صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

  1. #1

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589

    اشاره منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء




    قرآن در آیه 4 سورۀ شعراء می فرماید:

    إِن نَّشَأْ نُنَزِّلْ عَلَيْهِم مِّن السَّمَاء آيَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لَهَا خَاضِعِينَ

    یعنی

    اگر بخواهيم نشانه اى از آسمان بر آنان فرود مى‏آوريم تا در برابر آن گردنهايشان خاضع گردد



    منظور از "آیة" در جمله چیست؟ آیا منظور معجزه است یا چیز دیگر؟
    ویرایش توسط یا عالی : ۱۳۹۴/۰۳/۱۶ در ساعت ۱۳:۴۹
    אני אוהב את מוחמד

  2. صلوات ها 3


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,525
    حضور
    175 روز 3 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58319



    با نام و یاد دوست





    منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء








    کارشناس بحث: استاد میقات


  5. صلوات ها 2


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    «إِن نَّشَأْ نُنزِّلْ عَلَيهِم مِّنَ السَّمَاءِ ءَايَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لهَا خَاضِعِين‏»
    اگر ما اراده كنيم، از آسمان بر آنان آيه‏ اى نازل مى‏ كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد.(شعراء، 4)


    با سلام و درود

    «آیه» در این جا به معنای علامت و معجزه ای است که موجب ایمان اجباری می شود.

    یعنی اگر خدا می خواست معجزه و علامتی می آورد تا موجب ایمان قهری مخالفان، گردد و همه، دعوت پیامبر را قبول کنند و ناگزیر از ایمان آوردن شوند، مانند شکافته شدن کوه: «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً»؛ اما هنگامى كه پروردگارش بر كوه جلوه كرد، آن را همسان خاک قرار داد و موسى مدهوش به زمين افتاد.(اعراف، 142)

    ولی چنین ایمانی ارزش ندارد و خداوند چنین نخواسته است.

    به بیان دیگر؛ اشاره به اين است كه ما اين قدرت را داريم معجزه خيره كننده، يا عذاب شديد و وحشتناكى بر آن ها فرو بفرستيم كه همگى بى ‏اختيار سر تعظيم در برابر آن فرود آورند و تسليم شوند، ولى اين ايمان اجبارى ارزشى ندارد، مهم آن است كه آن ها از روى اراده و تصميم و درک و انديشه در برابر حق خاضع گردند.(التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 6؛ ترجمه الميزان، ج ‏15، ص 47؛ برگزيده تفسير نمونه، ج ‏3، ص 357؛ تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 151)

    در روایات، از جمله مصادیق این آیه، صیحه و آخرین علائم ظهور نیز دانسته شده است.(البرهان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 166)

    منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  7. صلوات ها 3


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها
    «إِن نَّشَأْ نُنزِّلْ عَلَيهِم مِّنَ السَّمَاءِ ءَايَةً فَظَلَّتْ أَعْنَاقُهُمْ لهَا خَاضِعِين‏»
    اگر ما اراده كنيم، از آسمان بر آنان آيه‏ اى نازل مى‏ كنيم كه گردنهايشان در برابر آن خاضع گردد.(شعراء، 4)


    با سلام و درود

    «آیه» در این جا به معنای علامت و معجزه ای است که موجب ایمان اجباری می شود.

    یعنی اگر خدا می خواست معجزه و علامتی می آورد تا موجب ایمان قهری مخالفان، گردد و همه، دعوت پیامبر را قبول کنند و ناگزیر از ایمان آوردن شوند، مانند شکافته شدن کوه: «فَلَمَّا تَجَلَّى رَبُّهُ لِلْجَبَلِ جَعَلَهُ دَكًّا وَ خَرَّ مُوسى‏ صَعِقاً»؛ اما هنگامى كه پروردگارش بر كوه جلوه كرد، آن را همسان خاک قرار داد و موسى مدهوش به زمين افتاد.(اعراف، 142)

    ولی چنین ایمانی ارزش ندارد و خداوند چنین نخواسته است.

    به بیان دیگر؛ اشاره به اين است كه ما اين قدرت را داريم معجزه خيره كننده، يا عذاب شديد و وحشتناكى بر آن ها فرو بفرستيم كه همگى بى ‏اختيار سر تعظيم در برابر آن فرود آورند و تسليم شوند، ولى اين ايمان اجبارى ارزشى ندارد، مهم آن است كه آن ها از روى اراده و تصميم و درک و انديشه در برابر حق خاضع گردند.(التبيان في تفسير القرآن، ج ‏8، ص 6؛ ترجمه الميزان، ج ‏15، ص 47؛ برگزيده تفسير نمونه، ج ‏3، ص 357؛ تفسير جوامع الجامع، ج ‏3، ص 151)

    در روایات، از جمله مصادیق این آیه، صیحه و آخرین علائم ظهور نیز دانسته شده است.(البرهان في تفسير القرآن، ج ‏4، ص 166)

    سلام. پس چرا در مواردی بر بنی اسرائیل چنین آیتی نازل شد؟ مثل وقتی کوه طور بر سر قوم قرار گرفت و یا نور خدا بر کوه تجلی کرد؟


    אני אוהב את מוחמד

  9. صلوات ها 4


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام. پس چرا در مواردی بر بنی اسرائیل چنین آیتی نازل شد؟ مثل وقتی کوه طور بر سر قوم قرار گرفت و یا نور خدا بر کوه تجلی کرد؟


    با سلام و درود

    برای بنی اسرائیل نیز چنین معجزه ای نیامده است، و الا اگر آمده بود نباید هیچ غیرمؤمنی در بین آنان وجود داشته باشد؛ چرا که اراده الهی تخلف بردار نیست.

    اگر منظورتان نزول صاعقه بر کوه (بقره، 55 و 56) است که آیه قرآن می فرماید پس از آن بنی اسرائیل گوساله پرست شدند (نساء، 153)؛ لذا این از آن معجزه هایی نبوده که ایمان قهری به دنبال داشته باشد.

    آیه ای هم که در مورد حضرت موسی است (اعراف، 142) که برخی مفسران مثال برای معجزه قهریه آورده اند، یا مثال مناسبی نیست، یا اختصاص به حضرت موسی دارد و از آن معجزات محسوب نمی شود.

    لذا در مورد بنی اسرائیل هم چنین معجزاتی نبوده است.

    منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  11. صلوات ها 2


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    برای بنی اسرائیل نیز چنین معجزه ای نیامده است، و الا اگر آمده بود نباید هیچ غیرمؤمنی در بین آنان وجود داشته باشد؛ چرا که اراده الهی تخلف بردار نیست.

    اگر منظورتان نزول صاعقه بر کوه (بقره، 55 و 56) است که آیه قرآن می فرماید پس از آن بنی اسرائیل گوساله پرست شدند (نساء، 153)؛ لذا این از آن معجزه هایی نبوده که ایمان قهری به دنبال داشته باشد.

    آیه ای هم که در مورد حضرت موسی است (اعراف، 142) که برخی مفسران مثال برای معجزه قهریه آورده اند، یا مثال مناسبی نیست، یا اختصاص به حضرت موسی دارد و از آن معجزات محسوب نمی شود.

    لذا در مورد بنی اسرائیل هم چنین معجزاتی نبوده است.
    سلام.

    خیر منظورم آیه 63 از سورۀ بقره است:

    واذ اخذنا ميثاقكم ورفعنا فوقكم الطور خذوا ما آتيناكم بقوه واذكروا ما فيه لعلكم تتقون

    البته آن کسانی که معجزۀ صاعقه بر کوه را دیدند گویا همراه حضرت موسی بودند و سایرین گوساله پرست شدند.
    אני אוהב את מוחמד

  13. صلوات


  14. #7

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    سلام.

    خیر منظورم آیه 63 از سورۀ بقره است:

    واذ اخذنا ميثاقكم ورفعنا فوقكم الطور خذوا ما آتيناكم بقوه واذكروا ما فيه لعلكم تتقون

    با سلام و درود

    به آیه بعد دقت فرمایید. تصریح دارد که بنی اسرائیل پس از آن، روی گردان شدند. لذا واضح است که آن معجزه، از معجزاتی نبوده که ایمان قهری را به دنبال داشته باشد.

    «ثُمَّ تَوَلَّيْتُم مِّن بَعْدِ ذَالِكَ فَلَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنتُم مِّنَ الخَاسِرِين‏»
    سپس شما پس از اين، روگردان شديد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زيانكاران بوديد.(بقره، 64)

    منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  15. صلوات


  16. #8

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۹۳
    علاقه
    שאלה
    نوشته
    514
    حضور
    6 روز 6 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    589



    نقل قول نوشته اصلی توسط میقات نمایش پست ها



    با سلام و درود

    به آیه بعد دقت فرمایید. تصریح دارد که بنی اسرائیل پس از آن، روی گردان شدند. لذا واضح است که آن معجزه، از معجزاتی نبوده که ایمان قهری را به دنبال داشته باشد.

    «ثُمَّ تَوَلَّيْتُم مِّن بَعْدِ ذَالِكَ فَلَوْ لَا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنتُم مِّنَ الخَاسِرِين‏»
    سپس شما پس از اين، روگردان شديد و اگر فضل و رحمت خداوند بر شما نبود، از زيانكاران بوديد.(بقره، 64)
    با سلام. گرامی، خب همین مؤید فرمایش شما بر بی ارزش بودنِ ایمان ناشی از این نوع معجزات است: به محض برطرف شدنِ ترس، دوباره به راه خود می روند. حتی قرآن می فرماید اگر جهنمیان، که التماس می کنند به جهان برگردند، به دنیا بازگردند دوباره همان روال قبلی را پیش خواهند گرفت(حالا آیه اش خاطرم نیست، شما راهنمایی بفرمایید) وقتی طور بالای سر بنی اسرائیل رفت، همه به خضوع و خشوع افتادند، ولی بعد از آن، دوباره همین راه خود را پیش رفتند.

    حال جای سؤال است که چرا خدا چنین معجزه ای انجام داد؟ آیا می خواست درسی شود برای آیندگان که بدانند عظمت معجزه(از جهت موردِ بحث ما) باعث افزایش ایمان نمی شود، یا حکمت دیگری در کار بود؟
    אני אוהב את מוחמד

  17. صلوات ها 2


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    مطالعات دینی، فلسفی، ریاضی، فیزیکی ...
    نوشته
    2,628
    حضور
    73 روز 19 ساعت 53 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    8025



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    حال جای سؤال است که چرا خدا چنین معجزه ای انجام داد؟ آیا می خواست درسی شود برای آیندگان که بدانند عظمت معجزه(از جهت موردِ بحث ما) باعث افزایش ایمان نمی شود، یا حکمت دیگری در کار بود؟
    سلام علیکم و رحمة الله،
    خداوند چنین کاری را وقتی می‌کند که بخواهد عهدی را از کسی بگیرد، برای مثال در «عالم ذر» همه از مؤمن و کافر با رضایت یا از روی کراهت در پاسخ به «الست بربکم» گفتند بله، خداوند هم از ایشان عهد گرفت که شیطان را نپرستند، در قران هم این عهد یادآوری شده و در قیامت هم مورد سؤال واقع خواهد شد. برای یهود علاوه بر آن عهد عام یک عهد خاص هم در زیر آن کوهی که بر بالای سرشان گرفته شده بود اخذ می‌شود، البته آنجا فقط خواص از بنی‌اسرائیل بودند ولی همین حواص هم از حضرت موسی علیه‌السلام تقاضای دیدن خدا را می‌کنند و آنطور می‌شود که شده است، خداوند هم آیه‌ای را به ایشان نشان می‌دهد که نتوانند انکارش کنند و بعد در زیر همان کوه از ایشان عهدی گرفته می‌شود که برگردند و به بنی‌اسرائیل بگویند و برخی به عهد خود وفا کردند و برخی نکردند، همانطور که بعد از عهد الست برخی انسان‌ها در دنیا صالح شدند برخی فجر گشتند. مطابق روایت انسان را انسان گویند چون عهد خودش را به نسیان و فراموشی سپرد، بنی‌اسرائیل هم همین کار را کردند، برای رشد و تعالی انسان مدام نیاز به تذکر دارد و قرآن هم ذکر است و پیامبر خدا هم ذکر بودند و هستند و تمامی انبیاء که خبرآور بودند در واقع مذکر بوده‌اند و سعی داشته‌اند به یاد انسان بیاورند که چه هستند و کجا هستند و برای چه آنجا هستند، برای بنی‌اسرائیل هم در همین قران خداوند از عهد اضافه‌ای که با ایشان بسته است سخن می‌گوید و عهدشان را به یادشان می‌آورد. اینکه چرا با بنی‌اسرائیل و شاید نه هیچ کس دیگری چنان عهد مجددی بسته شده بوده است شاید بخاطر عظمت فسادی باشد که ایشان در عالم مرتکب شده و می‌شوند و باز هم شاید بشوند، این عهد بستن مسؤلیت ایشان را سنگین‌تر کرده است همانطور که نزول مائده‌ی بهشتی بر حواریون حضرت عیسی علیه‌السلام مسؤولیت‌های بر دوش ایشان را سنگین‌تر کرد و منکر ایشان به سرنوشتی گرفتار شد که احدی قبلاً به چنان سرنوشتی دچار نشده بود.
    یا علی علیه‌السلام

    بهترین سرمایه‌گذاری عمر در کمک به تعجیل در ظهور است،
    ... بضاعتی محدود و اثرگذاری نامحدود،
    نگران سوددهی‌اش هم نیستیم چون خدا تضمین کرده است که قیام به بار خواهد نشست
    هر که می‌خواهد نامحدود بندگی خدا را کند و در هر خیری سهیم شود بسم الله ...

    بزرگواران و دوستان و هم‌مباحثه‌ای‌ها، ان شاء الله اگر جسارتی کرده‌ام ببخشید و اگر کوتاهی کرده‌ام یا رنجشی به شما رسانده‌ام حلال کنید

  19. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    نوشته
    2,247
    حضور
    53 روز 22 ساعت 11 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6125



    نقل قول نوشته اصلی توسط חסר משמעות نمایش پست ها
    حال جای سؤال است که چرا خدا چنین معجزه ای انجام داد؟ آیا می خواست درسی شود برای آیندگان که بدانند عظمت معجزه(از جهت موردِ بحث ما) باعث افزایش ایمان نمی شود، یا حکمت دیگری در کار بود؟

    با سلام و درود

    این که غرض از ارائه چنین معجزه ای چه بوده یک مطلب است، و این که این معجزه از معجزاتی نبوده که موجب ایمان قهری بشود، مطلب دیگری است.

    سخن ما در مورد دوم است، یعنی روشن شود که معجزه ای که برای بنی اسرائیل انجام شده، از معجزاتی نبوده که ایمان قهری را به دنبال داشته باشد.

    بنابر این، چنین ادعای صحیح نیست که بگوییم اگر ایمان اجباری ارزشی ندارد پس چرا برای بنی اسرائیل چنین شده است، زیرا جواب داده می شود که برای بنی اسرائیل هم چنین نشده و چنین معجزه ای اتفاق نیفتاده است.

    منظور از «آیه» در آیه 4 سورۀ شعراء

    عَنِ النَّبِيِّ(ص)، عَنْ جَبْرَئِيلَ، عَنْ مِيكَائِيلَ، عَنْ إِسْرَافِيلَ، عَنِ اللَّوْحِ، عَنِ الْقَلَمِ، قَالَ: يَقُولُ اللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى:


    «وَلَايَةُ عَلِيِّ بْنِ أَبِي طَالِبٍ حِصْنِي، فَمَنْ دَخَلَ حِصْنِي أَمِنَ نَارِي»

    (أمالي الصدوق، ص 235‏)

  20. صلوات


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 9

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود