• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • + ارسال موضوع جدید
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 10
    1. #1
      کارشناس پاسخگوی سابق انجمن
      تاریخ عضویت : مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 966 صلوات : 7,348
      مورد صلوات: 5,757 در 940
      حضور : نامشخص
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سلیم آنلاین نیست.

      مطلب خشوع چیست ؟ خضوع چیست ؟




      خشوع در لغت :
      به معنای فروتنی - خواری به خرج دادن در مقابل یک بزرگی .

      خشوع در اصطلاح عرفانی :
      در اصطلاح اهل معرفت به معنای تذلل در دل و کوچک دیدن خود در مقابل پروردگار عالمیان است . به عبارت دیگر خشوع یک فروتنی قلبی و اعتقادی است .
      مرحوم علامه طباطبايي در تفسير كلمه خشوع مي فرمايد :
      خشوع به معناي تأثر خاصّي استكه به افراد مقهور دست مي دهد ؛ افرادي كه در برابر سلطاني قاهر قرار گرفته اند ، به طوري كه توجه وي همه معطوف او گشته ، و از هر جاي ديگر قطع مي شود ، و ظاهراً اين حالت، دروني است كه به نوعي عنايت به اعضا و جوارح نيز نسبت داده مي شود .

      خضوع در لغت :
      تعظیم کردن - به خاک افتادن - سجده نمودن - گردن کج نمودن .

      خضوع در اصطلاح عرفانی :
      در اصطلاح اهل معرفت ابراز تذلل و فروتنی با اعضاء و جوارح است در برابر خالق هستی .به عبارتی دیگر خضوع فروتنی و تواضع ظاهری در برابر معبود حقیقی است .

      نکته :

      در عبادات به ویژه نماز هم خشوع و هم خضوع هر دو لازمند ، لکن خشوع باید بیشتر باشد .

      ادامه دارد ...



      الّلهمّ صلّ علی محمد و آل محمد و عجّل فرجهم
      و احشرنا معهم و العن اعدائهم


    2.  

    3. #2
      مدیر اجرایی انجمن بانوان
      تاریخ عضویت : خرداد/۱۳۹۰
      نوشته : 563 صلوات : 5,523
      مورد صلوات: 3,879 در 561
      حضور : 1 روز 20 ساعت 21 دقیقه
      دریافت : 28 آپلود : 0
      گالری : 14 وبلاگ : 0
      مسیحا آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط سلیم نمایش پست ها
      ادامه دارد ...

    4. #3
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 2,181 صلوات : 1,294
      مورد صلوات: 10,225 در 2,084
      حضور : 15 روز 21 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سمیع آنلاین نیست.



      خشوع چیست ؟


      باسمه تعالی
      با سلام:
      قال رسول الله صلی الله علیه و آله فی جوابِ السؤالِ عن الخشوعِ: التَّواضُعُ فی الصّلوةِ و أن یقبِلَ العبدَ بقَلبِهِ كلِّهِ علی ربّهِ عزّوجل(1) رسول خدا صلی الله علیه و آله در جواب سؤال از چیستی خشوع فرمودند: خشوع آن است كه در نماز متواضع و فروتن باشی و با تمام قلب و روح خویش به سوی پروردگارت توجه و اقبال داشته باشیو

      امام خمینی قدّس سرّه می نویسد: یكی از اموری كه برای سالك در جمیع عبادات خصوصاً نماز كه سرآمد همه عبادات است و مقام جامعیت دارد، لازم است خشوع است و حقیقت آن عبارت است از خضوع تام ممزوج با حب یا خوف(2

      بنابراین خشوع امرى است قلبى و يكى از عالى‏ترين حالات دل انسانى است و راه تحصيلش معرفت باللّه می باشد.

      قرآن مجید یكی از ویژگی های مؤمنان رستگار را خشوع در نماز دانسته و فرموده است: قَدْ اَفْلَحَ الْمُؤْمِنُونَ الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خاشِعُونَ(3)به تحقیق رستگار شدند مؤمنان، آنان كه در نمازشان خشوع دارند.

      امیر مؤمنان علی علیه السلام به كمیل فرمودند:یا كمیل: لیس الشّأن أن تصلّی و تصوم و تتصدّق، الشّأن أن تكون الصّلاه فعلت بقلبٍ تقیًّ و عملٍ عندالله مرضیًّ و خشوعٍ سویًّ(4)
      ای كمیل! عبادت، تنها نماز خواندن و روزه گرفتن و صدقه دادن نیست. بلكه شأن (عبادت) این است كه با قلب پاك و عمل مورد پسند خدا و خشوع راستین انجام پذیرد.


      پی نوشت:
      1-
      مستدرك الوسائل، ج 1، ص 98
      2-
      آداب الصلواه، امام خمینی (ره)، ص 17
      3-
      مؤمنون ،/1 وـ2
      4-
      بحارالانوار، ج 84، ص 230
      ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۴/۰۵ در ساعت 08:39 PM

    5. صلوات ها 3 : bina88,استاد,شوق وصال
    6. #4
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 2,181 صلوات : 1,294
      مورد صلوات: 10,225 در 2,084
      حضور : 15 روز 21 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سمیع آنلاین نیست.



      خشوع که به معنی فروتنی است بیشتر دردل و خاطر انسان بوجود می‌آید ودر اعضای بدن ظاهر می‌شود، لذا در روایات آمده هرگاه دل متأثر شود، اعضاء بدن فرمانبردار و خاشع می‌شوند پس خشوع تحققش در مرتبه اول در قلب و سپس در اعضاء تجلی می‌یابد.

      حضرت امیر علیه السلام فرمودند: لیخشع لله سبحانه قلبك، فمن خشع قلبه خشعت جمیع جوارحه(1)
      باید قلبت برای خدای سبحان خاشع شود و كسی كه قلبش خاشع شد همه اعضایش خاشع می شود.
      خشوع جوارح بدون خشوع قلب، تظاهر به خشوع و نوعی نفاق است كه به فرموده نبّی اكرم صلیّ الله علیه و اله باید از آن پرهیز كرد:
      إیّاكم و تخشّع النّفاق و هو أن یری الجسد خاشعاً و القلب لیس بخاشع(2) از خشوع نمایی منافقانه بپرهیزید و آن این است كه اندام خاشع دیده شوند ولی قلب خاشع نباشد

      حضرت صادق علیه السلام فرمودند: لا ایمان إلّا بالعمل و لا عمل إلّا بالیقین و لا یقین إلّا بالخشوع(3)
      ایمانی ایمان نیست مگر به عمل و عملی (پذیرفته ) نیست مگر به یقین و یقین وجود ندارد مگر در صورت وجود خشوع.

      پی نوشت:
      1-شرح غررالحكم، ج 5، ص 460

      2-بحارالانوار، ج 77، ص 164
      3-بحارالانوار، ج 78، ص 30




      ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۴/۰۵ در ساعت 09:31 PM

    7. صلوات ها 2 : bina88,شوق وصال
    8. #5
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 2,181 صلوات : 1,294
      مورد صلوات: 10,225 در 2,084
      حضور : 15 روز 21 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سمیع آنلاین نیست.



      خشوع قلب را به خداوند نزدیک کرده و نور را در آن متجلی می سازد بوسیله خشوع اجری عظیم بدست می آید. پس خشوع راه رستگاری و رسیدن به بهشت است:

      (
      قَدْ أَفْلَحَ المُؤْمِنُونَ * الَّذِینَ هُمْ فِی صَلاتِهِمْ خَاشِعُونَ) (1)یقینا که مؤمنان رستگارشدند آن کسانی که در نمازشان خاشع می باشند و سپس می فرماید:

      (أُوْلَئِکَ هُمُ الوَارِثُونَ * الَذِینَ یَرِثُونَ الفِرْدَوْسَ هُمْ فِیهَا خَالِدُونَ(2)اینها وارثان اند کسانی که فردوس را به ارث برده و در آن جاودان می مانند
      .

      بنابراین منزلت خشوع در نماز به اندازه ای است که خداوند متعال نماز با خشوع را از اولین صفات مؤمنین و مفلحین قرار داده آنهایی که بهشت فردوس را بدست می آورند

      درباره خشوع حضرت امیر علیه السّلام چنین آمده است: هنگام نماز و عبادت، لرزه بر اندامش می افتاد و رنگ رخسارش دگرگون می شد(3)

      قرآن درباره ذكریّا و عبادت و حالات او می فرماید: فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَ وَهَبْنا لَهُ یَحْیی وَ اَصْلَحْنا لَهُ زَوْجَهُ إِنَّهُمْ كانُوا یُسارِعُونَ فِی الْخَیْراتِ وَ یَدْعُونَنا رَغَباً وَ رَهَباً وَ كانُوا لَنا خاشِعِینَ(4)

      پس دعایش را مستجاب كردیم و به او یحیی را بخشیدیم و همسرش را برایش شایسته گردانیدیم. اینان در كارهای نیك شتاب می كردند و با بیم و امید ما را می خواندند و برای ما خاشع بودند.

      عبادت، هنگامی ارزشمند است كه با توجّه كامل و خشوع انجام پذیرد و گرنه، عبادت سرسری و بدون توجّه، تنها رفع تكلیف است و خاصیّتی ندارد

      عشق به خدا، اندیشیدن در حقارت و پستی دنیا، توجه به قدرت خدا در حل مشکلات و ضعف مخلوق و... باعث حضور قلب در نماز می‌شودخشوع نیز در واقع چیزی جز حضور قلب توأم با تواضع و ادب نیست

      پی نوشت
      :
      1-
      مومنون ،/1-2
      2-
      مومنون ،10
      3-
      بحارالانوار، ج 84، ص 248
      4-
      انبیا ،/ 90
      ویرایش توسط سمیع : ۱۳۹۲/۰۴/۰۵ در ساعت 08:49 PM

    9. صلوات ها 3 : bina88,شوق وصال,صراط11
    10. #6
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 2,181 صلوات : 1,294
      مورد صلوات: 10,225 در 2,084
      حضور : 15 روز 21 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سمیع آنلاین نیست.



      خضوع چیست ؟

      خضوع به معنی فروتنی و فرمانبرداری می‌باشد و حالتي ظاهري و عملی در بدن است مثلا انسان هنگام نماز نگاهش به محل سجده باشد، يا در حال ركوع گردنش كشيده و در حال قيام به حالت تواضع باشد. اين حالات كه در ظاهر نمازگزار پديدار مي شود و حاكي از تبعيت و تسليم اوست، خضوع ناميده مي شود.

      علامه طباطبايي مي نويسند: كلمه خشوع به معناى خوارى و تذلل باطنى و قلبى است، هم چنان كه كلمه خضوع به معناى تذلل ظاهرى، و با اعضاى بدن است(1

      بنابراين خضوع و خشوع هردو به معني تواضع و فروتني است منتهي يکي در باطن و ديگري در ظاهر

      حق تعالی در قران کریم می فرماید:
      فظلت اعناقهم لها خاضعين (2).چه افرادي كه در حيات خويش حاضر نشدند لحظه اي از براي خدا خضوع نمايند و گردن خويش را فرود آورند.... اما فرداي قيامت سرهاي اين افراد يايين مي آيد و غرور پوشالي اين افراد مي شكند

      پی نوشت:
      1- الميزان في تفسيرالقرآن ، ج‏16،ص 470
      2-شعرا،4

    11. صلوات ها 3 : bina88,شوق وصال,صراط11
    12. #7
      مدیر اجرایی انجمن نرم افزار
      تاریخ عضویت : بهمن/۱۳۹۱
      نوشته : 3,879 صلوات : 22,744
      مورد صلوات: 21,025 در 3,779
      حضور : 39 روز 2 ساعت 35 دقیقه
      دریافت : 14 آپلود : 2
      گالری : 692 وبلاگ : 66
      فریاد : هر پرهیزگار گذشته ای دارد و هر گنهکار آینده ای؛پس قضاوت نکن...
      Sharmandam
      باغ بهشت آنلاین نیست.



      سلام
      خشیت هم به معنای خشوع است؟
      نتیجه اش زیباست وقتی این دو را پیوند می زنیم؛

      اینکه فرمودند: زکات زیبایی، پاکدامنی ست

      و اینکه پرداخت زکات دارائیت را افزون می کند

      حالا آنان که زیبایی بیشتر می خواهند، بسم الله

    13. #8
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 1,672 صلوات : 191
      مورد صلوات: 3,084 در 1,208
      حضور : 55 روز 19 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      kheymegahabalfazl آنلاین نیست.



      بنده نيز حديثي دارم جا دارد كه مطرح كنم

      وَاسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ‌ وَالصَّلَاةِ وَإِنَّهَا لَكَبِيرَ‌ةٌ إِلَّا عَلَى الْخَاشِعِينَ ﴿البقرة: ٤٥﴾
      و از صبر و نماز یاری بجویید که این جز برای خایشعین امکان پذیر نیست (45)


      و در تفسير عياشى از ابى الحسن (ع) روايت آمده، كه فرمود: صبر در اين آيه بمعناى روزه است، و هر گاه امر ناگوارى براى كسى پيش آيد، روزه بگيرد، تا بر طرف شود، چون خداى تعالى فرمود: (وَ اسْتَعِينُوا بِالصَّبْرِ وَ الصَّلاةِ، وَ إِنَّها لَكَبِيرَةٌ إِلَّا عَلَى الْخاشِعِينَ)، و خاشع بمعناى كسى است كه در نماز خود حالت ذلت بخود بگيرد، و منظور از خاشعان در اين آيه رسول خدا (ص) و امير المؤمنين (ع) است.

      عياشى ج 1 ص 43 ح 41



      امام شافعی ع درباره علی (ع) سروده ای دارد که مضمون آن چنین است:
      " هر گاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم در برابر او به سجده خواهند افتاد "
      شافعی از دنیا رفت و عاقبت ندانست که علی (ع) پروردگار اوست يا الله

      یا الله:
      فمات الشافعی ولیس یدری
      علی ربه ام ربه الله


    14. صلوات ها 3 : bina88,استاد,شوق وصال
    15. #9
      عضو خودماني
      تاریخ عضویت : اردیبهشت/۱۳۹۱
      نوشته : 1,672 صلوات : 191
      مورد صلوات: 3,084 در 1,208
      حضور : 55 روز 19 ساعت 34 دقیقه
      دریافت : 2 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      kheymegahabalfazl آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
      سلام
      خشیت هم به معنای خشوع است؟
      سلام به سرباز سپاه جنگ نرم

      خشيت به معناي ترس است اما خشوع به معناي خضوع افتادگي و تواضع مي باشد

      خشيت به معناي ترس است اما ترسي كه همراه با تعظيم باشد

      إِنَّمَا یخْشَی اللَّهَ مِنْ عِبَادِهِ الْعُلَمَاء (فاطر/28)

      براستي از بندگان خدا تنها دانايانند كه از او مي ‏ترسند






      امام شافعی ع درباره علی (ع) سروده ای دارد که مضمون آن چنین است:
      " هر گاه علی جایگاه و حقیقت خویش را برای مردم آشکار کند، هر آینه مردم در برابر او به سجده خواهند افتاد "
      شافعی از دنیا رفت و عاقبت ندانست که علی (ع) پروردگار اوست يا الله

      یا الله:
      فمات الشافعی ولیس یدری
      علی ربه ام ربه الله


    16. #10
      کارشناس پاسخگوی اخلاق و عرفان
      تاریخ عضویت : تیر/۱۳۹۱
      نوشته : 2,181 صلوات : 1,294
      مورد صلوات: 10,225 در 2,084
      حضور : 15 روز 21 ساعت 40 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 0 وبلاگ :
      سمیع آنلاین نیست.



      نقل قول نوشته اصلی توسط باغ بهشت نمایش پست ها
      سلام
      خشیت هم به معنای خشوع است؟
      با سمه تعالی
      باسلام:

      خشیت با خشوع از نظر معنایی متفاوت است .چون خشیت زیر مجموعه خوف است ،مانند کلمه وجل،هیبت،رهبت.....
      بنابراین باتوجه به لغت،خشیت به معنای خوف و ترس است(1)

      و در اصطلاح قرآنی ترسی است که همراه با تعظیم باشد(2 در واقع خشیت ترسی است که با تعظیم آمیخته است و غالبا با علم و آگاهی نسبت به امری که از آن می ترسند همراه است لذا در قرآن کریم ،خشیت به علما نسبت داده شده است :

      انما یخشی الله من عباده العلما(3حقیقت چنین است، از میان بندگان خدا، تنها دانشمندان از او می‌ترسند.» در واقع علما هرچه نسبت به حق تعالی علم و معرفت بیشتری داشته باشند و عظمت و بزرگی مقام او را بیشتر درک کنند،احساس خشیت بیشتری می کنند.

      پی نوشت:
      1-لسان العرب ج14،ص228
      2-قاموس قرآن،ج2ص251
      3-فاطر،28

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 2

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •