صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: جواب واضح و دقیق این سوال چیه؟آیا قران واقعا وحی است؟

  1. #1

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    دوست،شعرودرس
    نوشته
    292
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2299

    مطلب جواب واضح و دقیق این سوال چیه؟آیا قران واقعا وحی است؟





    ا
    گر کسی بپرسد که آیا قران واقعا وحی است؟ چگونه بفهمیم که از طرف خداست؟ پاسخش چیست؟
    بیشتر آیه 23 که در سوره بقره بیان شده مد نظر بود،اینکه چرا خداوند بیان میکند غیر از او را گواه بگیرند؟ چه کسی باید تایید کند که سوره ای که آورده اند مشابه قران آورده شده یا نه؟

    «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»

  2. صلوات ها 7


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنده بهشتی نمایش پست ها
    بیشتر آیه 23 که در سوره بقره بیان شده مد نظر بود،اینکه چرا خداوند بیان میکند غیر از او را گواه بگیرند؟


    با سلام

    برای پاسخ به این سوال ابتدا ایه 23 سوره بقره را می خوانیم:

    وَإِن كُنتُمْ فِي رَيْبٍ مِّمَّا نَزَّلْنَا عَلَىٰ عَبْدِنَا فَأْتُوا بِسُورَةٍ مِّن مِّثْلِهِ وَادْعُوا شُهَدَاءَكُم مِّن دُونِ اللَّـهِ إِن كُنتُمْ صَادِقِينَ ﴿بقره/٢٣﴾

    و اگر در آنچه بر بنده خود نازل كرده‌ايم شك داريد، پس -اگر راست مى‌گوييد- سوره‌اى مانند آن بياوريد؛ و گواهان خود را -غير خدا- فرا خوانيد.

    این ایه از ایات تعدی در قران است که خداوند می فرماید اگر راست میگویید ایه ای مثل قران را بیاورید و غیر از خدا هر کسی را که می توانید جمع کنید و پشت به پشت هم دهید تا ایه ای مثل قران بیاورید
    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنده بهشتی نمایش پست ها
    چه کسی باید تایید کند که سوره ای که آورده اند مشابه قران آورده شده یا نه؟


    ببینید بزرگوار

    قران کتابی است که از طرف خداوند نازل شده است و دلایل تاریخی و عقلی هم این مطلب را تایید می کند که مطالبی که در قران امده است از عهده بشر خارج است
    و تا به حال هر کسی در این کتاب اندک تاملی کرده بدین مطلب اعتراف کرده است
    مگر این که مغرض باشد

    در اوج ادبیات عرب و زمانی که ادبیات عرب بهترین گنجینه عرب بود و اعراب به تنها چیزی که می بالیدند ادبیات و زبان خود بود
    قران نازل می شود و در این بین دشمنان خود را به مبارزه می طلبد که اگر می توانید ایه ای مثل قران بیاورید
    هم از نظر لغت و هم از نظر محتوا

    کتابی که در طول بیست و سه سال نبوت رسول خدا(ص) نازل شده است هیچ تضاد و تناقضی در ان دیده نشده است
    کتابی که مسایل تاریخی را بیان می کند از گذشته پیامبران و خلقت انسان و....می گوید
    کتابی که برنامه زندگی بشر است
    کتابی که اتفاقات زمان رسالت را بیان میکند
    کتابی که احکام اسلام را بیان می کند
    کتابی که از جهان اخرت می گوید
    از بهشت و جهنم خبر می دهد
    کتابی که قوانین هدایت بشر را بیان می کند
    و..............


    این کتاب تضاد و تناقضی در ان نیست




  5. صلوات ها 4


  6. #3

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    دوست،شعرودرس
    نوشته
    292
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2299



    علیکم السلام
    من خودم به این ایمان دارم که کتاب مقدس قران از طرف خداوند بر پیامبر نازل شده، اما گاهی کسی که راجع به مسائل دینی با ما بحث میکند دلیل میخواهد، که در این موارد من دوست دارم واقعا با خود آیات قران به طرف ثابت شود که وحی است، مثلا همین آیه را دلیل میکنند که یعنی کسی قدرت تشخیص اینکه مشابه آیات آورده شده یانه را ندارد، و خداوند هم میفرماید غیر او را گواه بگیرند، آیا برای آوردن دلیل برای مشابهت با آیات قران است، که گواهی غیر از خدا میخواهد؟یا نه، منظور همان یاری گرفتن است؟ یعنی در واقع بیان میکند اگرمیتوانید مشابه آن را بیاورید، ولی از غیر خدا یاری بگیرید.
    ویرایش توسط صدرا : ۱۳۹۰/۰۶/۱۹ در ساعت ۲۱:۴۹
    «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»

  7. صلوات ها 4


  8. #4

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنده بهشتی نمایش پست ها
    بیشتر آیه 23 که در سوره بقره بیان شده مد نظر بود،اینکه چرا خداوند بیان میکند غیر از او را گواه بگیرند؟ چه کسی باید تایید کند که سوره ای که آورده اند مشابه قران آورده شده یا نه؟
    سلام
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
    اهل علم و معرفت و فصاحت و بلاغت ووو می توانند گواهی دهند خدا در هر یک از این زمینه ها حرف بالاتر را زده است .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  9. صلوات ها 5


  10. #5

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۸۹
    علاقه
    دوست،شعرودرس
    نوشته
    292
    حضور
    17 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    2299



    نقل قول نوشته اصلی توسط حامد نمایش پست ها
    سلام
    قدر زر زرگر شناسد قدر گوهر گوهری
    اهل علم و معرفت و فصاحت و بلاغت ووو می توانند گواهی دهند خدا در هر یک از این زمینه ها حرف بالاتر را زده است .
    موفق باشید
    سلام بر شما و ممنون
    کسانی که در حرف خدا شک میکنند، به گمان شما اهل علم و معرفت را همان طور که ما به این القاب میشناسیم قبول دارند؟
    آیا دلیل محکم تری در جواب اینگونه افراد وجود دارد؟ به گونه ای که با برشمردن آن دلیل یا دلایل جایی برای شک نماند؟
    به گونه ای که اگر نپذیرند دلیلی جز عناد نباشد؟
    ویرایش توسط پرنده بهشتی : ۱۳۹۰/۰۶/۰۱ در ساعت ۱۶:۳۳
    «أَوْ لَعَلَّکَ بِقِلَّةِ حَیَائِی مِنْکَ جَازَیْتَنِی؛ یا شاید بخاطر کمی حیای من از تو [و حال آنکه از مردم حیا کردم؛ ولی تو را بر خود حاضر ندانستم] مرا مجازات کردی [و حال نماز و دعا را از من گرفتی].»

  11. صلوات ها 3


  12. #6

    عضویت
    جنسیت مرداد ۱۳۹۰
    علاقه
    اولی با ب شروع میشه-دومی با ر شروع میشه
    نوشته
    9
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    22



    با سلام!
    ---
    اما آنچه که در جواب دوست عزیزم می توانم بگویم بهترین حجت و بهترین مواردی را که می توان در اتباط با قرآن گواه آورد همان کتب آسمانی گذشته تورات و انجیل است.که با مطابقت آیات آن و هدفهای ترسیم شده می توان فهمید که سرچشمه از کجاست.در جای دیگری از قرآن آورده شده است که به پیامبر امر می کند که به کافران بگو گواهی خداوند و اندیشمندان دین برای صدق رسالت من کافیست.بعبارت دیگر از اندیشمندان یهود و مسیحیت اگر کسانی باشند که به قرآن و رسالت پیامبر گواهی داده باشند کفایت می کند که در تاریخ به وفور از این گواهی ها یافت می شود که می توانید به عنوان شاهد و گواهی دهنده برای دوستان عزیزمان مثال آوریم.
    و اما...
    در بررسی یک اثر هنری، خود آن اثر را مد نظر قرار میدهند و از لابلای آن تواناییها و زیباییهای هنرمندش را بیرون می کشند.نوع و نحوه برخورد با یک اثر هنری و نوع و نحوه اثر گذاشتن آن اثر هنری بسیار مهم است.هم مخاطب مهم است هم خود اثر هنری! بعبارت دیگر خود اثر هنری چه برای عرضه دارد و از چه چیز صحبت می کند کدام منظره و دریچه را بر روی چشمان مخاطبش باز میکند و او را به چیز دعوت می کند.و مخاطب نیز برای درک آن اثر و به قضاوت نشستنش باید حق را در نظر گرفته و روی به تعصب و جانبداری به اثرات دیگر را نداشته باشد(از خصوصیات یک منتقد) تا بتواند از آن اثر هنری لذت کافی و وافی را ببرد.بنابراین اگر قاضی بی طرف و از عدالت بویی نبرده باشد نمی توان حکم او را قبول کرد چرا که حقی این وسط ضایع شده است.
    بنابراین بخودی خود بعضی از مخاطبین غربال شده و تنها کسانی باقی می مانند که از تعصبات بیجا و عقاید نادرست بی بهره بوده و از عقل و منطق و قلب خود بهره می برند.کسانی که طالب حق بوده و از نادرستی و غیر حق بدور هستند.کسانی که دو دو تا چهارتا را قبول دارند و دوست دارند که بکمک آن معادلات دیگر را حل کنند.باید حساب آنها را که از تکذیب قرآن یا کتابهای دیگر سود می برند یا با حمایت همه جانبه از کتابهای گذشته و به تحریف کشاندن آن بهره میبرند جدا کرد.موضوع انسانهایی هستند که دربرخورد و پذیرش آن به مشکلات ذهنی و ناآگاهیهای وجودی میرسند و بین دل و ذهن خود در نوسانند.
    ---
    حال به خود اثر هنری که در اینجا مراد قرآن یا تورات یا انجیل است، می پردازیم.اگر صاحبان کتاب(یهودیت یا مسیحیت) منکر این قرآن شوند میتوان به همان دلایل منکر کتاب آنها هم شد.میتوان پرسید که دلیل اینکه کتاب شما وحی است، چیست؟به خود قرآن بر می گردیم که در بین آیاتش اشاره به کتابهای دیگر شده و تمامی آنها را تصدیق کرده و پیامبران قبلی را تایید کرده و آنها را ستوده است.و این دین و کتاب و آورنده آنرا ادامه دهنده راه آنها و ابراهیم (ع) می داند.اما این کتابهای قبلی هستند که به آمدن پیامبری دیگر بشارت داده اند و از او نامبرده و او را ستود ه اند.
    به داستانهای گفته شده از گذشتگان در آن دقت کنید.در آن به پیامبر و به همه ما اشاره شده که شما در زمان موسی(ع) و دیگر اقوام پیشین در آنجا نبوده اید و اگر لطف خداوند متعال نبود شما از آن آگاه نمی گشتید.در این آیات دائما انسانها را از بدی نهی کرده و اثرات آنرا یادآور می شود.دائما به حوادثی اشاره دارد(همانند معجزات موسی و به کوه طور رفتن آنها و حواریون و خوان آسمانی و ...)که قطعا در کتابهای یهودیان و مسیحیان و دیگر کتابها به آنها اشاره شده و آنها را مورد قبول قرار داده اند.
    به پیشگوییهای قرآن توجه کنید(همانند نتایج جنگها، فتح مکه، و ...) به آیات آسمانی و زمینی آن توجه کنید(همانند علت شب و روز، ستاره شعری، نوع خلقت انسان با جزییات، و ...)کدامین کتاب علمی در آن دوران از این مطالب در خودش داشته است؟
    به احکامش دقت کنید(حکم ارث و قصاص و حلال و حرام و ...) که در درون کتابهای پیامبران پیشین هم از این احکام بوده است(به احکام دیگری که توسط انسانها بعدها بوجود آمده اند کاری نداریم که ممکن است از حق بدور باشند).
    مگر در این کتاب به پیامبر و همه انسانها چه چیزی گفته شده، به چیزی بشارت داده شده و از چه چیزی نهی شده است که اینگونه با آن برخورد میشود(به سو استفاده بعضی انسانها از این کتابهای آسمانی کاری نداریم که بسیار ضربه به دین و انسانهای دیگر زدند).در آیاتش از مال حرام خوردن، قتل فرزندان، زنا، شرک، کفر، دروغ، رذائل اخلاقی و ... نهی شده که همه انسانها در نهاد و فطرت خودشان آنرا تایید میکنند.و به کمک به مستمندان، عبادت و پرستش، ادب، پیروی از حق، فضایل اخلاقی و ... امر شده است.که اینها هم در نهاد و فطرت انسانها تایید شده اند.
    ---
    کتابهای آسمانی قصه عشق و عاشقی، موضوع کشف یک جزیره، طرز غواصی زیر آب، دور دنیا در هشتاد روز، دستور پخت غذای سواحل مدیترانه، بدگمانی یک مرد به همسرش و قتل او، طرز زندگی موشهای آفریقا، فلسفه پردازیهای یک انسان از محیط اطرافش(که ممکن است در آینده با نقیضش مواجه شود)، گفتگوهای دو منتقد سینما راجب فیلم مختارنامه، مجله سیاسی و ورزشی و اقتصادی و دوچرخه ای و کلیکی و علومی و ازدواجی و ... (که با چاپ عکس و نظرات عامیانه مردم همراه باشد) نیست.باید دید چه می خواهد بگوید و هدفش چیست؟و به چه چیزهای رجوع می کند؟
    ممکن است بسیاری از کتب نوشته شده راجب دین و مذهب برای خیر و هدایت انسانها باشند اما باید دید از کجا مطالبش الهام میگیرد و نویسنده و یا آفریننده اش از چه چیزهایی مثال آورده و به چه چیزهایی اشاره دارد.من بعید می دانم تمامی نویسندگان آن کتابهای دینی و معنوی آنرا تماما به خودشان منصوب کنند و از منابع آن یادی نکرده باشند.آنها آنقدر خاضع هستند که ازالطاف دیگران یادی خواهند کرد.اما این کتابهای آسمانی بطور قاطع خود را متعلق به پروردگارشان می دانند و در آنها مکررا اشاره به خداوند هستی شده است.این درست است که از زبان آورنده وحی جبرئیل(فرشتگان حامل وحی) بر پیامبر خوانده شده اما آنها آنرا به خود متعلق ندانسته اند بلکه آنها را کلام پروردگار هستی می دانند.مگر ستون و پایه های دین و آنچه که هستی بر پایه آن بنا نهاده شده است چه چیزی است؟همانی است که فرشتگان می دانند، مخلوقات دیگر می دانند و به انسان هم گفته شده است و او هم می داند.
    ---
    در این کتابهای آسمانی دائما از مرگ و تولد و آیات دیگر گفته شده است مواردی که تمامی ما هر روز در حال تجربه و برخورد با آنها هستیم.همه آنها را دیده ایم و حس کرده ایم و گاهی فهم کرده ام.از چه چیزی می خواهیم فرار کنیم و به چه چیزی می خواهیم روی آوریم؟ من فرار کننده و مجرم سابق هستم.جایی برای پناه بردن و فرار کردن نیست.برای انکار کردن هم راهی نیست و همه اش با یک تلنگر می شکنند.از کدام در و دریچه این هستی می خواهید فرار کنید؟از کدام آسمان فرار می کنید و به کدام کهشکان پناه می برید؟نیست نگرد!نبود نگرد!می خواهی خودت را به چه چیزی تسلیم کنی یا فدا کنی؟ به شیطان به انسانهای دیگر، به فرشتگان، به خاک، به خورشید، به عناصر دیگر، به چی هان به چی؟؟؟ کدام یک ارزشش را دارند و قدر تو را می دانند؟ کدامیک تو را آفریده اند!!!!!!!!! (ای بابا، باز هم شروع کرد.اینقدر علامت نگذار.)!!!!!!!!!
    ---
    روزی دایی مادرم از آمریکا به خانه ما آمد.او به مسیحیت روی آورده بود البته این مهم است که ایمان به خداوند بزرگ داشته باشد.صحبت از دین و علل روی آوردن به دین مسیحیت و موارد دیگر شد.مطلبی در آن موقع به فکرم رسید که قبلا حتی نشنیده بودم.به او گفتم اگر یک دائره المعارف(کتاب یا لوح فشرده) خریده باشی و اگر بعدها نسخه جدید ان آمده باشد آنرا تهیه نمیکنی؟چرا که نسخه جدیدتر بهتر و کاملتر و از ضعفهای گذشته پاک شده است.در مورد دین هم همینطور است.دائما پیامبران در زمانهای خود آمده و انسانها را به راه راست دعوت کرده اند و کتابهایی را به ارمغان آورده اند.تورات و بعدش انجیل و در آخر قرآن که همگی آنها یک ستون فقرات دارند و دم از یک موضوع می زنند.اما قرآن آخرین آنهاست و دربرگیرنده دستورات و راهنماییهای خداوند بزرگ برای مردمان آن عصر و عصرهای بعدی است.بنابراین روی آوردن به آن منطقی و درست است.
    اما این دردی است که درتمامی اعصار بوده و خواهد بود.و هر قوم و مذهبی قصد فخر فروختن و استفاده نادرست از آن را دارند.به نظرم اگر قرآن آخرین کتاب آسمانی نبود و قرنها بعد باز هم پیامبری می آمد و کتابی دیگر به ارمغان می آورد بازهم همین مشکلات را دچار می شدیم.باید فراتر از اینها و درگیر شدن به کتابهای آسمانی و فخر فروختن دینی روی آورد.باید به آنچه که این کتابها و پیامبران فریاد می زنند توجه کرد باید از دستورات آنها استفاده کرد.باید به آنچه که دعوت شده ایم توجه کرده و از اصل به فرع نرویم.
    ---
    توجه شما دوستان همسفرم را به این موضوع هم جلب میکنم که اگر یکی از دوستان عزیز به ما نصیحتی یا اشارتی را بکند که درست و مفید باشد و ما آنرا بپذیریم از او نمی پرسیم که آیا وحی بوده یا نبوده است.اگربگوید آقا جان کمک به دیگران خوب است و نکشتن فرزندان درست است، می گوییم درست است.حالا چون مذهب در برابر مذهب قرار گرفته و منافع بعضی ها به خطر افتاده می گوییم وحی نیست کلام یک مرد عامی است.نمی گوییم که بابا این مرد عامی و درس نخوانده چطوری از ستاره شعرا و یا سرنوشت گذشتگان آگاه است و مسائلی را که انسانها در ادیان گذشته در آنها اختلاف داشته اند را به روشنی حل و فصل می کند. می دانیم اما ....
    به چیز دیگری نمی توانیم گیر دهیم به جنگهای این پیامبر اشاره می کنیم.نمی گوییم که اگر یه گروه مهاجم به خانه و خانواده ما متعرض شوند،در مقابل ما هم در برابر آنها می ایستیم و از خود و آنها محافظت می کنیم و آنوقت این حق است اما آن جنگها که لشگرکشی گروهی بی ایمان به گروهی دیگر که ایمان داشته اند و قصد کشتن آنها را داشته اند یه دفعه ناحق می شود؟ اگر همین آقایان متعرض به جنگها را از خانه و خانواده خود بیرون کنند آنوقت متعرض می شوند که شما مگر دین ندارید و چه و چه و ... اما پیامبری را بیرون کنند و قصد آزار او را داشته باشند، حق محافظت و اعتراض را به او نمی دهند.
    ---
    در نهایت قرآن چه کلام وحی باشد چه نباشد(کلی می گویم)سرانجام مخاطبش و طالبش را پیدا میکند.و خالق هدایتگرش میداند که چه کسی را هدایت کند و گوشش را شنوا گرداند.خداوند مهربان،ما را در گمراهیها و غفلتهای دچار شده تنها مگذار و هدایت بفرما! می دانیم که پروردگار بزرگ، ما را تنها نگذاشته ای و هدایت کرده ای.
    ---
    این دیدگاه من است که میتواند با اشتباه همراه بوده و نیازمند دیدگاه حق دیگران است.که در نهایت حق از خالقش که خالق همه هستی است نشات می گیرد.بنابراین دوستان همسفر عزیزم با تامل و تفکر بیشتری به دیدگاه من و دوستان دیگر اندیشیده تا گمراهی حاصل نگردد و خط راستی به حاشیه کشیده نشود.بنابراین در اینگونه موارد به خداوند هدایتگر متوسل شده تا اگر با گمراهی روبرو شده او شما را نجات بخشد.
    *نوشته های دیگرم در تاپیک "آیا حضرت عیسی (ع) مرده است" و "با اینکه خدا هست چرا مردم سومالی و آفریقا می میرند."
    "چرا گرایش به بدی بیشتر است تا خوبی" یا "چرا انسان برای انجام بدی شوق بیشتری دارد"
    با تشکر از همه دوستان همسفر!



    ویرایش توسط طاها : ۱۳۹۰/۰۶/۰۲ در ساعت ۰۱:۵۲ دلیل: با اجازه--------تغییر فونت

  13. صلوات ها 2


  14. #7

    عضویت
    جنسیت مهر ۱۳۸۸
    علاقه
    مطالعات علوم عقلی و نقلی
    نوشته
    4,418
    حضور
    14 روز 5 ساعت 52 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    25229



    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنده بهشتی نمایش پست ها
    آیا دلیل محکم تری در جواب اینگونه افراد وجود دارد؟ به گونه ای که با برشمردن آن دلیل یا دلایل جایی برای شک نماند؟ به گونه ای که اگر نپذیرند دلیلی جز عناد نباشد؟


    با سلام

    بزرگوار

    در مسایل و موضوعات تاریخی هیچ مطلبی گویاتر و واضح تر از کتب تاریخی نمی تواند ان را بیان کند
    در مورد نزول قران از طرف خداوند توسط پیامبری معصوم هم باید به کتب تاریخی رجوع کرد

    به عالمان و تاریخ نویسانی رجوع کرد که از زمانهای قبل خود تاریخ نقل کرده اند

    همه تاریخ نگاران اذعان به وجود پیامبر دین اسلام کرده و نوشته اند که فردی به نام محمد1400 ادعای نبوت کرد
    و معجزاتی مبنی بر نبوت خود اورد که همه مردمان عصر خود طی مدت کوتاهی ان را قبول کردند

    و یکی از معجزات همین پیامبرالهی کتابی بود که دربرگیرنده قوانین الهی است برای هدایت بشر و البته مطالب دیگر هم


    هرچند برای اثبات معجزه بودن قران دلایل عقلی هم هست ولی بهترین دلیل همین تاریخ است


  15. صلوات ها 4


  16. #8

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط پرنده بهشتی نمایش پست ها
    سلام بر شما و ممنون کسانی که در حرف خدا شک میکنند، به گمان شما اهل علم و معرفت را همان طور که ما به این القاب میشناسیم قبول دارند؟ آیا دلیل محکم تری در جواب اینگونه افراد وجود دارد؟ به گونه ای که با برشمردن آن دلیل یا دلایل جایی برای شک نماند؟ به گونه ای که اگر نپذیرند دلیلی جز عناد نباشد؟
    سلام
    به نظر شما چه کسی باید بر اعجاز بودن قرآن در فصاحت شهادت دهد ؟ فرد گنگ بی زبان یا فرد فصیح سخنگو ؟ چه کسی باید بر اعجاز قرآن در بدایع ادبی گواهی دهد ؟ فرد بیسواد بی اطلاع از زبان و ادبیات و ظرایف آن یا یک ادیب شهیر ؟
    قرآن بعنوان اعجاز معنوی باید صاحبان علوم و معارف بر اعجازش شهادت دهند و بنده راه دیگری برای اثبات آن به ذهنم نمی رسد .
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




  17. صلوات ها 3


  18. #9

    عضویت
    جنسیت شهريور ۱۳۹۰
    نوشته
    88
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    67



    معیار قضاوت در مورد زیبایی و فصاحت یک متن چیست ؟
    مگر این امور سلیقه ای نیستند و هر شخصی صاحب سلیقه و طبعی است و در نتیجه صاحب نظر است.
    مثلا گروهی به شعر عروضی علاقه دارند و شعر نو را فصیح نمی دانند و گروه دیگری برعکس ، هر دو نیز درست می گویند چون بر مبنای طبع و سلیقه خود قضاوت می کنند و هیچ کدام را نمی توان متهم به عدم مراجعه به متخصص کرد.
    پس همان طور که هیچ انسان عاقلی برای تصمیم گیری در مورد خوش مزه بودن یک غذا به متخصص تغذیه ، برای تشخیص روز یا شب به استاد نجوم ، برای درک حرارت آتش به رئیس ایستگاه آتش نشانی ، برای تشخیص روشن بودن یک لامپ به مهندس برق ، رجوع نمی کند ، در مورد انتخاب یک متن زیبا نیز نیازی به مراجعه به شاعران نیست.

    ویرایش توسط Ali 79 : ۱۳۹۰/۰۶/۰۸ در ساعت ۲۳:۰۷

  19. صلوات


  20. #10

    عضویت
    جنسیت دي ۱۳۸۹
    علاقه
    گفتگو در مباحث معرفتی
    نوشته
    6,663
    حضور
    32 روز 3 ساعت 20 دقیقه
    دریافت
    12
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    23682



    نقل قول نوشته اصلی توسط ali 79 نمایش پست ها
    معبار قضاوت در مورد زیبایی و فصاحت یک متن چیست ؟ مگر این امور سلیقه ای نیستند و هر شخصی صاحب سلیقه و طبعی است و در نتیجه صاحب نظر است. مثلا گروهی به شعر عروضی علاقه دارند و شعر نو را فصیح نمی دانند و گروه دیگری برعکس ، هر دو نیز درست می گویند چون بر مبنای طبع و سلیقه خود قضاوت می کنند و هیچ کدام را نمی توان متهم به عدم مراجعه به متخصص کرد. پس همان طور که هیچ انسان عاقلی برای تصمیم گیری در مورد غذای مورد علاقه اش به متخصص تغذیه رجوع نمی کند در مورد انتخاب یک متن زیبا نیز نیازی به مراجعه به شاعران نیست.
    سلام
    همیشه در ادبیات یکسری معیارهای مشترک برای تعیین میزان زیبایی و فصاحت هست . خوب اگر در زمینه خاص نظری متفاوت باشد در همان زمینه هم معیارهایی وجود دارد یعنی مثلا در شعر نو هم معیارهایی هست و بی ضابطه نیست .
    بر این اساس آشنایان به ادبیات عرب می توانند تشخیص دهند که قرآن در چه مرتبه ای از فصاحت و بلاغت است . اهل معرفت هم بر همین نمطند.
    موفق باشید

    هردو عالم یک فروغ روی اوست




صفحه 1 از 18 12311 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 3

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود