صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    درس خواندن،گوش کردن، و یه عالمه چیز دیگه!
    نوشته
    520
    حضور
    4 روز 7 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2477

    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟




    اگر حضرت علی در مسجد نماز می خوندن به چه شکلی؟
    در روایتی هست که خلیفه ی دوم قصد کشتن حضرت علی را داشت و کسسی را برای این کار مامور کرده بود و نماز صبح خودش رو تا زمان قضا شدن طول داد و در آخر نماز به آن طرف گفت که آن دستوری که بهت دادم رو عملی نکن!
    در کتابی که خواندم به نحوی نوشته بود که تا پایان نماز خلیفه ی دوم، حضرت علی حضور داشتند!
    آیا حضرت بر ایشان اقتدا کردند؟
    آتش بگیر تا بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود
    آقا بیا...

  2. صلوات ها 2


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,515
    حضور
    174 روز 17 ساعت 2 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58293



    با نام و یاد دوست






    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟








    کارشناس بحث: استاد مقداد


  5. صلوات ها 3


  6. #3

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط فضه الزهرا نمایش پست ها
    اگر حضرت علی در مسجد نماز می خوندن به چه شکلی؟
    در روایتی هست که خلیفه ی دوم قصد کشتن حضرت علی را داشت و کسسی را برای این کار مامور کرده بود و نماز صبح خودش رو تا زمان قضا شدن طول داد و در آخر نماز به آن طرف گفت که آن دستوری که بهت دادم رو عملی نکن!
    در کتابی که خواندم به نحوی نوشته بود که تا پایان نماز خلیفه ی دوم، حضرت علی حضور داشتند!
    آیا حضرت بر ایشان اقتدا کردند؟
    با عرض سلام و ادب

    طبق برخی گزارشات تاریخی و روایی امام علی(ع) که برای حفظ اساس اسلام برای بازپسگیری حق الهی خود که غصب شده بود،سکوت اختیار کرده بودند،در نماز خلفا هم شرکت می کردند.اما طبق گزارشات و نقل های متعدد در نماز جماعت شرکت می کردند و لی نمازشان را بصورت فرادی می خواندند.

    روى الطبرسى في الاحتجاج: وحضر المسجد وصلّى خلف أبي بكر : در مسجد حاضر مي‌شد و پشت أبي بكر مي‌ايستاد ؛ اما نماز را فرادي مي‌خواند.(1)

    اما در مورد تصمیم به ترور امام علی(ع) در حین نماز جماعت،ماجرا اینگونه است:

    مرحوم علامه طبرسی در کتاب احتجاج روایتی را از امام صادق علیه السلام آورده که خلاصه آن اینچنین است: بعد از آنکه فدک را از فاطمه زهرا سلام الله علیها گرفتند و سخن آنحضرت را مبنی بر اینکه فدک را رسول خدا به من بخشیده، نپذیرفتند،امیر المومنین به مسجد آمد و خطاب به ابوبکر در حالیکه مهاجرین و انصار دور او جمع شده بودند، فرمود:برای چه حق فاطمه(فدک)را که رسول خدا در حال حیات خویش به او بخشیده بود گرفتی ؟

    ابوبکر گفت آن فیئ مسلمین است و اگر شاهد بر اینکه پیامبر آنرا برای فاطمه قرار داده نیاوری ، حقی در آن ندارد، سپس امیر المومنین با براهین منطقی و تمسک به آیات قرآن آنها را محکوم کردکه نتوانستند پاسخ دهند پس مردم به یکدیگر نگاه کردند و گفتند به خدا سوگند علی بن ابی طالب راست گفت.پس ازآن به منازلشان بازگشتند.

    سپس ابوبکر ،عمر را به منزل خویش فراخواند و به او گفت آیا ندیدی در مجلس امروز علی چه کرد،به خدا اگر در مجلسی دیگر اینچنین صحبت کند کار ما را تباه خواهد کرد ،حال چه کنیم.عمر گفت عقیده من این است که دستور قتل او را بدهی!ابوبکر گفت چه کسی اینکار را می کند.عمر جواب داد خالد بن ولید.پس خالد را احضار کرده وبه او گفتند می خواهیم تو را به کار بزرگی مامور کنیم، خالد گفت هرچه بگوئید انجام می دهم اگرچه کشتن علی باشد! گفتند همین را می خواهیم ،گفت کی این کار را انجام دهم،ابوبکر گفت برای نماز به مسجد بیا ودر کنار علی بایست پس هنگامی که سلام نماز را دادم بلند شو و گردن او را بزن.

    اسماء بنت عمیس که همسر ابوبکر بود سخن آنها را شنید پس به کنیز خود گفت برو و به علی این جمله(آیه)را بگو« إِنَّ الْمَلَأَ يَأْتَمِرُونَ بِكَ لِيَقْتُلُوكَ فَاخْرُجْ إِنِّي لَكَ مِنَ النَّاصِحِينَ »(قصص 20) آن کنیز پیام اسماء را به امام علی رساند آنحضرت به او فرمود به اسماء بگو خداوند مانع کار آنها می شود. سپس حضرت برای نماز آماده شدو به مسجد آمد و پشت سر ابوبکر به نماز ایستاد و خالد درحالیکه شمشیر همراه داشت کنار آنحضرت ایستاد،وقتی ابوبکر برای تشهد نشست به خاطر ترس از وقوع فتنه،ازآنچه گفته بود پشیمان شد وفکر می کرد چه کند و جرأت بر سلام نماز نداشت سپس خطاب به خالد گفت : یا خالد لا تفعلن ما امرتک (ای خالد آنچه را گفتم انجام مده) و السلام عیکم و رحمة الله و برکاته، ونماز را تمام کرد. پس از نماز امیرالمومنین به خالد گفت به چیزی تو را امر کرده بود؟ خالد گفت به زدن گردن تو ،حضرت فرمود: آیا انجام می دادی ؟ خالد گفت اگر قبل از سلام نماز نهی نمی کرد تو را می کشتم ، امام علی او را گرفت و به زمین کوبید ، پس مردم جمع شدند و حضرت را به قبر پیامبر صلی الله و علیه وآله قسم دادند که او را رها سازد و حضرت او را رها کرد.(2)


    پی نوشت:

    (1). الاحتجاج،طبرسی،ج1ص126، بحار الأنوار،ج29ص 127 ح 27، مدينة المعاجز،ج3ص152.

    (2)الاحتجاج ج‏1ص90/ علل الشرایع ج1ص93 / بحاارالانوار ج28ص305

    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    192
    حضور
    9 روز 5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    932



    سلام علیکم.
    در زمان خلفای سه گانه ، حضرت علی ع نماز دست باز میخواندند؟ یعنی در جماعت شرکت میکردند و دست باز میخواندند؟
    با سند لطفا بیان کنید و بفرمایین که مشکلی پیش نمیومد که فقط ایشون دست باز میخوندن؟
    تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری ، شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن...

  9. صلوات ها 2


  10. #5

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    درس خواندن،گوش کردن، و یه عالمه چیز دیگه!
    نوشته
    520
    حضور
    4 روز 7 ساعت 47 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2477



    اگر در صفوف نماز می ایستادن چطوری نماز فرادا می خوندن؟
    آتش بگیر تا بدانی چه می کشم
    احساس سوختن به تماشا نمی شود
    آقا بیا...

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط شمیم الزهرا نمایش پست ها
    سلام علیکم.
    در زمان خلفای سه گانه ، حضرت علی ع نماز دست باز میخواندند؟ یعنی در جماعت شرکت میکردند و دست باز میخواندند؟
    با سند لطفا بیان کنید و بفرمایین که مشکلی پیش نمیومد که فقط ایشون دست باز میخوندن؟
    با عرض سلام و ادب

    اولاً این دست روی دست گذاشتن طبق نقل مشهور و معروف از زمان خلیفه دوم رسم شده بود.وقتي كه اسيران ايراني را نزد عمر بن خطاب آوردند, عمر بن خطاب آنها را دست بسته ديد و پرسيد: چرا چنين كرده ايد؟ گفتند: رسم ما ايرانيان اين است كه در برابر پادشاهانمان چنين مي ايستيم . عمر بن خطاب از اين حالت خوشش آمد و دستور داد از اين پس در نماز چنين بايستند و مردم هم مطابق دستور عمل كردند و به اين ترتيب , تكفير, سنت شد, (1).

    ثانیاً این عمل در صورتی حرام و مبطل نماز است که به قصد جزئی از نماز بجا آورده شود.ولی اگر به این نیت نباشد،بلکه به قصد خاراندن دست باشد نماز را باطل نمی کند.


    از مبطلات نماز آن است كه مثل بعض كسانى كه شیعه نیستند دستها را روى هم بگذارد.هرگاه براى ادب دستها را روى هم بگذارد،اگرچه مثل آنها نباشد،بنابر احتیاط واجـب بـایـد نـمـاز را دوبـاره بخواند،ولى اگر از روى فراموشى یا ناچارى یا براى كار دیگر مثل خاراندن دست ومانند آن دستها را روى هم بگذارد،اشكال ندارد.(2)


    در صورت ضرورت و تقیه هم این عمل طبق نظر مراجع اشکالی ندارد.

    حضرت آیت الله خامنه ای
    س: در مكانهاى مشاركت و رفت و آمد با برادران اهل سنت، هنگام شركت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند آنان عمل مى ‏كنیم، مثل نماز بصورت تكتف و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟
    ج: اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن كارها باشد، نماز صحیح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تكتف در نماز جایز نیست، مگر اینكه ضرورت آن را اقتضا كند.(3)


    بنابراین اگر امام علی(ع) هم هنگام شرکت در نماز جماعت خلفا،دست بسته نماز می خواندند اگر ضرورت ایجاب می کرد که اشکال نداشت،حال آنکه انسان می تواند در همان حال هم قصد خاراندن پشت دست را کند.

    پی نوشتها:

    (1). مستند العروه , ج 4, ص 445 - جواهر, ج 11, ص 19.

    (2). توضیح المسائل آیت الله صافی، مسئله 1139. توضیح المسائل آیت الله سیستانی، مسئله 1138.

    (3). استفتائات آیت الله خامنه ای،سؤال 601.

    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  13. صلوات ها 7


  14. #7

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    نوشته
    192
    حضور
    9 روز 5 ساعت 30 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    932



    با سپاس از کارشناس محترم مقداد.
    اگر حضرت علی ع در آن زمان دست بسته میخواندن ا اما نه به نیت جز نماز یا در حالت خاراندن خویش، علما امروزه چرا فتوای تقیه برای ما نمیدهند که وقتی حج میرویم دست بسته بخوانیم؟

    بقیه ائمه ع هم دست بسته برای تقیه میخواندند؟

    خیلی عجیب نیست؟


    کاربر محترم فضه الزهرا، انشاالله حج که مشرف شدین میبینین بیشتر مراجع فرمودن نماز جماعت به نیت فرادی بخونیم تا هم اتحاد مسلمین حفظ شود و هم نماز ما شیعیان باطل نشود.
    ویرایش توسط شمیم الزهرا : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۸:۵۹
    تو خود گفتی که در قلب شکسته خانه داری ، شکسته قلب من جانا به عهد خود وفا کن...

  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۹۲
    نوشته
    302
    حضور
    6 روز 21 ساعت 13 دقیقه
    دریافت
    14
    آپلود
    0
    گالری
    4
    صلوات
    875



    نقل قول نوشته اصلی توسط مقداد نمایش پست ها
    پس از نماز امیرالمومنین به خالد گفت به چیزی تو را امر کرده بود؟ خالد گفت به زدن گردن تو ،حضرت فرمود: آیا انجام می دادی ؟ خالد گفت اگر قبل از سلام نماز نهی نمی کرد تو را می کشتم ، امام علی او را گرفت و به زمین کوبید ، پس مردم جمع شدند و حضرت را به قبر پیامبر صلی الله و علیه وآله قسم دادند که او را رها سازد و حضرت او را رها کرد.(2)
    ذهنیتی که از امیر المومنین (علیه السلام) داشتم این بود که ایشان صبور بودند حالا شما میگی ایشون بخاطر یه مسئله ی شخصی حرمت مسجد رو شکوندن و وساطت مردم باعث شد تا خشم امیر المومنین (علیه السلام) فرو بنشینه در حالی که کلی روایت در زمینه ی کنترل خشم داریم؟
    ویرایش توسط الحیاة : ۱۳۹۲/۱۱/۰۸ در ساعت ۱۸:۴۴
    پروردگارا اگر بین من و او مرگ فاصله انداخته پس مرا از قبر بیرون آور در حالی که کفنم را دور کمر بسته ام
    شمشیرم را از قلاف کشیده ام
    و لبیک گویان دعوت دعوت کننده را اجابت می کنم


    (بخشی از دعای عهد)

  17. صلوات ها 4


  18. #9

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط فضه الزهرا نمایش پست ها
    اگر در صفوف نماز می ایستادن چطوری نماز فرادا می خوندن؟
    با عرض سلام و ادب

    انسان می تواند در نماز جماعت شرکت کند ولی به امام جماعت اقتدا نکند و نماز خودش را بخواند،فقط همراه نمازگزاران نماز خودش را هم می خواند.

    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  19. صلوات ها 3


  20. #10

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۹۱
    علاقه
    مطالعات تاریخی
    نوشته
    1,739
    حضور
    26 روز 19 ساعت 23 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    1
    صلوات
    4711



    نقل قول نوشته اصلی توسط شمیم الزهرا نمایش پست ها
    با سپاس از کارشناس محترم مقداد.
    اگر حضرت علی ع در آن زمان دست بسته میخواندن ا اما نه به نیت جز نماز یا در حالت خاراندن خویش، علما امروزه چرا فتوای تقیه برای ما نمیدهند که وقتی حج میرویم دست بسته بخوانیم؟

    بقیه ائمه ع هم دست بسته برای تقیه میخواندند؟

    خیلی عجیب نیست؟


    کاربر محترم فضه الزهرا، انشاالله حج که مشرف شدین میبینین بیشتر مراجع فرمودن نماز جماعت به نیت فرادی بخونیم تا هم اتحاد مسلمین حفظ شود و هم نماز ما شیعیان باطل نشود.
    با عرض سلام

    با مراجعه به رساله های مراجع بزرگوار تقلید متوجه خواهیم شد که قریب به اتفاق آن بزرگواران شرکت در نماز برادران اهل سنت را جایز می دانند،هر چند در برخی قیود و شرایط با هم اختلافاتی دارند.

    مرحوم امام (ره) مي فرمايند: در وقتي كه در مسجد الحرام يا مسجد النبي نماز جماعت منعقد شد مومنين نبايد از آنجا خارج شوند و بايد از جماعت تخلف نكنند و با ساير مسلمين به جماعت نماز بخوانند .

    حضرت آيت الله گلپايگاني(ره) : نماز با عامه در حال ضرورت بي اشكال است و در غير حال ضرورت شركت در جماعت انان خوب است لكن با تمكن نماز را با شرايط كامل اعاده كند .

    حضرت آيت الله بهجت(ره): اگر كار ضروري ندارد خارج نشود و خوب است شركت كند .

    حضرت آيت الله صافي: نماز با عامه در حال ضرورت بي اشكال است و در غير حال ضرورت شركت در جماعات آنان اگر موجب تاليف قلوب آنها و دفع اتهام به شيعه باشد خوب است و اعاده آن لازم نيست اگر چه موافق احتياط است و خروج از مسجد در هنگام اقامه جماعات و يا ايستادن و شركت نكردن شايسته نيست بلي اگر ضرورتي ايجاب كند مانعي ندارد .

    حضرت آيت الله خويي (ره) و تبريزي (ره) : اين نماز مجزي است در صورتي كه قرائت حمد و سوره را خود براي خود آهسته انجام دهد و در نماز جمعه بعد از فراغ از آن با آنها نماز ظهر را اعاده كند.

    حضرت آيت الله سيستاني : جايز است كه نماز پشت سر آنها خوانده شود ولي بايد اگر ماموم مي تواند به صورت آهسته براي خود قرائت كند و الا در ذهن و نفس خود بخواند و اگر نماز جمعه باشد بعد از آن ظهر را بخواند .

    حضرت آيت الله شبيري زنجاني: حجاج محترم بايد از هر كاري كه سبب وهن شيعه مي باشد جدا خودداري كنند و بسيار مناسب است كه در نماز جماعت اهل سنت شركت كنند ولي در شرايط كنوني مي بايست آن را اعاده كنند.(1)

    مقام معظم رهبري نيز نماز جماعت پشت سر اهل تسنن را جايز و صحيح مي دانند. (2)

    پی نوشتها:

    (1). منتخب مناسك حج مطابق با فتاواي حضرت آيت الله العظمي امام خميني ره همراه با حواشي مراجع معظم تقلييد , تهران : نشر مشعر , 1380,ص 287.

    (2). رساله اجوبه استفتائات , تهران: الهدي , 1381, س 599, ص 197.

    آیا حضرت علی (ع) در زمان خلفا، نمازشان را فرادی می خواندند؟
    خدا یک علی(ع) داشت،الحمدلله آن هم امام ما شد.« مرحوم آیت الله شیخ محمد کوهستانی»

  21. صلوات ها 3


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود