آیا در انجیل یا اناجیل تحریفی رخ داده است؟
تبهای اولیه
با سلام و عرض ادب و احترام.
بنده فکر میکردم مسلمانان اعتقاد دارند انجیل کتابی بوده که به صورت وحی به عیسی نازل شده، ولی بعدها گم شده و چهار کتاب دیگر (اناجیل اربعه متی، لوقی، مرقس و یوحنا) در مورد زندگی عیسی جای آن را گرفتهاند بدون آنکه چیزی از کلام خدا و عیسی به آن اناجیل منتقل شده باشد. که البته طبیعی است. زیرا در اناجیل چهارگانه خدا صحبت نمیکند و عیسی نیز با صرف نظر از موعضه روی کوه مجموعا دو صفحه نیز صحبت نمیکند.
حتی عده ای از مسلمانان را دیده بودم که گمان میکردند «انجیل برنابا» همان انجیلی است که قرآن از آن صحبت میکند.
اما در جایی دیدم یکی از کارشناسان گمان میکرد انجیل نیز تحریف شده است. البته خود مطمئن نبود و فقط نوشته بود: «با صرف نظر از تحریف عهدین ...». در اینترنت گشتم و جز مقایسه بین تورات دریای مرده و تورات عبری و نسخههای و کاتولیک و پروتستان و ارتدکس که آن هم اختلافات بزرگش محدود به عهدقدیم بود چیزی پیدا نکردم. جهت اطمینان می خواستم بدانم قضیه چیست:
- آیا مسلمانان مثلا گمان میکنند انجیل همان Bible = کتاب مقدس است و عهد قدیم = تورات را هم شامل میشود؟
- آیا این صرفا اشتباه آن کارشناس است؟
- یا این که قرآن نیز چنین ادعایی دارد؟
- آیا پیامبر یا مسلمانان صدر اسلام نیز چنین دیدگاهی داشتند؟
- آیا در علمای اسلامی بعد از پیامبر خصوصا امامان شیعه خصوصا شیعیان دوازده امامی چنین دیدگاهی هست؟
- یا این فقط استنباط خود مترجمان، مفسران، متکلمان، علمای اصول، فلسفه، عرفان، محدثان، علمای فقهالحدیث، فقها و ... ست؟ در این صورت
- آیا این استنباط از مقایسهی انجیل با قرآن و نوعی استدلال به عصمت انبیا و اولیا پدید آمده است؟ (مانند استدلالهایی که پس از قرن چهار هجری در مورد تورات رواج یافت)
- آیا این استنباط از ترجمهی آثار غرب در نقد انجیل نشات میگیرد؟ (به گونه ای که در نقد ادبی تورات معمول است).
یادآور میشوم بنده خداباور نیستم و اناجیل را نیز مانند مسیحیان همان چهار کتاب میدانم. ولی در این پست فقط و فقط قصد دارم اعتقاد دقیق مسلمانان را بدانم (یا این که بدانم دقت مسلمانان و اختلاف نظرشان در عقایدی که پیرامون انجیل دارند چقدر است). اصلا هم قصد بحث در مورد واقعیت تاریخی وجود خدا و پیامبری حضرت عیسی و نزول یا بشری بودن انجیل ندارم. هر قدر نظراتتان بیشتر به نقل از علمای اسلام و با مرجع باشد و کمتر فلسفی و عقلانی و تجربی و ... باشد بهتر.
با 300 صفحه تشکر که کپی پیست آن زیاده روی مینماید.
با سلام خدمت دوست پرسشگر
نظریه نسخه گم شده کتاب مقدس که از آن در علوم ادیان به نسخه q تعبیر می شود ، تنها توسط مسلمانان ارائه نشده است بلکه غالب دانشمندان متخصص در این زمینه (خداباوران و غیر آنها) و برخی از مسیحیان متعصب و حتی بسیاری از کشیشان نیز در پی این نسخه هستند به گونه ای که دیونسیوس مقدس از کشیشان قرن 18 و 19 تمام عمر خود را صرف یافتن نسخه گم شده نمود .
اما از آنجا که نوع پرسش شما نمایانگر این است که شما اهل مطالعه هستید و این بحث بسیار گسترده است بنده از شما اجازه می خواهم در پاسخ به سؤالاتتان بنده شما را به کتاب یکی از مسیحیان کاتولیک و متخصص زبان یونانی یعنی آقای پروفسور مک پیرتون تحت عنوان در جستجوی انجیل گمشده (الإنجیل المفقود و الاصول المسیحیه) جلب می کنم .
این کتاب هم به عربی و هم به انگلیسی موجود است اما تاکنون به فارسی ترجمه نشده است .
آیا مسلمانان مثلا گمان میکنند انجیل همان Bible = کتاب مقدس است و عهد قدیم = تورات را هم شامل میشود؟
خیر دوست گرامی. بلکه Bible کتابی است که هم شامل عهد عتیق یعنی کتب مقدس یهودیان و هم شامل اناجیل و کتب مقدس مسیحیان است .
آیا پیامبر یا مسلمانان صدر اسلام نیز چنین دیدگاهی داشتند؟
این نظریه به صراحت توسط قرآن کریم ذکر شده است و از صدر اسلام بوده است .
آیا این استنباط از ترجمهی آثار غرب در نقد انجیل نشات میگیرد؟ (به گونه ای که در نقد ادبی تورات معمول است).
پاسخ این سؤال نیز به طور وضوح خیر است . تا انتهای قرون وسطی در جهان مسیحیت هرگونه صحبت از کتاب مقدس و نقد آن محکومیت اعدام با آتش را در پی داشت و مطالعات انتقادی از حدود قرن هجده و نوزده شکل گرفت .
تا انتهای قرون وسطی در جهان مسیحیت هرگونه صحبت از کتاب مقدس و نقد آن محکومیت اعدام با آتش را در پی داشت
با سلام. سند این سخنتان را ارائه کنید. مسلماً منظورم از سند، کتابهای منتقدین مسلمان نیست.
با سلام خدمت دوستان گرامی
با سلام. سند این سخنتان را ارائه کنید. مسلماً منظورم از سند، کتابهای منتقدین مسلمان نیست.
بله دوست گرامی حتما
در این باره با اجازه چند منبع مختصر و مفید خدمتتان معرفی خواهم کرد :
http://tahoor.com/fa/Article/View/115156
و همچنین در این لینک تاریخچه مختصر نقد کتاب مقدس بیان شده است
http://tahoor.com/fa/Article/View/115212
اما درباره مجازات :
مرتد شدن به معنای جدا شدن از ارتباط نجات بخش با مسیح یا کنارهگیری از اتحاد حیاتی و ایمان حقیقی به اوست که غالبا بر دو نوع است نوعع اول ارتداد الهیاتی یعنی رد تمام یا قسمتی از تعالیم اصلی مسیح و رسولان و دوم ارتداد اخلاقی یعنی ترک مسیح توسط ایمان دار .
این مطلب را ذکر کردم تا دوستان از آن بهره ببرند اما درباره منبع و سند می توانید به کتب ذیل مراجعه نمایید :
1. وان ورست، رابرت، (۱۳۸۵)، مسیحیت از لابلای متون، ترجمه جواد باغبانی و عباس رسول زاده ص 321
2. ولف، کری، (۱۳۵۸)، درباره مفهوم انجیلها، ترجمه محمد قاضی صص 125 الی 128
نظریه نسخه گم شده کتاب مقدس که از آن در علوم ادیان به نسخه q تعبیر می شود ، تنها توسط مسلمانان ارائه نشده است بلکه غالب دانشمندان متخصص در این زمینه (خداباوران و غیر آنها) و برخی از مسیحیان متعصب و حتی بسیاری از کشیشان نیز در پی این نسخه هستند به گونه ای که دیونسیوس مقدس از کشیشان قرن 18 و 19 تمام عمر خود را صرف یافتن نسخه گم شده نمود .
1. نسخهی Q فرضیه ای است که میگوید دو انجیل مرقس و Q به طور مستقل به عنوان منبعی برای نگارش انجیل لوقا و متی به کار رفته اند.
2. نسخهی Q صرفا برای توجیه الگوی شباهتها و تفاوتها بین انجیل مرقس با انجیل لوقا و متی (مشکل همنوایی اناجیل سهگانه)، و با الگو گرفتن از فرضیات موفق پیشین در توصیف تورات ارائه شده.
3. نسخهی Q حاوی وحی نیست. حتی حاوی زندگی عیسی، انتخاب حواریون، به صلیب کشیده شدن، زنده شدن پس از سه روز و به آسمان رفتن نیست. روایتی از گفتههای عیسی است. خصوصا آنهایی که در انجیل لوقی و متی هستند و در انجیل مرقس نیستند.
4. محتویات نسخهی Q از روایات شفاهی مردم جمع آوری شده.
5. این فرضیه تعداد زیادی رقیب دارد. بسیاری از رقبایش هم از نسخ گمشده حرف میزنند. اما همه این نسخ را حداکثر حاوی روایاتی گفتههای عیسی میخوانند، نه وحی به عیسی. یادآور میشوم
- اولا در انجیل متونی از قول عیسی بسیار کم است،
- دوما آنچه هست تعالیم اوست.
- سوما هر ادعایی فراتر از آن هست عیسی را خدا میداند، نه پیامبری از جانب خدا و این حتی در مورد کهنهترین روایات و نامهها و اناجیل کشف شده صحیح است (البته هیچیک عیسی را پسر خدا یا خدای پسر نمیدانند).
7. این قطعا انجیلی نیست که مسلمانان از آن حرف میزنند. زیرا محتویات آن را تقریبا میدانیم. محتویاتش از مطالعهی مشترکات انجیل لوقا و مرقس بدست میآید.
هیچ نشانی از نزول یک انجیل بر عیسی، مخالفت با آن، انگیزهی تحریف آن، رخ دادن این تحریف، لزوم جایگزینی آن با انجیل دیگر و پدید آمدن انجیل جدید و سرکوب و به حاشیه راندن مخالفان نیست. در حالی که بر سر مسائلی بسیار پیش پا افتاده تر چهار قرن جدال ادامهداری بین یهودیان، ابیونیان، (غ)نوسیان، ناصریان، مرقیان، مونتانیان و آریانیان بوده. آن هم در دوران ممنوعیت مسیحیت، یعنی زمانی که بیشترین نیاز به اتحاد بود. در نهایت هم متحد نشدند. بلکه نیقیون و قسطنطنیان دیگران را نابود کردند و کافر خواندند. اتفاقا این مطالب از همین کتاب است:
آقای پروفسور مک پیرتون تحت عنوان در جستجوی انجیل گمشده (الإنجیل المفقود و الاصول المسیحیه)
- این کتاب از آقای بورتون مک است. دانشمند معروفی است.
- دیدگاههای این کتاب در مورد نسخهی Q خیلی خاص است. مثلا ادعا کرده نسخهی Q حاوی توصیههای اخلاقی اجتماعی و پیشبینیهای آخرالزمانی هم بوده. اما نه ادعای وجود وحی.
- جدالی که بنده بین نسل اول مسیحیت عرض کردم را اولین بار از ایشان آموختم. ایشان بودند که ایدهی ناممکن بودن گمشدن یک کتاب وحیانی را در بنده تقویت کردند.
- از نظر ایشان مسیح خدا نبوده. عاقلی دورهگرد مثل یونانیان و حواریون و میسیونرهای نسل اول مسیحیت و در واقع الگوی آنها بوده.
- اما ایشان هرگز ادعا نکرده مسیح کتابی آورده باشد. در بحثهای کتاب خصوصا در اشارات به جدلهای نسلهای اول تا هشتم مسیحیت، ادعای مسیح از نظر نویسنده این بوده که منجی وعده داده شدهی بنیاسرائیل در تورات است.
دیونسیوس مقدس از کشیشان قرن 18 و 19 تمام عمر خود را صرف یافتن نسخه گم شده نمود .
تمام عمر؟ بعید میدانم. شاید اواخر عمر. اگر ممکن است منبعی اینترنتی ارائه فرمایید تا در مورد او و جستجوهایش مطالعه کنم.
مطمئنید او دنبال چیز دیگری نبوده؟ این فرضیه مال ابتدای قرن 20 است.
این نظریه به صراحت توسط قرآن کریم ذکر شده است و از صدر اسلام بوده است .
کجا؟ اگر لطف بفرمایید و آیات و احادیثی را که در آن صراحت و ارتباطی با انجیل میبینید ارائه فرمایید بسیار سپاسگزار خواهم بود.
مبشر;713977 نوشت:با سلام. سند این سخنتان را ارائه کنید. مسلماً منظورم از سند، کتابهای منتقدین مسلمان نیست.تا انتهای قرون وسطی در جهان مسیحیت هرگونه صحبت از کتاب مقدس و نقد آن محکومیت اعدام با آتش را در پی داشت و مطالعات انتقادی از حدود قرن هجده و نوزده شکل گرفت .
عبارات زیر را جستجو بفرمایید:
Roman Inquisition
Spanish Inquisition
Portuguese Inquisition
بسم الله الرحمن الرحیم ببخشید که کمی حاشیه می رم، اما احساس کردم شما گفتید که قرآن عهد عتیق را معتبر می دونه، قرآن خودش از تورات و زبور حرف زده، که ما تورات را اسفار پنج گانه موسی (Pentateuch) می دونیم نه بیشتر، و برای اسفار + سایر کتب عهد عتیق لفظ «تاناخ» یا «میکرا» را استفاده می کنیم. بنابراین تنها تورات و نه عهد عتیق مورد تأیید قرآن است. (به استثنای Pslams(مزامیر))
گفتید که قرآن عهد عتیق را معتبر می دونه، قرآن خودش از تورات و زبور حرف زده، که ما تورات را اسفار پنج گانه موسی (Pentateuch) می دونیم نه بیشتر، و برای اسفار + سایر کتب عهد عتیق لفظ «تاناخ» یا «میکرا» را استفاده می کنیم. بنابراین تنها تورات و نه عهد عتیق مورد تأیید قرآن است. (به استثنای Pslams(مزامیر))
قرآن گفته تورات. تورات لغتی عبری به معنی هدایت و آموزههاست و انحصاری به پنج کتاب اول ندارد. این موضوع مورد اتفاق یهودیان، مسیحیان و مسلمانان است. آنچه قرآن ادعا میکند بر موسی نازل شده الواح است، نه پنج کتاب. الواح شامل فرامینی هستند که 10 فرمان از آنها بسیار معروف است. بنابرین
- نمیتوان تورات را به پنج کتاب محدود کرد
- این مشکلی را حل نمیکند. زیرا تاریخچهی پنج کتاب اول به شدت مورد تاخت و تاز دانشمندان (حتی گروهی از مسلمانان) است.
ضمنا اسفار با عهد عتیق متفاوت است. عهد عتیق نسخهای متفاوت از تورات است که مسیحیان تنظیم کرده اند و در کتاب مقدس خود گنجاندهاند و قرآن هرگز به آن اشاره هم نکرده است.
مزامیر در تورات چاپ میشوند اما جزو تورات نیستند. همانطور که بعضی سورههای قرآن در مفاتیح الجنان چاپ میشوند اما جزو آن نیستند.