• Asabani
  • Asabi
  • Ashegh
  • Azkhodrazi
  • BabooGolabi
  • BacheMosbat
  • Badhal
  • Bitafavot
  • BohtZade
  • DaramMimiram
  • DivooneShodam
  • Gerye
  • Ghafelgir
  • Ghati
  • HalamBade
  • Khabalood
  • KhafeShodam
  • Khejalati
  • Khonsard
  • Khoshhal
  • MaghzMotafaker
  • Mariz
  • Mehrabon
  • Mokhlesam
  • Moteajeb
  • Nafaskesh
  • Naomid
  • Narahat
  • Relax
  • Sepasgozar
  • Shad
  • Sharmandam
  • Sheitoon
  • Vaaaaay
  • Zodranj
  • Zoro
  • بی حالت
  • صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین
    نمایش نتایج: از شماره 1 تا 10 , از مجموع 26
    1. #1
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.

      گزيده سخنان امام هادى عليه السلام




      1ـ جبران نقص

      لبعض مـواليه: عاتب فلانا و قل له: ان الله اذا اراد بعبـد خيــرا اذا عوتب قبل.(1)
      امام على النقى (ع) به يكـى از دوستـانـش فـرمـــود:
      فلانى را توبيخ كن و به او بگو: خداوند چون خير بنده اى خواهد, هرگاه تـوبيخ شـود, بپذيـرد.(و در صـدد جبـران نقص خـود بـرآيـد).

      2ـ جايگاه اجابت دعا

      ان لله بقـاعا يحب ان يـدعى فيها فيستجيب لمن دعاه و الحيـر منها.(2)
      همانا براى خداوند بقعه هايى است كه دوست دارد در آنها به درگاه او دعا شود و دعاى دعا كننده را به اجابت رسـانـد, و حـائر حسيـن (ع) يكى از آنهاست.

      3ـ خدا ترسى

      مـن اتقـى الله يتقـى, و مـن اطـاع الله يطـاع , ومـن اطاع الخالق لم يبال
      سخط المخلوقين. و مـن اسخط الخالق فلييقـن ان يحل به سخط المخلوقيـن.(3)
      هر كـس از خدا بترسد, مردم از او بترسند, و هر كه خدا را اطاعت كند, از او اطاعت كنند, و هر كه مطيع آفريدگار باشد باكى از خشـم آفريدگان ندارد, وهر كه خـالق را به خشـم آورد, بـايـد يقيـن كنـد كه به خشـم مخلـوق دچـار مـى شــود.

      4ـ اطاعت خير خواه

      مـن جمع لك وده و رايه فاجمع له طـاعتك.(4)
      هر كه دوستـى ونظر نهايـى اش را براى تو همه جانبه گرداند, طاعتت رابراى او همه جانبه گردان.

      5ـ اوصاف پروردگار

      ان الله لايوصف الا بما وصف به نفسه, وانى يوصف الذى تعجز الحواس ان تدركه و الارهـام ان تنـاله و الخطـرات ان تحـده و الابصـار عن الاحـاطه به.
      ناى فى قربه و قرب فـى نايه,كيف الكيف بغيران يقال: كيف, و اين الاين بلا ان يقـال: ايـن, هـو, منقطع الكيفيه و الاينيه, الـواحـد الاحـد, جل جلاله و تقـدست اسماوه.(5)
      به راستـى كه خدا جز بدآنچه خودش را وصف كرده وصف نشود. كجا وصف شود آن كه حواس از دركـش عاجز است, و تصورات به كنه او پى نبرند, و در ديده ها نگنجد؟ او با همه نزديكـى اش دور است و با همه دورىاش نزديك. كيفيت و چگـونگـى را پـديـد كرده بدون اين كه خـود كيفيت و چگونگى داشته باشد , مكان را آفريده بدون ايـن كه خـود مكانى داشته باشد. او از چگـونگـى و مكان بر كنار است, يكتاى يكتاست, شكوهش بزرگ و نامهايش پاكيزه است.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    2.  

    3. #2
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      6ـ اثر بخش خداست, نه روزگار

      لاتعد و لا تجعل للايـام صنعا فـى حكـم الله.(6)
      از حـد خـود تجـاوز نكـن و بـراى روزگـار هيچ اثـرى در حكم خدا قرار نـده.

      7ـ نتيجه بى اعتنايى به مكر خدا

      من امن مكر الله و اليم اخذه, تكبر حتى يحل به قضاوه و نافذ امره , و مـن كان علـى بينه مـن ربه هانت عليه مصائب الدنيا و لو قرض و نشـر.(7)
      هر كه از مكر خدا و مواخذه دردناكش آسوده زيد,تكبر پيشه كند تا قضاى خدا و امر نافذش او را فرا گيرد, و هر كه بر طريق خدا پرستى , محكـم واستـوار باشد, مصـائب دنيـا بـروى سبك آيـد, اگـر چه مقـراض شـود و ريز ريز گــردد.

      8ـ تقيه

      لـو قلت ان تـارك التقيه كتـارك الصلـوه لكنت صـادقـا.(8)
      اگر بگـويـم كسى كه تقيه را ترك كند مانند كسى است كه نماز را ترك كرده هر آينه راست گفته ام .

      9ـ شكر و شاكر

      الشاكـر اسعد بالشكـر منه بالنعمه التى اوجبت الشكر لان النعم متاع و الشكر نعم و عقبى.(9)
      شخص شكر گزار به سبب شكر سعادتمندتر است تا به سبب نعمتى كه باعث شكر شـده است. زيـرا نعمت, كـالاى دنيـاست و شكـرگزارى نعمت دنيا و آخرت است.

      10ـ دنيا جايگاه آزمايش

      ان الله جعل الدنيا دار بلوى و الاخره دار عقب و جعل بلوى الدنيا لثواب الاخره سببـا و ثـواب الاخـره مـن بلـوى الـدنيـا عوضـا.(10)
      همانا كه خداوند دنيا را سراى امتحان و آزمايش ساخته و آخرت را سراى رسيدگى قرار داده است, و بلاى دنيا را وسيله ثواب آخرت, و ثـواب آخرت را عوض بلاى دنيا قرار داده است.
      ویرایش توسط مدیر اجرایی : ۱۳۹۱/۰۸/۰۷ در ساعت 03:01 PM
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    4. #3
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      11ـ ستمكار بردبار

      ان الظالم الحالم يكاد ان يعفى عليه بحلمه, و ان المحق السفيه يكاد ان نور يكاد ان يطفىء نور حقه بسفهه.(11)
      به راستى ستمكار بردبار , بسا كه به وسيله حلم و بردبارى خود از ستمش گذشت شـود و حقـدار نابخرد , بسا كه به سفاهت خود, نـور حق خـويـش را خامـوش كنـد.

      12ـ آدم بى شخصيت

      من هانت عليه نفسه فلا تامن شره.(12)
      كسـى كه خـود را پست شمـارد , از شـر او در امـان مبـاش.

      13ـ دنيا جايگاه سود و زيان

      الـدنيـا سـوق ربح فيها قـوم و خسـر آخـرون.(13)
      دنيـا بـازارى است كه گـروهـى در آن سـود بـرنـد و دسته اى زيـان ببيننــد.

      14ـ حسد وخودخواهى

      الحسد ماحق الحسنات , الزهو جالب المقت و العجب صارف عن طلب العلم داع الى الغمط و الجهل , والبخل ادم الاخلاق و الطمع سجيه سيئه.(14)
      حسد نيكوييها را نابود سازد, و دروغ , دشمنى آورد, وخـودپسندى مانع از طلب دانـش وخواهنده خوارى و جهل گردد, و بخل ناپسنديده تريـن خلق و خـوى است, وطمع خصلتى ناروا و ناشايسته است.

      15ـ پرهيز از تملق

      قال ابوالحسن الثالث(ع) لرجل و قد اكثر من افراط الثناء عليه: اقبل على شانك, فان كثره الملق يهجـم علـى الظنه واذا حللت مـن اخيك فـى محل الثقه, فاعدل عن الملق الى حسن النيه.(15)
      امام هادى (ع) به كسـى كه در ستـايـش از ايشان افـراط كـرده بـود فرمودند: از اين كار خـوددارى كـن كه تملق بسيار, بدگمانى به بار مـىآورد و اگر اعتماد بـرادر مـومنت از تـو سلب شـد از تملق او دست بـردار و حسـن نيت نشـان ده.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    5. #4
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      16ـ جايگاه حسن ظن و سوء ظن

      اذا كان زمان العدل فيه اغلب من الجور فحرام ان يظن باحد سوء حتى يعلم ذلك منه, واذا كان الجـور اغلب فيه مـن العدل فليـس لاحد ان يظن باحـد خيرا ما لـم يعلم ذلك منه.(16)
      هرگاه در زمانه اى عدل بيـش از ظلم رايج باشد, بدگمانـى به ديگرى حرام است, مگر آن كه (آدمـى ) بـدى از كسـى ببينـد. و هرگاه در زمانه اى ظلـم بيـش ازعدل باشد, تا وقتـى كه (آدمـى) خيرى ازكسـى نبينـد, نبايـد به او خـوشبيـن باشـد.

      17ـ بهتر از نيكى و زيباتر از زيبايى

      خير من الخير فاعله, و اجمل من الجميل قائله, وارجح من العلم حامله, و شـر مـن الشـر جـالبه , و اهـول مـن الهول راكبه.(17)
      بهتر از نيكى , نيكوكار است و زيباتر از زيبايى گوينده آن است , و برتر از علـم, حـامل آن است , و بـدتـر از بـدى , عامل آن است و وحشنـاك تــر از وحشت آوردنده آن است.

      18ـ توقع بيجا

      لاتطلب الصفا ممن كدرت عليه, و لا الوفاء لمن غدرت به, و لا النصح ممن صرفـت سوء ظنك اليه, فـانمـا قلب غيرك كقلبك له.(18)
      از كسى كه بر او خشم گرفته اى , صفا و صميميت مخواه و از كسى كه به وى خيانت كرده اى وفا مطلب و از كسـى كه به او بـدبيـن شده اى, انتظار خيرخـواهـى نداشته بـاش, كه دل ديگـران بـراى تـو همچـون دل تـو بــراى آنهاست.

      19ـ برداشت نيكو از نعمتها

      القوا النعم بحسـن مجاورتها والتمسوا الزياده فيها بالشكر عليهـا, واعلموا ان النفـس اقبل شـىء لمـا اعطيت و امنع شـىء لما منعت.(19)
      نعمتها را با برداشت خوب از آنهابه ديگران ارائه دهيد و با شكرگزارى افزون كنيد, و بدانيد كه نفـس آدمـى رو آورنده تريـن چيز است به آنچه به او بـدهـى و بـازدارنـده تـريـن چيز است از آنچه كه از او بازدارى.

      20ـ خشم به زيردستان

      الغضب على من تملك لوم.(20)
      خشم بر زيردستان از پستى است.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    6. #5
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      21ـ عاق والدين

      العقوق ثكل من لم يثكل .(21)
      نـافـرمـانـى فـرزنـد از پـدر و مـادر, داغ داغ نـاديـدگـان است.

      22ـ تاثير صله رحم در ازياد عمر

      ان الرجل ليكون قد بقى مـن اجله ثلاثون سنه فيكون وصولا لقرابته وصولا لرحمه, فيجعلها الله ثلاثه و ثلاثين سنه, و انه ليكون قد بقى مـن اجله ثلاث و ثلاثون سنه فيكـون عاقـا لقـرابته قـاطعا لـرحمه, فيجعلها الله ثلاث سنين.(22)
      چه بسا شخصى كه مدت عمرش مثلا سى سال مقدر شده باشد به خاطر صله رحم و پيوند با خـويشاوندانـش, خـداوندعمرش رابه 33 سال برساند. و چه بسا كسـى كه مدت عمرش 33سال مقدر شده باشد به خاطر آزردن خـويشاوندان وقطع رحمـش , خـداوند عمرش را به سه سال برساند.

      23ـ نتيجه عاق والدين

      العقـوق يعقب القله و يـودى الى الذله.(23)
      نارضايتى پدر و مادر, كمى روزى را به دنبال دارد, آدمى را به ذلت مى كشاند.

      24ـ مصيبت بى طاقت

      المصيبه للصـابـر واحـده وللجـازع اثنـان.(24)
      مصيبت بـراى صـابـر يكـى است و بـراى كسـى كه بـى طـاقتـى مـى كنـد دوتـاست.

      25ـ همراهان دنيا و آخرت

      النـاس فـى الـدنيـا بـالامـوال و فـى الاخـره بـالاعمـال.(25)
      مـردم در دنيـا بـا امـوالشـان و در آخـرت بـا اعمـالشـان هستند.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    7. #6
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      26ـ شوخى بيهوده

      الهزل فكـاهه السفهاء و صناعه الجهال.(26)
      مسخـرگـى , تفـريح سفيهان و كـار جــاهلان است.

      27ـ زمان جان دادن

      اذكـر مصـرعك بيـن يـدى اهلك و لا طبيب يمنعك و لا حبيب ينعفك.(27)
      وقت جـان دادنت نزد خـانـواده ات را به ياد آر كه در آن هنگام طبيبى جلوگير مرگت و دوستى نفع رسانت نباشد.

      28ـ نتيجه جدال

      المراء يفسد الصداقه القديمه و يحلل العقده الوثيقه واقل ما فيه ان تكون فيه المغالبه و الغالبه اس اسباب القطيعه.(28)
      جدال, دوستى قديمى را تباه مى كند و پيوند اعتماد را مى گشايد و كمترين چيزى كه درآن است غلبه بـر ديگـرى است, كه آن هـم سبب جـدايـى مـى شـود.

      29ـ حكمت ناپذيرى دل فاسد

      الحكمه لاتنجع فى الطباع الفاسده.(29)
      حكمت, اثرى در دلهاى فاسد نمى گذارد.

      30ـ درك لذت در قلت

      السهر الذ للمنـام الجـوع يزيـد فـى طيب الطعام.(30)
      شب بيـدارى سبب لذت بخشـى خواب, و گرسنگى سبب خوش خواركى در طعام ناب است.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    8. #7
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      31ـ اسير زبان

      راكب الحرون اسيـر نفسه, والجـاهل اسيـر لسـانه.(31)
      كسى كه بر اسب سركش ,سوار است, اسير هواى نفس خويش و نادان اسير زبان خويش است.

      32ـ تصميم قاطع

      اذكـر حسـرات التفـريط بـاخذ تقـديـم الحزم.(32)
      افسـوس كـوتـاهـى در انجـام كـار را بـا گـرفتـن تصميـم قـاطع جبـران كـن.

      33ـ خشم وكينه توزى

      العتـاب مفتـاح الثقـال, و العتـاب خيـر مـن الحقـد.(33)
      خشـم و تنـدى , كليـد گـرانبارى است و خشـم بهتـراز كينه تـوزى است.

      34ـ ظهور مقدرات

      المقادير تريك ما لا يخطر ببالك.(34)
      مقـدرات چيزهايـى را بـر تـو نمايان مى سـازد كه به فكرت خطـور نكـرده است.

      35ـ خودخواهان مغضوب

      من رجى عن نفسه كثر الساخطون عليه.(35)
      هـر كه از خـود راضـى بـاشـد خشمگيـران بـر او زيـاد خـواهنـد بـــود.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    9. #8
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      36ـ تباهى فقر

      الفقر شره النفس و شده القنوط.(36)
      فقـر مـايه آزمنـدى نفـس و سبب نـااميـدى زيـاد است .
      37ـ راه پرستش

      لـو سلك النـاس واديـا شعبـا لسلكت وادى رجل عبـدالله وحـده خـالصـا. (37)
      اگر مردم به راههاى گوناگونى روند, من به راه كسـى كه تنها خدا را خالصانه مى پرستد خواهم رفت.

      38ـ آثار گوشت خوارى

      مـن تـرك اللحـم اربعيـن صباحا ساء خلقه و من اكل اللحم اربعيـن صباحا ساء خلقه.(38)
      كسى كه چهل روز گـوشت نخـورد بد خلقى پيدا كند, وكسى كه چهـل روز پى در پى نيز گوشت بخورد اخلاقش بد شود.

      39ـ يكانگى خدا

      لـم يزل الله وحـده لاشـىء معه ثـم خلق الاشيـاء بديعا و اختار لنفسه احســن الاسماء.(39)
      خـداوند از ازل تنها بـود و چيزى بــا او نبـود سپــس اشيـاء را بـه صـورت نـو ظهور آفـريـد وبـراى خـودش بهتـريـن نـامها را بـرگزيــد.

      40ـ فروتنى

      التـواصع ان تعطـى النـاس مـا تحب ان تعطــاه.(40)
      فـروتنـى آن است كه با مـردم چنـان كنـى كه دوست دارى بـا تو چنان باشنـد.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    10. #9
      عضو ثابت
      تاریخ عضویت : جنسیت مهر/۱۳۸۸
      نوشته : 983 صلوات : 1,841
      مورد صلوات: 7,770 در 967
      حضور : 2 روز 8 ساعت 32 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 1
      گالری : 7 وبلاگ :
      valayat آنلاین نیست.



      ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــ
      پ
      ى نوشت ها:
      1- تحف العقول,ص 481.چاپ مدرسين قم.
      2- همان,ص 482.
      3- همان,ص 482.
      4- تحف العقول, ص 483.
      5- همان,ص 482.
      6- تحف العقول , ص 483.
      7- همان,ص 483.
      8- همان,ص 483.
      9- تحف العقول , ص 483.
      10- همان, ص 483.
      11- همان,ص 483.
      12- تحف العقول , ص 483.
      13- همان,ص 483.
      14- مسند الامام الهادى,ص 302.
      15- مسند الامام الهادى, ص 302.
      16- همان, ص 304.
      17- مسند الامام الهادى,ص 304.
      18- همان,ص 305.
      19- همان,ص 305.
      20- مسند الامام الهادى ,ص 304.
      21- همان,ص 304.
      22- همان,ص 303.
      23- مسند الامام الهادى,ص 303.
      24ـ همـان,ص 304.
      25ـ همـان,ص 304.
      26ـ همان,ص 304.
      27- مسندالامام الهادى,ص 304.
      28- همان,ص 304.
      29- پيشين,ص 304.
      30- همان,ص 304.
      31- مسند الامام الهادى ص 304.
      32- همان ص 304.
      33- همان,ص 304.
      34- همان,ص 303.
      35- همان,ص 303.
      36- بحارالانوار,ج 78,ص 368.
      37- همان,ج 78,ص 245.
      38- همان,ج 56,ص 326.
      39- همان,ج 57,ص 83.
      40- محجه البيضاء,ج 5,ص 225.
      یا صاحب الزمان (عج)
      توکه یک گوشه چشمت غم عالم ببرد
      حیف باشد که تو باشی و مرا غم ببرد

    11. #10
      عضو وفادار
      تاریخ عضویت : جنسیت مرداد/۱۳۸۹
      نوشته : 362 صلوات : 3,475
      مورد صلوات: 2,014 در 350
      حضور : 19 دقیقه
      دریافت : 0 آپلود : 0
      گالری : 95 وبلاگ :
      سیب سرخ آنلاین نیست.

      ► ► ►چهل حدیث گهربار از امام هادی (علیه السلام) ◄ ◄ ◄




      ๑۩๑: چهل حدیث گهربار از امام هادی (علیه السلام) ๑۩๑:



      قالَ الا مامُ اءبو الحسن ، علىّ الهادى صلوات اللّه و سلامه عليه :

      1 مَنِ اتَّقىَ اللّهَ يُتَّقى ، وَمَنْ اءطاعَ اللّهَ يُطاعُ، وَ مَنْ اءطاعَ الْخالِقَ لَمْ يُبالِ سَخَطَ الْمَخْلُوقينَ، وَمَنْ اءسْخَطَ الْخالِقَ فَقَمِنٌ اءنْ يَحِلَّ بِهِ سَخَطُ الْمَخْلُوقينَ.(62)
      ترجمه :
      فرمود: كسى كه تقوى الهى را رعايت نمايد و مطيع احكام و مقرّرات الهى باشد، ديگران مطيع او مى شوند.
      و هر شخصى كه اطاعت از خالق نمايد، باكى از دشمنى و عداوت انسان ها نخواهد داشت ؛ و چنانچه خداى متعال را با معصيت و نافرمانى خود به غضب درآورد، پس سزاوار است كه مورد خشم و دشمنى انسان ها قرار گيرد.



      2 قالَ عليه السلام : مَنْ اءنِسَ بِاللّهِ اسْتَوحَشَ مِنَ النّاسِ، وَعَلامَةُ الاُْنْسِ بِاللّهِ الْوَحْشَةُ مِنَ النّاسِ.(63)
      ترجمه :
      فرمود: كسى كه با خداوند متعال مونس باشد و او را اءنيس خود بداند، از مردم احساس وحشت مى كند.
      و علامت و نشانه اءنس با خداوند وحشت از مردم است يعنى از غير خدا نهراسيدن و از مردم احتياط و دورى كردن .



      3 قالَ عليه السلام :السَّهَرَ اءُلَذُّ الْمَنامِ، وَالْجُوعُ يَزيدُ فى طيبِ الطَّعامِ.(64)
      ترجمه :
      فرمود: شب زنده دارى ، خواب بعد از آن را لذيذ مى گرداند؛ و گرسنگى در خوشمزگى طعام مى افزايد يعنى هر چه انسان كمتر بخوابد بيشتر از خواب لذت مى برد و هر چه كم خوراك باشد مزّه غذا گواراتر خواهد بود .



      4 قالَ عليه السلام : لا تَطْلُبِ الصَّفا مِمَّنْ كَدِرْتَ عَلَيْهِ، وَلاَ النُّصْحَ مِمَّنْ صَرَفْتَ سُوءَ ظَنِّكَ إ لَيْهِ، فَإ نَّما قَلْبُ غَيْرِكَ كَقَلْبِكَ لَهُ.(65)
      ترجمه :
      فرمود: از كسى كه نسبت به او كدورت و كينه دارى ، صميّميت و محبّت مجوى .
      همچنين از كسى كه نسبت به او بدگمان هستى ، نصيحت و موعظه طلب نكن ، چون كه ديدگاه و افكار ديگران نسبت به تو همانند قلب خودت نسبت به آن ها مى باشد.



      5 قالَ عليه السلام : الْحَسَدُ ماحِقُ الْحَسَناتِ، وَالزَّهْوُ جالِبُ الْمَقْتِ، وَالْعُجْبُ صارِفٌ عَنْ طَلَبِ الْعِلْمِ داعٍ إ لَى الْغَمْطِ وَالْجَهْلِ، وَالبُخْلُ اءذَمُّ الاْ خْلاقِ، وَالطَّمَعُ سَجيَّةٌ سَيِّئَةٌ.(66)
      ترجمه :
      فرمود: حسد موجب نابودى ارزش و ثواب حسنات مى گردد.
      تكبّر و خودخواهى جذب كننده دشمنى و عداوت افراد مى باشد.
      عُجب و خودبينى مانع تحصيل علم خواهد بود و در نتيجه شخص را در پَستى و نادانى نگه مى دارد.
      بخيل بودن بدترين اخلاق است ؛ و نيز طَمَع داشتن خصلتى ناپسند و زشت مى باشد.



      6 قالَ عليه السلام : الْهَزْلُ فكاهَةُ السُّفَهاءِ، وَ صَناعَةُ الْجُهّالِ.(67)
      ترجمه :
      فرمود: مسخره كردن و شوخى هاى - بى مورد - از بى خردى است و كار انسان هاى نادان مى باشد.



      7 قالَ عليه السلام : الدُّنْيا سُوقٌ رَبِحَ فيها قَوْمٌ وَ خَسِرَ آخَرُونَ.(68)
      ترجمه :
      فرمود: دنيا همانند بازارى است كه عدّه اى در آن براى آخرت سود مى برند و عدّه اى ديگر ضرر و خسارت متحمّل مى شوند.


      8 قالَ عليه السلام : النّاسُ فِى الدُّنْيا بِالاْ مْوالِ وَ فِى الاَّْخِرَةِ بِالاْ عْمالِ.(69)
      ترجمه :
      فرمود: مردم در دنيا به وسيله ثروت و تجمّلات شهرت مى يابند ولى در آخرت به وسيله اعمال محاسبه و پاداش داده خواهند شد.



      9 قالَ عليه السلام : مُخالَطَةُ الاْ شْرارِ تَدُلُّ عَلى شِرارِ مَنْ يُخالِطُهُمْ.(70)
      ترجمه :
      فرمود: همنشين شدن و معاشرت با افراد شرور نشانه پستى و شرارت تو خواهد بود.



      10 قالَ عليه السلام : أ هْلُ قُمْ وَ أ هْلُ آبَةِ مَغْفُورٌلَهُمْ ، لِزيارَتِهِمْ لِجَدّى عَلىّ ابْنِ مُوسَى الرِّضا عَلَيْهِ السَّلامُ بِطُوس ، اءلا وَ مَنْ زارَهُ فَأ صابَهُ فى طَريقِهِ قَطْرَةٌ مِنَ السَّماءِ حَرَّمَ جَسَدَهُ عَلَى النّارِ.(71)
      ترجمه :
      فرمود: اءهالى قم و اءهالى آبه يكى از روستاهاى حوالى ساوه آمرزيده هستند به جهت آن كه جدّم امام رضا عليه السلام را در شهر طوس زيارت مى كنند.
      و سپس حضرت افزود: هر كه جدّم امام رضا عليه السلام را زيارت كند و در مسير راه صدمه و سختى تحمّل كند خداوند آتش را بر بدن او حرام مى گرداند.


      ویرایش توسط سیب سرخ : ۱۳۸۹/۰۸/۳۰ در ساعت 01:03 AM

    صفحه 1 از 3 123 آخرینآخرین

    اطلاعات موضوع

    کاربرانی که در حال مشاهده این موضوع هستند

    در حال حاضر 1 کاربر در حال مشاهده این موضوع است. (0 کاربران و 1 مهمان ها)

    کاربرانی که این موضوع را مشاهده کرده اند: 20

    کلمات کلیدی این موضوع

    مجوز های ارسال و ویرایش

    • شما نمیتوانید موضوع جدیدی ارسال کنید
    • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
    • شما نمیتوانید فایل پیوست کنید.
    • شما نمیتوانید پست های خود را ویرایش کنید
    •