جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: به این شکل قرعه کشی کردن از نظر شرعی اشکال دارد؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10

    پرسش به این شکل قرعه کشی کردن از نظر شرعی اشکال دارد؟




    اگر یک کالا برای فروش داشته باشیم که از اون کالا فقط یک عدد موجود باشه و جوری باشد که نتوان آن کالا را به تعداد خواهان آن کالا تقسیم کرد، آیا گرفتن پول هر سهم از نفرات و قرعه کردن آن و دادن آن کالا به یک نفر اشکال شرعی دارد!؟

    مثال: یک مداد داریم که 1000 تومان قیمت داره و 4 نفر این مداد رو میخوان. حالا ما از هر کدوم از این افراد 250 تومن بگیریم (یک چهارم کل مبلغ) و قرعه کشی کنیم و به نفر برنده مداد رو تحویل بدیم از نظر شرعی و اگر اطلاع دارید از نظر حقوقی مشکلی دارد یا خیر!؟

    سهم هر فرد (در مثال بالا 250 تومان) بعد از قرعه کشی به فرد بازگردانده نمیشه و شخص برنده هم در واقع فقط با پرداخت سهم خودش برنده این کالا شده!

    سعی کردم کامل توضیح بدم ولی اگر بازم براتون گنگ هست بگید تا بیشتر توضیح بدم!
    ممنون

  2. صلوات ها 5


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط Pharax نمایش پست ها
    اگر یک کالا برای فروش داشته باشیم که از اون کالا فقط یک عدد موجود باشه و جوری باشد که نتوان آن کالا را به تعداد خواهان آن کالا تقسیم کرد، آیا گرفتن پول هر سهم از نفرات و قرعه کردن آن و دادن آن کالا به یک نفر اشکال شرعی دارد!؟ مثال: یک مداد داریم که 1000 تومان قیمت داره و 4 نفر این مداد رو میخوان. حالا ما از هر کدوم از این افراد 250 تومن بگیریم (یک چهارم کل مبلغ) و قرعه کشی کنیم و به نفر برنده مداد رو تحویل بدیم از نظر شرعی و اگر اطلاع دارید از نظر حقوقی مشکلی دارد یا خیر!؟ سهم هر فرد (در مثال بالا 250 تومان) بعد از قرعه کشی به فرد بازگردانده نمیشه و شخص برنده هم در واقع فقط با پرداخت سهم خودش برنده این کالا شده! سعی کردم کامل توضیح بدم ولی اگر بازم براتون گنگ هست بگید تا بیشتر توضیح بدم! ممنون
    با عرض تشکر از سئوال شما جناب Pharax گرامی

    این کار قمار است و انجام دادن آن شرعا جایز نیست.(1)

    همیشه موفق باشید

    پی نوشت:
    1. استفتا از دفتر آیت الله خامنه ای در قم


  5. صلوات ها 6


  6. #3

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۱
    نوشته
    2
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    10



    خیلی ممنون ولی میشه بیشتر توضیح بدید که چرا قمار محسوب میشه!؟
    چون من این سوال رو در جای دیگری پرسیدم و به من این جواب رو دادند:
    "از نظر شرعی به نظر می رسد مشکلی نباشد. چون فقط گروکشی و شرط بندی حرام و غیر قانونی است و این مورد شامل هیچ یک نیست"
    این دو جواب کاملا متناقض هستند و من یکمی گیج شدم، ممنون میشم من رو راهنمایی کنید

  7. صلوات ها 5


  8. #4

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۹
    علاقه
    علوم اسلامي
    نوشته
    5,555
    حضور
    148 روز 3 ساعت 34 دقیقه
    دریافت
    7
    آپلود
    0
    گالری
    27
    صلوات
    31823



    نقل قول نوشته اصلی توسط pharax نمایش پست ها
    خیلی ممنون ولی میشه بیشتر توضیح بدید که چرا قمار محسوب میشه!؟ چون من این سوال رو در جای دیگری پرسیدم و به من این جواب رو دادند: "از نظر شرعی به نظر می رسد مشکلی نباشد. چون فقط گروکشی و شرط بندی حرام و غیر قانونی است و این مورد شامل هیچ یک نیست" این دو جواب کاملا متناقض هستند و من یکمی گیج شدم، ممنون میشم من رو راهنمایی کنید
    خواهش می کنم

    نمی دانم پاسخ قبلی از کجا و چه شخصی است اما خدمت گزاران شما در این سایت سعی می کنند پاسخ ها را با دقت و مستند ارائه دهند از این رو به پاسخی که می دهند اطمینان دارند.

    به شکلی که در سئوال مطرح شده قطعا قمار است مگر این که چیز دیگری مد نظر شما باشد!

    همیشه سالم و موفق باشید


  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۱
    نوشته
    375
    حضور
    2 روز 20 ساعت 58 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    35
    صلوات
    1966



    خوب قمار با قرعه کشی خیلی تفاوت داره
    اکثریت مردم بین بخت آزمایی و قمار فرق نمی‌گذارند. ولی باید دانست که این دو با هم متفاوت هستند. قانون مدنی در مادۀ 465 بیان‌ می‌دارد: «قمار و گروبندی باطل و دعاوی راجعه به آن مسموع نخواهد بود. همین حکم در مورد کلیه تعهداتی که از معاملات نامشروع تولید شده باشد، جاری است».

    بی شک یکی از مصادیق معاملات نامشروع به غیر از قمار که در این ماده بیان نشده است، بخت آزمایی است. بخت آزمایی که معادل واژه لاتین (lottery) می باشد، تفاوت هایی با قمار دارد. در این راستا ابتدا تعریفی از قمار ارائه می دهیم: قمار عبارت است از برد و باخت به وسیلۀ اسباب قمار مانند ورق، تخته و غیره.

    بخت آزمایی قراردادی است که در نتیجۀ آن عده ای از اشخاص روی احتمال کسب مالی از طریق بخت و تصادف و اتفاق هر یک مال معینی می پردازند. در بخت آزمایی صرفاً اتفاق و تصادف بر اثر قرعه کشی دخالت دارد ولی در قمار مهارت و تبحر و اقدامات شخص نقش مؤثر را بازی می کند. قمار بین دو نفر هم می تواند واقع شود ولی بخت آزمایی باید بین عدۀ زیادی صورت گیرد.
    در برخی بخت آزمایی‌ها، اوراقی منتشر می‌گردد که بیشتر درآمد آن صرف امور خیریه می‌گردد و مابقی بابت جوایزی که به قید قرعه به شرکت کنندگان داده می‌شود، مصروف می‌شود. در صورتی که مردم به نیت برنده شدن در قرعه کشی این اوراق را خریداری نمایند، هر چند بیشتر درآمد حاصل از این برگه‌ها صرف امور خیریه شود، این موضوع نامشروع می‌باشد.

    سر و پای اگر سبز و پژمرده ایم ولی دل به پاییز نسپرده ایم
    چو گلدان خالی لب پنجره پر از خاطرات ترک خورده ایم
    اگر داغ دل بود ما دیده ایم
    اگر خون دل بود ما خورده ایم
    اگر دل دلیل است اورده ایم
    اگر داغ شرط است ما برده ایم
    گواهی بخواهید اینک گواه, همین زخمهایی که نشمرده ایم
    دلی سربلند و سری سربه زیر ,از این دست عمری به سر برده ایم

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 1

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود