يك حكم را نقض نميكند، در صورت وجود يك مرجع با نظر استثناء، يك حكم را اثبات مي كند؟

    در خصوص شماره 5، با اين حالت خاص چه كنيم؟ مگر همين قانون گذار، براي مريضي، سفر بودن و پيري و ... قانون روزه رو تبصره دار نكرده؟ حق و حقوق استثنائات در بحث خمس كجاست؟
    ویرایش توسط فردا از آن ماست : 1395/05/25 در ساعت 19:17

  6. صلوات ها 2


  7. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    نوشته
    804
    صلوات
    1002
    حضور
    51 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها

    عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما

    1. اگر مخارج سالیانه ثروتمند اعم از منزل و خودرو و ... هم بالاتر از شأن او باشد ، مشمول خمس است .
    سلام

    فرد ثروتمند یک بار خمس را پرداخت میکند و تمام، سال بعد هم با خوبی و خوشی زندگی میکند.

    اما فقیر بدبخت باید جون بکند از شکمش ببرد و برای خرید مایحتاج اولیه اش پس انداز کند سپس سر سال آن را تحویل مرجع تقلید محترم کند و معلوم هم نیست این مرجع محترم کجا خرجش میکند!!!

    جالبه آدم بشینه تو خونه کتاب بخونه مردم براش جون بکنن و پس اندازشون رو بهش بدن.

    قبلا با خودم میگفتم آقایان مراجع درآمدشون از کجاست؟! شکم این همه زن و صیغه از کجا پر میشه؟!

    در کل با وجود احکام فعلی و البته قرآن که خمس را تنها یک بار آن هم برای جنگ به کار برده است بنده فعلا به این حکم اعتقادی ندارم. البته فعلا بهتره مشکل اول یعنی احکام حل بشه.
    ویرایش توسط shsina : 1395/05/25 در ساعت 23:02


  8. #6

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    نوشته
    804
    صلوات
    1002
    حضور
    51 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط سجاد نمایش پست ها

    3. مطابق فتوای برخی از مراجع تقلید اگر تهیه برخی از ضروریات زندگی جز از طریق پس انداز ممکن باشد ، به چنین پس اندازی خمس تعلق نمی گیرد.
    تا جایی که ما متوجه شدیم فقط آیت الله هادوی تهرانی که مرجع تقلید نیستند (متاسفانه) این نظر را دارند.

    نظر ایشون: پس انداز خرید مایحتاج اولیه ی زندگی در شان، خمس ندارد.

    شما اگر مرجعی با این نظر سراغ دارید لطفا معرفی کنید...

  9. صلوات ها 2


  10. #7

    عضویت
    جنسیت اردیبهشت 1389
    نوشته
    218
    صلوات
    713
    حضور
    2 روز 23 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    سلام

    فرد ثروتمند یک بار خمس را پرداخت میکند و تمام، سال بعد هم با خوبی و خوشی زندگی میکند.

    اما فقیر بدبخت باید جون بکند از شکمش ببرد و برای خرید مایحتاج اولیه اش پس انداز کند سپس سر سال آن را تحویل مرجع تقلید محترم کند و معلوم هم نیست این مرجع محترم کجا خرجش میکند!!!

    جالبه آدم بشینه تو خونه کتاب بخونه مردم براش جون بکنن و پس اندازشون رو بهش بدن.

    قبلا با خودم میگفتم آقایان مراجع درآمدشون از کجاست؟! شکم این همه زن و صیغه از کجا پر میشه؟!

    در کل با وجود احکام فعلی و البته قرآن که خمس را تنها در یک بار آن هم برای جنگ به کار برده است بنده فعلا به این حکم اعتقادی ندارم.
    البته من به جز بحث خونه و خريد مايجتاج ضروري، خمس رو خيلي حكم مترقي اي ميدونم. خمس داستانش چيه؟ اينه كه شما پولت رو اگه خرج خودت و زندگيت و ... نكردي و يه جورايي احتكار كردي، يه بخشيش رو بدي تا در گردش اقتصادي به نيازمند حوزه اي خاص تعلق بگيره. يعني اتفاقا تحريك ميكنه كه من و شما، پولمون رو خرج كنيم. و اگه پول رو خرج كنيم چي ميشه؟ اين ميشه كه در جامعه گردش اقتصادي اتفاق ميفته، و گردش اقتصادي موجب پويايي و در نتيجه رشد اقتصادي ميشه. رشد اقتصادي و بهبود كسب و كار، خودش شغل ايجاد ميكنه و تعدد شغل ها و پويايي جامعه فقر و نياز رو از بين ميبره و در نتيجه هم خود فرد از خرج كردن پولش لذت ميبره و هم جامعه نصيبش رو ميبره. چه زماني؟ زماني كه اتفاقا شما سعي كنيد پولتون رو خرج كنيد كه خمس نديد حتي با اينكه به خاطر ترس از خمس دادن خرج كنيد.
    حالا اگه اين كمك رو كه وظيفه اجتماعي و به سود همه ماست انجام نداديم، بخشي از پول رو كه به گردش اقتصادي و نياز بخشيش از جامعه قراره برسه، به شكل ظاهري يك جريمه گرفته ميشه. اين جريمه باز خودش نعمت توشه، يكي اينكه اون افراد بهره ميبرن، دومين مورد اينه كه من و شمايي كه خمس ميديم، وابسته دنيا نميشيم و وابسته پول نميشيم در نتيجه هم اخرت رو داريم و هم ارامش رو. كسي كه دلبسته پول نباشه، ارامش بيشتري داره. هم اينكه ياداور ميشيم كه نعمت خدا به ما اينقدر زياد بوده كه ما ميتونيم كمك كنيم به جامعه. هم اينكه نفس كمك كردن و محبت كردن حال ادم رو بهتر ميكنه و در نهايت اون جريمه ميتونه باعث بشه كه به گردش و رشد اقتصادي جامعه كمك كنيم سال بعد.
    ولي اين موارد خاصش رو من نميتونم درك كنم

  11. صلوات


  12. #8

    عضویت
    جنسیت بهمن 1394
    نوشته
    804
    صلوات
    1002
    حضور
    51 روز 3 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    البته من به جز بحث خونه و خريد مايجتاج ضروري، خمس رو خيلي حكم مترقي اي ميدونم. خمس داستانش چيه؟ اينه كه شما پولت رو اگه خرج خودت و زندگيت و ... نكردي و يه جورايي احتكار كردي، يه بخشيش رو بدي تا در گردش اقتصادي به نيازمند حوزه اي خاص تعلق بگيره. يعني اتفاقا تحريك ميكنه كه من و شما، پولمون رو خرج كنيم. و اگه پول رو خرج كنيم چي ميشه؟ اين ميشه كه در جامعه گردش اقتصادي اتفاق ميفته، و گردش اقتصادي موجب پويايي و در نتيجه رشد اقتصادي ميشه. رشد اقتصادي و بهبود كسب و كار، خودش شغل ايجاد ميكنه و تعدد شغل ها و پويايي جامعه فقر و نياز رو از بين ميبره و در نتيجه هم خود فرد از خرج كردن پولش لذت ميبره و هم جامعه نصيبش رو ميبره. چه زماني؟ زماني كه اتفاقا شما سعي كنيد پولتون رو خرج كنيد كه خمس نديد حتي با اينكه به خاطر ترس از خمس دادن خرج كنيد.
    حالا اگه اين كمك رو كه وظيفه اجتماعي و به سود همه ماست انجام نداديم، بخشي از پول رو كه به گردش اقتصادي و نياز بخشيش از جامعه قراره برسه، به شكل ظاهري يك جريمه گرفته ميشه. اين جريمه باز خودش نعمت توشه، يكي اينكه اون افراد بهره ميبرن، دومين مورد اينه كه من و شمايي كه خمس ميديم، وابسته دنيا نميشيم و وابسته پول نميشيم در نتيجه هم اخرت رو داريم و هم ارامش رو. كسي كه دلبسته پول نباشه، ارامش بيشتري داره. هم اينكه ياداور ميشيم كه نعمت خدا به ما اينقدر زياد بوده كه ما ميتونيم كمك كنيم به جامعه. هم اينكه نفس كمك كردن و محبت كردن حال ادم رو بهتر ميكنه و در نهايت اون جريمه ميتونه باعث بشه كه به گردش و رشد اقتصادي جامعه كمك كنيم سال بعد.
    ولي اين موارد خاصش رو من نميتونم درك كنم
    بله بله بله، همه ی اینهارو بنده هم میدانم و قبول دارم!!!

    ولی 2 تا مشکل هست:

    - پرداخت خمس به مراجع
    - پرداخت خمس پول پس انداز شده برای تهیه ی مایحتاج اولیه ی زندگی در شان
    ویرایش توسط shsina : 1395/05/25 در ساعت 23:06


  13. #9

    عضویت
    جنسیت مهر 1389
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,547
    صلوات
    31676
    حضور
    144 روز 19 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    شماره 3 رو بيشتر توضيح مي فرمائيد؟ چون ظاهرا مراجع در قيد حيات اين نظر رو تقريبا ندارن. و اگه دارن، ايا اين استثناء محسوب ميشه يا خير؟ و اينكه ايا وجود استنائات كه يك حكم را نقض نميكند، در صورت وجود يك مرجع با نظر استثناء، يك حكم را اثبات مي كند؟
    با عرض سلام و احترام و تشکر از سؤال شما و عذرخواهی بابت تأخیر در پاسخ

    بله برخی از مراجع کنونی نیز چنین دیدگاهی دارند.

    نقل قول نوشته اصلی توسط فردا از آن ماست نمایش پست ها
    در خصوص شماره 5، با اين حالت خاص چه كنيم؟ مگر همين قانون گذار، براي مريضي، سفر بودن و پيري و ... قانون روزه رو تبصره دار نكرده؟ حق و حقوق استثنائات در بحث خمس كجاست؟
    تا جایی که خود قانونگذار تبصره ها و استثنائات با بیان کرده مشکلی نیست طبق همان عمل می شود ولی اگر از طرف قانونگذار ، دلائل متقنی مبنی بر استثناء چیزی یا تبصره خاصی به ما نرسیده باشد یا برای فقیه اثبات نشده باشد، طبعا باید به همان قانون کلی عمل شود تا به قانون عمل شده باشد.

    در پناه حضرت حق باشید



  14. #10

    عضویت
    جنسیت مهر 1389
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,547
    صلوات
    31676
    حضور
    144 روز 19 ساعت 38 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27



    نقل قول نوشته اصلی توسط shsina نمایش پست ها
    اما فقیر بدبخت باید جون بکند از شکمش ببرد و برای خرید مایحتاج اولیه اش پس انداز کند سپس سر سال آن را تحویل مرجع تقلید محترم کند و معلوم هم نیست این مرجع محترم کجا خرجش میکند!!!

    جالبه آدم بشینه تو خونه کتاب بخونه مردم براش جون بکنن و پس اندازشون رو بهش بدن.

    قبلا با خودم میگفتم آقایان مراجع درآمدشون از کجاست؟! شکم این همه زن و صیغه از کجا پر میشه؟!

    در کل با وجود احکام فعلی و البته قرآن که خمس را تنها یک بار آن هم برای جنگ به کار برده است بنده فعلا به این حکم اعتقادی ندارم. البته فعلا بهتره مشکل اول یعنی احکام حل بشه.
    مراجع محترم هم در مسیری که شرع برای آنها تعیین کرده ، وجوهات را مصرف می کنند و این طور نیست که صرف هزینه های شخصی زندگی شود.

    البته در حد حقوق معقول شرعا می توانند از وجوهات، صرف مخارج شخصی کنند اما همین را هم خبر داریم که بسیاری احتیاط می کنند و از وجوهات بدین منظور استفاده نمی کنند و اگر به همه چنین مطلبی نسبت داده شود، قطعا کذب و تهمت است.

    بزرگوار نوع بیان مطالب شما مناسب شأن شما و ما نیست بهتر است اگر نقطه نظری دارید به صورت علمی مطرح کنید تا پاسخ مناسب را دریافت نمایید البته می توانید پاسخ را نپذیرید.

    حکم قرآن درباره خمس در تاپیک های مختلف و از طرف مراکز گوناگون پاسخ گرفته و هیچ فرقه اسلامی بین شیعه و سنی معتقد نیست که خمس تنها به غنائم جنگی منحصر است بنابراین اگر کسی چنین اعتقادی داشته باشد تابع هیچکدام از مذاهب شناخته شده اسلامی نخواهد بود.

    در پناه حضرت حق باشید



صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود