صفحه 1 از 10 123 ... آخرین
جهت مشاهده مطالب کارشناسان و کاربران در این موضوع کلیک کنید   

موضوع: اثرات سوء گناهان چگونه از بین می رود؟

  1. #1
    شروع کننده موضوع

    عضویت
    جنسیت فروردين ۱۳۹۰
    نوشته
    1,538
    حضور
    نامشخص
    دریافت
    44
    آپلود
    0
    گالری
    8
    صلوات
    15416

    اثرات سوء گناهان چگونه از بین می رود؟




    برای از بين رفتن لذت گناه چه بايد كرد و چه رياضت هايی به نفس بايد داد؟

    اثرات سوء گناهان چگونه از بین می رود؟

    تایپیک

    جناب محمد شروع نمودند که به نظرم رسید بهتره بصورت عملیاتی هم بحث بشه، که این تایپیک مکمل رو خدمت دوستان و کاربران محترم تقدیم میکنم...

    انشاء الله دوستان شرکت کنند



    ویرایش توسط عرفان : ۱۳۹۰/۱۲/۱۰ در ساعت ۱۹:۲۶

  2. صلوات ها 43


  3.  

  4. #2

    عضویت
    جنسیت خرداد ۱۳۸۹
    نوشته
    5,227
    حضور
    68 روز 6 ساعت 54 دقیقه
    دریافت
    253
    آپلود
    48
    گالری
    41
    صلوات
    22069



    سلام و درود بر همه عزیزان و سپاس

    مطلبی که شما در این سئوال مطرح نمودید یک کتاب عرفانی - فلسفی را می طلبد جهت تشریح ابعاد ختلف این مطلب .

    من هم آمده ام برای آموختن و هم تائید مشارکت به سهم خودم برای رونق هرچه بیشتر این مسائل کلیدی.

    گناه میوه جهل است.
    شیطان بر اعمال انسان مسلط نمی گردد مگر اینکه انسان را ابتداعا جاهل یافته است.

    شیطان برای بار نخست هیچگاه بشر و بالاخص انسان صالح را با ماهیت گناه روبرو نمی کند
    او برای بار نخست بر کار پلید نقابی موجه می کشد و انسان را ترغیب به یافتن راهی برای توجیه و انجام آن کار می نماید. لذا این پروژه هم دارای ابعاد گوناگون و هم ابزار گوناگون است که ترجیها در مجالی که دوستان مطرح می نمایند در ادامه فرمایشات عرض می کنم.

    تا اینجا پس معین شد انسان جاهل است لذا بدلیل این جهالتش ماهیت گناه و اثر تخریبی آن بر روح و جسمش را درک نمی تواند بکند لذا عمدا با مدد از قدرت عقل برای توجیه یا بدون تفکر مرتکب آن می شود.
    تنها راه نجات انسان داشتن عقل کامله یا عقل کبیر یا به نقلی عقل الهی است.
    این عقل که ماهیت گناه را به انسان نشان می دهد خواه ناخواه لذت گناه کردن را از سر هر بنده ای دور می سازد.

    حال این عقل کبیر - عقل الهی و یا عقل کامل را کجا بیابیم؟
    راز و رمز پاسخ به این سئوال در این حدیث نبوی نهفته است.
    پیامبر اکرم می فرماید
    اطلبوالعلم من المهد الی اللحد

    منظور پیامبر از کلمات اطلبوالعلم هر دو نوع علم است
    یکی علوم عالم ماده و جوانبش
    دیگری علوم الهیات از عالم معنی است.

    وجه اشتراکشان یکی این است که هر دو این علوم با طلب شروع می گردد.

    یاحق
    علی علیه السلام :
    خداوند، ملائكه را از نيروى عقل محض ، حيوانات را از غرائز و شهوات محض و انسان را تركيبى از هر دو آفريد. آن كس كه نيروى انديشه و فكرش ‍ بر شهوتش غلبه كند، از ملائكه برتر و آن كس كه نيروى شهوت و غريزه اش ‍ بر قوه عقل غالب شود از حيوانات پست تر است . ( بحارالانوار، ج 57، ص 299، حديث 5 )

  5. صلوات ها 24


  6. #3

    عضویت
    جنسیت تير ۱۳۸۹
    علاقه
    قرآن، اهل بيت
    نوشته
    2,058
    حضور
    15 ساعت 37 دقیقه
    دریافت
    0
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    17932



    سلام استاد عزيز.
    با تشكر از بحثي كه شروع كرديد.

    راستش استاد اگر بخواهيم مفصلا و خيلي تخصصي بگيم كه كسي طاقت نمياره.
    ..

    نفسه شوخي نيست.
    ..

    بايد خون دل خورد ...

    اما از آنجايي كه لايكلف الله نفسا الا وسعا

    براي شروع يكسري كارها ميشه كرد.

    1- توكل كردن و بستن عهد با خدا . بگيم خدايا قول ميدم از فلان ساعت يا فلان روز فلان گناه را نكنم. حالا براي شروع ميشه از يك گناه شروع كرد مثلا غيبت يا نگاه به نامحرم(مشارطه)

    2-سعي كنيم اول از هر چيز حواسمون به واجبات و محرماتمون باشه. نه اينكه نمازمون قضا بشه بعد بگيم آخ جون من امروز غيبت نكردم.

    3-دائم خودمون را كنترل كنيم تا خواستيم غيبت كنيم بگيم مگه من شرط نكردم كه غيبت نكنم پس نمي كنم. (مراقبه)

    4-در پايان روز ببينم خب حالا من امروز چقدر تونستم گناه غيبت را انجام ندم اصلا چند تا غيبت كردم يا شنيدم يا از چند تا دوري كردم.(محاسبه)

    اينها براي شروع بود حالا مراحل ديگه و اعمال ديگر هم هست. اما براي شروع مي توان كارها را كرد تا ببينيم مرد عمل هستيم يا نه بعد ادامه بديم.يا حق.

    از خلق جهان کناره کردیم *

    سر رشته عقل پاره کردیم *

    کس چاره ما نکرد و ما خود *

    بی منت خلق چاره کردیم *

    ننمود رهی بجز ره عشق *

    هر چند که استخاره کردیم*

  7. صلوات ها 26


  8. #4

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    حضور
    7 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    299

    سوال: اثرات سوء گناهان چگونه از بین می رود؟؟




    با سلام به دوستان خوبم .

    اثرات گناهانی که انجام دادیم با توبه رفع می شه یا باید ......... حتی اگر چند بار هم توبه شکسته

    باشیم ؟


    جلوگیری از شر گناه به بزرگی گناه هم بستگی داره ؟


    منظورم ازاثرات گناه مجازات خدا ،شکستن دل امام زمان ،ضرر های جسمی ،روحی ، کم شدن ایمان و .... است .


    " خدایاکمکم کن تا جوری رفتار کنم تا دیگران از من الگو بگیرند "

  9. صلوات ها 27


  10. #5

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmhf نمایش پست ها
    با سلام به دوستان خوبم .

    اثرات گناهانی که انجام دادیم با توبه رفع می شه یا باید ......... حتی اگر چند بار هم توبه شکسته

    باشیم ؟


    جلوگیری از شر گناه به بزرگی گناه هم بستگی داره ؟


    منظورم ازاثرات گناه مجازات خدا ،شکستن دل امام زمان ،ضرر های جسمی ،روحی ، کم شدن ایمان و .... است .


    " خدایاکمکم کن تا جوری رفتار کنم تا دیگران از من الگو بگیرند "



    از نظر آيات و احاديث، بدون ترديد گناه باعث سلب نعمت ها و پديد آمدن بلاها مى شود.
    خداوند در قرآن می فرماید: «وَ ما اَصابَكُمْ مِنْ مُصيبَة فَبِما كَسَبَتْ اَيْديكُمْ وَ يَعْفُو عَنْ كَثير; رنجى كه به شما مى رسد، محصول كارهاى خود شما است و خداوند از بسيارى از آنها در مى گذرد».

    بنابراين از آيات قرآن استفاده مى شود كه بسيارى محروميّت ها در اثر انجام گناه است.

    در جای دیگر خداوند فرموده است:
    «و امّا من خاف مقام ربه و نهى النفس عن الهوى فانّ الجنة هى المأوى. كسى كه از مقام خداى خويش هراسيده و مخالفت با هوى و هوس خويش نموده بهشت پناهگاه اوست».
    چطور انسان اطمينان يابد كه بعد از گناه و مخالفت با مولاى خويش توفيق توبه داشته باشد؟
    در اينجا مى توان فهميد آنكه گناه نكرده چه مقدار در راه تكامل جلو رفته و گناهكار به چه اندازه صدمه ديده است. يكى از بزرگان در اين باره مثال زيبايى دارد. وقتى يك قورى چينى زيبا شكسته شد، مى توان آن را بند زد و دوباره از آن استفاده كرد; امّا آيا ارزش اوّليه خود را دارد؟ گناهكار نيز بعد از توبه چنين است.

    مهمترین مسئله در انجام گناه این است که انسان ریشه گناه را تشخیص دهد وبفهمد دلیل آلوده شدنش به گناه چیست ،بعد از تشخیص این اصل راحت تر می تواند گناه را کنار بگذارد.دلیل اينكه انسان به سوى گناه گرايشى پيدا مى كند در اثر ضعف ايمان است و ضعف ايمان هم ممكن است در اثر ضعف شناخت باشد و در اين صورت بايد از طريق مطالعه و آموزش به تقويت اصول اعتقادى پرداخت و عقايد خويش را استوار ساخت .

    و نيز گرايش به گناه ممكن است در اثر غفلت باشد در اين صورت انسان بايد به اين حقيقت توجّه كند كه وقتى گناه مى كند چه كسى را معصيّت مى كند؟
    غفلت از اين واقعيّت كه نافرمانى خداوندى كه هستى انسان از او است و اين همه نعمت به انسان موهبت كرده است و رجوع انسان در آخرت به سوى او است و گناه استحقاق كيفر براى انسان مى آورد بايد برطرف گردد. انسانى كه كوچك ترين ضرر را از خويش دفع مى كند چگونه حاضر مى شود از بازتاب عمل خويش غافل باشد؟
    از عوامل ديگر گناه ارتباط با افرادى كه نسبت به گناه لاابالى اند .

    گذشته از نياز به شناخت، و دورى از غفلت و مجالست گناهكاران، ممكن است شخصى نياز طبيعى داشته باشد و به خاطر عدم راهنمايى يا تربيت غلط يا كمبود امكان نتواند به برطرف كردن نياز خود از راه صحيح اقدام كند و به گناه بپردازد; مانند جوانى كه نياز به ازدواج دارد. در اين موارد راهنمايى و كمك به وى او را از گناه نجات مى دهد.

    بدون شك وقتي تخلفي از انسان سر مي زند حتي در ارتباط با انسان هاي ديگر ،طبيعي است كه انسان بايدمتاثر شود و خود را سرزنش كند كه چرا من موجب آزار و اذيت ديگري شدم و علاوه بر اين كه هم عذرخواهي مي كند بايد در صورت امكان جبران نمايد.در مورد خداوند نيز تقريبا" كاري شبيه به همين بايد انجام داد؛ يعني ، اگرانسان مرتكب گناهي شد در مرحله اول بايد متاثر شود از اين كه چرا درحضور خداوند مرتكب معصيت و كاري كه موجب نارضايتي اوست شد وسپس بعد از توبه در پيشگاه خداوند كه اولين مرحله آن نيز همين ابرازپشيماني و ناراحت شدن است ، تصميم بگيرد كه جبران كند و ديگر مرتكب آن گناه نشود و اين كار ( توبه ) در واقع يك واكنش فعال است كه نه تنهاموجب ضعيف شدن اعتماد به نفس انسان نمي شود بلكه موجب تقويت آن نيز مي شود چه اين كه انسان با تصميم بر توبه احساس كفايت مي كند و احساس مي كند كه دست او بسته نيست بلكه مي تواند و قادر است اشتباه خودش را جبران كند ولي اگر كاري غير از اين انجام دهد؛ يعني ، توبه نكند و متاثر از كار اشتباه خود نشود طبيعي است كه بايد يك موضع انفعالي و نگران كننده اتخاذ كند و اين به ضرر انسان است وهمواره انسان احساس گناه مي كند و از طرفي هم راه جبران را به روي خودبسته مي بيند مايوس مي شود به دنبال آن افسردگي و خسارت هاي عظيم دنيوي و اخروي نصيب او مي شود . آنچه رهبران ديني در طريق آموزه هاي ديني به ماآموخته اند همان توبه كردن است و توبه صحيح مراحلي دارد : 1- پشيماني از گناهي كه مرتكب شده . 2- تصميم بر تكرار نكردن آن . 3- جبران كردن، اگرحق كسي ضايع شده ، حق او را به او برگرداند و حق الله را نیز ادا کند .


  11. صلوات ها 20


  12. #6

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    29
    حضور
    7 ساعت 51 دقیقه
    دریافت
    2
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    299



    نقل قول نوشته اصلی توسط سینا نمایش پست ها
    در اينجا مى توان فهميد آنكه گناه نكرده چه مقدار در راه تكامل جلو رفته و گناهكار به چه اندازه صدمه ديده است. يكى از بزرگان در اين باره مثال زيبايى دارد. وقتى يك قورى چينى زيبا شكسته شد، مى توان آن را بند زد و دوباره از آن استفاده كرد; امّا آيا ارزش اوّليه خود را دارد؟ گناهكار نيز بعد از توبه چنين است.
    من که به کلی نا امید شدم یعنی اگه گناه کردم دیگه هیج جوری مثل اول نمیشم با این که توبه رو با شرایطش انجام دادم.

    یه راه حلی بگین به من اینطوریکه فایده نداره چینی بند زده به درد آشغالی می خوره .

  13. صلوات ها 14


  14. #7

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmhf نمایش پست ها
    من که به کلی نا امید شدم یعنی اگه گناه کردم دیگه هیج جوری مثل اول نمیشم با این که توبه رو با شرایطش انجام دادم.

    یه راه حلی بگین به من اینطوریکه فایده نداره چینی بند زده به درد آشغالی می خوره .
    البته این صحبت نباید باعث این بشه که ما ناامید بشیم چرا که ما تو روایات داریم کسی که توبه کنه از گناه،مانند کسی هست که اصلا گناه نکرده واین خودش یه مژده خوبیه برای اونهایی که تصمیم دارند برگردند.این نکته اوج مهربونی خدا را نسبت به بنده هامیرسونه.پس تا دیر نشده دست به کار بشیم.

    در حدیثى از امام جعفر صادق علیه‏السلام روایت شده است که فرمود: «ما من عبدٍ إلّا و فى قلبه نکتة بیضاء فإذا أذنب خرج فى النکتة نکتة سوداء فإذا تاب ذَهَب ذلک السواد، و ان تمادى فى الذنوب زاد ذلک السواد حتّى یُغطى البیاضَ، فإذا غُطّى البیاضُ لم یرجع صاحبه إلى خیر أبداً قول اللّه -عزّوجلّ-: «کلاّ بل رانَ على قلوبِهم ما کانوا یکسبون»؛ بنده ‏اى از بندگان خداوند نیست مگر آن‏که در دلش نقطه سفیدى است و هنگامى که گناهى از آن بنده سر زد در نقطه سفید، نقطه سیاهى آشکار می ‏شود. حال اگر توبه کرد آن نقطه سیاه از بین می‏رود و اگر اصرار بر گناه کرد آن نقطه سیاه گسترش می ‏یابد تا تمامى نقطه سفید را فرا گیرد و هنگامى که نقطه سیاه تمامى نقطه سفید را پوشاند، صاحب چنین قلبى هرگز به سمت خیر و خوبى باز نخواهد گشت و این همان زنگارى است که خداوند در کتابش ذکر فرموده است: «كَلَّا بَلْ رَانَ عَلَى قُلُوبِهِم مَّا كَانُوا یَكْسِبُونَ» . "

    البحرانى، هاشم، البرهان فى تفسیر القرآن، ج5، ص612



    یکی از گناهانی که خداوندما را از دچار شدن به اون گناه بر حذر داشته، ناامیدی از رحمت خداست و هر که ناامید باشه کافره. چنان که در قرآن می‌فرماید: «نومید مشوید از رحمت خدا همانا مایوس نمی‌شوند از رحمت خدا مگر کافران» (سوره یوسف _ 87)

    بدترين اثر گناه و ادامه آن، تاريك ساختن قلب، و از ميان بردن نور علم و حس تشخيصه. گناهان از اعضاء و جوارح، سرازير قلب میشن، و قلب را به يك باتلاق متعفن و گنديده مبدل می کنند. اينجاست كه انسان راه و چاه را تشخيص نمیده، و مرتكب اشتباهات عجيبى میشه كه همه را حيران میکنه و با دست خود تيشه به ريشه سعادت خودش میزنه و سرمايه خوشبختى خودش را به باد فنامیده.


    امام على عليه السلام
    در گفتارى فرمود: گناهان بر سه گونه اند: گناه بخشودنى و گناه نابخشودنى و گناهى كه براى صاحبش ، هم اميد بخششداريم و هم ترس از كيفر.
    سپس فرمود:اماگناهى كه بخشيده است ، گناه بنده اى است كه خداوند او را در دنيا كيفر مى كند و درآخرت كيفر ندارد. در اين صورت خداوند حكيم تر و بزرگوارتر از آن است كه بنده اش را دوبار كيفر كند.
    اما گناهى كه نابخشودنى است ، حق الناس است يعنى ظلم بندگان نسبتبه همديگر كه بدون رضايت مظلوم بخشيده نمى شود.
    و اما نوع سوم ، گناهى است كهخداوند آن را بر بنده اش پوشانده ، توبه را نصيب او نموده است ، و در نتيجه آن بندههم از گناهش هراسان است و هم اميد به آمرزش پروردگارش دارد، ما نيز درباره ى چنينبنده اى ، هم اميدواريم و هم ترسان .(بحار الانوار، ج6، ص29)


    باتوجه به این سخن حضرت اهمیت ماندن انسان در حالت خوف ورجاء مشخص میشه.


    احساس خجلت و شرمندگی در برابر خداوند نسبت به پیشینه های سوء خود از بهترین حالات روحی و معنوی و زمینه‏ ساز توبه و جلب رحمت و عنایت پروردگاره.

    البته ضمن آن که انسان همواره باید از گذشته ‏های سوء، نگران و نسبت به آینده خود نیز بیمناک باشه در عین حال این خوف و اندوه هرگز نباید به گونه ‏ای باشه که انسان را مایوس و ناامید کنه. چه این خود گناهی کبیره و دامی ابلیسیه. خداوند منان رحمتی بی پایان داره و از همه بندگان گنهکار خود دعوت نموده که به او التجا نموده و به سوی رحمت بیکرانش دست نیاز بگشایند و وعده داده که اگر توبه نموده و دست از زشتی ها بشویند همه گناهان را خواهد بخشید و آنان را مشمول لطف و کرم بی منتهای خود خواهد کرد.
    حفظ حالت التجا و تضرع دائمی در برابر خداوند، امید و رجا به عنایات واسعه خدای رحمان و بنده نواز را نیز در دل بالا می بره و رجا را همسان در دل جای میده. زیرا غلبه خوف موجب یأس و غلبه رجا موجب جرات بر گناهه ولی تساوی آن دو ،بهترین عامل بازدارنده از گناه وتشویق کننده به توبه و انجام عمل صالحه.

    يکي از آثار شوم گناه بر روان انسان ياس و نااميديه و شخص گناهکار گاهي در اثر گناه از سعادت ونجات خود مأيوس میشه وهمين سبب مي شه که احيانا به جنايات بزرگتري دست بزنه در چنين مواردي فقط دين ومذهب با ايجادحالت اميدواري به کرم و عفو وبخشش خدايتعالي او را دلگرم مي سازه و از بيماري خطر ناک يأس نجاتش مي ده.
    امام سجاد «عليه السلام» در حديثي مي فرمايد: « و الذّنوب التّي تقطع الرجّا ء الياس من روح الله و القنوط من رحمة الله و الثقة بغير الله و التکذيب بو عدالله عز ّوجلّ » « گناهي که اميد را قطع مي کند عبارتند از: يأ س از گشايش خداوند ،نوميدي از رحمت خدا، اطمينان و اعتماد به غير خدا، و تکذيب وعده خدا.
    معاني الاخبار ،ص271. (به نقل از کيفر گناه)

    گناهانی که ما انجام میدیم هر کدوم اثرات گوناگونی داره ودامنه تأثیراتش بر فرد وجامعه متفاوته.
    امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    اَلذُّنوبُ الَّتى تُغَیِّیرُ النِّعَمَ البَغىُ وَ الذُّنوبُ التَّى تورِثُ النَّدَمَ القَتلُ وَ الَّتى تُنزِلُ النِّقَمَ الظُّلمُ وَالَّتى تَهتِکُ السُّتورَ شُربُ الخَمرِ وَ الَّتى تَحبِسُ الرِّزقَ الزِّنا وَ الَّتى تُعَجِّلُ الفَناءَ قَطیعَةُ الرَّحِمِ وَالَّتى تَرُدُّ الدُّعاءَ وَ تُظلِمُ الهَواءَ عُقوقُ الوالِدَینِ؛

    گناهی که نعمت ها را تغییر مى دهد، تجاوز به حقوق دیگران است. گناهى که پشیمانى مى آورد، قتل است. گناهى که گرفتارى ایجاد مى کند، ظلم است. گناهى که آبرو مى بَرد، شرابخوارى است. گناهى که جلوى روزى را مى گیرد، زناست. گناهى که مرگ را شتاب مى بخشد، قطع رابطه با خویشان است. گناهى که مانع استجابت دعا مى شود و زندگى را تیره و تار مى کند، نافرمانى از پدر مادر است.علل الشرایع، ج 2، ص 584


    يكي از آثار مهمي كه گناهان در زندگي هر فرد يا اجتماعي مي‌گذارد از بين رفتن نعمت‌هايي است كه خداوند به آنان عطا فرموده است.آري پايداري بسياري از نعمت‌هاي الهي مشروط به انجام ندادن گناه و اطاعت او است.

    جبران شدن عوارض وضعی و تکوینی گناهان، به میزان و شدت و ضعف مبتلا بودن به آن گناه بستگی داره. ولی در هر صورت هر گناهی ، راه درمان و حل داره. اگر کسی با جدیت و به تدریج از آن گناه رهایی پیدا کنه مطمئنا عوارض آن نیز به تدریج از بین خواهد رفت. لذا در گام اول بهترین راه جبران آثار وضعی گناهان ترک آن گناهه و به قول معروف ضرر را هر جا جلویش را بگیری نفعه.

    هر گناهی یک مقدار روی قلب انسان و روی روح انسان اثر می گذاره و روح انسان را قسی و فاسد می کنه. گناه صغیره یک ذره اثر می گذارد نه زیاد، ولی یک ذره اگر تکرار شد می شود دو ذره و ده ذره و صد ذره، بعد اثرش برابر می شه با یک گناه کبیره.

    از نظر اصول روانشناسى نیز این معنى ثابت شده که اعمال آدمى همواره بازتابى در روح او داره، و تدریجا روح را به شکل خود در میاره، حتى در تفکر و اندیشه و قضاوت او مؤثره.
    این نکته نیز قابل توجه هست که انسان با ادامه گناه، لحظه به لحظه، در تاریکى روحى بیشترى فرو میره، و به جایى مى رسه که گناهانش در نظرش حسنات جلوه مى کنه، و گاه به گناهش افتخار میکنه! و در این مرحله راههاى بازگشت به روى او بسته مى شه، و تمام پلها پشت سرش ویران مى گرده و این خطرناکترین حالتیه که ممکن است براى یک انسان پیش آید.
    نکته مهم :
    فضائل اخلاقی کنترل کننده انسان و دور کننده او از گناهه، فرد گناهکار با انجام پی در پی گناه، فضائل را یک به یک از دست می‌ده و به شخص بی‌شخصیت و لا ابالی تبدیل میشه.



  15. صلوات ها 18


  16. #8

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmhf نمایش پست ها
    من که به کلی نا امید شدم یعنی اگه گناه کردم دیگه هیج جوری مثل اول نمیشم با این که توبه رو با شرایطش انجام دادم.

    یه راه حلی بگین به من اینطوریکه فایده نداره چینی بند زده به درد آشغالی می خوره .
    " توبه " عبارتست از یک نوع انقلاب درونی، نوعی قیام، نوعی انقلاب از ناحیه خود انسان علیه خود انسان. از این جهت، از مختصات انسان است.وتنها انسانهایی میتوانند موفق به این امر باشند که تصمیم قطعی بر ترک گناه بگیرند.

    «توبه» به معناى بازگشتن از حالات و اعمال فاسد گذشته است. توبه انسان يك نوع قيام درونى عليه خويش است كه در اين قيام مقدّس، روح و ضمير انسان از گناه و معصيت، متلاطم مى ‏شوند و ندامت و پشيمانى به قلب او روى مى ‏آورد، سرانجام دستخوش اندوه و حسرت شده و در پيشگاه پروردگار متعال لب به عذرخواهى و استغفار مى ‏گشايد. مسير زندگى خود را تغيير مى ‏دهد و از گناهان دست برمى ‏دارد و بر جبران كوتاهى ‏ها تصميم مى ‏گيرد.




    آیات و روایات زیادی در زمینه توبه حقیقی و راستین وجود داره که به عنوان نمونه، به یک مورد اشاره می‌شه:
    شخصی در پیشگاه
    علی علیه السلام گفت:«استغفرالله.» (از خداوند طلب آمرزش می کنم)
    امام با شنیدن این جمله خشمگین شد و به او فرمود:« مادرت به سوگت بنشیند. آیا می‌فهمی که استغفار چیست؟ استغفار، مقام بلندمرتبگان است. این جمله‌ای که گفتی چند کلمه است، اما استغفار حقیقی شش معنی و مرحله دارد:
    نخست پشیمانی از گذشته؛ دوم تصمیم بر ترک همیشگی گناه در آینده؛ سوم اینکه حقوقی را که از مردم ضایع کرده ای به آنها باز گردانی، به طوری که هنگام ملاقات پرورگار، حقی بر تو نباشد؛ چهارم این که هر واجبی را که ترک کرده‌ای به جای آوری (قضا کنی)؛ پنجم آنکه گوشت‌هایی که بر اثر اعمال حرام بر بدنت رشد کرده، با اندوه بر گناه، آب کنی تا چیزی از آن باقی نماند و گوشت تازه به جای آن بروید؛ و ششم آنکه به همان اندازه که شیرینی معصیت و گناه را چشیدی، سختی و زحمت طاعت را نیز بچشی.
    پس از انجام همه این مراحل است که باید بگویی استغفرالله »
    نهج البلاغه، کلمات قصار، شماره 417.

    امام حسن عسگری(ع)می فرمایند:خداوند متعال خطاب به بندگانش می فرماید: ای بندگان من همه شما گناهکار هستید مگر کسانی راکه من از گناه باز دارم. پس هر کس معتقد باشد که من می توانم او را ببخشم و با این حُسن ظَن به من، از من طلب مغفرت نماید هر آینه او را میبخشم و برایم گناهان او هر چند زیاد باشد مهم نیست چه اگر همه مخلوقاتم از اول و آخر زنده و مرده و تر و خشک همه جمع شوند و از رحمت من مسئلت نمایند تمام حاجات ایشان را می دهم و از رحمت وسیع من چیزی کم نمی شود.
    کلیات حدیث قدسی صفحه 341


    حضرت پروردگار به دلیل رحمت خاص و اوج شفقت و مهربانی و رافت خویش نسبت به بندگانش توبه و استغفار را فرصتی بسیار مغتنم و حیاتی برای جبران معاصی و گناهان و ترک فساد و تباهی و خروج از بیراهه های ظلمانی و وحشت زای فسق و فجور و ورود در راه روشن و نورانی هدایت و رستگاری قرار داده .

    آغاز توبه و ترک گناه، عنایت حق است. تا لطف الهى نصیب انسان نشه، توبه امکان‏پذیر نیست.

    علامه طباطبایى مى گوید:توبه عبد حسنه است و حسنه نیازمند به نیرو است و نیروى انجام حسنه را خداوند مى دهد. او است که توفیق میدهد، یعنى اسباب را فراهم مى سازد تا بنده موفق و متمکن از توبه شود و بتواند از فرورفتگى در لجنزار گناه و دورى از خدا بیرون آید و به سوى پروردگارش باز گردد.
    امام سجاد(ع) به این نکته تصریح دارد که وفاى به توبه جز به نیروى حفظ و نگه‏دارى خداوند میسّر نیست. بنابراین در ابتدا باید از خداوند کمک خواست و سپس قدرت تصمیم‏ گیرى را افزایش داد و اقدام عملى را شروع نمود.

    بنابراین، توبه صرفاً یک لفظ نیست، نخست باید قلب از گناه پشیمان و متنفّر بشه، بعد با زبان، شعار ترک گناه را برای دیگران و تلقین به نفس را برای خویش استمرار ببخشه، سپس اعضای بدن و عناصر فعّال وجودی،‌به جای گناه و تباهی به حوزه اعمال صالح و نیک وارد بشه تا فرد، دیگر آن عنصر قبلی نباشه و بالاخره، دیگر هیچ گاه تصمیم بازگشت به زشتی و تباهی و آلودگیهای قبلی، نداشته باشه.

    ویرایش توسط سینا : ۱۳۹۱/۰۱/۲۳ در ساعت ۱۷:۱۷

  17. صلوات ها 15


  18. #9

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۹۰
    نوشته
    2,182
    حضور
    17 روز 13 ساعت 12 دقیقه
    دریافت
    4
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    15131



    نقل قول نوشته اصلی توسط shmhf نمایش پست ها
    من که به کلی نا امید شدم یعنی اگه گناه کردم دیگه هیج جوری مثل اول نمیشم با این که توبه رو با شرایطش انجام دادم.

    یه راه حلی بگین به من اینطوریکه فایده نداره چینی بند زده به درد آشغالی می خوره .
    انواع توبه‌کنندگان

    1. گروه اول کسانی هستند که از گناهان خویش توبه می‌کنند ولی بعد از مدتی توبه را می‌شکنند و به گناه باز می‌گردند بی‌آنکه تاسف و ندامتی از کار خویش داشته باشند.

    2. گروه دیگر کسانی هستند که از گناهان خود توبه می‌کنند و راه اطاعت و بندگی حق را ادامه می‌دهند ولی گاه شهوات در مورد بعضی از گناهان بر آنها غالب می‌شود و توبه را می‌شکنند.

    3. توبه‌کارانی هستند که بعد از توبه، از گناهان بزرگ پرهیز می‌کنند و نسبت به اصول اطاعت پایبندند ولی گاهی گرفتار بعضی از گناهان می‌شوند بی‌آنکه بطور عمد قصد توبه شکنی داشته باشند.

    4. گروه چهارم توبه‌کارانی هستند که بعد از توبه با اراده محکم راه اطاعت و بندگی خدا را پیش می‌گیرند.
    ناصر، مکارم شیرازی؛ اخلاق در قرآن، انتشارات مدرسه امام علی بن ابی طالب، چاپخانه سلیمانزاده، قم چاپ 4، ص 241، ج 1.

    یکی از موارد مهمی که باید بهش توجه کنیم اینه که هر چه سریعتر اقدام به توبه کنیم چرا که یکی از روشهای شیطان به تأخیر انداختن توبه هست.
    کسى که توبه خود را به تأخیر اندازد (و امروز و فردا کند باید بداند که) در معرض بزرگترین خطر ، یعنى یورش و هجوم مرگ ، قرار دارد.
    غررالحکم ، ب
    اب توبه


  19. صلوات ها 19


  20. #10

    عضویت
    جنسیت ارديبهشت ۱۳۸۹
    نوشته
    2,900
    حضور
    21 روز 10 ساعت 50 دقیقه
    دریافت
    11
    آپلود
    0
    گالری
    0
    صلوات
    8432



    با سلام

    مومن همواره بین خوف ورجاء الله تعالی ، ارحم الراحمین و اشد المعاقبین .

    البته که از رحمت خداوند نباید ناامید بود مخصوصا برای توابین که خداوند گناهشان را تبدیل به نیکی میکند !!!! یبدل الله سیئاتهم حسنات !

    اما بعضی روایات تکان دهنده هستند مثلا در باره شرابخوار :

    كسى كه ميگسارى كند و بداند كه خوردن مى حرام است خداوند باو از خبال فاسد: (چرك و خونى كه ازفرج زنان زناكار مى‏ريزد) بنوشاند اگر چه آمرزيده شود !

    روایت از مرحوم صدوق درخصال

    عن علي ( عليه السلام ) ـ في حديث الاربعمائة ـ قال : ومن شرب الخمر وهو يعلم أنها حرام سقاه الله من طينة خبال وإن كان مغفورا .

    پناه برخدا .


  21. صلوات ها 17


صفحه 1 از 10 123 ... آخرین

اطلاعات موضوع

کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 6

کلمات کلیدی این موضوع

اشتراک گذاری

اشتراک گذاری

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
  •  
^

ورود

ورود