صفحه 1 از 2 12 آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی

  1. #1

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815

    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی




    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی


    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی



    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی




    در اين مقاله از اين مطلب بحث میشود كه آيا زنان میتوانند همانند مردان وارد دنياى عرفان شوند و در عرفان نظرى به معارف عرفانى دست يابند و در عرفان عملى به سير و سلوك بپردازند و به كمال عرفانى يعنى ولايت دست يابند و به عبارت ديگر آيا زنان مانند مردان مى‏توانند با سلوك عرفانى به عالی‏ترين مراتب كمال يعنى انسان كامل شدن نايل شوند يا خير؟


    براى پاسخ به اين سؤال در آغاز به تعريف عرفان نظرى و عملى اشاره كرده و سپس ديدگاه برخى عارفان را در رابطه با
    زنان در سلوك عرفانى بازگو نموده و پس از آن به مبانى امكان سلوك عرفانى براى زنان پرداخته مى‏شود.


    عرفان در لغت به معناى شناخت و شناسايى است و
    در اصطلاح روش و طريقه ويژه ‏اى است كه براى دست‏يابى و شناسايى حقايق هستى و پيوند ارتباط انسان با حقيقت بر شهود و اشراق و وصول و ايجاد با حقيقت تكيه مى‏كند و نيل به اين مراتب را نه از طريق استدلال و برهان و فكر، بلكه از راه تهذيب نفس و قطع علايق از دنيا و امور دنيوى و توجه كامل به امور روحانى معنوى و در رأس همه توجه كامل به مبدأ و حقيقت هستى میداند.


    عرفان خود بر دو نوع است عرفان نظرى و عرفان عملى‏

    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۱:۲۱

  2. صلوات ها 40


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815





    عرفان نظرى‏


    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی



    عرفان نظرى نوعى حكمت نظرى است كه از طريق كشف و شهود و اشراق بر اساس مبانى دين الهى به تفسير هستى و بيان كيفيت ارتباط خدا با انسان و جهان میپردازد و تلاش می‏كند تا از راه شناخت حق از طريق مظاهر او يعنى اسماء و صفات و افعال و آثار به طريق علم حضورى و مكاشفه و شهود و اشراق دست يابد و به ديگر سخن عرفان نظرى می‏كوشد تا پيوند حق با عالم و ربط عالم با حق و ضرورت كثرت از وحدت حقيقى و بازگشت كثرت به وحدت حقيقى را از طريق شهودى با طى مقامات معنوى تبيين كند.



    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۱:۲۵

  5. صلوات ها 27


  6. #3

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815





    عرفان عملى‏



    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی


    عرفان عملى عبارت است از آداب و اعمالى كه براى تهذيب نفس از سرچشمه منابع اسلامى و انديشه اولياء الهى دين و بزرگان طريقت و اهل معرفت معرفى شده تا پويندگان وادى معرفت براى وصول به حقيقت آن را به كار گيرند. در عرفان عملى آدمى با وظائف خود در برابر خدا و خلق و خود و هستى و جهان آشنا مى‏شود و به همين دليل است كه از عرفان عملى به علم سير و سلوك ياد مى‏شود.

    سير و سلوك همانند سفر ظاهرى، آغاز و مسير و منازل و مقامات و غاياتى دارد كه سالك براى وصول به كمال انسانيت يعنى توحيد و ولايت بايد اين سفر را از آغاز به انجام برساند.

    در واقع عرفان عملى در صدد ارائه برنامه‏اى براى حركتى پويا و تكاملى غايت گر در وجود انسان است تا او بتواند راه وصول به حق و حقيقت را با چراغ هدايت شريعت تشخيص دهد و به غايت وجودى خويش دست يابد.

    قيصرى در تعريف عرفان می‏نويسد عرفان علم به خداى سبحان است از حيث اسماء و صفات و مظاهرش و علم به احوال مبدأ و معاد و حقايق عالم و چگونگى بازگشت آن حقايق به حقيقت واحدى كه همان ذات احدى حق تعالى است و همچنين عرفان معرفت طريق سلوك و مجاهده براى رها ساختن نفس از تنگناى قيد و بند جز ثبت و پيوستن به مبدأ خويش و اتصاف آن به نعت اطلاق و كليت است.(1)

    در جهان بينى عارفان، هستى حقيقى منحصر به حضرت حق و اسماء و صفات و مظاهر و تجلّيات او مورد توجه است كه از طريق شهود و كشف براى او حاصل مى‏شود و راه رسيدن به مقام كشف و شهود نيز سير و سلوك عرفانى و راه و روش‏هايى است كه عارفان در برابر انسان قرار می‏دهند.

    البته عارفان كتاب‏ها و دستورالعمل هايى را در اين رابطه تنظيم كرده‏ اند كه افراد با آشنايى با آن برنامه‏ ها و استفاده از آن‏ها مراحل سلوك از مرحله يقظه و بيدارى تا مقام توحيد طى نمايد.



    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۱:۳۲

  7. صلوات ها 23


  8. #4

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815




    زن در نظر ابن عربى‏



    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی




    محى الدين ابن عربى كه از عرفاى بزرگ و اولياء مهم است درباره زنان می‏نويسد اعلم ايدك الله ان الانسانية لمّا كانت حقيقة جامعة للرجل و المرأة لم يكن للرجال على النساء درجة من حيث الانسانية؛(2) بدان كه انسانيت حقيقتى است واحد و جامع مرد و زن، از اين رو مردان از حيث انسانيت بر زنان برترى ندارند.

    وى میگويد مردان و زنان در اصل انسان بودن با هم اشتراك دارند و اختلاف و افتراقشان تنها در ذكورت و انوثت است كه امر عارضى است و داخل در جوهره و اصل وجود انسان نيست.

    قيصرى در شرح فصوص نيز مى‏نويسد «انّ المرأة باعتبار الحقيقة عين الرجل و باعتبارالتعين يتميز كل منهما عن الآخر»(3) از نظر حقيقت ميان زن و مرد امتيازى نيست و حقيقت زن عين حقيقت مرد است و فقط از جهت تعيّن و تشخيص از يكديگر ممتازند.
    و چون زن و مرد در حقيقت انسانيت مشتركند و انوثت و ذكورت امرى عارضى هر دو مى‏توانند مقامات عرفانى را طى كنند.

    محى الدين میگويد «انّ هذه المقامات ليست مخصوصة بالرجال فقد تكون للنساء ايضاً لكن لماكانت الغلبة للرجال تذكر باسم الرجال»(4) طى مقامات عرفانى اختصاص به مردان ندارد بلكه براى زنان نيز هست اما چون اغلب مردانند كه در اين مسير قرار مى‏گيرند اسم آنها ذكر كرده است.

    در غير اين صورت زنانى چون مريم بنت عمران و آسيه همسر فرعون و خديجه و فاطمه(س) به اين مقام نائل آمدند.



    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۱:۳۸

  9. صلوات ها 24


  10. #5

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815





    زن كامل تر از مرد


    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی



    محى الدين در فصّ محمدى هنگامى كه از سرّ محبوبيت زن براى پيامبر(ص) سخن میگويد، می‏نويسدچون ذات اقدس الهى منزّه از آن است كه بدون مجد و مظهر مشاهده شود، هر مظهرى كه بيشتر جامع اسماء و صفات الهى باشد، بهتر خدا را نشان می‏دهد و زن در مظهر بودن خدا كامل‏تر از مرد است، زيرا مرد فقط مظهر قبول و انفعال است چون مخلوق حق است و به لحاظ مخلوق بودن، خلقت را پذيرفته است اما زن، هم مظهر قبول و انفعال الهى است و مظهر فعل و تأثير الهى.

    چون مرد را مجذوب و محبّ خود میسازد و اين تصرف و تأثير نمودارى از فاعليت خدا است. بر اين اساس است كه زن از مرد كامل‏تر است.

    اگر مرد بخواهد خدا را مظهريت خود مشاهده كند، شهود او تام نيست ولى اگر بخواهد خدا در مظهريت زن نگاه كند، شهود او به كمال و مقام مى‏رسد.از اين رو زن محبوب پيامبر اكرم(ص) قرار گرفته است.(5)

    براى روشن شدن گفتار ابن عربى دو نكته بيان مى‏شود.


  11. صلوات ها 24


  12. #6

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815






    1- از اين فاعل بودن و منفعل بودن زن نسبت به مرد مطرح است يعنى زن منفعل از مرد و فاعل در اوست نه منفعل از او و فاعل در اوست يعنى زن از مرد تأثير می‏پذيرد و در او تأثير می‏گذارد بگونه ‏اى كه او را مجذوب خود قرار مى‏دهد.

    البته زن در تأثيرگذارى خود در جنين مظهر خالقيت خدا است و در ساماندهى جنين در رحم نقش خالقيت دارد.

    2- منظور از محبت در اين بحث حبّ الهى است نه شهوت حيوانى چنان كه خود محى الدين میگويد «و من احبّهنّ على جهة الشهوة خاصة نقصه علم هذه الشهوة فكان صورة بلاروح عنده»(6) اگر كسى زنان را از جهت غريزه طبيعى دوست داشته باشد راز اين اشتياق را نمی‏داند و چون علم به هدف و آگاهى از راز به منزله روح و خود گرايش به منزله صورت و هيكل است اهل شهوت بدون محبت الهى همانند صورت بدون روح است.

    درباره مقامات عرفانى می‏گويد «و كل ما نذكره من هؤلاء الرجال باسم الرجال فقد يكون منهم النساء ولكن يغلب ذكر الرجال و قيل لبعضهم كم الابدال فقال اربعون نفساً فقيل له لم لاتقول اربعون رجلاً فقال قد يكون فيهم النساء»(7) هرچه از اين طبقات به اسم رجال نام برديم از باب تغليب است و گرنه گاهى زنان نيز به اين درجات و مقامات نائل میشوند بعد می ‏افزايد از شخصى پرسيدند ابدال چند كسند، پاسخ داد، گاهى زنان نيز به اين مقام می‏رسند يعنى رسيدن به مقامات عرفانى اختصاص به مردان ندارد بلكه زن‏ها نيز توان دست يابى به اين مقامات دارند.




  13. صلوات ها 20


  14. #7

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815




    مبانى سلوك عرفانى‏

    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی



    بعد از تعريف عرفان و ديدگاه عارفان در رابطه با زن و امكان سلوك عرفانى براى وى و طى كردن مراحل كمال حال به مبانى آن میپردازيم و بيان می‏كنيم كه زن قابليت سير عرفانى و سلوك معنوى براى راه يابى به مقام ولايت را داراست و آن مبانى عبارتند از : ...






  15. صلوات ها 19


  16. #8

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815




    1- مقام خليفة اللهى انسان‏




    بالاترين مقامى كه انسان سالك در پى دست يابى به آن است خليفة اللّه شدن است. خلافت به مقام انسانيت مربوط است نه شخص يا صنف خاص يعنى آدم، شخصاً خليفة اللّه نيست بلكه مقام آدميت خليفة اللّه است و به عبارت ديگر خلافت در آن شخصيت انسانى آدم است و در شخصيت انسانى زن و مرد يك تنند بر اين اساس اگر در قرآن آدم به اسماء الهى تعليم شد و سپس مسجود فرشتگان قرار گرفت در واقع انسان اسماء الهى را فرا گرفت و به همين دليل مسجود فرشتگان واقع شد زيرا محور تعليم و تعلم، جان آدمى است نه بدن و نه مجموع جان و بدن عالِم، روح انسان است و روح نه مذكر است و نه مؤنث.

    بنابراين جان است كه به اسماء الهى عالم و در نتيجه معلم فرشته ‏ها پس آن كه خليفة اللّه است جان آدمى است و آن كه مسجود فرشتگان قرار گرفت، نيز جان انسان است.

    خداى سبحان به همه انسان‏ها خطاب میكند، ما شما را آفريديم و تصوير كرديم و بعد به فرشته‏ ها گفتيم كه براى آدم سجده كنند «ولقد خلقناكم ثم صوّرناكم ثم قلنا للملائكة اسجدوا لآدم»(8) انسان را آفريديم سپس او را صورت بندى نموديم سپس به ملائكه گفتيم به آدم سجده كنيد. در اينجا از عصاره انسان‏ها كه انسانيت است به آدم ياد شده و به فرشته ‏ها گفته كه در برابر او خضوع كنند.

    در جريان دشمنى شيطان با آدم در واقع سخن از دشمنى شيطان با انسانيت است چه زن و چه مرد، هر دو در معرض عداوت و دشمنى شيطان هستند و براى همين جهت است كه گفت «فبعزّتك لاغوينهم اجمعين»(9) به عزت تو سوگند همه را اغوا و گمراه مى‏كنم و آن همه خواه زن و خواه مرد باشد.


    اگر انسان خليفة اللّه است و مقام انسانيت از ذكورت و انوثت منزه است چرا مردان فراوانى به اين مقام راه يافته ‏اند ولى از زنان فقط چهار نفر مريم، آسيه، خديجه و فاطمه(س) به اين مقام رسيده ‏اند؟
    در جواب بايد گفت اولاً از نظر دين راه براى پيمودن مسير كمال و رسيدن به مقام خليفة اللّه براى زن و مرد باز است و هيچ كمالى مشروط به ذكورت يا ممنوع به انوثت نشده است و ثانياً بسيارى از زنان در اين مسير قرار گرفته‏ اند ولى نامشان در تاريخ ثبت نشده است و ثالثاً اگر جامعه امكانات ترقى و سعادت را در اختيار هر دو صنف قرار دهد و هر دو بتوانند از آن استفاده كنند می‏توانند به كمال برسند. بايد جامعه را از انحطاط و كوته فكرى و انحطاط و عقب‏ ماندگى نجات داد تا همه افراد به طور برابر از امكانات براى رشد و ترقى استفاده كنند.





    ویرایش توسط بال : ۱۳۹۱/۰۱/۲۶ در ساعت ۱۵:۰۳

  17. صلوات ها 20


  18. #9

    عضویت
    جنسیت بهمن ۱۳۹۰
    علاقه
    روانشناسي ومشاوره،پژوهش درعلوم مختلف
    نوشته
    970
    حضور
    1 روز 7 ساعت 32 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    2
    صلوات
    5507



    سلام...
    نمیدونم منظور بزرگوار چی بوده که میگویند اکثرا مرد هستند که وارد این مسیر می شوند..

    اما مطلبی که دراینجا میخوام ذکر کنم از گزیده سخنان چنداستاد بزرگواردرمسیر عرفان بوده است وهیچ کدامش ازخودم نیس اما خب اسامی این بزرگواران درخاطرم نیس...و نتایج سخنان ایشان رومیخوام بنویسم..ازکارشناسان محترم خواهش میکنم اگرمیدونند درچه احادیث وسخنان برگزیده ایی این نکات هست معرفی کنند....میخوام بدونم مطلبی که مینویسم وازسخنان بزرگانم آموختم درست تحلیلش کردم یانه؟
    زنان هم به اندازه مردان حالا تا حدودی کم و زیاد وارد مسیر عرفان شده اند...
    منتهی خانم ها به علت شخصیت شان ونوع حجابی که دارند خداوند هاله های نورانی انها را پنهان میکند وهم چنین درمسیرعرفان اکثرمواقع به صورت همگانی نخواهد شد...به خاطر همین ظاهرا نشان میده که تعداد زنان درعرفان بسیارکمتره..اما انها برای عرفان بنا به مشخصه خودشان ومرانب عرفانشان ووظیفه شان درراه اسلام جهادهای متفاوتی خواهند داشت..

    خانمی که حجابش رارعایت کندحتی اگر درمسیرعرفان کم وکسری داشته باشد به خاطر مقام حجابش هم که شده،نقص وی ازدیدگان چشم سوم ویاچشم برتر حفظ میشه...یعنی اون حجاب حجاب صوربرزخی اوهم خواهد شد..البته بستگی به هدف ونوع حجابی که رعایت میکند هم دارد..

    نکته دیگراینه که....اگریک خانم بتواند مراتب عرفان راطی کند بیشتر از یک مرد میتواند(به صورت کلی وبه دورازمصادیق)برمحیطش تاثیر بگذارد..

    نقش یک مرد عارف درجامعه میتواند به صورت عمومی وهمه گیراعلام شودونقش ایفا کند اما یک خانم عارف دروهله اول عرفانش دستور میگیرد که خانواده وفرزندش رابه تعالی برساندوسپس درجامعه اثرکندبه همین علت ظاهرا نام مردان بیشتردرعرفان به کارمیرود...
    اکثرمردان عارف دردامن یک مادرمومنه وعارف پرورش داده شده اند..زنانی که ترجیح داده اند جهادشان درراه عرفان رادرخانه شان پیاده کنند..
    به خاطر همین نقش یک زن عارف وتاثیرگذاریش بریک جامعه به مراتب بسیارعمیق خواهد بود...

    به علت ویژگی های کلی جسمی وروحی مردان وزنان..
    خانم ها معمولا زودتر ازمردان میتوانند درعرفان وارد شوند اما زودترهم ممکنه رابطه قطع شود...
    (البته نکات کلی هستند وبه مصادیق توجه نشده)
    اما به مرور زمان ارتباط رامیتواند به طورکامل حفظ کند...
    واین علت مربوط به خصیصه جسمی انها هم میشود...وهم چنین احکام متفاوتی که باید دائمی رعایت کنند..
    چون عمل یک خانم درعرفان به ظرافت های بیشتری نیاز دارد ونکات بیشتری راباید رعایت کندپس پاداش او به مراتب بیشتروبهترخواهد بود...
    یکی ازبزرگان میگفت:خانمهایی میشناسم درراه عرفان که حتی بزرگیشان ازچشمان برتر مردان عارف هم پوشیده بوده است....این چیزی هست که خودشان خواسته اند....این جوهره اصلی وناب را پنهان بدونند برایشان حالت ناب تری خواهد گرفت...
    البته اگربخواهند به خاطر حیطه کاریشان درجامعه میتوانند تاحدودی ازعرفان خودرا منتقل کنند...
    پس ظاهرا زنان درعرفان نامشان کمترهست اما درواقعیت اینطورنیست....
    متشکرم اگرسخنان این بزرگواران روبرایم تحلیل کنید وبگید آیا نتیجه ایی که ازسخنانه شان داشتم درست بوده یانه؟
    واینکه یک خانم عرفانش پنهانه ویکی دیگه میتونه آشکاربشه مصادیقش چیه/
    متشکرم..
    یاحق..


    اللهم عجل لولیک الفرج
    السلام علیک یا ابا صالح المهدی



  19. صلوات ها 17


  20. #10

    عضویت
    جنسیت اسفند ۱۳۸۹
    نوشته
    388
    حضور
    149 روز 17 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    5
    آپلود
    0
    گالری
    9
    صلوات
    2815




    2- سالكان كوى جمال و جلال‏


    زن و عرفان از دیدگاه حضرت آیت الله جوادی آملی


    همه انسان‏ها سالك كوى حقند و در اين سلوك خدا را ملاقات می‏كنند برخى جمال خدا را و برخى جلال خدا را ديدار می‏كنند قرآن می‏فرمايد « يا ايها الانسان انك كادح الى ربك كدحاً فملاقيه»(10) اى انسان تو با تلاش و رنج و زحمت به سوى پروردگارت پيش میروى و سرانجام او را ملاقات خواهى كرد.
    در اين آيه خطاب به همه انسان‏ها است كه همگان مسافرانى هستند كه از سر حد عدم بار سفر بسته و به اقليم وجود گام می ‏نهند، همگى رهرو ره عشق خدايند.

    در حقيقت آيه سفرنامه سالكان كوى حق است كه در اين سفر عدّه ‏اى با ديدار جمال الهى به سعادت نايل می‏شوند چرا كه آنان نامه اعمال خود را با دست راست دريافت و مسرورانه به جمع همراهان خود می پيوندند و عدّه ‏اى با جلال و قهر الهى روبرو میشوند و گرفتار شقاوت می‏گردند و نامه اعمال آن‏ها از پشت سر به آن‏ها داده می‏شود و گرفتار عذاب الهى می‏شوند.

    موحّد راستين چه زن باشد و چه مرد هماره سير خود را با حق ادامه می‏دهد و همه مراحل سلوك خود را همراه حق می‏گذراند و هرگز كثرت را بدون شهود وحدت نمی‏گردد، هيچ گاه رؤيت خلق، حجاب شهود خالق نمی‏شود، بلكه دائما خلق را آيت حق می‏داند و از اين آيينه، جمال دلاراى خالق را در سراسر آيينه ‏هاى گيتى می‏بيند و سرانجام مظهر هدايت می‏شود.





  21. صلوات ها 19


صفحه 1 از 2 12 آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 0

هیچ کاربری در لیست وجود ندارد.

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود