صفحه 1 از 3 123 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: شبهه

  1. #1

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    محبت ,عشق ,بندگی
    نوشته
    27
    حضور
    4 روز 14 ساعت 1 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    173

    اشاره شبهه




    با سلام خدمت کارشناس محترم و دوستان گرام
    من چند وقته یه موضوعی ذهنم را مشغول کرده
    خدای متعال در قرآن فرموده که زمین و اسمان را در شش روز آفریده و در جایی دیگه میفرماید که کافیه به چیزی بگه باش تا موجود بشه
    خوب میتونست همون روز اول امر میکرد اسمان و زمین موجود بشه چرا به شش روز کشیده شد؟
    ممنونم
    ویرایش توسط bina88 : ۱۳۹۳/۰۹/۱۱ در ساعت ۱۰:۱۶
    یا رقیب.

  2. صلوات ها 6


  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    3,873
    حضور
    21 روز 10 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    11092



    با نام الله




    شبهه








    کارشناس بحث: استاد کریم



    دلی که نشد خانه یاس نرگس

    خراب است و و یران صفایی ندارد








  4. صلوات


  5. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    2,682
    حضور
    41 روز 1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7407



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم السادات نمایش پست ها
    من چند وقته یه موضوعی ذهنم را مشغول کرده
    خدای متعال در قرآن فرموده که زمین و اسمان را در شش روز آفریده و در جایی دیگه میفرماید که کافیه به چیزی بگه باش تا موجود بشه
    خوب میتونست همون روز اول امر میکرد اسمان و زمین موجود بشه چرا به شش روز کشیده شد؟
    با سلام
    خداوند متعال در هفت آیه از آیات قرآن کریم فرموده اند که آسمانها وزمین را در شش روز آفریده اند.(اعراف/54-یونس/3-هود/7-فرقان/59-سجده/4-ق/38-حدید/4)
    اما در مورد جواب سوالتان که خداوند می توانست در یک لظه همه اینها را خلق کند چرا خلق نکرده( إذا أراد شیئا أن یقول له کن فیکون) مرحم طبری در تفسیر شریف خودشان یعنی مجمع البیان وجوهی را ذکر کرده اند که بنده در اینجا برای شما عرض می کنم.
    1- ترتیب هفته: خداوند در شش روز آفرید وترتیب هفته را بر اساس همین خلقت از شنبه تا پنجشنبه قرار داد وروز جمعه خلق خدا اجتماع کردند برای او( تکمیل شد) ولذا روز جمعه را از این جهت جمعه گفته اند.( مجمع البیان، ج4، ص659)
    2- دفع اتفاقی بودن خلقت: در شش روز آفریدن مصلحتی برای فرشته ها وسائر مخلوقات وآن عبرت برای ملائکه وسائر هنگام خبر از این خلقت بود. وتغیییر دادن انسانی از حالی به حال دیگر( برای تکمیل خلقتش) وایجاد میوه ها وگل ها وشکوفه یکی بعد از دیگریبا وجود قدرت برای خلقت دفعی برای اینکه اتفاقی بودن خلقت د راین صورت کمتر به ذهن می آید.( همان، ج5، ص137)
    ودر ذیل آیه سوره هود نیز می فرمایند: این خلقت برای این ود که خداوند تبیین کند که امور مورد تدبیر عالم طبق حکمت وبر اساس ترتیب است بخاطر مصلحتی که در این نوع ترتیب وجود دارد.( موارد بالا را می توانیم همان مصلحت مورد نظر بیان کنیم.
    اینها مواردی که که ایشان در تفسیر خود برای خلقت شش روزه آسمانها وزمین مطرح می کنند.

  6. صلوات ها 5


  7. #4

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    خواندن کتاب و خوردن غذا
    نوشته
    241
    حضور
    6 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    557



    نقل قول نوشته اصلی توسط مریم السادات نمایش پست ها
    با سلام خدمت کارشناس محترم و دوستان گرام
    من چند وقته یه موضوعی ذهنم را مشغول کرده
    خدای متعال در قرآن فرموده که زمین و اسمان را در شش روز آفریده و در جایی دیگه میفرماید که کافیه به چیزی بگه باش تا موجود بشه
    خوب میتونست همون روز اول امر میکرد اسمان و زمین موجود بشه چرا به شش روز کشیده شد؟
    ممنونم




    دو تفسیر در مورد آیه قابل فرض است :

    1 منظور از آیه «آنچه می گوید باش، وجود مییابد» آن نیست که بلافاصله و در همان لحظه وجود می یابد، بلکه منظور آن است که بین اراده الهی و تحقق یک کار هیچ واسطه ای نیست و همه چیز با اراده الهی تحقق می یابد و خداوند نیاز به شرط و واسطه ندارد.

    و مراد از اراده خداوند تخلف پذیر نیست.چنین نیست که خداوند چیزی را اراده کند، اما آن چیز تحقق نیابد.

    با اراده خداوند به وجود یک چیز، آن چیزبی کم و کاست واقع می شود. حال اگر این چیز زمانی باشد، در طی دوران زمان خاص خود به وجود می آید. اگر زمانی نباشد در همان لحظه تحقق می یابد. اگر در عالم تدریج بود، تدریجی وجود می یابد و اگر در عالم دفعی (مجردات) بود به صورت دفعی تحقق می یابد، مثلاً چون خداوند اراده کند نوزادی به وجود آید، این نوزاد حتماً وجود خواهد یافت «چون اراده کند که چیز باشد، خواهد بود» بدون تخلف مراد از اراده.

    چون گوید بباش آنچه خواهد بُدَ هست
    همو بود تا بود و هست هست


    اما وجود یافتن نوزاد با توجه به زمانی و تدریجی بودن نیاز به 9 ماه و کمتر و بیشتر زمان دارد تا دوران جنینی را طی کند؛ بنابراین منظور آیه این نیست که حتماً و بدون فاصله زمانی (در موجودات زمانی) وجود مییابد، بلکه منظور آن است که حتماً وجود خواهد یافت، به تدریج یا آنی و همان لحظه.

    2. منظور از کلمه «امر» در این آیه، موجودات مجرّد و غیر مادی است، زیرا در یکی دیگر از آیات خداوند می فرماید «آگاه باشید که خلقو امر هر دو برای اوست» (بقره:54) خلقت مربوط به موجودات مادی و «امر» مربوط به مجرداست؛ بنابر این منظور از (چون خداوند اراده امر می کند، گوید بباش پس خواهد بود) آفرینش موجودات مجرد است و در موجودات مجرد نیاز به زمان نیست و همان لحظة اراده، مراد وجود می یابد
    .

    پس بر فرض این معنا نیز تناقض جو به خواسته خود نمی رسد

    در اخر عرض میکنم تمام مشکلات کسانی که در قران شبهه میکنند و یا درک ایات را نمیکنند این است که میخواهند حقیقت و کنه ایات را با عقل مادی خود بسنجند در حالی که هیچ عقلی جز عقل خالص و بی غل و غش انبیا و اولیا علیهم السلام کنه و حقیقت ایات الله درک نمیکند

    ویرایش توسط عالم مقدس ملکوت : ۱۳۹۳/۰۲/۲۳ در ساعت ۱۱:۱۶

  8. صلوات ها 3


  9. #5

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    682
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2267



    یک سوال هم حقیر دارم

    چرا خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    چرا فقط اراده خداوند کافی نیست و بلکه حتما باید بگوید باش ؟

    متشکرم

  10. صلوات ها 3


  11. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,734
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3275



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    چرا خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    چرا فقط اراده خداوند کافی نیست و بلکه حتما باید بگوید باش ؟
    با سلام.
    منظور از « بگوید باش » همان اراده الهی است. نه اینکه خداوند مثل انسان حلق و حنجزه داشته باشد و دمی از آن عبور کند و صدایی تولید شود آن هم به زبان عربی که بگوید : « کن » « فیکون »
    منظور از کن فیکون یعنی اینکه خداوند در بند هیچ علتی نیست. اراده او نه اراده غیر مستقیم و باواسطه که اراده ای بی واسطه است. تمام مخلوقات بدون واسطه و مستقیم با اراده او خلق می شوند. قوانین فیزیک را هم خود او خلق می کرده است.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  12. صلوات ها 3


  13. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۲
    علاقه
    شعر
    نوشته
    682
    حضور
    13 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2267



    نقل قول نوشته اصلی توسط شریعت عقلانی نمایش پست ها
    با سلام.
    منظور از « بگوید باش » همان اراده الهی است. نه اینکه خداوند مثل انسان حلق و حنجزه داشته باشد و دمی از آن عبور کند و صدایی تولید شود آن هم به زبان عربی که بگوید : « کن » « فیکون »
    منظور از کن فیکون یعنی اینکه خداوند در بند هیچ علتی نیست. اراده او نه اراده غیر مستقیم و باواسطه که اراده ای بی واسطه است. تمام مخلوقات بدون واسطه و مستقیم با اراده او خلق می شوند. قوانین فیزیک را هم خود او خلق می کرده است.
    و من الله توفیق
    سلام بر دوست گرامی و ارجمند

    در انتظار چنین پاسخی بودم ولی من نمی تونم بپذیرم که منظور از بگوید باش همان اراده الهی باشد
    چرا که خداوند می توانست بگوید
    تا خداوند اراده کند بدون درنگ خلق خواهد شد
    کلمه اراده انقدر عجیب و دور از ذهن نیست که خداوند برای چنین منظوری از ان استفاده نکند
    و تعبیری دیگر نظیر انچه در قران امده است بیاورد

    اینکه خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    خودش در مرحله دوم خلقت است
    مرحله اول همان اراده خداست که خداوند اراده به خلق چیزی می کند و بعد از اراده می گوید باش

    این نشان می دهد تنها اراده برای خلق چیزی کافی نیست و بلکه بعد از اراده باید بگوید باش

    حقیر فکر می کنم نکته و مفهومی در این ایه موجود است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته

    امیدوارم این سوال و جوابها بتواند این نکته را اشکار کند

    موفق باشید


  14. صلوات ها 4


  15. #8

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    علاقه
    خواندن کتاب و خوردن غذا
    نوشته
    241
    حضور
    6 روز 11 ساعت 29 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    557



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    یک سوال هم حقیر دارم

    چرا خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    چرا فقط اراده خداوند کافی نیست و بلکه حتما باید بگوید باش ؟

    متشکرم
    خداوند این باش را برای من و شما و دیگر ناظران که با سخن همه چیز درک میکنند میگوید ! و الا سخن خود افریده خداست و نیازی ندارد که بدان متوسل شود ! ما انسان ها چون عقل مادی داریم و از سویی کنه ذات پرودگار اصلا قابل درک و تعقل نیست برا همین فکر میکنیم این باش خدا از قبیل باش های ماست ! این باش خدا همان ابراز اراده هست که چون میخواهد اراده خود را به من و شما که با سخن همه چیز میفهمیم نشان دهد میگوید باش و الا اصلا زمانی بر اراده و سخن او نمیگذرد که بخواهد متوسل به ان ها شود !

    امیرالمومنین علی صلوات الله علیه در اغازین خطبه نهج البلاغه چنین خداوند را میستاید :

    اَلْحَمْدُ لِلَّهِ اَلَّذِي لاَ يَبْلُغُ مِدْحَتَهُ اَلْقَائِلُونَ وَ لاَ يُحْصِي نَعْمَاءَهُ اَلْعَادُّونَ وَ لاَ يُؤَدِّي حَقَّهُ اَلْمُجْتَهِدُونَ اَلَّذِي لاَ يُدْرِكُهُ بُعْدُ اَلْهِمَمِ وَ لاَ يَنَالُهُ غَوْصُ اَلْفِطَنِ اَلَّذِي لَيْسَ لِصِفَتِهِ حَدٌّ مَحْدُودٌ وَ لاَ نَعْتٌ مَوْجُودٌ وَ لاَ وَقْتٌ مَعْدُودٌ وَ لاَ أَجَلٌ مَمْدُودٌ فَطَرَ اَلْخَلاَئِقَ بِقُدْرَتِهِ وَ نَشَرَ اَلرِّيَاحَ بِرَحْمَتِهِ وَ وَتَّدَ بِالصُّخُورِ مَيَدَانَ أَرْضِهِ

    حمد باد خداوندى را كه سخنوران در ثنايش فرو مانند و شمارندگان از شمارش نعمتهايش عاجز آيند و كوشندگان هر چه كوشند ، حق نعمتش را آنسان كه شايسته اوست ، ادا كردن نتوانند . خداوندى ، كه انديشه‏هاى دور پرواز او را درك نكنند و زيركان تيزهوش ، به عمق جلال و جبروت او نرسند . خداوندى كه فراخناى صفاتش را نه حدّى است و نه نهايتى و وصف جلال و جمال او را سخنى درخور نتوان يافت ، كه در زمان نگنجد و مدت نپذيرد . آفريدگان را به قدرت خويش بيافريد و بادهاى باران زاى را بپراكند تا بشارت باران رحمت او دهند و به صخره‏هاى كوهساران ، زمينش را از لرزش بازداشت


  16. صلوات


  17. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    گفتگوی دینی
    نوشته
    1,734
    حضور
    33 روز 11 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    119
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    3275



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    حقیر فکر می کنم نکته و مفهومی در این ایه موجود است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته
    با سلام.
    بنده هم فکر می کنم معنای کن فیکون چیزی جدای از اراده ی خداست که فلاسفه آن را در طول علت های طبیعی قرار می دهند. قبلا هم خدمت شما عرض کردم خدای معرفی شده در دین با خدای فلاسفه فرق دارد. فرقش دقیقا در همین جمله کن فیکون است. ما امور عالم را می توان به دو دسته تقسیم کرد :
    کارهای عادی و امور خارق عادت
    فلاسفه برای امور عادی عالم علت های طبیعی را ذکر می کنند و می گویند اینها علل قریب است و اراده خداوند علت بعید است. در واقع آنها فقط اراده خداوند را در خلق صادر اول علت قریب می دانند و در خلق تمامی مخلوقات به جز صادر اول اراده خدا علت بعید است.
    فلاسفه و متکلمان در امور خارق عادت هم همین قاعده را می خواهند رعایت کنند و برای معجزات هم علت هایی طبیعی برشمرند.
    در فلسفه اراده خدا علت مستقیم برای خلق هیچ چیزی نیست غیر از صادر اول.
    ولی این در دین فرق دارد. اراده الهی بوسیله کن فیکون می تواند بدون واسطه خلق کند. برای همین هم در دین خداوند را خالق می نامند و نه علت العلل.
    علت العلل علت بعید تمام معلول هاست ولی خالق علت قریب تمام مخلوقات است که در جمله کن فیکون بزیبایی قرآن به آن اشاره کرده است.
    بنده می خواهم دقیقا برعکس گفته فلاسفه عرض کنم که :
    اراده خدا نه تنها در امور خارق عادت علت مستقیم است بلکه در امور عادی عالم هم علت مستقیم و قریب است. این قول در واقع به اعتقاد عرفا بیشتر نزدیک است.
    و من الله توفیق

    سعدی : چو رسی به کوه سینا "ارنی" مگو و بگذر
    که نیرزد این تمنا به جواب "لن ترانی"

    حافظ : چو رسی به طور سینا "ارنی" بگو و بگذر
    تو جواب دوست بشنو نه جواب "لن ترانی"

    مولانا : "ارنی" کسی بگوید که تو را ندیده باشد
    تو که با منی همیشه چه "تری" چه "لن ترانی"

  18. صلوات ها 2


  19. #10

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۹۲
    نوشته
    2,682
    حضور
    41 روز 1 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    7407



    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    چرا خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    چرا فقط اراده خداوند کافی نیست و بلکه حتما باید بگوید باش ؟
    ایجاد خداوند مساوی با ایجاد است ومراد از کن فیکون این نیست که حتما باید با زبان این فرمان صادر شود وبعد تحقق یابد.

    نقل قول نوشته اصلی توسط دل ارام نمایش پست ها
    در انتظار چنین پاسخی بودم ولی من نمی تونم بپذیرم که منظور از بگوید باش همان اراده الهی باشد
    چرا که خداوند می توانست بگوید
    تا خداوند اراده کند بدون درنگ خلق خواهد شد
    کلمه اراده انقدر عجیب و دور از ذهن نیست که خداوند برای چنین منظوری از ان استفاده نکند
    و تعبیری دیگر نظیر انچه در قران امده است بیاورد

    اینکه خداوند برای خلق چیزی باید بگوید باش
    خودش در مرحله دوم خلقت است
    مرحله اول همان اراده خداست که خداوند اراده به خلق چیزی می کند و بعد از اراده می گوید باش

    این نشان می دهد تنها اراده برای خلق چیزی کافی نیست و بلکه بعد از اراده باید بگوید باش

    حقیر فکر می کنم نکته و مفهومی در این ایه موجود است که تا به حال مورد توجه قرار نگرفته

    امیدوارم این سوال و جوابها بتواند این نکته را اشکار کند
    پاسخ هم غیر ا زاین نیست. علامه طباطبایی که خود از فیلسوفان وعرفا بنام عصر ما بود در ج17تفسیر المیزان ذیل آیه اذا اراد شیئا ان یقول له کن فیکون در رد اینکه این کن از باب تلفظ لفظی نیست می فرماید: در این صورت تمام معارف دینی از بین خواهد رفت( چون همه این معارف برپایه توحید وعینیت صفات الهی با ذات اوست) اینکه می فرماید: کن فیکون همان اراده وایجاد خداست واگر قرار باشد یک لفظ در اینجا واسطه شود دیگر نیاز بر خدا برداشته می شود وواسطه ای وجود دارد بین خلق وخالق وآنچیزی که از خداوند افاضه می شود دارایمهلت وزمان وقابل تغییر وتغیر نیست واگر مخلوق چنین حالاتی پیدا می کند از خودش است نه آزآنجهت که به خداوند انتساب دارد ( حالات جاری این دنیا است) واین بابی است که هزار باب از آن گشوده می شود.(المیزان، ج17، ص116)
    دوستان در نظر داشته باشید که اراده در انسان چند مرحله قبل دارد که اول باید تصور باشد، بعد تصدیق، بعد شوق ، بعد از آن تصدیق به ائه ومرحله بعدی اراده است وبعد از آن ایجاد یک چیزی که هیچکدام از این مراحل قبل وبعد در خداوند وجود ندارد.

  20. صلوات ها 2


صفحه 1 از 3 123 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود