جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: ناتوانی دختر بچه در برقراری ارتباط با دیگران

  1. #1
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565

    ناتوانی دختر بچه در برقراری ارتباط با دیگران




    السلام علیکم و رحمة الله

    دختربچه ی دوساله ای را در نظر بگیرید که تک فرزند است.
    با پدر و مادرش و سایر بزرگسالان به خوبی ارتباط برقرار می کند و بازی می کند و می خندد و...
    اما با هیچ کودکی ارتباط برقرار نمی کند!
    همیشه با دیدن بچه های تقریباً همسن خودش به گریه می افتد و انگار که می ترسد!
    حتی هنگامی که در آغوش والدین خود است با دیدن بچه های دیگر به گریه می افتد!
    پدر و مادرش خیلی سعی کردند که او را تشویق به ارتباط و بازی با سایر کودکان کنند اما ناموفق بوده اند.

    این بچه از نظر رشد جسمی و ذهنی همچون کودکان عادی است و هیچگونه علامتی مبنی بر تأخیر یا اختلال رشد حرکتی یا ذهنی ندارد.
    اختلالات نافذ رشدی هم در او دیده نمی شود.
    تنها تفاوتش با سایر کودکان، نیستاگموس چشمان اوست که بعید می دانم به این موضوع، ارتباطی داشته باشد.

    به نظر شما علتش چیست و چه راه حلی را پیشنهاد می نمایید؟!
    تشکر
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,545
    حضور
    175 روز 7 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58328



    با نام و یاد دوست





    ناتوانی دختر بچه در برقراری ارتباط با دیگران








    کارشناس بحث: استاد راهنما


  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    772
    حضور
    25 روز 16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3698



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    لسلام علیکم و رحمة الله

    دختربچه ی دوساله ای را در نظر بگیرید که تک فرزند است.
    با پدر و مادرش و سایر بزرگسالان به خوبی ارتباط برقرار می کند و بازی می کند و می خندد و...
    اما با هیچ کودکی ارتباط برقرار نمی کند!
    همیشه با دیدن بچه های تقریباً همسن خودش به گریه می افتد و انگار که می ترسد!
    حتی هنگامی که در آغوش والدین خود است با دیدن بچه های دیگر به گریه می افتد!
    پدر و مادرش خیلی سعی کردند که او را تشویق به ارتباط و بازی با سایر کودکان کنند اما ناموفق بوده اند.

    این بچه از نظر رشد جسمی و ذهنی همچون کودکان عادی است و هیچگونه علامتی مبنی بر تأخیر یا اختلال رشد حرکتی یا ذهنی ندارد.
    اختلالات نافذ رشدی هم در او دیده نمی شود.
    تنها تفاوتش با سایر کودکان، نیستاگموس چشمان اوست که بعید می دانم به این موضوع، ارتباطی داشته باشد.

    به نظر شما علتش چیست و چه راه حلی را پیشنهاد می نمایید؟!
    تشکر
    با عرض سلام و ادب و تسلیت بمناسبت شهادت بی بی دو عالم حضرت فاطمه سلام الله علیها
    به نظر بنده این کودک یا شرطی شده اند به این صورت که با وجود کودک دیگه احساس ناامنی می کنند که علل مختلفی می تواند داشته باشد و یا شیوه مواجهه با کودک دیگر را یاد نگرفته اند.
    راهکارهای مقابله عبارتند از:

    1. تقویت افتراقی:به این صورت که به رفتارهای منفی او بی توجه باشد و حساسیتی از خود نشان ندهید گویا که اصلا رفتاری سر نزده است و بالعکس در صورت کوچکترین رفتار مناسب (برخورد خوب یا بازی یا حتی خندیدن و...)حسابی او را تشویق نمایند .اینکار به تدریج سبب جایگزین شدن رفتار مناسب به جای رفتار نامناسب می شود .
    2. حساسیت زدایی منظم: به این صورت که آرام آرام و به تدریج سعی نمایید که حساسیت او را نسبت به کودکان هم سن از بین ببرید و در این کار ابتدا از کودکانی که نسبت به آنها حساسیت کمتری دارد شروع کنید
    3. نزدیک شدم کودک هم سن را همراه کنید با دادن هدیه ای یا بازی کردن با شی دلخواه یا خوراکی محبوب و هر چیز دوست داشتنی دیگه ،اینکار سبب می شود که به تدریج دوست داشتن آن شی اثر ناراحتی کودک دیگر را کم می کند و از بین می برد و هم آن شی دوست داشتنی جای خود را به کودک دیگر می دهد.
    4. با بازی کردن با کودک بسیاری از نکات مثبت تربیتی را از این طریق به کودک آموزش دهید مثلا تئاتر باری کنید یکبار شما جای او باشید و او جای دوستش و شما رفتار مناسب را عملا به او آموزش دهید و بار دیگر نقشهایتان را جابجا کنید تا به تدریج این مهارت را هم یادبگیرد.

    کودک 2 ساله کودکی است که باید تحرک فراوانی داشته باشد دوره استقلال خود را دارد طی می کند لذا به او باید آزادی داده شود البته دقت کنید که این دادن آزادی به معنای در معرض آسیب قرار دادن کودک نیست.

    شاید بخاطر مشکل دز ناحیه بینایی ویا...پدر و مادرشون ایشان را از ابتدا کمتر در محیط پر صدای بیرون حاضر نموده اند اگر تحمل صداها،مخصوصا صدای بلند برای ایشان سخت است با شیوه های گفته شده آن را برطرف نمایند .

    دوره ابتدایی کودک دوره اعتماد می باشد که در یکسال اول زندگی می باشد (اریکسون) در این دوره اعتماد کودک نسبت به جامعه و اطرافیان بوجود می آید و البته این در صورتی است که مادر پیوسته کوک را در مواقع نیاز(هنگام شیر دادن منظم،هنگام محبت نمودن منظم،هنگام گریه کردن کودک و...) به خود بچسباند (تماس بدنی زیاد) و درواقع با برطرف نمودن نیازهای کودک او را نسبت به محیط اطراف خوش بین و اعتماد او را نسبت به آن جلب نماید شاید مشکل کودک از این ناحیه باشد.

    در پناه قرآن و عترت موفق باشید
    یا علی

    ویرایش توسط راهنما : ۱۳۹۴/۰۱/۰۳ در ساعت ۰۲:۴۴

  7. صلوات ها 3


  8. #4
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565



    نقل قول نوشته اصلی توسط راهنما نمایش پست ها
    با عرض سلام و ادب
    بسیار ممنونم از پاسخ کامل و مفید شما....خدا خیرتان دهد....

    یک سوال دیگر هم برای من به وجود آمد....
    البته شاید زیاد به سوال اولم مرتبط نباشه....



    نقل قول نوشته اصلی توسط راهنما نمایش پست ها
    دوره ابتدایی کودک دوره اعتماد می باشد که در یکسال اول زندگی می باشد (اریکسون) در این دوره اعتماد کودک نسبت به جامعه و اطرافیان بوجود می آید و البته این در صورتی است که مادر پیوسته کوک را در مواقع نیاز(هنگام شیر دادن منظم،هنگام محبت نمودن منظم،هنگام گریه کردن کودک و...) به خود بچسباند (تماس بدنی زیاد) و درواقع با برطرف نمودن نیازهای کودک او را نسبت به محیط اطراف خوش بین و اعتماد او را نسبت به آن جلب نماید شاید مشکل کودک از این ناحیه باشد.
    اریک اریکسون برای هر دوره ی سنی، مرحله ای را تعیین کرده که ویژگی خاصی در آن می بایست کسب شود و اگر نشود فرد در آینده اش دچار مشکل خواهد شد.
    حالا سوال من این است که اگر شخصی به هردلیلی از کسب یک ویژگی یک مرحله محروم بماند آیا این محرومیت در مراحل بعدی قابل جبران است؟
    مثلا اگر مشکل کودک مذکور واقعا در همان دوران trust-misturst باشد و علت فرارش از سایرکودکان هم همین باشد....
    آیا می توان با همان راهکارهایی که شما فرمودید، تمام آثار منفی محبت ندیدن آن مرحله را پوشش داد؟
    تشکر از پاسخ های مفید شما
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۱
    نوشته
    619
    حضور
    12 روز 16 ساعت 46 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    3035



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    السلام علیکم و رحمة اللهدختربچه ی دوساله ای را در نظر بگیرید که تک فرزند است.با پدر و مادرش و سایر بزرگسالان به خوبی ارتباط برقرار می کند و بازی می کند و می خندد و...اما با هیچ کودکی ارتباط برقرار نمی کند!همیشه با دیدن بچه های تقریباً همسن خودش به گریه می افتد و انگار که می ترسد!حتی هنگامی که در آغوش والدین خود است با دیدن بچه های دیگر به گریه می افتد!پدر و مادرش خیلی سعی کردند که او را تشویق به ارتباط و بازی با سایر کودکان کنند اما ناموفق بوده اند.این بچه از نظر رشد جسمی و ذهنی همچون کودکان عادی است و هیچگونه علامتی مبنی بر تأخیر یا اختلال رشد حرکتی یا ذهنی ندارد.اختلالات نافذ رشدی هم در او دیده نمی شود.تنها تفاوتش با سایر کودکان، نیستاگموس چشمان اوست که بعید می دانم به این موضوع، ارتباطی داشته باشد.به نظر شما علتش چیست و چه راه حلی را پیشنهاد می نمایید؟!تشکر
    سلامطبیعتا واکنش عصبی یک بچه دو ساله به این حد معلول کنشی است که " واقعه رویت بچه دیگر" فقط یادآور و یا بروز اون حمله عصبی می شود.چیزی که تا حد کم آن برای همه من و شما تجربه شده و یا احساس شده است, نمونه های مشابه رو میگم تا تقریب به ذهن بشهتنبیهاتی که خردسالان در دوران کودکی چشیدند مثل حبس تو فضای تاریک, کتک , پرخاشگری و...در سنین بالا می تواند به ترتیب: فضاهایی مثل اتاق های تاریک , دعوا و نزاع, موجب بروز یک حمله عصبی , استرس اضطراب و تا حدی صرع بشود.لذا این خیلی واضح است که این کودک واقعه ای رو تجربه کرده که در اون " وجود یک بچه " نقش اساسی رو بازی کرده است.و امکان و احتمال کمی میره که در دوران بارداری مادر چنین شکی به او وارد شده اما محال نیست.به هر حال می بایست از والدین پرسید که تا حالا بچه ای در طی این دو سال در خانه بوده یا معاشرت داشته؟دقیقا چه موقع این بچه شروع به واکنش می کنه؟مثلا وقتی والدین به بچه ای دیگر توجه می کنند؟ یا صرف حضور یک بچه ولو در تلویزیون چنین واکنشی رو به بچه منقل می کنه؟آیا این فرزند با بچه ای تنها بوده؟ آیا این فرزند رو به خانواده یا اشخاصی که دارای فرزند بوده به طور موقت سپرده شده ؟ممکن است توجه خاص والدین اون خانواده و طرد غیر عمد این بچه موجب چنین واکنشی شده باشه؟اما با توجه به این مواردبهترین راه حل می تونه تهیه یک محیط امن برای بچه باشد.که این نیاز به زمان خواهد داشت.به هر حال در وهله اول باید متوجه رنج بچه و سبب اون شد. حتی شاید نیاز به تجربه و آزمایش باشه, و بچه رو در فضاهای مختلف مورد بررسی و آزمایش قرار داد.از خدا می خوام اگر چنین بچه ای هست, آرامش و سلامت روان رو بهش ببخشهآمین
    ما لیلی ها را
    مجنون ساخته ایم.

    [SIGPIC][/SIGPIC]

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۳
    علاقه
    .....
    نوشته
    58
    حضور
    8 روز 4 ساعت 21 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    191



    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    دختربچه ی دوساله ای را در نظر بگیرید که تک فرزند است.
    با پدر و مادرش و سایر بزرگسالان به خوبی ارتباط برقرار می کند و بازی می کند و می خندد و...
    اما با هیچ کودکی ارتباط برقرار نمی کند!
    همیشه با دیدن بچه های تقریباً همسن خودش به گریه می افتد و انگار که می ترسد!
    حتی هنگامی که در آغوش والدین خود است با دیدن بچه های دیگر به گریه می افتد!
    پدر و مادرش خیلی سعی کردند که او را تشویق به ارتباط و بازی با سایر کودکان کنند اما ناموفق بوده اند.

    این بچه از نظر رشد جسمی و ذهنی همچون کودکان عادی است و هیچگونه علامتی مبنی بر تأخیر یا اختلال رشد حرکتی یا ذهنی ندارد.
    اختلالات نافذ رشدی هم در او دیده نمی شود.
    تنها تفاوتش با سایر کودکان، نیستاگموس چشمان اوست که بعید می دانم به این موضوع، ارتباطی داشته باشد.

    به نظر شما علتش چیست و چه راه حلی را پیشنهاد می نمایید؟!
    سلام اون دختر مشکل ژنتیکی داره که یکی از علائمش نیستاگموسه لطفا هر چه سریعتر به آزمایشگاه ژنتیک مراجعه کنند(آزمایشگاهی که دکتر متخصص ژنتیک یا پزشکی ملکولی داره نه جایی که یک پزشکی عمومی الکی آز-ژنتیک زده(الان جناب مهرانت میاد دعواناتوانی دختر بچه در برقراری ارتباط با دیگران)) جواب آزمایش خیلی کمک کنندست.
    رفتارش ممکنه مربوط به مشکل ژنتیکیش باشه(بستگی به جهش و نوع بیماری داره)....برعکس تو یسری از بیماریا بچها تا نوجوانی خیلی همسناشونو دوست دارن ولی کم کم منزوی میشن و عوض میشن.

  13. صلوات ها 2


  14. #7
    لبیک یا علی النقی آنلاین نیست. همکار اجرایی دانستنیهای قران و اقوام و اشخاص
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۳
    نوشته
    1,673
    حضور
    72 روز 15 ساعت 44 دقیقه
    دریافت
    60
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7565



    نقل قول نوشته اصلی توسط Максин نمایش پست ها
    اون دختر مشکل ژنتیکی داره
    سلام...ممنون از دقت شما
    دقیقاً همینطوره...مشکل ژنتیکی او هم کاملا مشخص شده....
    ولی چون ارتباطی به بحث نداشت اینجا ذکر نکردم...
    مشکل ژنتیکی او به مسئله ای که عرض کردم مربوط نیست...
    سلامت باشید
    السلام علیک یا علی بن محمد - السلام علیک یا علی النقی الهادی
    اگر به سامره ام اوفتد گذر، سر و جان را -- کنم نثار به گنبدنمای حضرت هادی
    ز دست رفته شکیبم خدا کند که نصیبم -- شود زیارت صحن و سرای حضرت هادی
    ز خاک، عِطر بهشتی، پراکند اگر آید -- نسیمی از طرف سامرای حضرت هادی
    مرا رضایت ابن الرضا خوش است که دانم -- بُود رضای خدا در رضای حضرت هادی
    ----------------

    ...سریال ازدواج مرا در ""اینجا"" بخوانید...
    التماس دعا


  15. #8

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    772
    حضور
    25 روز 16 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    37
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3698




    با عرض سلام و ادب خدمت شما برادر گرامی

    در ابتدا این نکته قابل ذکر می باشد که علاوه بر عوامل گفته شده علل دیگری از جمله ، تنبيه و تشويق ( شرطي شدن عامل)، الگوهاي مشاهده زنده و نمادين،مشکلات ژنتیکی، مشكلات جسمي و حركتي، اضطراب و ناامني و... نیز می توانند سبب بروز رفتار کودک مورد نظر شما باشد ( و البته اغلب تركيبي از علل است )
    این نکته را مد نظر قرار دهید که سوال را حتما کامل بپرسید شاید مسئله ژنتیکی عامل بروز این مشکل شده باشدکه شما در پست اول به آن اشاره نکرده بودید.


    نقل قول نوشته اصلی توسط لبیک یا علی النقی نمایش پست ها
    اریک اریکسون برای هر دوره ی سنی، مرحله ای را تعیین کرده که ویژگی خاصی در آن می بایست کسب شود و اگر نشود فرد در آینده اش دچار مشکل خواهد شد.
    حالا سوال من این است که اگر شخصی به هردلیلی از کسب یک ویژگی یک مرحله محروم بماند آیا این محرومیت در مراحل بعدی قابل جبران است؟
    مثلا اگر مشکل کودک مذکور واقعا در همان دوران trust-misturst باشد و علت فرارش از سایرکودکان هم همین باشد....
    آیا می توان با همان راهکارهایی که شما فرمودید، تمام آثار منفی محبت ندیدن آن مرحله را پوشش داد؟
    تشکر از پاسخ های مفید شما

    اریکسون دوره ها و مراحل حساس رشد روانی - اجتماعی را برمی شمرد و به نظر ایشان در صورت طی نکردن دوره ای به درستی قابل جبران می باشند
    البته در هر دوره ای و هر سنی نسبت به خودش باید راهکارهایی خاص خود را جهت جبران اتخاذ نمود
    مثلا در دوره یا مرحله اول یعنی همان اعتماد در مقابل بی اعتمادی در صورتی جبران می شود که نحوه برخورد اطرافیان با او برخورد اعتماد ساز باشد که جبران خلا به وجود آمده شود.
    البته قابل ذکر است اگر هم چبران شود سخت تر از آن است که در زمان خود شکل گیرد و به کیفیت ایجاد در زمان خاص خودش هم نمی رسد.
    در پناه قرآن و عترت موفق باشید
    یا علی

    ویرایش توسط راهنما : ۱۳۹۴/۰۲/۰۷ در ساعت ۱۲:۲۵

  16. صلوات


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود