جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: بررسی سندی یک حدیث مهدوی که مشکل مبنایی دارد

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۹۱
    نوشته
    1
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    0

    بررسی سندی یک حدیث مهدوی که مشکل مبنایی دارد




    با سلام و عرض احترام خدمت شما کارشناسان عزیز
    بنده یک دانشجو و یک محقق در زمینه ی ادیان و مکاتب الهی هستم
    از 15 سالگی مطالعه ای گسترده داشته ام
    و تا کنون کتب بسایری را مطالعه نموده ام و اجادیث مذهبم را به عنوان نور حفظ میکنم
    و یک شیعه ی متعصب به آل الله هستم.

    مدتیست در بحث مهدویت مطالعه ی وسیعی را آغاز نمیوده ام
    ولکن در این بین به حدیثی از کتاب نوائب الدهور فی علائم الظهور جلد دوم صفحه ی 404 برخورده ام که ذهن مرا و دوستان بنده را بشدت درگیر خود کرده
    زیرا این حدیث مشکل تعارض مبنایی با تشیع و رجعت و امر حضرت صاحب الامر(عج) و حکومت جهانی و عدالت گستر ایشان را دارد را دارد
    لذا ملجا و ماوایی را جز این سایت پیدا نکردم
    لذا از محضر شما بزرگواران کارشناس خواهشمندم که جواب ما را بدهید
    حدیث را از کتاب اختصاص شیخ مفید در کتاب نوائب الدهور آورده
    مکتبه ی صدوق. ص 257
    بسند خود از جابر روایت کرده که گفت شنیدم ابیجعفر (ع) میفرمود که . . . .

    و در جایی دیگر به سند عیاشی دیدم که:

    (متن مشترک در همه ی این ادرس ها):

    عیاشى در تفسیر خود از جابر بن یزید جعفى روایت نموده که گفت شنیدم حضرت باقر(ع) مى فرمود: به خدا قسم مردى از ما اهل بیت بعد از مرگش سیصد و نه سال سلطنت مى کند. عرض کردم: این در چه زمانى خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم است. عرض کردم: حضرت قائم در عالم خود چقدر باقى مى ماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قیام تا هنگام مرگش. عرض کردم:‌ آیا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى شود؟ فرمود: آرى پنجاه سال. آن گاه امام منتصر به دنیا باز مى گردد براى خون خواهى خود و یارانش. وى بى دین ها را به قتل مى رساند و به اسارت مى برد. پس از ایشان امام سفاح به دنیا بر مى گردد پس تمام دشمنان ستمگر ما را مى کشد و تمام زمین را مالک مى شودو خداوند کار او را اصلاح مى گرداند و سیصد و نه سال سلطنت مى کند آن گاه امام فرمود: اى جابر مى دانى امام منتصر و سفاح کیست؟ منتصر حسین(ع) و سفاح، امیرالمؤمنین(ع) است.(

    و در کتاب منتخب الاثر، ص618. ابراهیمی هم این حدیث ذکر شده

    من مانده ام اگر قرار است قیام حضرت فقط 19 سال باشد
    پس اییین همه انتظار و کشت و کشتار و قیام چه میشود؟!
    در ضمن
    مگر نه اینکه اگر معصوم و حجت خدا بر روی زمین نباشد هر آینه زمن اهل خود را میبلعد
    و زمین هیچ گاه بدون حجت خدا نمیماند؟!
    پس در این 50 سال که نه حضرت مهدی (عج) هست و نه هیچ امامی تا امام حسین که بیاید و باز هم کشته شود امام کیست؟
    و مگر ابی عبد الله می آیند که باز کشته شوند؟
    سبحان الله . . . .

    خواهشمندم جواب مرا بدهید
    بنده بی صبرانه منتظرم و ممنون میشوم جواب را به ایمیل حقیر نیز حتما بفرستید.

    یا مهدی (عج)

  2.  

  3. #2

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۱
    علاقه
    تحصیل ، تحقیق و پژوهش
    نوشته
    21,527
    حضور
    174 روز 23 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    38
    صلوات
    58313





    با نام و یاد دوست


    بررسی سندی یک حدیث مهدوی که مشکل مبنایی دارد


    کارشناس بحث: مجید











  4. #3

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نقل قول نوشته اصلی توسط سعد الله نمایش پست ها
    با سلام و عرض احترام خدمت شما کارشناسان عزیز...

    مدتیست در بحث مهدویت مطالعه ی وسیعی را آغاز نمیوده ام
    ولکن در این بین به حدیثی از کتاب نوائب الدهور فی علائم الظهور جلد دوم صفحه ی 404 برخورده ام که ذهن مرا و دوستان بنده را بشدت درگیر خود کرده
    زیرا این حدیث مشکل تعارض مبنایی با تشیع و رجعت و امر حضرت صاحب الامر(عج) و حکومت جهانی و عدالت گستر ایشان را دارد را دارد
    لذا ملجا و ماوایی را جز این سایت پیدا نکردم
    لذا از محضر شما بزرگواران کارشناس خواهشمندم که جواب ما را بدهید...

    عیاشى در تفسیر خود از جابر بن یزید جعفى روایت نموده که گفت شنیدم حضرت باقر(ع) مى فرمود: به خدا قسم مردى از ما اهل بیت بعد از مرگش سیصد و نه سال سلطنت مى کند. عرض کردم: این در چه زمانى خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم است. عرض کردم: حضرت قائم در عالم خود چقدر باقى مى ماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قیام تا هنگام مرگش. عرض کردم:‌ آیا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى شود؟ فرمود: آرى پنجاه سال. آن گاه امام منتصر به دنیا باز مى گردد براى خون خواهى خود و یارانش. وى بى دین ها را به قتل مى رساند و به اسارت مى برد. پس از ایشان امام سفاح به دنیا بر مى گردد پس تمام دشمنان ستمگر ما را مى کشد و تمام زمین را مالک مى شودو خداوند کار او را اصلاح مى گرداند و سیصد و نه سال سلطنت مى کند آن گاه امام فرمود: اى جابر مى دانى امام منتصر و سفاح کیست؟ منتصر حسین(ع) و سفاح، امیرالمؤمنین(ع) است.
    من مانده ام اگر قرار است قیام حضرت فقط 19 سال باشد
    پس این همه انتظار و کشت و کشتار و قیام چه میشود؟!
    در ضمن
    مگر نه اینکه اگر معصوم و حجت خدا بر روی زمین نباشد هر آینه زمن اهل خود را میبلعد
    و زمین هیچ گاه بدون حجت خدا نمیماند؟!
    پس در این 50 سال که نه حضرت مهدی (عج) هست و نه هیچ امامی تا امام حسین که بیاید و باز هم کشته شود امام کیست؟
    و مگر ابی عبد الله می آیند که باز کشته شوند؟
    سبحان الله . . . .

    خواهشمندم جواب مرا بدهید
    بنده بی صبرانه منتظرم و ممنون میشوم جواب را به ایمیل حقیر نیز حتما بفرستید.

    یا مهدی (عج)
    _______________________________________________
    با صلوات بر محمد وآل محمد
    دوست گرامی در کتاب مهدی موعود (ترجمه جلد 51 بحار الأنوار) این گونه روایات را خود علامه شرح داده اند که اصل متن را خدمت شما ارسال می نمایم.
    باب سى و پنجم جانشينان مهدى موعود صلوات اللَّه عليه و اولاد او و آنچه بعد از وى روى ميدهد

    صدوق در كمال الدين از ابو بصير روايت مي كند كه گفت: بحضرت صادق عليه السّلام عرض كردم: يا ابن رسول اللَّه از پدرت شنيدم مي فرمود: بعد از قائم دوازده مهدى خواهد بود. حضرت صادق فرمود: پدرم فرموده: دوازده مهدى و نفرمود دوازده امام! آنها مردمى از شيعيان ما هستند كه مردم را دعوت بدوستى ما و شناسائى ما مي كنند.

    و هم در غيبت شيخ طوسى از ابو حمزه ثمالى روايت مي كند كه حضرت صادق (ع) ضمن حديث طولانى فرمود: اى ابو حمزه ما را بعد از قائم يازده مهدى خواهد بود كه همه از اولاد حسين عليه السّلام مي باشند.

    شيخ مفيد در «ارشاد» مي نويسد: بعد از دولت قائم آل محمد دولتى نخواهد بود، مگر آنچه كه در روايتى رسيده كه اگر خدا بخواهد اولاد قائم بجاى وى مى‏ نشينند. اين حديث هم قاطع و اطمينان بخش نيست. غالب روايات ميگويد: مهدى موعود چهل روز پيش از قيامت مى‏ميرد و در آن چهل روز هرج و مرج خواهد شد و علامت بيرون آمدن مردگان و روز رستاخيز براى حساب و پاداش اعمال خود آشكار خواهد شد. و اللَّه اعلم.

    عياشى در تفسير خود از جابر بن يزيد جعفى روايت نموده كه گفت: شنيدم حضرت باقر عليه السّلام ميفرمود: بخدا قسم مردى از ما اهل بيت بعد از مرگش سيصد و نه سال سلطنت ميكند. عرضكردم: اين كى خواهد بود؟ فرمود: بعد از مرگ قائم است عرضكردم: قائم در عالم خود چقدر ميماند؟ فرمود: نوزده سال از موقع قيام تا هنگام مرگش عرضكردم: آيا بعد از مرگ قائم هرج و مرج مى‏شود؟
    فرمود: آرى پنجاه سال. آنگاه امام منتصر بدنيا باز ميگردد براى خونخواهى خود و يارانش. وى بيدينان را بقتل ميرساند و باسارت ميبرد، تا جايى كه ميگويند اگر اين شخص از دودمان پيغمبران بود، اين همه مردم را بقتل نميرسانيد.

    طبقات مردم از سفيد و سياه چنان در اطراف او اجتماع كنند كه از كثرت و فشار مردم ناگزير شود پناه بحرم خدا ببرد. وقتى گرفتارى وى شدت پيدا كرد و امام منتصر وفات يافت، امام سفاح بدنيا برميگردد، در حالى كه از مرگ امام منتصر غضبناك است. پس تمام دشمنان ستمگر ما را ميكشد، و تمام زمين را مالك مى‏شود و خداوند كار او را اصلاح ميگرداند، و سيصد و نه سال سلطنت كند، آنگاه امام باقر فرمود: اى جابر! ميدانى امام منتصر و سفاح كيست؟ منتصر حسين عليه السّلام و سفاح‏ امير المؤمنين صلوات اللَّه عليه است.

    شيخ طوسى در كتاب «غيبت» از جعفر بن محمد مصرى و او از عمويش حسين بن على از پدرش روايت ميكند كه حضرت صادق از پدران بزرگوارش روايت كرده كه امير المؤمنين عليه السّلام فرمود: پيغمبر صلّى اللَّه عليه و آله در شب رحلتش بمن فرمود: يا ابا الحسن! صحيفه و دواتى بياور! سپس پيغمبر وصيت خود را املا فرمود تا باينجا رسيد ...: يا على! بعد از من دوازده امام خواهد بود، و بعد از آنها دوازده مهدى ميباشد. يا على تو نخستين آن دوازده امامى. سپس يك يك ائمه را نام برد تا اينكه فرمود: حسن (عسكرى) هم اين صحيفه را بفرزندش م ح م د كه از ما آل محمد محفوظ است تسليم كند، اينها دوازده امام هستند. بعد از مهدى موعود دوازده مهدى‏ديگر خواهد بود، چون او وفات كرد، آن را تسليم كند به مهدى اول كه داراى سه نام است: يك نام مثل نام من، و يك نام مانند نام پدرم عبد اللَّه و احمد و اسم سوم مهدى است و او نخستين مؤمن است.

    شيخ حسن بن سليمان در «منتخب البصائر» از جمله رواياتى كه سيد على بن عبد الحميد بسند خود از حضرت صادق عليه السّلام روايت نموده اينست كه فرمود: بعد از قائم دوازده مهدى خواهد بود از اولاد حسين عليه السّلام.

    ابن قولويه در كتاب «كامل الزياره» از حضرمى و او از حضرت امام محمد باقر و امام جعفر صادق عليهما السلام روايت ميكند كه آن دو بزرگوار از شهر كوفه سخن بميان آورده و از جمله فرمودند: در آنجا مسجد سهله است كه خدا هيچ پيغمبرى را مبعوث نكرد جز اينكه در آنجا نماز گزارد. بخدا قسم عدل (حقيقى) از آنجا آشكار مى‏شود. قائم بامر الهى در آنجا منزل دارد و كسانى كه بعد از وى قيام بامر خدا ميكنند نيز در آنجا ميباشند، و آن مسجد منازل پيغمبران و جانشينان آنها و مردان صالح خداست.

    مؤلف: اين اخبار كه ذكر شد با آنچه ميان ما شيعه مشهور است، مخالفت دارد. راه تأويل آنها بدو گونه است:

    1- اول اينكه مقصود از دوازده مهدى‏ «1» پيغمبر و ساير ائمه غير قائم باشد.

    باين معنى كه آنها بعد از قائم بدنيا رجعت نموده و بنوبه سلطنت مى ‏نمايند، و قبلا هم از شيخ حسن بن سليمان روايت كرديم كه مهدى را به همه ائمه تأويل كرده بود و هم او گفت كه قائم بعد از مرگش دوباره به دنيا برمي گردد. و نيز با اين روايت مي توان بعضى از اخبار مختلفه را كه در باره مدت سلطنت قائم آل محمد رسيده است‏با هم جمع كرد.
    ______________________________
    (1) بايد دانست كه «مهدى» يعنى كسى كه از طرف خدا هدايت شده و راه حق را پيدا كرده است. از اين رو هر پيغمبر و امامى را بلكه هر بنده صالحى را ميتوان مهدى گفت.

    ولى مهدى موعود كه لقب امام زمان غائب شيعه است، جز حجة بن الحسن العسكرى (ع) كسى نيست.



    2- دوم اين كه اين مهدى‏ ها جانشينان قائم باشند كه در زمان ساير ائمه كه رجعت‏ بدنيا مي كنند، مردم را دعوت بدين خدا مي نمايند، تا زمان از وجود حجت خالى نماند، هر چند جانشينان انبيا و ائمه حجت‏ هاى خدايند، و اللَّه يعلم.______________________________
    (1) رواياتى كه در باره مدت سلطنت و حكومت و ايام دولت حضرت امام زمان حجت بن الحسن العسكرى (ع) رسيده است مختلف است، از مجموع آن چه در روايات شيعه و سنى در صفحات: 291- 306- 311- 1068- 1080- 1089- 1119- و 1181 گذشت؛ به ترتيب پنج سال، هفت سال، هشت سال، نه سال، نوزده سال، بيست سال، چهل سال، و هفتاد سال ذكر شده است.

    در بعضى از اين روايات مانند صفحه 1081 و 1119 فرموده‏ اند، هر سال آن به حساب سال شماست مثلا اگر گفته هفت سال، يعنى هفتاد سال شما.

    بنا بر اين مدت دولت مهدى (ع) بعد از ظهور تا زمان وفاتش؛ درست براى ما روشن نيست، شايد پيغمبر و ائمه اطهار عنايتى داشته‏ اند مدت كامل آن را عملا معلوم نكنند، تا آن ها كه هوس امام زمانى مي كنند، نتوانند مدت ادعاى خود را بر مدت مسلم حيات مهدى بعد از ظهور، تطبيق كنند! زيرا اگر بطور صريح مثلا فرموده بودند، شش سال و قول ديگرى در برابر آن نبود؛ جاى اين بود كه فرقه بهائى آن را تطبيق بادعاى سيد باب كنند؛ و غوغائى به راه بياندازند! با اين وصف جاى بسى تعجب است كه اين فرقه؛ در اين مورد هم دست به كار شده‏ اند و از روايتى كه مي گويد مدت دولت مهدى پنج يا هفت سال است سوء استفاده نموده و آن را تطبيق به سيد باب بي چاره كرده‏ اند! در صورتى كه خود آن ها مي نويسند سيد باب در سال 1260 ادعا امام زمانى كرد، و در سال 1266 در سلطنت ناصر الدين شاه و حكومت امير كبير تير باران شد.

    بنا بر اين مدت ادعاى او شش سال بوده، و خوشبختانه در تمام اقوال راجع بمدت سلطنت مهدى (ع) شش سال نيست، حال چطور فرقه بهائى پنج يا هفت سال را تطبيق به اين سال مي كنند چه عرض كنم! بعلاوه- بر فرض كه شش سال هم در روايات بود؛ يا مثلا از سر و ته پنج سال و هفت سال بزنيم و بزحمت شش سالى درست كنيم، ولى 8 سال و نه 9 سال و 19 سال و 20 سال و 40 سال و هفتاد سال را چه كنيم؟! از اين گذشته در تمام اين اخبار مي گويد: مهدى در اين مدت هفت سال يا بيشتر شرق و غرب عالم را فتح نموده سلطنت مي كند، قدرت و دولت پيدا مي كند، آيا سيد باب در بدر، و زندانى، در اين مدت حكومت و سلطنت داشت، و آيا پيروانش تا كنون جرات آفتابى شدن در ميان ساير بندگان خدا دارند؟! اين كه فرمود: آخرين مهدى سه نام دارد، نام من و نام پدرم عبد اللَّه و احمد، و مهدى؛ و چنان كه صريحا در صفحه 279 گذشت خداوند در شب معراج به پيغمبر فرمود: دوازده مهدى از نسل على و زهرا بوجود مى‏ آورم كه آخرين آن ها كسى است كه عيسى بن مريم پشت سر او نماز مي گزارد و دنيا را پر از عدل و داد مي كند؛ و در صفحه 238 گذشت كه نام مخفى آن حضرت احمد و نام علنى محمد است، و عبد اللَّه هم ممكن است؛ در مواردى براى حفظ تقيه و بطور كنايه به حضرت اطلاق شود، و چنان كه در پاورقى صفحه گفتيم احتمال اين هم هست كه نام «عبد اللَّه» از حديث مجعولى كه پيروان محمد بن عبد اللَّه محض (نفس الزكيه) براى اثبات مهدويت او ساخته‏ اند، گرفته شده باشد، و در اين روايت تداخل كرده باشد، بدليل اين كه خود اين روايت هم مضطرب است.

    به هر صورت مي توان گفت: اين دوازده مهدى همان دوازده امام باشند، كه بواسطه عدم توجه راويان به اين صورت نقل شده است.
    _______________________________________________

    رک:مهدى موعود ( ترجمه جلد 51 بحار الأنوار)، متن، ص: 1243-1239




  5. صلوات


  6. #4

    عضویت
    جنسیت آبان ۱۳۸۸
    علاقه
    تحقیقات در زمینه ی معارف اسلامی
    نوشته
    2,166
    حضور
    29 روز 7 ساعت 43 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    9019



    نکته دیگری که می توان در تحلیل این گونه روایات با فرض نکات بالا بیان کرد این است که : از این گونه روایات استفاده می شود که بی شک، هر گاه در جامعه جهانی، امام معصوم (ع) حاکمیت جامعه را در دست بگیرد جامعه عاری از فساد و تباهی می گردد و هر گاه مردم، از امام معصوم (ع) و حاکمیت انسان کامل فاصله گرفته اند و به حکومت طاغوت گرایش پیدا کرده اند، و یا بنا به دلایلی نظیر جهل و غفلت خود مردم، امام معصوم غایب شده، مردم خود را از درک نور هدایت امام و لطف خاص الهی محروم ساخته اند.
    و این موضوع ارتباطی به زمان خاصی ندارد خواه زمانه غیبت باشد، خواه ظهور، یا در دوران رجعت و یا تا قیام قیامت، هیچ استثنائی ندارد، تا حیات بشری برپاست و قیامت محقق نشده، حکایت همین است.
    مادامی که مردم از نور هدایت امامت و ولایت برخوردارند و هم چون پروانه هائی گِرد شمع پر فروغ امام معصوم این انسان کامل می گردند، سعادت دنیا و آخرت و امنیت حقیقی شان تأمین و تا زمانی که بر خلاف مسیر فطرت و انسانیت شان دامان امام معصوم و مکتب اهل بیت (ع) را رها ساخته و از طواغیت هواهای نفسانی و مکتب شیطان پیروی کنند، جز ظلم و ستم و فساد و تباهی به انتخاب خودشان در این چرخ گردون ارمغانی دیگر نخواهند یافت.

  7. صلوات ها 2


اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

موضوعات مشابه

  1. پاسخ: 17
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۶/۰۹, ۰۹:۴۴
  2. تو میایی ای پسر فاطمه
    توسط safareeshghe در انجمن مهدویت و آخرالزمان
    پاسخ: 0
    آخرين نوشته: ۱۳۹۲/۰۴/۲۰, ۱۹:۴۷
  3. پاسخ: 5
    آخرين نوشته: ۱۳۹۱/۰۳/۰۸, ۲۱:۴۲
  4. مقایسه ؛ بلایی خانمان سوز یا سکویی برای پرش؟؟؟؟؟
    توسط راهی در انجمن مهارت های زندگی
    پاسخ: 7
    آخرين نوشته: ۱۳۹۰/۰۷/۱۹, ۲۲:۰۲

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود