صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282

    راهنما فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟




    بسمه تعالی

    یکی از بزرگان می گفت (چه نکته خوبی!) ما همیشه وقتی دعا می کنیم به خدا می گوییم خدایا به ما بده، هیچ وقت دعا نمی کنیم خدایا از ما بگیر، در صورتی که ما به این دعا بیشتر احتیاج داریم؛ ما به آن چیزهایی که خدا باید از ما بگیرد بیشتر احتیاج داریم تا آن چیزهایی که بخواهد به ما بدهد. تا اینهایی که از ما باید بگیرد از ما نگیرد هیچ چیز قابل دادن نیست. ما باید بگوییم خدایا این حب جاه و مال را از ما بگیر، این حسادتها را از ما بگیر، این کینه ها و عقده ها را از ما بگیر، این کدورتهای قلبی را از ما بگیر، این پرده ها را از جلو چشم ما بردار؛ این غلها، این غشها، این حقدها، این ضغنها، این شکها، این شرکها، این کبرها، این حسدها را از ما بگیر. به این «بگیر»ها بیشتر احتیاج داریم تا به اینکه چه را به ما بده.

    آخر تو چه هستی؟ اول حساب کن که چه هستی و چه داری، چه را طلب می کنی و برای کجا طلب می کنی؟ گفت: «آئینه شو، جمال پری طلعتان طلب»، اول آنچه باید از تو بگیرند آنها را بیرون بریز، آنگاه بگو بده. آن وقت است که دعای تو مستجاب می شود و «بده»ها به اجابت مقرون می شوند.

    نکته دیگر که درسی است که امام علی علیه السلام می دهد این است (روحش را عوض می کنم و جمله اش را بعد ترجمه می کنم): هیچ وقت چیزی را بر خدا حتم نکنید، یعنی نگویید خدایا فلان چیز را به هر حال من می خواهم، من کار ندارم حکمت اقتضا می کند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست، ادب عبودیت اقتضا می کند یا نه، مصلحت است یا مصلحت نیست.

    ادب عبودیت اقتضا می کند که انسان از خدا بخواهد. آن کسی که از خدا چیز نمی خواهد او در مقابل خدا انانیت به خرج می دهد. عبودیت اقتضا می کند که انسان همیشه از خداوند چیز بخواهد و وقتی که انسان از خدا چیز می خواهد اول این را باید بخواهد: خدایا این قلب من را هدایت کن که از تو آن چیزی را بخواهد که حکمت و مصلحت است و الا من خیلی اوقات گمراه می شوم، چیزهایی برای خود می خواهم که نباید بخواهم و چه دعای بزرگی است!

    در نهج البلاغه خطبه 227 می فرماید: «
    اللهم ان فههت عن مسألتی،او عمیت (عمهت) عن طلبتی، فدلنی علی مصالحی، و خذ بقلبی الی مراشدی، فلیس ذلک بنکر من هدایاتک، و لا ببدع من کفایاتک»؛ یعنی خدایا اگر زمانی من گنگ و لال شدم نفهمیدم از تو چه باید بخواهم، عوضی چیزی خواستم، خدایا اگر از مطلوب واقعی خودم کور شدم، چشمهایم آن مطلوبهای واقعی خودم را ندید و چیزهایی را دید که اصلا نباید من به اینها توجه کنم، خدایا اولین دعای من این است که با آن لطف و کرم خودت دست به قلب من بینداز و دل مرا هدایت کن که بفهمم چه بخواهم، مرا به مصالح خودم راهنمایی کن. این قلب من را بگیر و به سوی رشدش و آنچه که صلاح و هدایت و راهش است راهنمایی بفرما.از کرم تو و از لطف عمیم تو اینها عجیب و چیز تازه ای نیست؛ یعنی تو چقدر لطف داری که بسیاری از اوقات اصلا قلب من را خودت هدایت کرده ای که من چه از تو بخواهم، اینها هم جزء لطفهای توست.

    در دعای رجب می خوانیم: «
    یا من ارجوه لکل خیر و آمن سخطه عند کل شر؛ ای خدایی که برای رسیدن به هر چیزی به او امیدوارم و از خشم او در برابر هر بدی در امانم» تا آنجا که می گوییم: «یا من یعطی الکثیر بالقلیل» ای خدایی که رحمت و نعمت بسیار را می دهی در مقابل عمل کم. «یا من یعطی من سئله ای» خدایی که عنایت می کنی به هر که از تو بخواهد ولو عملی هو نداشته باشد؛ معاوضه عمل هم نیست. «یا من یعطی من لم یسئله و من لم یعرفه» ای خدایی که اعطا می کنی و رحمت می کنی به بنده ای که حتی از تو نخواسته و تو را نمی شناسد. «تحننا منه و رحمة» از بس تو به بندگان خودت لطف و تحنن و رأفت و رحمت داری!

    یکی از شرایط دعا – که شرایط زیاد دارد – همین ایمان به لطف عمیم پروردگار است و اینکه رحمت پروردگار بی منتهاست و اینکه انسان هر اندازه عاصی و گنهکار باشد اگر به مانند یک بنده تائب و بازگشت کننده و مقر به معصیت و بنده ای که تصمیم گرفته است دیگر نافرمانی نکند به درگاه الهی قدم بگذارد محال و ممتنع است که پروردگار او را از در خانه خودش دور کند.


    منبع:
    شهید مطهری/آشنایی با قرآن 9، صفحه 58-56

    ویرایش توسط استاد : ۱۳۹۳/۰۱/۲۱ در ساعت ۱۳:۰۳
    فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  2. صلوات ها 20


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    خدایا از من بگیر هر آنچه تو را از من می گیرد


    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  5. صلوات ها 14


  6. #3

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600



    سلام
    همینطوری داشتم تو دعاها میگشتم که به این دعا از پیامبر صلوات الله علیه و آله برخوردم:

    "اللهم لاتجعل مصیبتنا فی دیننا و لا تجعل الدنیا اکبر همّنا و ...."

    این دعا در مفاتیح در باب اعمال ماه شعبان وارد شده .دعای شب نیمه شعبان است که پیغمبر خاتم در این دعا از خداوند درخواست میکند که خدا به وی این موارد را ندهد .

    التماس دعا

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  7. صلوات ها 9


  8. #4

    عضویت
    جنسیت آذر ۱۳۹۲
    نوشته
    120
    حضور
    3 روز 10 ساعت 18 دقیقه
    دریافت
    1
    آپلود
    0
    گالری
    94
    صلوات
    747



    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    من قبلا جملاتی که شما در اول عرایضتون گفتین رو شنیده بودم اما الان که خوندم چیزهای جدیدی فهمیدم و میخوام انشالله در آینده به روشی که شما گفتین عمل کنم و بیشتر از خدا بخوام که رذایل اخلاقیمو ازم بگیره.
    فقط یکی از مشکلاتی که بنده دارم اینه که گاهی اوقات از رحمت خدا ناامید میشم
    و با خودم میگم که خدا اصلا بهت توجه نداره(میدونم وسوسه های شیطانه اما نمیتونم اون لحظه ازین حالت ناامیدی در بیام)
    اگه سخنی یا راهکاری برای غلبه بر این نا امیدی میشناسین بگین تا بنده استفاده کنم؟


  9. صلوات ها 7


  10. #5
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    نقل قول نوشته اصلی توسط سلام برحسین نمایش پست ها
    با سلام خدمت شما استاد گرامی
    من قبلا جملاتی که شما در اول عرایضتون گفتین رو شنیده بودم اما الان که خوندم چیزهای جدیدی فهمیدم و میخوام انشالله در آینده به روشی که شما گفتین عمل کنم و بیشتر از خدا بخوام که رذایل اخلاقیمو ازم بگیره.
    فقط یکی از مشکلاتی که بنده دارم اینه که گاهی اوقات از رحمت خدا ناامید میشم
    و با خودم میگم که خدا اصلا بهت توجه نداره(میدونم وسوسه های شیطانه اما نمیتونم اون لحظه ازین حالت ناامیدی در بیام)
    اگه سخنی یا راهکاری برای غلبه بر این نا امیدی میشناسین بگین تا بنده استفاده کنم؟
    سلام علیکم
    راهکاری که برای شما و البته برای خیلی ها از اوجب واجبات است و بنده ی حقیر آنقدر تکرار کرده ام که برای برخی ناخوشایند شده،اصلاح اعتقادات و در صدر آنها مسأله توحید است.
    به قول مرحم آیت الله العظمی بهجت،ترک معصیت در اعتقادات و عملیات. ترک معصیت در اعتقادات یعنی همین اصلاح اعتقادات و البته پایه و اساس همه معتقدات توحید است.
    اما در مورد مسأله شما:
    خداوند قادر مطلق است،اما حکیم نیز هست،یعنی قدرت را حکیمانه إعمال می کند،رئوف و رحیم و کریم نیز هست،حال این خدایی که چنین و چنان است به دنبال چه چیزی برای ماست؟اگر خطا کنیم مثل ما انسانهای ضعیف العیاذ بالله به خاطر عدم تحملش سریع اقدام به حالگیری ما می کند؟یا اگر مثلا نمازی نخواندیم می گوید آها تو نماز نخواندی منم اینجا حالت را می گیرم و چنانت می کنم؟
    و یا انسانها چه خوب و چه بد را گرفتار بلا می کند که قدرتش را به رخ ما بکشد و مثل ما انسانهایی که می خواهیم پُز بدهیم،پُز قدرتش را می دهد؟ پناه بر خدا.
    اساسا قیاس کردن صفات ما مخلوقات ضعیف با خالقمان صحیح نیست.اگر می گوییم غضب خدا،مثل غضب ما انسانها که نیست.اوصاف الهی را باید باهم ملاحظه کرد تا کمی به حقیقت نزدیک شد و معرفتی کسب کرد.
    خداوند خیر محض است،و از او جز خیر صادر نمی شود،همه افعال الهی خیر است منتهی در نگاه و درک ما گاهی جنبه شر و بد پیدا می کند.
    مگر عقیله بنی هاشم،عالمه غیر معلمه بعد از حادثه کربلا نفرمودند:جز زیبایی چیزی ندیدم،این کلام همان خیر بودن همه افعال الهی و نگاه توحیدی است،البته عاطفه ی انسانی هم حق است و گریه هم حق است،ملامت کردن اعدائی هم که از اختیاری که خداوند به آنها تفویض کرده سوء استفاده کردند هم حق است.
    اما نگاه توحیدی چنین می پندارد که در دایره افعال الهی همه چیز خوب و حکیمانه است و او جل و أعلا بهترینها را برای بندگانش می خواهد،حال اگر این بهترین را که او تشخیص داده مانند دارویی تلخ باشد که قرار است شفا در پی داشته باشد ایرادی دارد؟؟؟؟؟
    گفتم که الف،گفت دگر،گفتم هیچ/در خانه اگر کس است،یک حرف بس است.

    فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  11. صلوات ها 12


  12. #6
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    علاقه
    اخلاق-فلسفه-عرفان
    نوشته
    2,976
    حضور
    94 روز 6 ساعت 24 دقیقه
    دریافت
    6
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25282



    بسمه تعالی


    فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟


    با تشکر از وبلاگ معرفت نفس

    فرهنگ سازی برای دعا ، چقدر اینگونه دعا می کنید؟
    تا صورت پیوند جهان بود علی بود/ تا نقش زمین بود و زمان بود علی بود

    شاهی که ولی بود و وصی بود علی بود / سلطان سخا و کرم و جود علی بود

    عیسی به وجود آمد و در حال سخن گفت/ آن نطق و فصاحت که در او بود علی بود

    مسجود ملایک که شد آدم ، ز علی شد / آدم چو یکی قبله و مسجود علی بود

    آن شير دلاور كه براي طمع نفس/بر خوان جهان پنجه نيالود ، علي بود

    سر دو جهان جمله ز پنهان و ز پيدا / شمس الحق تبريز كه بنمود ، علي بود



  13. صلوات ها 12


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    6,731
    حضور
    109 روز 14 ساعت 6 دقیقه
    دریافت
    20
    آپلود
    4
    گالری
    1583
    صلوات
    37600




    خدایا به محمد، رسول پاک پرورت و به علی امام خوبان درگاهت (علیهم السلام) ،جرئت گناه را از ما بگیر!


    خدایا هرچه را می خواهی از ما بگیر ولی اشک بر حسین(علیه السلام) را از ما نگیر


    ویرایش توسط باغ بهشت : ۱۳۹۳/۰۱/۲۴ در ساعت ۱۳:۴۷

    نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛


    اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

    و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

    حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله




  15. صلوات ها 8


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۸
    علاقه
    یا هو یا من لا هو الا هو
    نوشته
    1,236
    حضور
    3 روز 13 دقیقه
    دریافت
    66
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    6874



    الهی همه گویند بده حسن گوید بگیر



    الهی نامه علامه حسن حسن زاده آملی

    اللهم ارزقنا حلاوت ذکرک و لقائک و الحضور عندک
    بمعرفة حججک سیما معرفة حجتک حجة ابن الحسن صلواتک علیه وعلی آبائه
    و معرفة اولیائک سیما معرفة ولیک نجم الدّین

    حسن حسن زاده آملی

  17. صلوات ها 7


  18. #9

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۳
    نوشته
    297
    حضور
    11 روز 7 ساعت 45 دقیقه
    دریافت
    41
    آپلود
    0
    گالری
    21
    صلوات
    1873



    استاد عزیز اجاره می دید منم چیزی بگم؟
    به نظر من اینکه بگی خدایا اینو از من بگیر چندان معنی نداره!
    اگر کسی عیب و ایرادی داره در وجودش خودش باید اونو بریزه بیرون! اگر من عجولم اگر من بداخلاقم اگر من فلان عیب و ایراد رو دارم من باید از اونا دست بکشم! نه که خدا! البته میتونم دعا کنم خدایا کمکم کن صبرم بیشتر بشه عجله نکنم خدایا کمکم فلان گناه رو ترک کنم! اما نمیتونم بگم خدایا عجول بودن رو از من بگیر! بد اخلاقی رو از من بگیر! بلکه باید خودم تلاش بکننم اون عادتهای بد رو ترک کنم!
    ولی میتونم از خدا بخوام چیزهایی رو که ندارم بهم بده! چون در واقع خدا منشأ خوبیهاست پس همه اونا رو داره پس میتونه بده! ولی بدیها مال انسانه! ربطی به خدا نداره که حالا بخوام بگم خدایا اینا رو ازم بگیر!

  19. صلوات ها 6


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۱
    علاقه
    روانشناسی دینی
    نوشته
    1,087
    حضور
    75 روز 6 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    79
    آپلود
    3
    گالری
    5
    صلوات
    6907



    بسم الله الرحمن الرحیم

    با عرض سلام و تشکر

    استاد آیت الله بهجت که فرموده اند چهل ....اولیا ، میشود از انبیاء باشد؟ چون خودتون میدونید برای ما مقدور نیست البته یکی از انبیاء که حضرت علی علیه السلام درباره ایشون فرموده اند هر کس به زیارت برادرم فلان نبی بیاد مث اینکه به زیارت من آمده.
    افسوس که آنچه برده ام باختنی ست
    بشناخته ها تمام نشناختنی ست
    برداشته ام هر آنچه باید بگذاشت
    بگذاشته ام هر آنچه برداشتنی ست...
    خواجه نصیر الدین طوسی

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود